![]() |
|
|
|||||||
| Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
|
|
#1
|
|||
|
|||
|
Ja sitten kun sitä autoa menee katsomaan niin kannattaa kiinnittää huomiota niihin takaturvavöihin...kaikissa ei pituus riitä kaukalon kiinnitykseen.
|
|
#2
|
|||
|
|||
|
Lainaus:
Esim itsellä maxi cosin tobi jossa on lapselle säädettävä istuin/makuuasento, tuolissa siis iso telakka alaosassa jossa itse istuin keinuu. Lapsi kiinnitetään tuolin 5pistevöillä ja tuoli taas auton jakkaraan auton 3pistevöillä, auton vöiden "lannevyöllä" se jakkara kiristyy tukevasti istuinosaa vasten paitsi jos se pistoke on 10-15cm pätkässä turvavyötä kiinni. Ja tuoli vie leveyssuunnassa varmaan enemmän tilaa kun iso mies
|
|
#3
|
|||
|
|||
|
Nuo toitsun paskat kannattaa unohtaa ensimäisenä. Vanha cruiseri minkä mittarissa on alle 500tkm on pelkkää kusetusta. Ja kun auton mittarissa on se 500tkm niin se ei voi olla kovin hyvä ostos enää. Täysin ylihinnoiteltuja romuja. Muutoinkin tuo toitsun laatu on tässä vaiheessa jo todettu elämää suuremmaksi kusetukseksi. Paskat ne mitään laadukkaita laitteita ole. Mätiä paskoja, minkä tekniikka ei kerta kaikkiaan vaan kestä. Pari toitsua erehtynyt ostamaan ja kyllä se laatu on elämää suurempi kusetus. En tiedä mistä se porukka sitä laatua niistä löytää? Sitten löytyy toitsu hörhöjä mitkä heppi ojossa niitä hehkuttavat maasta taivaaseen. Salaa korjaavat paskojaan talleissaan ja ikinä ei mitään vikaa ole.. Ranskalainen autokin on laadukkaampi enemmän ajettuna kuin toitsun paska.
V70 Volvo on jo melko tilava peli. Jos se ahdistaa niin en usko että maasturi paljon tuo lohtua tilojen suhteen. Käyttökulut sen sijaan pompsahtaa ylöspäin ja aika reilusti. Siinä yksi syy miksi en omista tällä hetkellä maasturia. Nuo kaikki verot ja vakuutusmaksut kun laskee yhteen niin tuo vajaavetoinen ei ole yhtään hassumpi peli. Onko missään cruiserissa verot alle 1100€? Siihen päälle vielä vakuutusmaksut. Omassa cruiserissa ne oli 1000€/vuosi ilman bonuksia. Samaa luokkaa ne tais olla Pajerossa muinoin. Nyt kun tuolla patongilla ajaa niin verot+vakuutusmaksut on alle 700€/vuosi. Diesel pelistä siis kyse. Eikä kyllä kiinnosta maksaa yhtään ylimääräistä veroina. Kulutuskin on reilusti alle mitä maasturi imee. Jos noilla kuluilla on oikeesti merkitystä niin silloin unohdat jokaisen maasturin ja hankit tilalle vaikka jonkun ison tila-auton. GrandVoyager, GrandEspace jne. Faija meni tuollaisen Grandespacen ostamaan. vm.2008, 2.2 diesel, 200tkm mittarissa, kaikilla herkuilla. Hintaa tais olla 9000€. Ei taida mitään maasturia saada tuolla samalla vuosimallilla samaan hintaan? Tuossa pelissä on vielä tilaa. Takapenkeillä istuu myös aikuinen ihan hyvin. Voyageria tais saada nelivetona? Laadusta en tiedä. Mitä itsellä on noita amerikan ihanuuksia ollut niin ei ne kyllä kovin laatu pelejä ole ollut. Hieman vain ihmettelin tuon Faijan Espacen kulutuslukemia. Halusi välttämättä automaatilla varustetun laitteen niin sen yhdistetty kulutus pitäisi olla 9.5l/100km!! Muovia ilmeisesti koko auto ja silti omapaino 2000kg. Mitä lie muovia ranskalaiset keksineet käyttää. Toistaiseksi Faijalla ei ole siinä suuria vikoja ollut, mutta Rellut ei tunnetusti kovin laatu pelejä ole.On tuo oma Patonki kyllä yllättänyt laadullaan. Oletin että ranskan ihme ei kestä edes paria kuukautta tai ensimmäisiä pakkasia, mutta ei ole ollut mitään vikoja. Nelivetoa jos kaipaa niin ota mielummin vaikka bussi mallin Transporter syncrona. Nekin on kyllä veivattu ihan helvetisti suurinosa. Mutta kuluttaa huomattavasti vähemmän kuin maasturi ja sen lisäksi niillä voi kiertää veroja kun leimaa bussinsa matkailuautoksi. Maantiellä tuollainen menee varsinkin todella pienellä kokoonsa nähden. Tuollainen pitkä bussimallin Transportteri on jo huomattavasti kookkaampi sisätiloiltaan kuin mikään maasturi. Jos se on vaikka 3+3 niin tavaratilaa on reilu 1,5m. Kaverilla oli tuollainen peli millä oli ajettu 800tkm. Joku kahjo senkin osti siltä vielä pois. Sillä se vei kuulemma n.7l/100km. Asuu keskellä korpea, joten maantie ajoa suurinosa. Omalla pääsin parhaimmillaan reilu 6l/100km. T4 koppaset kestää hyvin ja osia on hyvin saatavilla. Tuollaista Terracania katselin myös yhdessä vaiheessa. Paria kävin kokeilemassakin. On muuten potkua vähän eri luokkaa kuin toitsun paskoissa. Mitä silloin selvittelin niin niiden suurin ongelma on kytkin, joka ei tahdo kestää. Ilmeisesti siihen saa jotain heavyduty kytkintä, joka sitten pitäisi kestää. Ne on myös huomattavasti halvempia kuin toitsut. Pajerot on myös kalliimpia. Terranot on myös edukkaita, mutta todella ahdas auto. Jos V70 ahdistaa niin vielä enemmän tuo Terrano ahdistaa. XL-7 Vitaroita olisi myös. Kerran sellaistakin testasin. Söi bensaa ihan hemmetisti. Tilat samaa luokkaa Terranon kanssa. Vitaroiden ongelmana on ettei vanhempiin laitteisiin tahdo saada varaosia. XL-7 taitaa olla vielä sen verran harvinainen peli suomessa että vielä vähemmän saa osaa. Tosin en tiedä eroaako se paljon perus grandvitarasta? Akseliväli ja perän ylitys vaan pidempi? Omalla kohdalla tuo maasturin jälleen hankinta on vaan tyssännyt tuohon hemmetin kalliiseen ylläpitoon. Verot ja polttoaineen hinta nousee koko ajan. Pitäs ajella vaan jollain Micralla, mutta kun sinne ei vaan mahdu koko perhe. |
|
#4
|
|||
|
|||
|
Lainaus:
![]() (myönnetään: ohi aiheen)
__________________
A-P *Muovi on saatanasta* KAIKKI ihmiset ovat mölöjä, kunnes toisin todistavat. |
|
#5
|
||||
|
||||
|
Edelliselle:
Kun on jo ehtinyt lisääntyä, tai tehdä päätöksen perheen koosta. ![]() Yhtään en nykyisistä pois antaisi. Kolme turvajakkaraa/kaukaloa/tms. vie käsittämättömän paljon tilaa sivusuunnassa. Ainoa auto johon olen tuollaiset oikeasti kunnolla rinnakkain saanut, on alla tälläkin hetkellä, on Chevyn Fullsize-pickuppi paku 3+3 penkeillä. Leveyttä piisaa. En suosittele kellekään, jolla ei ole samanlaista fiksaatiota kun itsellä, mutta mulle on ihan järkiauto. Polttoainetta tuo haukkaa 12l satasella, vakuutukset on jotain(en uskalla edes katsoa, kun pakko ne on kuitenkin maksaa..) ja remppaa saa tehdä auton iän takia. Tavaraa kulkee lavakatteen alla kätevästi melko paljon, mutta miinuksena kärryä ei saa vetää juuri mitään(2000kg). Maastovehkeet joissa on kolme penkkiriviä sietävät irtoistuimia huomattavasti paremmin, mutta paikkojen käytettävyys on ihan ***seestä, kun ei niihin pääse kulkemaan. Emännällä alla 7h Grand Voyageri, eikä siitä käyttöominaisuuksien puolesta ole pahaa sanottavaa. Turvapenkkejä kulkee mukana neljä ihan mukavasti, mutta metsäominaisuudet on hiukan rajalliset.
__________________
Valitsemaanne aivosoluun ei juuri nyt saada yhteyttä, olkaa hyvä ja yrittäkää myöhemmin uudelleen. |
|
#6
|
||||
|
||||
|
Jaa kuinka niin? Eikö kovalla vauhdilla pääsis syvällekin metsään?
Itsekään en tuota ainoaa kakaraa pois antais, tai jättäis tekemättä, vaikka siinä elämänarvot ja prioriteetit pitääkin uudelleen asettaa, eikä se menoja ainakaan pienennä. Ja vaikkei se olekaan vielä edes kaksi vuotias, niin kummasti se aina lähtee tallustelemaan isän hodaria päin, eikä äidin citroenia, kun johonkin pitää lähteä. Hyvät geenit varmaan
__________________
HJ61 MMC |
|
#7
|
|||
|
|||
|
Täältäkin perheestä löytyy Grand Voyageri perheen kuljettamista varten ja nyt kovasti allekirjoittanut miettii, jos möisi oman farkkubemarin pois ja ostaisi HJ61 tilalle
|
|
#8
|
||||
|
||||
|
Lainaus:
Ja ajamalla ei ole vielä tullut takaisin.Meillä käydään joka ainoan lähdön kanssa keskustelu: "Millä me mennään? Perhelahnalla. EIII!!, me halutaan isin autolla. jne." No, välillä sitten mennään silläkin.. OT:ta..
__________________
Valitsemaanne aivosoluun ei juuri nyt saada yhteyttä, olkaa hyvä ja yrittäkää myöhemmin uudelleen. |
|
#9
|
|||
|
|||
|
Nelivetoa jos kaipaa niin ota mielummin vaikka bussi mallin Transporter syncrona. Nekin on kyllä veivattu ihan helvetisti suurinosa. Mutta kuluttaa huomattavasti vähemmän kuin maasturi ja sen lisäksi niillä voi kiertää veroja kun leimaa bussinsa matkailuautoksi. Maantiellä tuollainen menee varsinkin todella pienellä kokoonsa nähden. Tuollainen pitkä bussimallin Transportteri on jo huomattavasti kookkaampi sisätiloiltaan kuin mikään maasturi. Jos se on vaikka 3+3 niin tavaratilaa on reilu 1,5m. Kaverilla oli tuollainen peli millä oli ajettu 800tkm. Joku kahjo senkin osti siltä vielä pois. Sillä se vei kuulemma n.7l/100km. Asuu keskellä korpea, joten maantie ajoa suurinosa. Omalla pääsin parhaimmillaan reilu 6l/100km. T4 koppaset kestää hyvin ja osia on hyvin saatavilla.
/QUOTE] Kyllähän nuo T4:set hyviä peliä ovat, mutta ei ne maastureita ole ei edes syngro, mutta pääsee sillä huonolla kelillä(478tkm syngro pa ja 698 tkm 5henkilölle rek matkailukulkine pihassa ) molemmissa verot n 420€. Tais noihin tulla viime syksynä parissa kuukaudessa 10000km mittariin Syngro Multivan ois asiallisilla varusteilla mutta ei noita 10t€ saa. Mutta kuitenkin kiinnostas oikea maastokulkinen. Mihin tie loppuu jatketaan siitä Meindelit jalassa. ![]() Oisko tollanen Disco II tai pajero Gen2 gls. molemmissa on noita 7henkilön malleja ja taitaa noissa olla nuo maasto ominaisuudet ja lukot jonkinlaiset jos myöhemmin innostuis safari peliä värkäämään.Kyllähän nuo Uudemmat Toyotat varmaan loistopelejä mutta jostakin syystä jonninverran kalliimpia liekkö kestävyydestä ja hyvyydestä vai muusta. Liekkö tuo Disco II harrastajan peli vai korjaamon pitäjän leipähammas. kertokoon ken tietää. |
|
#10
|
||||
|
||||
|
Lainaus:
|
|
#11
|
|||
|
|||
|
Mitäs jos laittaa isoimman turvaistuimen pelkääjän paikalle ja vaimon + 2 istuinta taakse. Mahtuu melkein mihin autoon vaan
|
|
#12
|
|||
|
|||
|
Muista en niinkään tiedä mut ainakaan 90-sarjan cruiserista ei saa matkustajan turvtyynyä pois päältä. Eli blokkaa hantin paikan turvaistuimilta.
|
|
#13
|
||||
|
||||
|
Lainaus:
Itse olen kyllä välillä takapenkillä poikien kanssa matkustanut. Ja on Pax familis(?) säilynyt.. ![]() Tuolla aiemmin joku ei sulattanut ajatusta vojakkerista huonompien tieyhteyksien takia. Tuskin ne huonommat on kuin täällä meillä auton hankinnan aikoihin. Ensimmäinen viis kilometriä oli yleensä aurattu iltapäivällä töistätulon aikoihin, jos oli. Tuollaisen raskaan lahnan etenemiskyky lumessa on vaan yllättävän hyvä. Tullut moneen kertaan valitettavasti todettua emännän toimesta. Hänen työmatkallaan on vastaavaa tietä tällä hetkellä 16 kilometriä ja loppu 50 on sitten muuten vaihtelevalla hoidolla. Hänen ajotaitojaan en ala kommentoimaan, mutta hinaamassa olen käynyt tasan kerran, kun putosi ojan päälle auratulla tiellä ojaan. Olisi pudonnut joka ainoa siitä kohdasta ajanut. Emäntä ei ole vaan innostunut ajatuksesta että vaihtaisin lahnan johonkin "vetävämpään" vehkeeseen Pahinta mitä auton kanssa voi tapahtua kuulemma on, että sen joutuu vaihtamaan. Tuo hetki vain lähestyy vääjäämättä, kun ikää ja kilometrejä vehkeelle tulee kovaa vauhtia lisää. Omia romujani olen vaihdellut vaihtelevasti n. vuoden intervallilla ja kokemusta alkaa olla jo aika monesta vehkeestä.Kyllähän tuollainen maasturi on oikeasti huoleton peli huonommalla kelillä, mutta Suomen teillä ei ihan oikeasti välttämätön. ![]() Ja tuo Röllin mainitsema turvatyynyhomma on oikeasti rasite joissain autoissa. Toisissa saa kytkettyä pois päältä ja toisissa ei.
__________________
Valitsemaanne aivosoluun ei juuri nyt saada yhteyttä, olkaa hyvä ja yrittäkää myöhemmin uudelleen. |
|
#14
|
|||
|
|||
|
CR-V ei ole maastoauto, mutta huonokuntoisella tiellä silläkin pääsee kaksivetoista paremmin, maavara n. 17-20 cm korimallista riippuen. CR-V:n takapenkille mahtuu kolme turvaistuinta vierekkäin, tai ainakin itsellä kokemusta sellaisesta ratkaisusta, että yksi selkämenosuuntaan, yksi kaukalo sekä yksi selkä- ja kyynärnojallinen koroke. Pituussuunnassa CR-V:stä löytyy mukavasti lisätilaa, sillä takapenkkejä voi siirtää kiskoilla eestaas noin 15 cm joka pois toki tavaratilasta, mutta ei tarvitse tinkiä etutiloista, mikäli ei ole yli 185 pitkä. Riippuu toki etupenkkiläisten raajojen pituuksista että kannattaa testailla itse. Takaselkänojia pystyy myös kallistamaan sekä kääntämään ne pois tieltä kokonaan, jolloin tilaa n.1500 l. Normikontti muistaakseni siinä 600 l hujakoilla ja mahtuu lastenrattaat kyytiin takapenkit taakse vedettynäkin. Henkilöautoa korkeampi kori sekä melkein 90° kulmaan aukeavat takaovet helpottavat lasten istuimiin laittoa. Nämä varmasti niitä seikkoja ajo-ominaisuuksien lisäksi, muiksi CR-V on niinkin suosittu mitä se on. Toki auton luotettavuus tilojen ohella vaikutti ainakin meillä ostopäätökseen, vaikka erityistä tarvetta nelivedolle ei ole, vaikka metsästystä harrastankin.
CR-V:n nelivetoa arvostellaan monessa yhteydessä. Jos sitä verrataan oikeaan kiinteillä lukoilla varustettuun maastoautoon niin aihettaa onkin, mutta eroja muiden merkkien citymaastureiden tekniikkaan ei juurikaan ole. Kaikki kytkeytyvät nelivedot, kuten Haldex esimerkkinä ei ole juurikaan kummempi. Monilevykytkin kytkee takapyörät mukaan silloin kun tarvetta esiintyy. CR-V:ssä se on toteutettu kahdella hydraulipumpulla, toinen etuakselilla ja toinen taka-akselilla. Paine-eron ilmetessä se ohjaa monilevykytkintä. CR-V:ssä ensiarvoisen tärkeää on pitää huolta perän öljynvaihdoista, sillä sama öljy pyörii myös nelivedon ohjauksessa. Itse en ole tuota saanyt suditeltua mykäksi kuumenemisen takia, mutta huollot on tehtykin ohjeiden mukaisesti. 2005 tai sen jälkeen valmistetuissa Hondissa viiveitä nelivedon kytkemisessä on melkoisen vaikea, melkeimpä mahdotonta huomata. Joissakin esim. Nissaneissa ja Toyotissa on mahdollisuus kytkeä neliveto päälle napista liikkeelle lähtiessä, ja se lähtee sitten pois päältä itsestään nopeusraja-arvon ylitettyä, esim. 30 km/h. Onko se sitten parempi napilla vai ilman, lienee makuasia. Kuitenkin uusimmassa CR-V:ssä hudraulipumput ovat sähköllä toimivia ja niiden ohjaus on toteutettu siten, että neliveto on päällä aina liikkeellelähtiessä, kuten taitaa olla Haldex 4:kin. Akseleilla ei taida citymaasturiluokassa olla lukkoja muilla, kuin Subarulla visko takana? Bensankulutuksesta sen verran, että CR-V III 2.0i manuaali vie maantiellä 7 - 7,5 l/100km ja sekalaisessa ajossa 8,4 - 8,7 l/100km minun ajoilla. Suorituskyky hyvin vastaava, mitä 2-litraisella ylemmänkeskiluokan perheautolla yleisesti on. Viimeksi muokannut BullBar : 09.01.2013 23:21 |
|
#15
|
|||
|
|||
|
Lainaus:
Sen jälkeenhän tehot alkaakin olla jo ton terracanin tasolla. Ihan vaan uteliaisuudesta ajattelin kysäistä kun noinkin vahvaa tekstiä... |
|
#16
|
||||
|
||||
|
En tiedä mutta kuvailut eivät sovi ainakaan yhteenkään 100-sarjan cruiseriin (niitä on tehty 2007 saakka joten ihan 500tk ajettua ei tarvi ostaa) joita itse olen ajanut ja jota itse ehdotin topikin aloittajalle autoksi, ja edelleenkin ehdotan mm. kolmen penkkirivin takia. Hinta on valitettavasti kova joten sulkee itsensä vähän ulkopuolelle.
__________________
Tiäräksää tuanoi |
|
#17
|
||||
|
||||
|
Lainaus:
Heti kohta jälkeen ollut just leimattu katkeamispisteessä oleva Dyna ei paljoa traumaa parantanut, eikä myöhemmin bongattu kansivammainen diissel-jaris myöskään.
|
|
#18
|
|||
|
|||
|
Lainaus:
|
|
#19
|
||||
|
||||
|
Lainaus:
![]() Mutta asiaan, Kdj120 on ainaki mulla yleiskulkuneuvona ehdoton kun välillä joutuu auraamaattomia teitä päästelemään ja ainaki omasta mielestä ihan mukava ajaa, kulutuski huitelee siellä kasin ja ysin välillä niin ei sekään mikään aivan mahdoton ole. |
|
#20
|
|||
|
|||
|
Lainaus:
HJ:ta ei muuten koskaan teipattu kasaan. Sinällään virhe kun sitä piti kokoajan hitsailla. Dyna teipattiin kasaan. Sen koppa oli niin mätä että koko koppa olisi pitänyt tehdä uusiksi. Se oli nopeesti teipillä vedetty nippuun ja pakkelia päälle. Kestää isältä pojalle. Vieläkin on muuten sillä omistajalla kenelle sen myin. Se oli ihan tietoinen noista teippikorjauksista kun näytin ne sille. Ne näki suoraan ohjaamon sisäpuolelta. Kävin muuten muutamaa tuollaista gen2 Pajeroa testaamassa muinoin. Hintaluokka oli siinä n.5000€ luokkaa muistaakseni. Oli ne hieman loppu ja aivan mätiä. Muutama tonni hinnasta pois niin olisi voinutkin ostaa. Ei voi ymmärtää miten tuollaisen loppuun ajetun ja mädän auton arvo voi muka noin paljon olla ja kuka niitä muka ostaa? Toki onhan siellä yksilöitä varmaan, mutta jos etukäteen kyselee tietoja autosta ja ne ei sitten loppupeleissä pidä paikkaansa niin kuvitteleeko ne että silloin saa kaupat aikaiseksi? En tiedä onko noissa gen2 malleissa edelleen se sama pieni ongelma moottorissa. Mittariin kun tulee se muistaakseni 400tkm+ niin kansi laukee. L200 mitsuissa tuo kuulemma pätee 2000-luvulle asti. Mielestäni parempia pelejä saa halvemmalla Esim. Opelin Fronterat on edukkaita. Ne ei yleensä ole kovin mätiä edes. Eikä niillä ole kovin paljon ajettu. Laadusta en sitten tiedä. Netistä kun noita vikoja etsi niin ei niissä ainakaan suuria vikoja tuntunut olevan. En tie käykö Frontera tilojen suhteen? Muutamaa tuollaista discoa on kanssa tullut katsottua, mutta ei ajettua. Vähän on mielikuva ettei ne ole kovin kehuttavia laitoksia. Huono laatu yhdistettynä mätään koppaan? En tiedä onko laatu parantunut yhtään Fordin omistuksen aikana vai menikö se vaan huonompaan suuntaan? Tuollaista en siis ole omistanut joten vähän nihkee sanoa mitään. |
![]() |
| Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
Samanlaisia viestiketjuja
|
||||
| Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
| Myyty jää itselle | tiku83 | O/M/V Renkaat ja vanteet | 5 | 06.03.2010 11:09 |
| O: Maasturi | opel | O/M/V Ajoneuvot | 7 | 29.06.2008 15:09 |
| O:Maasturi | J-T | O/M/V Ajoneuvot | 0 | 20.03.2007 13:57 |
| O: Maasturi | O/M/V Muut | 0 | 27.03.2005 20:37 | |