![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
|||
|
|||
![]() Varmaankin liian paksua rasvaa ollut, emmä kardaania menis hitsailemaan edes pisteillä. Entäs sitten toinen juttu, työns pari tippaa vaihteistoöljyä sieltä kardaanin laipan alta, kuuluuks toi vaan vuotavan stefan oireisiin vai mistä sitä öljyä muka tulee laipan läpi?
__________________
100% hiilineutraali vuoteen 2086 mennessä |
#2
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Stefa se siellä vuotaa ja yleensähän stefa alkaa vuotaa siinä vaiheessa kun laakeri on väljä. Mitään klappia ei niissä saisi tuntua. |
#3
|
|||
|
|||
![]()
Ai jos käsin heiluttelee sitä laippaa? Ei mun muistaakseni kyllä tuntunut ollenkaan heiluvan sivu- tai pitkittäissuunnassa, mutta pitää tarkistaa.
__________________
100% hiilineutraali vuoteen 2086 mennessä |
#4
|
||||
|
||||
![]() |
#5
|
|||
|
|||
![]()
Oonks mä vaa idiootti vai onko noi GMB:n ristikot sairaalloisen hankalia saada asennettua niin, ettei ne laakerikupit purista sitä ite ristikkoa vasten. Eikä niihin ihan kauheen hyvin rasvakaan mene, kun ei ole ristikon päissä rasvauria.
__________________
100% hiilineutraali vuoteen 2086 mennessä Viimeksi muokannut Luoppis : 09.12.2012 18:58 |
#6
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Kun ristikko paikoillaan ja stopapriprikat kiinni. niin kohtuu napakka isku ristikon runkoon/haarukkaan molemmille puolille, jolloin laakerikuppi ettii oman paikkansa ja linjautuu. Loppui ne ristikoiden hajoilut siihen. Sen huoomaa kun ristikko ei linjassaan asennuksen jälkeen kun laippa ei kääntyile ilman voimaa sivuille. normaalisti sen pitää liikkua edestakaisin ihan painovoimalla.
__________________
[O]=TOYOTA=[O] |
#7
|
|||
|
|||
![]()
Tota hakkailua piti tossa harrastaa aika ankarasti, kakkosnelosta sopivasti alla ja vasaran välissä että sai ton kunnolla pyörimään. Lisäksi vähän viilailin paria lukkorengasta kun meinas mennä hermo. Saako mistään edes eri merkkisiä tarvikeristikoita, vai pitäiskö vaan hakea marmorilta? Hiluxiin laitoin kanssa yhen GMB:n ja samallaista tusailua oli sekin.
__________________
100% hiilineutraali vuoteen 2086 mennessä |
#8
|
|||
|
|||
![]() GMB(?) ristikot ja niiden "rasva"Lainaus:
Siis Tuossa gmb ristikossa nykyään jotain aivan käsittämätöntä MARKARIINIÄ????, ei sentään, markariinikin on varmaan 10 asteessa juoksevanpaa ![]() Siis vaihdoin uuden ristikon kaverille, ja rasvasin siten, että molyvaseliini tuli ulos 3 kupista, ja tuo "viereinen" ei sitten halunnut purskauttaa vaseliiniä, vaikka mikä oli ![]() No, kardaani alkoi jurista vuoden kuluttua, ja kun sen vaihdoin, niin juurikin tuo "viereinen" kuppi kuiva, ruosteessa, ja hakkaantunut! muut OK. No kun ristikon runkoa sitten varovasti kaivoin poranterällä, niin siellä hajonneessa sakarassa oli "rasvapallo", siis aivan selvä keltainen klöntti! Uusi ristikko saman merkkinen, ja kun "työnsin" poranterällä nuo kookosrasvat tms. pois, ennenkä asensin, niin tuo musta moly-vaseliini meni helposti, ja tirisi joka kumin välistä! Voisko tuo alkuperäinen vaseliini? olla niin huonoa, että kuivaa nipanreiästä knööliksi, ja tukkii siten yhden kupin kanavan? Ainakin tuo alkuperäinen keltainen rasva oli aika jankkia, kun nuo putsausjätteet oli kylmässä! Mutta ei niin huonoa, ettei hyvääkin! tuo margariini/palmurasva.... on niin hyvää liimaamaan laakerirullat kuppeihin, että!!! (pitää koputtaa puuta ![]() Ja kun on ajettu jonkin aikaa, ja varsinkin jos on lämmin, niin tuo margariini? tulee helposti pois uuden vaseliinin tieltä..... muutamalla eurolla rasvaa ja hetki aikaa, niin esim. hdj-80 remontintarve vähenee... Olispa vielä niin paljon rasvanippoja, kuin BJ-40:ssä, jossa niitä oli muistaakseni noin 20+ , ja kun kaikki nipat oli voideltu vuosi sitten, niin puuvillaisella T-paidan resulla nipat puhtaaksi, ja vaseliiniä. ja aikaa meni vartti? No, aika kultaa muistot, mutta.... kun noita nykyautoja katsoo, niin noihin 10+ vuotiaisiin vaihdetaan pari sitä ja nuo nivelet..... |
#9
|
|||
|
|||
![]()
Vuotaa se stefakin, kevyesti hikoillut. Mutta mikä tuossa sitten luetaan klapiksi? Laippa ei heilumalla heilu, siinä on ehkä se tuhannesosan välys, eli sitä ei saa kolisemaan tai mitenkään erityisen havaittavasti heilumaan. Entäs meneekö stefan vaihto niin, että avataan se lukitusmutteri laipan sisältä, vedetään laippa ulos ja stefa normaaliin tapaansa vaihtoon?
__________________
100% hiilineutraali vuoteen 2086 mennessä |
#10
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
|
#11
|
|||
|
|||
![]()
Tuleeko mielipahaa jos uuden painelaakerin painaa ruuvipenkillä paikalleen siihen holkkiin?
__________________
100% hiilineutraali vuoteen 2086 mennessä |
#12
|
||||
|
||||
![]()
Kytkimen painelaakeristako on kyse vai mitä laakeria ja holkkia tarkoitat?
|
#13
|
||||
|
||||
![]()
mites se eroaa prässillä painamisesta?? lopeta het ku se on pohjassa ni hyvä tulee. ja jos ruuvipenkin leuat on kovin rihlaset ni paa vaikka rätti väliin.
|
#14
|
||||
|
||||
![]()
Paitsi että se krymppiholkki kuuluis vaihtaa aina ku mutteria löysätty. Momentti mutterille tän jälkeen muistaakseni lähes 300 Nm.
|
#15
|
||||
|
||||
![]()
Jos auton alla vaihtaa stefaa, niin mun mielestä on turvallisempi laittaa vanhalla krympillä kun uudella lipee todella helposti liian kireeksi, kun ei pääse testaamaan laipan pyörintämomenttia millään. Jos vanhalla krympillä ottaa löysät pois ja laittaa vaikka alle 1/8 kierrosta kireelle ja sinetöi mutterin, niin kyllä se ihan hyvin toimii. Näissä paljon ajetuissa kannattaisi melkeen vaihtaa ne kardaanien laipat samalla uusiin, kun stefaa vaihtaa. Laipassa on kuitenkin niin syvä ura stefan huulen kohdalla, että uuskaan stefa ei välttämättä kauaa kestä. Ausseissa taisi olla pari kymppiä kappale vaan uudet laipat. Uudella krympillä momentti tais olla jotain 360-450Nm välillä tapauksesta riippuen.
|
#16
|
||||
|
||||
![]()
Lainaan topikkii sen verran et mistä sais tehokkaamman laturin hoojiiseen?
__________________
Itte ku tekee ni saa just semmosen ku sattuu tulemaan! Salon seudun OFF ROAD Ry |
#17
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
HJ:ssä on ja öljy pääsee "vapaasti" pooreja pitkin laipan sisään. Mulla oli täynnä oljyä mutta yhtään ei näkynyt vuotaneen laippojen välistä ulos.
__________________
Arguing with an engineer is a lot like wrestling in the mud with a pig, after a couple of hours you realize the pig likes it. |
#18
|
||||
|
||||
![]()
sama täällä. kardaanin ku irrotti ni tuli kourallinen öljyä mukana.
|
#19
|
|||
|
|||
![]()
Voiko murros(longfield) mennä niin jumiin käänettäessä et katkasee vetarin ja särkee lukon?
|
#20
|
|||
|
|||
![]()
Mistä saa tilattua tohon 86 vuosimalliseen korottamattomaan takaiskarit, tuntuu olevan kiven alla jostain syystä? Vai onko kyse jostain ihme luettelohäröilystä? Tuntuu olevan joku aukko tossa ennen 7/87 valmistetuissa ettei ole missään tukussa Suomen puolella eli tarjotaan tiskiltä jotain kuukausien toimitusaikaa? Vai onko uskomista tohon Toyodiy:n viitteelliseen 35€ hintaan marmorilta ja cross referencessä siihen, että takaiskarit on samat aina 87 vuosimalliin saakka? Entäs käykö noi http://www.motonet.fi/motonet/tuotteet/444012/3
__________________
100% hiilineutraali vuoteen 2086 mennessä Viimeksi muokannut Luoppis : 31.12.2012 17:07 |
#21
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
|