![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]() Vuos sitten ostin molempiin käyttöautoihiin justiinsa Shneijderin akut ja ois tosiaan takuukuitti kannattanut laittaa talteen! Nyt vuoden jälkeen yks aamu oli molemmissa autoissa akut tyhjänä. Eikä meinaa virtaa ottaa vastaan vaikka Ctekillä yrittää latailla, pitäs varmaan hitsauskoneesta antaa kerralla vähän enemmän virtaa akulle, jos vaikka heräisi.
|
#2
|
|||
|
|||
![]()
1) Mikä on oikea latausjännite AGM-akulle? Mitä vähintään, ja mitä korkeintaan?
2) Kuinka paljon lämpöä AGM-akku kestää? Voiko laittaa konehuoneeseen, jossa kesällä helposti 60-70 astetta? Jos tarttee merkin/mallin, niin motonetin pienempi Sznajder (70Ah, eli http://kauppa.motonet.fi/web/guest/e...ductid=90-0602) harkinnassa. Näitä tulisi 3kpl rinnan, kaks onehuoneen etunurkkiin ja kolmas takaknurkkaan takavinssin viereen. -Paavo |
#3
|
||||
|
||||
![]()
1. Tuossa on jotain testiä:
http://www.hotrod.com/techarticles/g...y/viewall.html Tai helpompi tapa: Jos ei ole jo niin hommaa C-tec laturi. 2. Omassa Rangessa ollut jo monta vuotta Keltaiset Optimat nurkissa, eikä ole menneet rikki. Joskus ollut hieman lämpö ongelmia tuolla konehuoneen puolella Rangessa... ![]() (Keltala +30)
__________________
-Jyrki- Tietä käyden tien on vanki
Vapaa on vain umpihanki (A.H.) |
#4
|
|||
|
|||
![]()
Tuo ykköskysymys (latausjännite) siis autossa paikoillaan, vähempi tulee latailua akkuja erillisellä laturilla.
Syy kysymykseen Rangen lievähkö latausjännite, kylmänä 14.2V nurkilla ja lämmettyään 13.8V, nämä siis kopista mitattuja lukemia, ei ole (ollut vielä) suoraan akkujen napoihin (=pääkytkimelle) menevää mittaria. Laturi pukkaa kyllä reilusti virtaa, mitattu tyhjäkäynnillä yli 80A ja kierroksilla yli 120A, joten nykyisissä normiakuissa (3kpl vanhoja exide starttiakkuja) on kyllä riittänyt jerkkua, mut ainakin etuakkujen tunnit on täynnä, pitää uusia akut ja AGM tietty kiinnostaa. -Paavo Lainaus:
|
#5
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
http://exide.fi.loopiadns.com/wp/wp-.../Exide_FAQ.pdf AGM akku on lyijyakku ja jäätyy tyhjänä ollessaan eli menee pilalle. Toiseksi noi AGM:t ei tykkää lämmöstä ja ton batteryunversityn mukaan 49 C lämpötilassa lataus pitäisi lopettaa ja lisäksi siellä sanottiin, että noita AGMiä ei pitäisi laittaa konehuoneeseen just ylilämmön takia. As a guideline, each 8°C (15°F) rise in temperature cuts the life of a sealed lead acid battery in half. A VRLA battery for stationary applications that would last 10 years at 25°C (77°F) would only live for five years if operated at 33°C (92°F). The same battery would desist after 2½ years if kept at a constant desert temperature of 41°C (106°F). Once the battery is damaged by heat, the capacity cannot be restored. The life of a battery also depends on the activity and is shortened if the battery is stressed with frequent discharge. Eli siis 41 C lämpötilassa kun ikä olisi enää 2,5 vuotta teoreettisesti. Onneks noi ei ole koko ajan tuossa lämpötilassa. Latausjännitteen pitäisi olla 2,4 V / kenno eli 14,4 V. Toi 13,8 V olisi 2,3 V/kenno ja jos jännite alenee kun lämpötila kasvaa, toimii toi laturi just oikein tuon exiden ohjeen mukaan
__________________
Katse tulevaisuuteen, siellä ne uudet hankaluudet ovat. Viimeksi muokannut Porvoon Hilma : 05.01.2013 22:23 |
#6
|
||||
|
||||
![]()
Jäätyminen ei särje mitään, ei oo nestettä irrallaan mikä laajenis/rikkois.
|
#7
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
![]()
__________________
Katse tulevaisuuteen, siellä ne uudet hankaluudet ovat. |
#8
|
|||
|
|||
![]()
Tuon battery universityn sivujen perusteella suunnittelin kaupalliseen käyttöön latauspiirin, hyvät sivustot.
Noi AGM yms. akut tuskin jäätyessään hajoavat, niissä yleensä on sen verran tilaa veden jäätyä, mutta hajoamisen mahdollisuus on kuitenkin olemassa joten tuskin yksikään valmistaja lupaa akkujensa sitä kestävän. Korkeita lämpötiloja ei sen takia suositella kun neste haihtuu ja sitä on käytännössä mahdoton lisätä muihin kuin perinteisiin akkuihin. Kokeiltu on ![]() Viimeksi muokannut Reisrdok : 06.01.2013 16:16 |
#9
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Mulla ollu Bannerin AGM akkuja ja ihan tyytyväinen ollu hintalaatusuhteeseen. Yks pari vaihtu vuoden ikäsenä takuuseen ja nekin tais päästä jäihin tyhjinä eli ymmärtääkseni kyl nää jäätyy. Erohan on vain että neste on imeytettynä lasikuitumattoon eikä vapaana.
__________________
- Levannon We(l)ho - |
#10
|
||||
|
||||
![]()
Mittailin merssun akkua ja 7.4v näytti virtaa. Tyrkkäsin apukaapelit kiinni ja täräytin käymään. Puolen tunninkäynnin jälkeen näytti 12v mittari. Luultavasti akku ei ottanut siipeen pakkasista.
Kaivinkoneessa oli joskus tuollaset shneiderit. Söi kuukaudessa 2 paria akkuja ihmeteltiin että mikä vikana kun aina toinen akku sökö. Vika oli ilmeisesti edellisen omistajan kytkennöissä , radion virta otettu toisesta akusta(24v) 3 pari kestikin sitten vuoden (6800h) autossa tuo tuntimäärä taitaa tarkoittaa vähän pidempää aikaa. Huomattavasti pidempikestoset mitä ikh:n crx:ät.
__________________
Sitä saa mitä tilaa...vai mite se meni!! |
#11
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Lainaus:
|
#12
|
|||
|
|||
![]()
Niin mäkin eilen netistä kattelin että vähän pitkä hinta toi 400€ kahdesta akusta, täytyy nyt vähän miettiä mitä tekis. Noita Bilteman kököstyksiä nyt ei ainakaan rahan takia kannata ostaa, takuu ja isompi kapasiteetti tietty olis eduksi.
Minkähänlainen takuu noissa Motonetin akuissa on, mistään nopeella ettimisellä ei selvinnyt. Siis lähinnä noissa Sznajderin AGM-pattereissa? |
#13
|
||||
|
||||
![]()
Ainakaan mäe osta motonetistä enää yhtään akkua.
Hj:hin hain joskus uudet 100a bossit,oli käyttöautona.joka päivä se 50-100km eka kerta kun oli -30 toinen akku kyykkäs. vein takas motonettiin, ne mittaili sitä yön yli ja latas. Ei kuulmaniiden mielestä vikaa. Niin vaan se taas kyykkäs kun tuli seuraavat kunnon pakkaset. Paiskasin ne sössit helvettiin ja hain kunnon akut. ei sipannu koskaan enää. |
#14
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Entinen oli auton alkuperänen (2000) Eikös nää motonetin akut ookkaa samoja ku muilla liikeillä ![]() ![]()
__________________
Sitä saa mitä tilaa...vai mite se meni!! |
#15
|
|||
|
|||
![]()
Noista optimoiden herättelyistä niin testattiin vanhaa keltasta kun tuntu ettei oo kaikki enää tallella (ikää noin 7vuotta), no ledityövalolla tyhjennettiin akku ihan nolliin jonka jälkeen bentonin automaatti laturiin. Laturi ei suostunut lataamaan, ei muuta kun kaverin 24v laturiin kiinni ja 24v boostilla vähän aikaa, kas kummaa rupes virta taas kelpaamaan, yön yli oli sitten 12voltilla latuussa.
![]() Tämän jälkeen tehtiin testiä veneen sähkömoottorilla ja noin kolmekertaa enemmän kestää ajaa kuin tavallisella 55ah akulla vaikka ei olekkaan kaikki kotona. Varmaan kenno jotenkin oikkareissa kun lämpiää ladatessa pirusti. ![]() Tällaiset kokeilut sitten täysin omalla vastuulla ![]() Taidampa tilata uuven keltasen tuolta J-mat extremeltä
__________________
Arvaamattoman Synkkämielinen Antiikkikauppias M.O.C Mikkelin Offroad Club ry |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Läppärin akuista | vepele | Chit-Chat | 9 | 19.05.2008 09:07 |
akuista, taas | -sami- | Tekniikka & Jutustelu | 63 | 19.04.2006 19:15 |