Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 27.12.2012, 00:43
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- Näytä viesti
Jäätyykö AGM-akku? Kun eihä siellä ole vettä muuten ku lasikuitumattoon imeytettynä...

Oli FJstäkin Optima (AGM) kyykänny nyt 5 päivän pakkasessa seisomisen jälkeen. Mihin lie purkaantunu... Tyrkkäsin Ctekin kiinni, eiköhän tuo oo aamuks lataantunu.
Siis edellisessä viestissäni jäi pikkaisen vajaaksi tuo, että nuo AGM akut minulle lähes tuntemattomia, kerroin perinteisistä....

Mutta ARVAILUA noista AGM-akuista: Jos ne edelleenkin perustuu tuohon lyijyyn ja vedellä laimennettuun rikkihappoon, niin tuo kemiallinen reaktio lienee ainakin lähes sama, ja jos tuossa reaktiossa vesi on kiinteää(arvaus), niin reaktio ei toimi halutulla tapaa, ja jos tuo AGM-akun reaktio on sama kuin normi akkuissa, niin ylimääräinen sähkö hajoittaa vettä hapeksi ja vedeksi (räjähtää muuten pienimmästäkin kipinästä) ja turmelee toisen levyn jollain reaktiolla.... (30w aurinkopaneeli "paistaa" 60 Ah:n akun paskaksi kesässä, jos ei kulutusta, ja latausjännitettä ei rajoiteta)

No, -Matti-, pistit sitten kuitenkin hyvän laturin lataamaan! mitä tarkoittaa "kyykännyt" siis oliko napa jännite vielä yli 12v hetken seisonnan jälkeen? ja paljonko oli pakkasta?
ja tarkoittiko että ei jaksanut lähteä käyntiin.... vaikka pyöritti melkein normaalisti?

Toivottavasti fj heräsi, jos aamulla pitää/piti lähteä....

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 27.12.2012, 01:27
Mika_T Mika_T ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 13.11.07
Sijainti: N/A
Viestit: 1.778
Talking

Mulla on tuossa -57 kesäharrasteessa joskus -90luvun alussa ostettu optiman redtoppi. Toimii edelleen.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 27.12.2012, 01:33
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.076
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 Näytä viesti
No, -Matti-, pistit sitten kuitenkin hyvän laturin lataamaan! mitä tarkoittaa "kyykännyt" siis oliko napa jännite vielä yli 12v hetken seisonnan jälkeen? ja paljonko oli pakkasta?
ja tarkoittiko että ei jaksanut lähteä käyntiin.... vaikka pyöritti melkein normaalisti?

Toivottavasti fj heräsi, jos aamulla pitää/piti lähteä....
Mitään pyörittäny, naksui vaan ja akulla 10.jotain volttia, pakkasta -15C. Olihan tuo nyt jo täyteen ladannu...
Akku pari vuotta vanha, mikähän tuota söis... sterkat/vahvistin?
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 27.12.2012, 06:39
BryGgi BryGgi ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 20.12.08
Sijainti: p-savo
Viestit: 1.444
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 Näytä viesti

No, -Matti-, pistit sitten kuitenkin hyvän laturin lataamaan! .
ITsekkin pari kuukautta sitten ostin tuon CTekin 12v mallin, juuri kokonsa ja hyvine kokemusten perusteella, tuli kiiteä pistoke tuohon autoon, millä saa helpolla ladata akkuja jos tarvis. Nyt olen neljä akkua sillä tainnu ladata, ja huomasin juuri eilen että ei pelaa enää. valot syttyy normaalisti, mutta ei vaan ala lataamaan, syttyy ainoastaan se valo mikä osoitta mikä mo0de päällä, akun tasoa ei enää näytä PRKL. eikun takuuseen vaan.
__________________
[O]=TOYOTA=[O]
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 27.12.2012, 09:43
Heguli:n Avatar
Heguli Heguli ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 22.06.06
Sijainti: Espoo / Suomusjärvi
Viestit: 7.323
Perusasetus

Mulla aikanaan punakantinen Optima tyhjeni ihan totaalisesti, kun auto oli pitkään seisonnassa. Talvella (pakkasta jotain 20 astetta) koitin autoa käyntiin niin akussa ei ollut tosiaan yhtään henkeä, edes sisävaloa ei jaksanut polttaa. Naapurilta lainaan Ctek ja kyllähän se akku siitä ihan normaaliksi virkosi. Toimi moitteettomasti vielä monen monta vuotta tuon jälkeen. Eli ei noi Optimat näymmä jäädy rikki ja ainakin tuo yksilö kesti latauksen kovassa pakkasessa.
__________________
Tumpula Racing Team
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 27.12.2012, 19:16
hazzinen:n Avatar
hazzinen hazzinen ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 04.01.06
Sijainti: Heinola, Finland.
Viestit: 927
Perusasetus

tommotteen motonetin sznjnaiderin 75 ampeerituntisen vene-akun ostin suikkaan. saas nährä onko siittä patteria enempää ku mitä takuu aika on. ny aineki jakso komiasti nostella ja laskea tuota puskulevyä vinssaten
__________________
kötköttimet on kivoja
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 27.12.2012, 23:35
Repro:n Avatar
Repro Repro ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 14.10.04
Sijainti: Lappeenranta, Finland.
Viestit: 9.050
Perusasetus

Vuos sitten ostin molempiin käyttöautoihiin justiinsa Shneijderin akut ja ois tosiaan takuukuitti kannattanut laittaa talteen! Nyt vuoden jälkeen yks aamu oli molemmissa autoissa akut tyhjänä.
Eikä meinaa virtaa ottaa vastaan vaikka Ctekillä yrittää latailla, pitäs varmaan hitsauskoneesta antaa kerralla vähän enemmän virtaa akulle, jos vaikka heräisi.
__________________
Montenegro Offroad Club#10
Montenegro Racing #4
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 27.12.2012, 23:51
Paavo Paavo ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 16.01.03
Sijainti: Oulu, Finland
Viestit: 4.363
Perusasetus

1) Mikä on oikea latausjännite AGM-akulle? Mitä vähintään, ja mitä korkeintaan?

2) Kuinka paljon lämpöä AGM-akku kestää? Voiko laittaa konehuoneeseen, jossa kesällä helposti 60-70 astetta?

Jos tarttee merkin/mallin, niin motonetin pienempi Sznajder (70Ah, eli http://kauppa.motonet.fi/web/guest/e...ductid=90-0602) harkinnassa. Näitä tulisi 3kpl rinnan, kaks onehuoneen etunurkkiin ja kolmas takaknurkkaan takavinssin viereen.

-Paavo
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 28.12.2012, 08:21
ZeiZei:n Avatar
ZeiZei ZeiZei ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 08.12.03
Sijainti: Keminmaa, Finland.
Viestit: 2.971
Perusasetus

1. Tuossa on jotain testiä:
http://www.hotrod.com/techarticles/g...y/viewall.html

Tai helpompi tapa:

Jos ei ole jo niin hommaa C-tec laturi.

2.

Omassa Rangessa ollut jo monta vuotta Keltaiset Optimat nurkissa, eikä ole menneet rikki.

Joskus ollut hieman lämpö ongelmia tuolla konehuoneen puolella Rangessa...



(Keltala +30)
__________________
-Jyrki-

Tietä käyden tien on vanki
Vapaa on vain umpihanki (A.H.)
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 05.01.2013, 11:34
Paavo Paavo ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 16.01.03
Sijainti: Oulu, Finland
Viestit: 4.363
Perusasetus

Tuo ykköskysymys (latausjännite) siis autossa paikoillaan, vähempi tulee latailua akkuja erillisellä laturilla.

Syy kysymykseen Rangen lievähkö latausjännite, kylmänä 14.2V nurkilla ja lämmettyään 13.8V, nämä siis kopista mitattuja lukemia, ei ole (ollut vielä) suoraan akkujen napoihin (=pääkytkimelle) menevää mittaria.

Laturi pukkaa kyllä reilusti virtaa, mitattu tyhjäkäynnillä yli 80A ja kierroksilla yli 120A, joten nykyisissä normiakuissa (3kpl vanhoja exide starttiakkuja) on kyllä riittänyt jerkkua, mut ainakin etuakkujen tunnit on täynnä, pitää uusia akut ja AGM tietty kiinnostaa.

-Paavo

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Paavo Näytä viesti
1) Mikä on oikea latausjännite AGM-akulle? Mitä vähintään, ja mitä korkeintaan?

2) Kuinka paljon lämpöä AGM-akku kestää? Voiko laittaa konehuoneeseen, jossa kesällä helposti 60-70 astetta?

Jos tarttee merkin/mallin, niin motonetin pienempi Sznajder (70Ah, eli http://kauppa.motonet.fi/web/guest/e...ductid=90-0602) harkinnassa. Näitä tulisi 3kpl rinnan, kaks onehuoneen etunurkkiin ja kolmas takaknurkkaan takavinssin viereen.

-Paavo
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 28.12.2012, 12:10
pee:n Avatar
pee pee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 21.02.04
Sijainti: Mäntsälä P
Viestit: 12.912
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Repro Näytä viesti
Vuos sitten ostin molempiin käyttöautoihiin justiinsa Shneijderin akut ja ois tosiaan takuukuitti kannattanut laittaa talteen! Nyt vuoden jälkeen yks aamu oli molemmissa autoissa akut tyhjänä.
Eikä meinaa virtaa ottaa vastaan vaikka Ctekillä yrittää latailla, pitäs varmaan hitsauskoneesta antaa kerralla vähän enemmän virtaa akulle, jos vaikka heräisi.
Jos nuo on motonetistä niin kannattaa ehkä kysäistä takuuta. Aika hyvin kaivavat arkistoista kassajärjestelmästä wanhempiakin ostoksia.

Mulla ollu Bannerin AGM akkuja ja ihan tyytyväinen ollu hintalaatusuhteeseen.
Yks pari vaihtu vuoden ikäsenä takuuseen ja nekin tais päästä jäihin tyhjinä eli ymmärtääkseni kyl nää jäätyy. Erohan on vain että neste on imeytettynä lasikuitumattoon eikä vapaana.
__________________
- Levannon We(l)ho -
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 28.12.2012, 14:09
mielipuoli:n Avatar
mielipuoli mielipuoli ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 15.12.08
Sijainti: Imatra/juva
Viestit: 438
Perusasetus

Mittailin merssun akkua ja 7.4v näytti virtaa. Tyrkkäsin apukaapelit kiinni ja täräytin käymään. Puolen tunninkäynnin jälkeen näytti 12v mittari. Luultavasti akku ei ottanut siipeen pakkasista.

Kaivinkoneessa oli joskus tuollaset shneiderit. Söi kuukaudessa 2 paria akkuja ihmeteltiin että mikä vikana kun aina toinen akku sökö. Vika oli ilmeisesti edellisen omistajan kytkennöissä , radion virta otettu toisesta akusta(24v) 3 pari kestikin sitten vuoden (6800h) autossa tuo tuntimäärä taitaa tarkoittaa vähän pidempää aikaa.

Huomattavasti pidempikestoset mitä ikh:n crx:ät.
__________________
Sitä saa mitä tilaa...vai mite se meni!!
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 28.12.2012, 14:27
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.076
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja pee Näytä viesti
Jos nuo on motonetistä niin kannattaa ehkä kysäistä takuuta. Aika hyvin kaivavat arkistoista kassajärjestelmästä wanhempiakin ostoksia.
Ja kanta-asiakkaana tiedot löytyy ajokortilla info-tiskiltä, ei väliä onko kuitti tallessa vai ei.

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Tuomo Näytä viesti
Käyttis rupee tarviamaan uusia akkuja, nykyiset punakantiset Optimat rupee oleemaan ehtoopuolella,

Vai ostanko suosiolla uudet Optimat, ne jäis maksamaan tasan 400€. Näköjään max. neljä vuotta on niitten käyttöikä.
Tuolta ostamalla saattais jäädä vajaa satku vielä käpälään 400 €:sta: www.j-mat.fi
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Läppärin akuista vepele Chit-Chat 9 19.05.2008 09:07
akuista, taas -sami- Tekniikka & Jutustelu 63 19.04.2006 19:15


Sivu luotu: 15:05 (GMT +2).