Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 25.11.2012, 19:24
Hessu888:n Avatar
Hessu888 Hessu888 on kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 14.10.07
Sijainti: Finland
Viestit: 2.949
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Luoppis Näytä viesti
Varmaankin liian paksua rasvaa ollut, emmä kardaania menis hitsailemaan edes pisteillä. Entäs sitten toinen juttu, työns pari tippaa vaihteistoöljyä sieltä kardaanin laipan alta, kuuluuks toi vaan vuotavan stefan oireisiin vai mistä sitä öljyä muka tulee laipan läpi?
Ei se rasvan paksuus yleensä väärä ole, vaan toiset laittaa sitä niin paljon, että koko liuku ei enää liiku. Muutama puristus riittää.

Stefa se siellä vuotaa ja yleensähän stefa alkaa vuotaa siinä vaiheessa kun laakeri on väljä. Mitään klappia ei niissä saisi tuntua.

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 26.11.2012, 11:22
Luoppis Luoppis ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 17.01.10
Sijainti: Asikkala
Viestit: 1.154
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Hessu888 Näytä viesti
Mitään klappia ei niissä saisi tuntua.
Ai jos käsin heiluttelee sitä laippaa? Ei mun muistaakseni kyllä tuntunut ollenkaan heiluvan sivu- tai pitkittäissuunnassa, mutta pitää tarkistaa.
__________________
100% hiilineutraali vuoteen 2086 mennessä
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 28.11.2012, 11:39
Hessu888:n Avatar
Hessu888 Hessu888 on kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 14.10.07
Sijainti: Finland
Viestit: 2.949
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Luoppis Näytä viesti
Ai jos käsin heiluttelee sitä laippaa?
Joo
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 09.12.2012, 18:55
Luoppis Luoppis ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 17.01.10
Sijainti: Asikkala
Viestit: 1.154
Perusasetus

Oonks mä vaa idiootti vai onko noi GMB:n ristikot sairaalloisen hankalia saada asennettua niin, ettei ne laakerikupit purista sitä ite ristikkoa vasten. Eikä niihin ihan kauheen hyvin rasvakaan mene, kun ei ole ristikon päissä rasvauria.
__________________
100% hiilineutraali vuoteen 2086 mennessä

Viimeksi muokannut Luoppis : 09.12.2012 18:58
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 09.12.2012, 19:32
BryGgi BryGgi ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 20.12.08
Sijainti: p-savo
Viestit: 1.444
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Luoppis Näytä viesti
Oonks mä vaa idiootti vai onko noi GMB:n ristikot sairaalloisen hankalia saada asennettua niin, ettei ne laakerikupit purista sitä ite ristikkoa vasten. Eikä niihin ihan kauheen hyvin rasvakaan mene, kun ei ole ristikon päissä rasvauria.
itse sain lyhyeen ajomatkaan noita ristikoita hajoitettua vaikka kuinka varovasti niitä yritin asentaa. Vinkiksi sitten veljeltä joka pelaa koneurakoinnissa nivelten kanssa enemmänkin.

Kun ristikko paikoillaan ja stopapriprikat kiinni. niin kohtuu napakka isku ristikon runkoon/haarukkaan molemmille puolille, jolloin laakerikuppi ettii oman paikkansa ja linjautuu. Loppui ne ristikoiden hajoilut siihen. Sen huoomaa kun ristikko ei linjassaan asennuksen jälkeen kun laippa ei kääntyile ilman voimaa sivuille. normaalisti sen pitää liikkua edestakaisin ihan painovoimalla.
__________________
[O]=TOYOTA=[O]
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 10.12.2012, 09:21
Luoppis Luoppis ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 17.01.10
Sijainti: Asikkala
Viestit: 1.154
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BryGgi Näytä viesti
Kun ristikko paikoillaan ja stopapriprikat kiinni. niin kohtuu napakka isku ristikon runkoon/haarukkaan molemmille puolille, jolloin laakerikuppi ettii oman paikkansa ja linjautuu.
Tota hakkailua piti tossa harrastaa aika ankarasti, kakkosnelosta sopivasti alla ja vasaran välissä että sai ton kunnolla pyörimään. Lisäksi vähän viilailin paria lukkorengasta kun meinas mennä hermo. Saako mistään edes eri merkkisiä tarvikeristikoita, vai pitäiskö vaan hakea marmorilta? Hiluxiin laitoin kanssa yhen GMB:n ja samallaista tusailua oli sekin.
__________________
100% hiilineutraali vuoteen 2086 mennessä
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 10.12.2012, 13:22
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Luoppis Näytä viesti
Tota hakkailua piti tossa harrastaa aika ankarasti, kakkosnelosta sopivasti alla ja vasaran välissä että sai ton kunnolla pyörimään. Lisäksi vähän viilailin paria lukkorengasta kun meinas mennä hermo. Saako mistään edes eri merkkisiä tarvikeristikoita, vai pitäiskö vaan hakea marmorilta? Hiluxiin laitoin kanssa yhen GMB:n ja samallaista tusailua oli sekin.
Eihän vai ole joskus vahingossa päässyt nuo silmät vääntymään? siis joskus joku irroittanut liian raakalla voimalla?

Itse en ole törmännyt moisiin mittaepätarkkuusiin, joskus nuo sokkarikat on ollut hivenen liian ohuita, siis ristikko jäänyt väljälle.

Eiko tuossa hj:kin kardaanilaipassa ole kallistusta, jolloin herkästi tulee painettua vinoon, ja hylsä luistaa... ja laippa painuu kasaan?

Mittaappa seuraavalla kertaa tuo ristikonpaikan sisäleveys, muistaakseni sen pitäisi olla tasamillille.
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 10.12.2012, 01:24
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

GMB(?) ristikot ja niiden "rasva"


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Luoppis Näytä viesti
Oonks mä vaa idiootti vai onko noi GMB:n ristikot sairaalloisen hankalia saada asennettua niin, ettei ne laakerikupit purista sitä ite ristikkoa vasten. Eikä niihin ihan kauheen hyvin rasvakaan mene, kun ei ole ristikon päissä rasvauria.
Itse tuhosin uuden ristikon, kun luotin että kaikki on niin kuin ennen....

Siis Tuossa gmb ristikossa nykyään jotain aivan käsittämätöntä MARKARIINIÄ????, ei sentään, markariinikin on varmaan 10 asteessa juoksevanpaa

Siis vaihdoin uuden ristikon kaverille, ja rasvasin siten, että molyvaseliini tuli ulos 3 kupista, ja tuo "viereinen" ei sitten halunnut purskauttaa vaseliiniä, vaikka mikä oli

No, kardaani alkoi jurista vuoden kuluttua, ja kun sen vaihdoin, niin juurikin tuo "viereinen" kuppi kuiva, ruosteessa, ja hakkaantunut! muut OK.
No kun ristikon runkoa sitten varovasti kaivoin poranterällä, niin siellä hajonneessa sakarassa oli "rasvapallo", siis aivan selvä keltainen klöntti!

Uusi ristikko saman merkkinen, ja kun "työnsin" poranterällä nuo kookosrasvat tms. pois, ennenkä asensin, niin tuo musta moly-vaseliini meni helposti, ja tirisi joka kumin välistä!

Voisko tuo alkuperäinen vaseliini? olla niin huonoa, että kuivaa nipanreiästä knööliksi, ja tukkii siten yhden kupin kanavan?

Ainakin tuo alkuperäinen keltainen rasva oli aika jankkia, kun nuo putsausjätteet oli kylmässä!

Mutta ei niin huonoa, ettei hyvääkin! tuo margariini/palmurasva.... on niin hyvää liimaamaan laakerirullat kuppeihin, että!!! (pitää koputtaa puuta, ei ole liestynyt laakerirullia pitkään aikaan kupin pohjalle)

Ja kun on ajettu jonkin aikaa, ja varsinkin jos on lämmin, niin tuo margariini? tulee helposti pois uuden vaseliinin tieltä.....
muutamalla eurolla rasvaa ja hetki aikaa, niin esim. hdj-80 remontintarve vähenee... Olispa vielä niin paljon rasvanippoja, kuin BJ-40:ssä, jossa niitä oli muistaakseni noin 20+ , ja kun kaikki nipat oli voideltu vuosi sitten, niin puuvillaisella T-paidan resulla nipat puhtaaksi, ja vaseliiniä. ja aikaa meni vartti? No, aika kultaa muistot, mutta.... kun noita nykyautoja katsoo, niin noihin 10+ vuotiaisiin vaihdetaan pari sitä ja nuo nivelet.....
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 21.12.2012, 07:35
Luoppis Luoppis ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 17.01.10
Sijainti: Asikkala
Viestit: 1.154
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Hessu888 Näytä viesti
Stefa se siellä vuotaa ja yleensähän stefa alkaa vuotaa siinä vaiheessa kun laakeri on väljä. Mitään klappia ei niissä saisi tuntua.
Vuotaa se stefakin, kevyesti hikoillut. Mutta mikä tuossa sitten luetaan klapiksi? Laippa ei heilumalla heilu, siinä on ehkä se tuhannesosan välys, eli sitä ei saa kolisemaan tai mitenkään erityisen havaittavasti heilumaan. Entäs meneekö stefan vaihto niin, että avataan se lukitusmutteri laipan sisältä, vedetään laippa ulos ja stefa normaaliin tapaansa vaihtoon?
__________________
100% hiilineutraali vuoteen 2086 mennessä
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 21.12.2012, 21:09
Hessu888:n Avatar
Hessu888 Hessu888 on kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 14.10.07
Sijainti: Finland
Viestit: 2.949
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Luoppis Näytä viesti
Vuotaa se stefakin, kevyesti hikoillut. Mutta mikä tuossa sitten luetaan klapiksi? Laippa ei heilumalla heilu, siinä on ehkä se tuhannesosan välys, eli sitä ei saa kolisemaan tai mitenkään erityisen havaittavasti heilumaan. Entäs meneekö stefan vaihto niin, että avataan se lukitusmutteri laipan sisältä, vedetään laippa ulos ja stefa normaaliin tapaansa vaihtoon?
Jos kaikki on kunnossa, niin ei ole mitään klappia. Ihan superpieni klappi tuskin aiheuttaa mitään ongelmaa. Stefan vaihto juuri kuten kirjotit.
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 23.12.2012, 19:29
Luoppis Luoppis ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 17.01.10
Sijainti: Asikkala
Viestit: 1.154
Perusasetus

Tuleeko mielipahaa jos uuden painelaakerin painaa ruuvipenkillä paikalleen siihen holkkiin?
__________________
100% hiilineutraali vuoteen 2086 mennessä
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 23.12.2012, 20:03
Hessu888:n Avatar
Hessu888 Hessu888 on kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 14.10.07
Sijainti: Finland
Viestit: 2.949
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Luoppis Näytä viesti
Tuleeko mielipahaa jos uuden painelaakerin painaa ruuvipenkillä paikalleen siihen holkkiin?
Kytkimen painelaakeristako on kyse vai mitä laakeria ja holkkia tarkoitat?
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 23.12.2012, 20:11
0ltzi:n Avatar
0ltzi 0ltzi ei ole kirjautuneena
Mestari
 
Rekisteröitynyt: 31.12.08
Sijainti: Karjalohja
Viestit: 4.617
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Luoppis Näytä viesti
Tuleeko mielipahaa jos uuden painelaakerin painaa ruuvipenkillä paikalleen siihen holkkiin?
mites se eroaa prässillä painamisesta?? lopeta het ku se on pohjassa ni hyvä tulee. ja jos ruuvipenkin leuat on kovin rihlaset ni paa vaikka rätti väliin.
Vastaa lainaten
  #14  
Vanha 31.12.2012, 18:53
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.076
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Hessu888 Näytä viesti
Stefan vaihto juuri kuten kirjotit.
Paitsi että se krymppiholkki kuuluis vaihtaa aina ku mutteria löysätty. Momentti mutterille tän jälkeen muistaakseni lähes 300 Nm.
Vastaa lainaten
  #15  
Vanha 31.12.2012, 19:50
Hessu888:n Avatar
Hessu888 Hessu888 on kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 14.10.07
Sijainti: Finland
Viestit: 2.949
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- Näytä viesti
Paitsi että se krymppiholkki kuuluis vaihtaa aina ku mutteria löysätty. Momentti mutterille tän jälkeen muistaakseni lähes 300 Nm.
Jos auton alla vaihtaa stefaa, niin mun mielestä on turvallisempi laittaa vanhalla krympillä kun uudella lipee todella helposti liian kireeksi, kun ei pääse testaamaan laipan pyörintämomenttia millään. Jos vanhalla krympillä ottaa löysät pois ja laittaa vaikka alle 1/8 kierrosta kireelle ja sinetöi mutterin, niin kyllä se ihan hyvin toimii. Näissä paljon ajetuissa kannattaisi melkeen vaihtaa ne kardaanien laipat samalla uusiin, kun stefaa vaihtaa. Laipassa on kuitenkin niin syvä ura stefan huulen kohdalla, että uuskaan stefa ei välttämättä kauaa kestä. Ausseissa taisi olla pari kymppiä kappale vaan uudet laipat. Uudella krympillä momentti tais olla jotain 360-450Nm välillä tapauksesta riippuen.
Vastaa lainaten
  #16  
Vanha 07.01.2013, 09:22
t.haapala:n Avatar
t.haapala t.haapala ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 16.04.09
Sijainti: Paimio
Viestit: 1.180
Perusasetus

Lainaan topikkii sen verran et mistä sais tehokkaamman laturin hoojiiseen?
__________________
Itte ku tekee ni saa just semmosen ku sattuu tulemaan!

Salon seudun OFF ROAD Ry
Vastaa lainaten
  #17  
Vanha 04.02.2013, 13:04
Luoppis Luoppis ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 17.01.10
Sijainti: Asikkala
Viestit: 1.154
Perusasetus

Korjattu:
- Koko kytkinsetti
- Kierroslukumittari (Johto oli juuresta poikki, kolvattu sinne anturin pohjaan uudet liitokset ja tiivistetty ratkaisumassalla)
- Takalämppärin puhaltimen katkaisija korvattu hyppyjohdolla
- Dikitaalinen kello alkoi toimia, kun kaikki isot maadoituspisteet viilattiin hapettumista, sekä latausjännitteet parani
- Hitsattu lisää
- Vaihettu perän puoleinen ristikko (meni kai vituiksi?)

Viat:
- Etupää alkaa jyristämään jossain 80km/h vauhdissa sillon kun vapaanavat on kiinni. Etuperän kardaanin laippa pyörii jonku ehkä tuuman tyhjää välyksellään, mutta vaikuttaako toi nyt vielä mihinkään? Laippa ei heilu eli laakeri on kunnossa ja perä on äänetön. Vaihoin ristikon, piti ennen vaihtoa samallaista jyrinää, nyt ehkä vähän enemmän? Paljonko tarvii ristikon vastustaa liikettä, että alkaa jyristämään? Eli pitääkö repiä kardaani taas irti ja miettiä, että miten saadaan sitä toista haarukkaa levitettyä?
__________________
100% hiilineutraali vuoteen 2086 mennessä
Vastaa lainaten
Vastaus

Luokat
hj-61, hj61


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit


Sivu luotu: 20:36 (GMT +2).