![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
|||
|
|||
![]() Kiitos vastauksista! Täsmennetään nyt vielä että pari tonnia ajattellin laittaa auton hankintaan ja rakentelu sitten kädestä suuhun periaattella... Mutta keskustelusta viisastuneena on syytä varmaan nostaa hankinta hintaa... Minkälaista Jeeppiä nyt sitten olisi sytä etsiä? Onko niissä ameriikan tyyliin jotain ongelmallisia saastelaitteita? Entä ABS, mitenkä niiden suhteen, kuinka kestävä ja toimiva järjestelmä Jeepeissä? Poistaahan ne saa jos ovat olleet lisävarusteena.. ![]() Onko voimansiirron osissa vaihtelua vuosimallin, varusteiden tai jonkin muun suhteen? Ja se kuuluisa kysymys automaatista. Miten laatikko toimii? Enpä tosin kenenkään liiemmin tai erityisemmin Jeeppin laatikkoa ole kuullut moittivan. Mutta vara- ja muutososien hinta on aika ratkaisevasti vaikuttava tekijä autoa ajatellessa. Oliko jossain päin Suomea jokin Jeeppeihin erikoistunut osaliike vai onko tilaustavaraa ison veten takaa?
|
#2
|
||||
|
||||
![]()
Itsellä ABS on toiminut ainakin tähän asti moitteetta.Tuossa mun XJ:ssä on rek.otteessa jarrujen kohdalla merkintä ALB joka käsittääkseni mahdollistaa ABS:n poiston ilman sen kummempia muutoskatsastuksia.Korjatkaa viisaammat jos olen väärässä.
Jamant on Jeeppiin erikoistunut.Löytyy myös tältä palstalta.Sit on sellainen kuin USA Osa Koskinen muistaakseni Hartolassa mis on hyvin sekä purku-että uutta Jeeppi osaa. Oma automaatti on ainakin pelittänyt tosi hienosti enkä ole muittenkaan kuullut niitä herjaavan.Tietty tässäkin säännöllinen huolto takaa huolettomat kilometrit. ainakin XJ:ssä eri vuosimallien osien sopivuuksissa on eroja.Esim ruiskuja on paria eri mallia.Kaikenmoisia osia on kuitenkin tosi sopivaan hintaan saatavissa joten sitä ei mielestäni kannata pelästyä vaikkei eri vuosimallien kaikki osat sovikkaan. Ainakin minä olen aina saanut tämän palstan kautta asiantuntevaa apua ja mielipidettä silloin kun sitä olen tarvinnut.Jos päädyt Jeeppiin ja seurailet viestiketjuja niin huomaat että täällä on muutama todellinen jeeppiguru miltä tulee faktaa niin ettei meinaa perässä pysyä ![]()
__________________
J E E P just empty every pocket Viimeksi muokannut Limite : 14.09.2012 16:06 |
#3
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Automaatti ja jakis toimii mainiosti maastossa ja tiellä, moottorijarrutusta saa valinnan mukaan käyttöön tai pois ja kesto riittää jos ei nyt tolkuttomia tehonlisiä hae. Osia saa jenkkeihin erikoistuneista firmoista ja tietysti Jeeppeihin erikoistuneelta Jamantilta Espoosta. Jos ulkomaankieli taittuu ja käytössä on Paypal tai joku luottokortti kannattaa myös kattoa RockAuton tarjonta http://www.rockauto.com/ koska perusosat kuten tulpat ja suodattimet sun muut on kevyitä postikuluiltaan ja hinnaltaan edullisia. Muitten osien suhteen vähän voi paino yllättää kuljetuskulussa ja Suomesta hankittu saattaa olla kivampi. Kannattaa kattoa. XJ on kevyt ja ketterä, kääntösäde on pienempi kun pikkunissaneissa ja sisätilat on suht riittävät just neljälle kamoineen. Mahtuu viiskin, mutta ei se mikään full size jenkki ole, että kolme takapenkillä ei kaikki voi ihan isoja miehiä olla. Konepellin alla on vakiona melko ahdasta, mutta aika paljon rojuja voi purkaa pois tai valjastaa uudelleen parempaan käyttöön. Päästöistä pitäis päästä läpi ilmankin tilaa vieviä saastepönttöjä ja ilmastoinnin kompurasta saa paineilmaa. Huoltaminen ei vissiin kaameen vaikeeta ole, mitä nyt joihinkin paikkoihin tarvitaan vuoroin millisiä ja tuumasia työkaluja kun on yhteissuunnittelun kukkaishelmi ja jenkit muutenkin vähän opettelee SI-järjestelmää paikotellen. Huollattaminen ei myöskään oo tullu kaameen kalliiks koska kaikki on loppujenlopuks aika simppeliä ja yleensä ei tarvi kamalasti purkaa tieltäpois, eli on tuntihinnalla maksettu mies päässy suoraan kohteeseen käsiks. Oon ollu suht tyytyväinen hankintaani ja oon varustellu sitä vähän epäjärkevää reittiä verrattuna vaikkapa Winchesterin melko esimerkilliseen budjettiparanteluun. Muokkaamiseen osia ja inspiraationlähteitä löytyy netin pulloltaan ja muutamasta alan liikkeestä saa valmiiks kotomaahan tuotuna XJ erikoistuneita muokkauspalikoita. |
#4
|
|||
|
|||
![]()
Vinkki saksasta XJ,n osat suht halpoja esim takaluukun kaasujouset pari alle 70 euroa rahteineen ei kannata enään tilata rockautosta ja muutenkin rahdin hinta olematon esimerkiksi Itellan hinnoitteluun.
|
#5
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Sen sijaan '89-'91 ABS- systeemi on SUSIPASKA (!!!), sitä kannattaa ehdottomasti välttää jollei halua heti ekana käsiinsä jarrumuutosta ABS-> normijarrut. Ylipäänsä ihme jos ABS toimii ton ikäisissä, ja jos ei toimi (tai vaikka toimiikin) niin voi aiheuttaa sydämentykytyksiä liikenteessä kun päättää sanoa kaput. Ei ne kaikki hajoa niin että meinaat ajaa rekkaa perään ja pudota pientareelta, mutta joka tapauksessa niistä on niin paljon paskaa kokemusta itsellä ja muutamalla tuhannella muulla, että ton ikäisissä kannattaa jättää ostamatta jos on ABS- versio. Konversio ei sinällään ole hirveän vaikea, mutta saman hintaluokan absittomia löytyy kun vain jaksaa etsiä. Yleensäkin kandee kattoa '91-> (ns. HO- koneella) Cherokeeta, varaosat halvempia ja saatavuus parempi. Kaikki kuutoskoneiset (suorat, siis) XJ:t on monipisteruiskuja, ja saastesysteemit on yksinkertaisia. Ei mitään alipainepaskajuttuja kuten vanhemmissa kaasaripeleissä. Vanhempia suomiautoja ei ole edes merkattu vähäpäästöisiksi, joten rikki menneen katin tilalle voi hitsata pätkän suoraan putkea.. Lainaus:
![]() En olisi niin jyrkkä että sanoisin automaatin olevan metsässä ehdoton, mutta en ole tähän päivään mennessä keksinyt niistä muuta pahaa kuin varsin huonon vedensietokyvyn (= älä päästä vettä laatikkoon sisälle). Tomaatti on paljon mukavampi & pehmeämpi ajaa ryteikössä, ja tarjoaa momentinmuuntimen kautta lisävääntöä ihan huomaamatta kun sille on tarvetta. Samoin jatkuva veto, eikä tartte kauheasti huolehtia vaihteenvaihdosta ja kytkimenrunkkauksesta. Cherokeen AW4 on kestävä lodju, samoin vanhempien ('93-'95) Grand Cherokeen 5.2 V8 perässä oleva 46RH on varsin hyvä. Jeeppi ei ole varmastikkaan ainoa vaihtoehto hintaluokassasi, mutta etenemiskyvyn, varustelun ja maantiellä matkamukavuuden osalta on kyllä aika lyömättömiä.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. Viimeksi muokannut Timo_L : 14.09.2012 19:05 |
#6
|
||||
|
||||
![]()
joko aihio on löytynyt jos ei ole niin täältä pohjanmaalta löytyisi hj aihio
|
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Suosittele maasturia | Rekisteröimätön | Tekniikka & Jutustelu | 24 | 22.09.2009 16:28 |
O: Maasturia hankkimassa.... HJ? | O/M/V Muut | 0 | 04.01.2005 11:03 | |
Maasturia hankkimassa... | Harnold | Tekniikka & Jutustelu | 13 | 30.12.2004 22:21 |
Broidille maasturia | Nerd-O | Tekniikka & Jutustelu | 6 | 09.08.2004 18:21 |
Montako maasturia? | imported_offroadjouni | Tekniikka & Jutustelu | 0 | 12.06.2003 16:13 |