Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 25.11.2012, 12:04
Luoppis Luoppis ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 17.01.10
Sijainti: Asikkala
Viestit: 1.154
Perusasetus

Varmaankin liian paksua rasvaa ollut, emmä kardaania menis hitsailemaan edes pisteillä. Entäs sitten toinen juttu, työns pari tippaa vaihteistoöljyä sieltä kardaanin laipan alta, kuuluuks toi vaan vuotavan stefan oireisiin vai mistä sitä öljyä muka tulee laipan läpi?

__________________
100% hiilineutraali vuoteen 2086 mennessä
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 25.11.2012, 19:24
Hessu888:n Avatar
Hessu888 Hessu888 ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 14.10.07
Sijainti: Finland
Viestit: 2.949
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Luoppis Näytä viesti
Varmaankin liian paksua rasvaa ollut, emmä kardaania menis hitsailemaan edes pisteillä. Entäs sitten toinen juttu, työns pari tippaa vaihteistoöljyä sieltä kardaanin laipan alta, kuuluuks toi vaan vuotavan stefan oireisiin vai mistä sitä öljyä muka tulee laipan läpi?
Ei se rasvan paksuus yleensä väärä ole, vaan toiset laittaa sitä niin paljon, että koko liuku ei enää liiku. Muutama puristus riittää.

Stefa se siellä vuotaa ja yleensähän stefa alkaa vuotaa siinä vaiheessa kun laakeri on väljä. Mitään klappia ei niissä saisi tuntua.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 26.11.2012, 11:22
Luoppis Luoppis ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 17.01.10
Sijainti: Asikkala
Viestit: 1.154
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Hessu888 Näytä viesti
Mitään klappia ei niissä saisi tuntua.
Ai jos käsin heiluttelee sitä laippaa? Ei mun muistaakseni kyllä tuntunut ollenkaan heiluvan sivu- tai pitkittäissuunnassa, mutta pitää tarkistaa.
__________________
100% hiilineutraali vuoteen 2086 mennessä
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 28.11.2012, 11:39
Hessu888:n Avatar
Hessu888 Hessu888 ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 14.10.07
Sijainti: Finland
Viestit: 2.949
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Luoppis Näytä viesti
Ai jos käsin heiluttelee sitä laippaa?
Joo
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 09.12.2012, 18:55
Luoppis Luoppis ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 17.01.10
Sijainti: Asikkala
Viestit: 1.154
Perusasetus

Oonks mä vaa idiootti vai onko noi GMB:n ristikot sairaalloisen hankalia saada asennettua niin, ettei ne laakerikupit purista sitä ite ristikkoa vasten. Eikä niihin ihan kauheen hyvin rasvakaan mene, kun ei ole ristikon päissä rasvauria.
__________________
100% hiilineutraali vuoteen 2086 mennessä

Viimeksi muokannut Luoppis : 09.12.2012 18:58
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 09.12.2012, 19:32
BryGgi BryGgi ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 20.12.08
Sijainti: p-savo
Viestit: 1.444
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Luoppis Näytä viesti
Oonks mä vaa idiootti vai onko noi GMB:n ristikot sairaalloisen hankalia saada asennettua niin, ettei ne laakerikupit purista sitä ite ristikkoa vasten. Eikä niihin ihan kauheen hyvin rasvakaan mene, kun ei ole ristikon päissä rasvauria.
itse sain lyhyeen ajomatkaan noita ristikoita hajoitettua vaikka kuinka varovasti niitä yritin asentaa. Vinkiksi sitten veljeltä joka pelaa koneurakoinnissa nivelten kanssa enemmänkin.

Kun ristikko paikoillaan ja stopapriprikat kiinni. niin kohtuu napakka isku ristikon runkoon/haarukkaan molemmille puolille, jolloin laakerikuppi ettii oman paikkansa ja linjautuu. Loppui ne ristikoiden hajoilut siihen. Sen huoomaa kun ristikko ei linjassaan asennuksen jälkeen kun laippa ei kääntyile ilman voimaa sivuille. normaalisti sen pitää liikkua edestakaisin ihan painovoimalla.
__________________
[O]=TOYOTA=[O]
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 10.12.2012, 09:21
Luoppis Luoppis ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 17.01.10
Sijainti: Asikkala
Viestit: 1.154
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BryGgi Näytä viesti
Kun ristikko paikoillaan ja stopapriprikat kiinni. niin kohtuu napakka isku ristikon runkoon/haarukkaan molemmille puolille, jolloin laakerikuppi ettii oman paikkansa ja linjautuu.
Tota hakkailua piti tossa harrastaa aika ankarasti, kakkosnelosta sopivasti alla ja vasaran välissä että sai ton kunnolla pyörimään. Lisäksi vähän viilailin paria lukkorengasta kun meinas mennä hermo. Saako mistään edes eri merkkisiä tarvikeristikoita, vai pitäiskö vaan hakea marmorilta? Hiluxiin laitoin kanssa yhen GMB:n ja samallaista tusailua oli sekin.
__________________
100% hiilineutraali vuoteen 2086 mennessä
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 10.12.2012, 01:24
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

GMB(?) ristikot ja niiden "rasva"


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Luoppis Näytä viesti
Oonks mä vaa idiootti vai onko noi GMB:n ristikot sairaalloisen hankalia saada asennettua niin, ettei ne laakerikupit purista sitä ite ristikkoa vasten. Eikä niihin ihan kauheen hyvin rasvakaan mene, kun ei ole ristikon päissä rasvauria.
Itse tuhosin uuden ristikon, kun luotin että kaikki on niin kuin ennen....

Siis Tuossa gmb ristikossa nykyään jotain aivan käsittämätöntä MARKARIINIÄ????, ei sentään, markariinikin on varmaan 10 asteessa juoksevanpaa

Siis vaihdoin uuden ristikon kaverille, ja rasvasin siten, että molyvaseliini tuli ulos 3 kupista, ja tuo "viereinen" ei sitten halunnut purskauttaa vaseliiniä, vaikka mikä oli

No, kardaani alkoi jurista vuoden kuluttua, ja kun sen vaihdoin, niin juurikin tuo "viereinen" kuppi kuiva, ruosteessa, ja hakkaantunut! muut OK.
No kun ristikon runkoa sitten varovasti kaivoin poranterällä, niin siellä hajonneessa sakarassa oli "rasvapallo", siis aivan selvä keltainen klöntti!

Uusi ristikko saman merkkinen, ja kun "työnsin" poranterällä nuo kookosrasvat tms. pois, ennenkä asensin, niin tuo musta moly-vaseliini meni helposti, ja tirisi joka kumin välistä!

Voisko tuo alkuperäinen vaseliini? olla niin huonoa, että kuivaa nipanreiästä knööliksi, ja tukkii siten yhden kupin kanavan?

Ainakin tuo alkuperäinen keltainen rasva oli aika jankkia, kun nuo putsausjätteet oli kylmässä!

Mutta ei niin huonoa, ettei hyvääkin! tuo margariini/palmurasva.... on niin hyvää liimaamaan laakerirullat kuppeihin, että!!! (pitää koputtaa puuta, ei ole liestynyt laakerirullia pitkään aikaan kupin pohjalle)

Ja kun on ajettu jonkin aikaa, ja varsinkin jos on lämmin, niin tuo margariini? tulee helposti pois uuden vaseliinin tieltä.....
muutamalla eurolla rasvaa ja hetki aikaa, niin esim. hdj-80 remontintarve vähenee... Olispa vielä niin paljon rasvanippoja, kuin BJ-40:ssä, jossa niitä oli muistaakseni noin 20+ , ja kun kaikki nipat oli voideltu vuosi sitten, niin puuvillaisella T-paidan resulla nipat puhtaaksi, ja vaseliiniä. ja aikaa meni vartti? No, aika kultaa muistot, mutta.... kun noita nykyautoja katsoo, niin noihin 10+ vuotiaisiin vaihdetaan pari sitä ja nuo nivelet.....
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 21.12.2012, 07:35
Luoppis Luoppis ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 17.01.10
Sijainti: Asikkala
Viestit: 1.154
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Hessu888 Näytä viesti
Stefa se siellä vuotaa ja yleensähän stefa alkaa vuotaa siinä vaiheessa kun laakeri on väljä. Mitään klappia ei niissä saisi tuntua.
Vuotaa se stefakin, kevyesti hikoillut. Mutta mikä tuossa sitten luetaan klapiksi? Laippa ei heilumalla heilu, siinä on ehkä se tuhannesosan välys, eli sitä ei saa kolisemaan tai mitenkään erityisen havaittavasti heilumaan. Entäs meneekö stefan vaihto niin, että avataan se lukitusmutteri laipan sisältä, vedetään laippa ulos ja stefa normaaliin tapaansa vaihtoon?
__________________
100% hiilineutraali vuoteen 2086 mennessä
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 21.12.2012, 21:09
Hessu888:n Avatar
Hessu888 Hessu888 ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 14.10.07
Sijainti: Finland
Viestit: 2.949
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Luoppis Näytä viesti
Vuotaa se stefakin, kevyesti hikoillut. Mutta mikä tuossa sitten luetaan klapiksi? Laippa ei heilumalla heilu, siinä on ehkä se tuhannesosan välys, eli sitä ei saa kolisemaan tai mitenkään erityisen havaittavasti heilumaan. Entäs meneekö stefan vaihto niin, että avataan se lukitusmutteri laipan sisältä, vedetään laippa ulos ja stefa normaaliin tapaansa vaihtoon?
Jos kaikki on kunnossa, niin ei ole mitään klappia. Ihan superpieni klappi tuskin aiheuttaa mitään ongelmaa. Stefan vaihto juuri kuten kirjotit.
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 23.12.2012, 19:29
Luoppis Luoppis ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 17.01.10
Sijainti: Asikkala
Viestit: 1.154
Perusasetus

Tuleeko mielipahaa jos uuden painelaakerin painaa ruuvipenkillä paikalleen siihen holkkiin?
__________________
100% hiilineutraali vuoteen 2086 mennessä
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 23.12.2012, 20:03
Hessu888:n Avatar
Hessu888 Hessu888 ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 14.10.07
Sijainti: Finland
Viestit: 2.949
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Luoppis Näytä viesti
Tuleeko mielipahaa jos uuden painelaakerin painaa ruuvipenkillä paikalleen siihen holkkiin?
Kytkimen painelaakeristako on kyse vai mitä laakeria ja holkkia tarkoitat?
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 23.12.2012, 20:11
0ltzi:n Avatar
0ltzi 0ltzi ei ole kirjautuneena
Mestari
 
Rekisteröitynyt: 31.12.08
Sijainti: Karjalohja
Viestit: 4.617
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Luoppis Näytä viesti
Tuleeko mielipahaa jos uuden painelaakerin painaa ruuvipenkillä paikalleen siihen holkkiin?
mites se eroaa prässillä painamisesta?? lopeta het ku se on pohjassa ni hyvä tulee. ja jos ruuvipenkin leuat on kovin rihlaset ni paa vaikka rätti väliin.
Vastaa lainaten
  #14  
Vanha 31.12.2012, 18:53
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.076
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Hessu888 Näytä viesti
Stefan vaihto juuri kuten kirjotit.
Paitsi että se krymppiholkki kuuluis vaihtaa aina ku mutteria löysätty. Momentti mutterille tän jälkeen muistaakseni lähes 300 Nm.
Vastaa lainaten
  #15  
Vanha 31.12.2012, 19:50
Hessu888:n Avatar
Hessu888 Hessu888 ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 14.10.07
Sijainti: Finland
Viestit: 2.949
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- Näytä viesti
Paitsi että se krymppiholkki kuuluis vaihtaa aina ku mutteria löysätty. Momentti mutterille tän jälkeen muistaakseni lähes 300 Nm.
Jos auton alla vaihtaa stefaa, niin mun mielestä on turvallisempi laittaa vanhalla krympillä kun uudella lipee todella helposti liian kireeksi, kun ei pääse testaamaan laipan pyörintämomenttia millään. Jos vanhalla krympillä ottaa löysät pois ja laittaa vaikka alle 1/8 kierrosta kireelle ja sinetöi mutterin, niin kyllä se ihan hyvin toimii. Näissä paljon ajetuissa kannattaisi melkeen vaihtaa ne kardaanien laipat samalla uusiin, kun stefaa vaihtaa. Laipassa on kuitenkin niin syvä ura stefan huulen kohdalla, että uuskaan stefa ei välttämättä kauaa kestä. Ausseissa taisi olla pari kymppiä kappale vaan uudet laipat. Uudella krympillä momentti tais olla jotain 360-450Nm välillä tapauksesta riippuen.
Vastaa lainaten
  #16  
Vanha 07.01.2013, 09:22
t.haapala:n Avatar
t.haapala t.haapala ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 16.04.09
Sijainti: Paimio
Viestit: 1.180
Perusasetus

Lainaan topikkii sen verran et mistä sais tehokkaamman laturin hoojiiseen?
__________________
Itte ku tekee ni saa just semmosen ku sattuu tulemaan!

Salon seudun OFF ROAD Ry
Vastaa lainaten
  #17  
Vanha 11.12.2012, 18:00
helmapelti:n Avatar
helmapelti helmapelti ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 07.12.08
Sijainti: Tampere
Viestit: 1.195
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Luoppis Näytä viesti
Varmaankin liian paksua rasvaa ollut, emmä kardaania menis hitsailemaan edes pisteillä. Entäs sitten toinen juttu, työns pari tippaa vaihteistoöljyä sieltä kardaanin laipan alta, kuuluuks toi vaan vuotavan stefan oireisiin vai mistä sitä öljyä muka tulee laipan läpi?
Eikö tiivistepinta ole laipan ulkokehällä?
HJ:ssä on ja öljy pääsee "vapaasti" pooreja pitkin laipan sisään. Mulla oli täynnä oljyä mutta yhtään ei näkynyt vuotaneen laippojen välistä ulos.
__________________
Arguing with an engineer is a lot like wrestling in the mud with a pig,
after a couple of hours you realize the pig likes it.
Vastaa lainaten
  #18  
Vanha 23.12.2012, 20:12
0ltzi:n Avatar
0ltzi 0ltzi ei ole kirjautuneena
Mestari
 
Rekisteröitynyt: 31.12.08
Sijainti: Karjalohja
Viestit: 4.617
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja helmapelti Näytä viesti
Eikö tiivistepinta ole laipan ulkokehällä?
HJ:ssä on ja öljy pääsee "vapaasti" pooreja pitkin laipan sisään. Mulla oli täynnä oljyä mutta yhtään ei näkynyt vuotaneen laippojen välistä ulos.
sama täällä. kardaanin ku irrotti ni tuli kourallinen öljyä mukana.
Vastaa lainaten
  #19  
Vanha 28.12.2012, 20:00
wilba wilba ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 09.11.12
Sijainti: Kajaani
Viestit: 65
Perusasetus

Voiko murros(longfield) mennä niin jumiin käänettäessä et katkasee vetarin ja särkee lukon?
Vastaa lainaten
  #20  
Vanha 31.12.2012, 16:54
Luoppis Luoppis ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 17.01.10
Sijainti: Asikkala
Viestit: 1.154
Perusasetus

Mistä saa tilattua tohon 86 vuosimalliseen korottamattomaan takaiskarit, tuntuu olevan kiven alla jostain syystä? Vai onko kyse jostain ihme luettelohäröilystä? Tuntuu olevan joku aukko tossa ennen 7/87 valmistetuissa ettei ole missään tukussa Suomen puolella eli tarjotaan tiskiltä jotain kuukausien toimitusaikaa? Vai onko uskomista tohon Toyodiy:n viitteelliseen 35€ hintaan marmorilta ja cross referencessä siihen, että takaiskarit on samat aina 87 vuosimalliin saakka? Entäs käykö noi http://www.motonet.fi/motonet/tuotteet/444012/3
__________________
100% hiilineutraali vuoteen 2086 mennessä

Viimeksi muokannut Luoppis : 31.12.2012 17:07
Vastaa lainaten
  #21  
Vanha 31.12.2012, 19:42
Hessu888:n Avatar
Hessu888 Hessu888 ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 14.10.07
Sijainti: Finland
Viestit: 2.949
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Luoppis Näytä viesti
Mistä saa tilattua tohon 86 vuosimalliseen korottamattomaan takaiskarit, tuntuu olevan kiven alla jostain syystä? Vai onko kyse jostain ihme luettelohäröilystä? Tuntuu olevan joku aukko tossa ennen 7/87 valmistetuissa ettei ole missään tukussa Suomen puolella eli tarjotaan tiskiltä jotain kuukausien toimitusaikaa? Vai onko uskomista tohon Toyodiy:n viitteelliseen 35€ hintaan marmorilta ja cross referencessä siihen, että takaiskarit on samat aina 87 vuosimalliin saakka? Entäs käykö noi http://www.motonet.fi/motonet/tuotteet/444012/3
Mun mielestä ainoa ero noissa iskareissa on se alapään pultti (lätkä jousen alla), joka on pari milliä ohuempi noissa vanhemmissa. Voisin veikata, että joissain tarvikeiskareissa se on hoidettu niin, että ne lenkin kumit on pienemmällä sisäreiällä vanhemmissa kuin uudemmissa, mutta ite iskari olisi kuitenkin sama. Iskarit saattaa merkkiliikkeessä olla jopa edulliset, ainakin hodarissa oli, joten kannattaa ehdottomasti kysyä myös sieltä. Laadun luulis olevan ainakin yhtä hyvä kuin tarvikkeissa. Noi sun linkittämät motonetit käy varmasti nekin, kun iskarit on samat 08/1980-07/1987 eikä 85:seen asti kuten motonet ilmoittaa.
Vastaa lainaten
Vastaus

Luokat
hj-61, hj61


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit


Sivu luotu: 18:26 (GMT +2).