![]() |
![]() |
|
Chit-Chat Tämä foorumi on tarkoitettu epämääräiseen jauhamiseen, eikä asian ole pakko liittyä suoraan offroadiin. |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]() Mulla oli 98 nelivetohiaste ja kyllä siinä vetii hankisudittelussa kolme rengasta, eli molemmat taka ja toinen etu. Eli takana oli toimiva kitka ja etu ja takapään välillä oli aina yhteys, ei kadonnu etuveto minnekkään. Mut ei sil ollu ajettukaan kuin 560tkm ni ei ollu viel kulunu. Kova laite kaiken kaikkiaan, mut aikansa kutakin. Yksvedolla ei ois veneraileri noussu tuolta: http://youtu.be/D4qrxI4RzC0 Meikä ajaa, potteri neuvoo ja veneenomistaja haluaa mennä työntämään! :-)
|
#2
|
|||
|
|||
![]()
pitää öljyt vaihtaa sinne ja katsoa tapahtuuko mitään muutosta (eipä kai) sillä on ajettu 250 000km.
Lumihangesta piti vetää peräkärry ja silloinkaan ei pyöriny ku toinen taka ja toinen etunen, olihan se vähän nihkeetä liikkumista! Korostuuko näissä neliveto vehkeissä enenmmän se renkaitten laatu? (taitaa vaikuttaa) tällä hetkellä surkeassa kunnossa olevat pinnoitetut kitkat... |
#3
|
|||
|
|||
![]()
Eiks toi nyt oo toiminut ihan niinkuin sen kuuluukin??
Eihän tollasessa pitäiskään kaikkien neljän renkaan sutia samaan aikaan. |
#4
|
||||
|
||||
![]()
Kyl 06 vuotisessa hiasteessa kitka pelaa vähän liiankin äkäseen uusilla öljyillä. Vittu että menee lintassa.
![]()
__________________
Diisselistä voimaa ja silleen. |
#5
|
||||
|
||||
![]()
Pitäskö laittaa lisää lateja jousiin, jos lintassa menee??? Vai onko taka jouset kuoleutuneet???
Vai tarkoititko että menee sladissa? ![]() Sorry OT...
__________________
Jeep ISORY Viimeksi muokannut KoniJeep : 20.12.2012 00:51 |
#6
|
||||
|
||||
![]()
__________________
Diisselistä voimaa ja silleen. |
#7
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
"vittu että menee lintassa" tarkoittaa etuvetoa, joka yrittää sutia perse alhaalla käsijarru päällä. Kyllä LINTTA tarkoittaa linttaa ja SLADI sladia! ![]()
__________________
Jeep ISORY Viimeksi muokannut KoniJeep : 21.12.2012 00:38 |
#8
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
|
#9
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Kun kyse on fulltime 4WD:stä, niin toihan toimii liiankin hyvin: jumitilanteessa pitäs pyöriä vain yksi rengas, tosin 4x nopeudella. |
#10
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() Ne prkl fysiikan lait pilaa aina kaiken ![]()
__________________
KEHRUU-RACING |
#11
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() ![]()
__________________
Tumpula Racing Team |
#12
|
||||
|
||||
![]()
Ensimmäinen X2 = tasauspyörästö vaihdellaatikossa joka tuplaa nopeuden koska partneri ei pyöri, toisen X2 tekee akselin tasauspyörästö koska toinen voiman-ulostin pyörii ja toinen on jumissa.
Yhteensä = X4 nopeus yhdelle pyörälle. Tämä siis tilanteessa jossa 3 pyörää ei pyöri ja yksi pyörii ![]()
__________________
KEHRUU-RACING Viimeksi muokannut Punanenä : 20.12.2012 21:13 |
#13
|
||||
|
||||
![]()
Mitenkä tasauspyörästö kaksinkertaistaa nopeuden?
__________________
Size does matter, Sisu A-45 projekti
Sisu-harrastajien palsta, SISUA.net Myydään: Pajeron osia, Uusia ja käytettyjä maastokuorma-auton renkaita, 50-80 luvun euro ja japsi henkilöautojen osia, sekä perseestä perämoottoriin! |
#14
|
||||
|
||||
![]()
Ei oo ei, eikä edes minkäänlaista keskitasauspyörästöä eli etukartaani ei voi pyöriä nopeempaa ku takanen. Mutta tyytyväinen saa olla jos se etuakselisto jaksaa tyhjääkin lyödä, niin monta poltetulla viskolla olevaa Hiacee nähny että ei juuri takapotkusta poikkee, tasamaallakin jumissa.
|
#15
|
|||
|
|||
![]() hiace 4wd
oma 230tkm ajettu lyhyt neliveto hiace on pelannut ainakin ihan hyvin , alla hankuukit 195/75/16
tänäänkin meni viel umpihankeen puskuri työns lunta jo lasille. kytkin on aika kovilla pahemmassa paikassa välitykset on vähän pitkät. pehmeessä uppoo maan sisään aikahelposti ja kun on tarpeeksi lunta jää sit mahasta kiinni. eipä se mikään oikea maasturi olekkaan. käyttö on lähinnä huonokuntoisilla mettäteillä rypemistä ja talvisin peurojan ruokinta hommia. Ei mitään moitittavaa mulla, On käynyt mielessä et käviskö hiluxin vaihdelaatikko tohon kuinka helposti, parantais aikapaljon autoa mun käytössä. |
#16
|
||||
|
||||
![]()
Traktoriin toisen takapyörän alle suksi niin johan pikkuvalmetti kiitää hurjaa kyytiä ja puu liikkuu. Näin ovat 60-luvulla kuulemma puuhastelleet. Siis maantiesiirtoja kun on tehty. Maastossa ei varmaan kovin käytännöllinen.
|
#17
|
|||
|
|||
![]() Siis puurot ja vellit sekaisin? maasturiharrastajillakin?Lainaus:
Siis jos rengas pääsee sutasemaan tyhjää, saa kuopan, ja lumesta sulatettua vettä, niin varmasti pyörii tyhjää, kun aletaan ihmettelemään, mitä tapahtui! -> siis kitkalukolla pitää ajaa siten, että joko molemmat takaset sutii, tai sitten ei kumpikaan ![]() Ja nuo Bittihirmut, siis sähköiset luistonrajoittimet; on juttu sinäänsä.... Tuohon taannoin mainittuun vito 4x4:ään on melkein tehty kaikki korjaukset, saa uudet nastarenkaat huomenna, öö, siis tänään; ehdottelen.... |
#18
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Hyvin toteutettuna traction control systeemi on kyllä erittäin hyvä systeemi autonvalmistajalta autoon lisätä, periaattessa mitään lisää se ei maksa ja jos vaihtoehto on se että olisi avoimet perät. Hyviä toteutuksia tosin harmillisesti löytyy vain maasturipuolelta, land roverilta, toyotalta ja mitsulta, jeepiltä... Oikein tehtynä, paljon parempi kuin pelkkä kitkalukko yhdessä päässä. Oikean lukon voittanutta ei tietysti ole, sehän on selvää. ![]() Viimeksi muokannut Matti- : 21.01.2013 01:21 |
#19
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() Kerran ois ollut pitoja yhdellä renkaalla takana, muttei vetoja sille löytynyt...pikkuisen yritti nykiä ja sitten kuumu se jarrusydeemi ja alkoi kova piip piip piip... ja systeemi meni pois päältä. Tuollaiset systeemit ovat liikkeelle lähtöavustimia auratulla tiellä!
__________________
Jeep ISORY |
#20
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Nuo systeemit ovat kyllä kehittyneet paljon ensimmäisistä. Taisi olla pajeroissa gen 3 facelift malli vasta ensimmäinen mihin ne tuli. Gen 4 pajeroissa noiden elektronisten systeemien apuna, takana on lisäksi torsen, ja lukko jonka voi lukita kiinteäksi kytkimestä. Tämä ARB:n mainosvideo aika hyvin demonstroi eroja: http://youtu.be/YNFacsKnswM Vihreässä Land Cruiserissa LSD takana, avoin etuperä. Hopeassa luistonesto eli traction control jarruilla toteutettuna, valkoisessa arb:n lukot. ![]() Sitten vielä "elektronisista systeemeistä". Eihän sähköisesti ohjattu systeemi etenemiskyky perspektiivistä välttämättä ole ollenkaan huono asia. Jos ajatellaan vaikkapa aktiivitasauspyörästöä, se pystyy välittämään jatkuvan vedon mille tahansa pyörälle 100%, siellä on täysin mekaaninen systeemi mitä tietokone vain ohjaa. Mutta tottakai, maastoautossa turha koska ei ole niin tarkkaa paljonko vetoa pyörälle menee kunhan menee, mekaaniset lukot ovat halvemmat ja toimintavarmemmat. Jeepin käyttämässä eLSD lukossa kuitenkin ilmeisesti on tälläistä, vähän aktiivitasauspyörästön tyylistä toiminnallisuutta, harmillisesti tämä systeemi jäi uudesta GC:stä pois. Ilmeisesti se on liian kallis tuottaa, vaikka täydet lukot ovatkin. Hyvin toteutettu luistonesto on muuten hyvä, ristiriipunnassa ja vastaavissa, mutta esimerkiksi pitkässä ylämäessä, missä pito vaihtelee, ongelmaksi muodostuu juuri se, ettei veto ole jatkuvaa vaan systeemi reagoi aina pienellä viiveellä. Viimeksi muokannut Matti- : 21.01.2013 02:39 |
#21
|
|||
|
|||
![]() Saako epäillä? kyseenalaistaa?Lainaus:
Viimeksi muokannut BJ-40/76 : 22.01.2013 01:01 Perustelu: SIIS MINUN KOMMENTIT ISOILLA KIRJAIMILLA |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Myydään Domingo 4wd | Rekisteröimätön | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 2 | 01.09.2012 19:15 |
M:Hiace 4wd | silver | O/M/V Ajoneuvot | 0 | 29.12.2006 13:37 |
Toyota FullTime 4wd | toyovoima | Chit-Chat | 16 | 02.11.2006 00:05 |
O: Hilux 4WD | r2ree | O/M/V Ajoneuvot | 3 | 16.07.2006 16:54 |
4wd linkkejä | MakeH | Linkit | 3 | 15.01.2006 22:05 |