![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
|||
|
|||
![]()
Lainaus:
Mutta ARVAILUA noista AGM-akuista: Jos ne edelleenkin perustuu tuohon lyijyyn ja vedellä laimennettuun rikkihappoon, niin tuo kemiallinen reaktio lienee ainakin lähes sama, ja jos tuossa reaktiossa vesi on kiinteää(arvaus), niin reaktio ei toimi halutulla tapaa, ja jos tuo AGM-akun reaktio on sama kuin normi akkuissa, niin ylimääräinen sähkö hajoittaa vettä hapeksi ja vedeksi (räjähtää muuten pienimmästäkin kipinästä ![]() No, -Matti-, pistit sitten kuitenkin hyvän laturin lataamaan! mitä tarkoittaa "kyykännyt" siis oliko napa jännite vielä yli 12v hetken seisonnan jälkeen? ja paljonko oli pakkasta? ja tarkoittiko että ei jaksanut lähteä käyntiin.... vaikka pyöritti melkein normaalisti? Toivottavasti fj heräsi, jos aamulla pitää/piti lähteä....
|
#2
|
|||
|
|||
![]()
Mulla on tuossa -57 kesäharrasteessa joskus -90luvun alussa ostettu optiman redtoppi. Toimii edelleen.
|
#3
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Akku pari vuotta vanha, mikähän tuota söis... sterkat/vahvistin? |
#4
|
|||
|
|||
![]()
ITsekkin pari kuukautta sitten ostin tuon CTekin 12v mallin, juuri kokonsa ja hyvine kokemusten perusteella, tuli kiiteä pistoke tuohon autoon, millä saa helpolla ladata akkuja jos tarvis. Nyt olen neljä akkua sillä tainnu ladata, ja huomasin juuri eilen että ei pelaa enää. valot syttyy normaalisti, mutta ei vaan ala lataamaan, syttyy ainoastaan se valo mikä osoitta mikä mo0de päällä, akun tasoa ei enää näytä PRKL. eikun takuuseen vaan.
__________________
[O]=TOYOTA=[O] |
#5
|
||||
|
||||
![]()
Mulla aikanaan punakantinen Optima tyhjeni ihan totaalisesti, kun auto oli pitkään seisonnassa. Talvella (pakkasta jotain 20 astetta) koitin autoa käyntiin niin akussa ei ollut tosiaan yhtään henkeä, edes sisävaloa ei jaksanut polttaa. Naapurilta lainaan Ctek ja kyllähän se akku siitä ihan normaaliksi virkosi. Toimi moitteettomasti vielä monen monta vuotta tuon jälkeen. Eli ei noi Optimat näymmä jäädy rikki ja ainakin tuo yksilö kesti latauksen kovassa pakkasessa.
__________________
Tumpula Racing Team |
#6
|
||||
|
||||
![]()
tommotteen motonetin sznjnaiderin 75 ampeerituntisen vene-akun ostin suikkaan. saas nährä onko siittä patteria enempää ku mitä takuu aika on. ny aineki jakso komiasti nostella ja laskea tuota puskulevyä vinssaten
__________________
kötköttimet on kivoja |
#7
|
||||
|
||||
![]()
Vuos sitten ostin molempiin käyttöautoihiin justiinsa Shneijderin akut ja ois tosiaan takuukuitti kannattanut laittaa talteen! Nyt vuoden jälkeen yks aamu oli molemmissa autoissa akut tyhjänä.
Eikä meinaa virtaa ottaa vastaan vaikka Ctekillä yrittää latailla, pitäs varmaan hitsauskoneesta antaa kerralla vähän enemmän virtaa akulle, jos vaikka heräisi. |
#8
|
|||
|
|||
![]()
1) Mikä on oikea latausjännite AGM-akulle? Mitä vähintään, ja mitä korkeintaan?
2) Kuinka paljon lämpöä AGM-akku kestää? Voiko laittaa konehuoneeseen, jossa kesällä helposti 60-70 astetta? Jos tarttee merkin/mallin, niin motonetin pienempi Sznajder (70Ah, eli http://kauppa.motonet.fi/web/guest/e...ductid=90-0602) harkinnassa. Näitä tulisi 3kpl rinnan, kaks onehuoneen etunurkkiin ja kolmas takaknurkkaan takavinssin viereen. -Paavo |
#9
|
||||
|
||||
![]()
1. Tuossa on jotain testiä:
http://www.hotrod.com/techarticles/g...y/viewall.html Tai helpompi tapa: Jos ei ole jo niin hommaa C-tec laturi. 2. Omassa Rangessa ollut jo monta vuotta Keltaiset Optimat nurkissa, eikä ole menneet rikki. Joskus ollut hieman lämpö ongelmia tuolla konehuoneen puolella Rangessa... ![]() (Keltala +30)
__________________
-Jyrki- Tietä käyden tien on vanki
Vapaa on vain umpihanki (A.H.) |
#10
|
|||
|
|||
![]()
Tuo ykköskysymys (latausjännite) siis autossa paikoillaan, vähempi tulee latailua akkuja erillisellä laturilla.
Syy kysymykseen Rangen lievähkö latausjännite, kylmänä 14.2V nurkilla ja lämmettyään 13.8V, nämä siis kopista mitattuja lukemia, ei ole (ollut vielä) suoraan akkujen napoihin (=pääkytkimelle) menevää mittaria. Laturi pukkaa kyllä reilusti virtaa, mitattu tyhjäkäynnillä yli 80A ja kierroksilla yli 120A, joten nykyisissä normiakuissa (3kpl vanhoja exide starttiakkuja) on kyllä riittänyt jerkkua, mut ainakin etuakkujen tunnit on täynnä, pitää uusia akut ja AGM tietty kiinnostaa. -Paavo Lainaus:
|
#11
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Mulla ollu Bannerin AGM akkuja ja ihan tyytyväinen ollu hintalaatusuhteeseen. Yks pari vaihtu vuoden ikäsenä takuuseen ja nekin tais päästä jäihin tyhjinä eli ymmärtääkseni kyl nää jäätyy. Erohan on vain että neste on imeytettynä lasikuitumattoon eikä vapaana.
__________________
- Levannon We(l)ho - |
#12
|
||||
|
||||
![]()
Mittailin merssun akkua ja 7.4v näytti virtaa. Tyrkkäsin apukaapelit kiinni ja täräytin käymään. Puolen tunninkäynnin jälkeen näytti 12v mittari. Luultavasti akku ei ottanut siipeen pakkasista.
Kaivinkoneessa oli joskus tuollaset shneiderit. Söi kuukaudessa 2 paria akkuja ihmeteltiin että mikä vikana kun aina toinen akku sökö. Vika oli ilmeisesti edellisen omistajan kytkennöissä , radion virta otettu toisesta akusta(24v) 3 pari kestikin sitten vuoden (6800h) autossa tuo tuntimäärä taitaa tarkoittaa vähän pidempää aikaa. Huomattavasti pidempikestoset mitä ikh:n crx:ät.
__________________
Sitä saa mitä tilaa...vai mite se meni!! |
#13
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Lainaus:
|
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Läppärin akuista | vepele | Chit-Chat | 9 | 19.05.2008 09:07 |
akuista, taas | -sami- | Tekniikka & Jutustelu | 63 | 19.04.2006 19:15 |