![]() |
![]() |
|
Chit-Chat Tämä foorumi on tarkoitettu epämääräiseen jauhamiseen, eikä asian ole pakko liittyä suoraan offroadiin. |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
||||
|
||||
![]()
Sanonpa nyt minäkin jotain..
Eli tuohon onnettomuuteen en isommin ala ottamaan kantaa, kun ei ole mun juttu, eikä mulla oikeastaan mitään senkummempaa tuohon tapaukseen ole sanottavaa, muttakuin että voimia niille, joita tuo onnettomuus koskettaa. Mutta pari juttua pitää ottaa esille. Ensimmäinen on tuo "rekan" oletettu ylinopeus ja sen vähätteleminen. En tiedä faktoja, mutta minun ajatukseni on, että jos tuo yhdistelmäajoneuvon kuski olisi ajanut nopeusrajoitusten mukaisesti, olisi hänen kuljettamansa yhdistelmän törmäysnopeus ollut joko paljon pienempi tai törmäystä ei olisi tapahtunut ollenkaan. Ja tällä olisi ollut merkittävä merkitys henkilöautossa olleiden loppuelämän kannalta. Se on seikka, jota ei oikein voida sivuuttaa.. Ei yleisessä keskustelussa, eikä varsinkaan oikeusistuimessa. Toinen, mikä on noussut esille on tuo rekan ylipaino. En ota kantaa siihen, onko kuorman painolla ollut suurtakaan merkitystä tuon onnettomuuden syntyyn, mutta laskennallisesti tuo yhdistelmä on ilmeisesti ollut ylipainossa. Ei ole olemassa mitään "mittavirhettä", joka antaisi itse ylikuormaa anteeksi. Tuo mainittu 5% ei ole ylikuorman anteeksiantoprosentti, vaan ylikuormamaksun määräytymiseen vaikuttava prosenttiluku.. Jos tuossa yhdistelmässä olisi ollut 62Tkg painoa, olisi siinä ollut 2 tonnia liikaa. Nyt siinä vissiin on ollut, ainakin tämän foorumikirjoittelun perusteella ollut reilu 63 tonnia, joka on liikaa. Mutta oli kuinka tahansa, niin tarinan opetus (jokaisella tarinalla on opetus, oli tarina kuinka surullinen tahansa) on se, että liikenne on kokonaisvaltainen tapahtuma, johon kuuluu päivittäin melko monta ihmistä ja ajoneuvoa. Se, että liikenteessä ajaa vaikkapa sääntöjen vastaisesti pitää minun nähdäkseni ajatella niin, että otetaan tietoinen riski siitä, että jos jotain poikkeavaa tapahtuu, on itseltä pelattu pelivaraa aina hieman pienemmäksi. Jos ajat ylinopeutta, niin pysähtymismatka on varmuudella pidempi tai tuhovoima suurempi, mikäli esimerkiksi lapsi juoksee eteen, verrattuna tilanteeseen, jossa ajetaan nopeusrajoituksen mukaisesti. Jos otat ylikuormaa, on yhdistelmän massa ja sitäkautta tuhovoima suurempi ja vähintään hallittavuus kenties hieman huonompi. Ja jos ajat etuajo-oikeutetulle tielle välittämättä väistämisvelvollisuudesta, otat riskin, että joku voi ajaa päälle. Samoin, jos ajat kännissä, väsyneenä tai aineissa, otat riskin, että havainnointikyky ja reaktiot eivät ole sitä, mitä niiden kenties pitäisi olla. Ja jos yksikin näistä seikoista olisi puuttunut tästä tapahtumasta, niin kenties onnettomuuden tuho olisi ollut pienempi... Tai sitten ei. Kukapa sitä tietää. On vain arvailuja. Ja senkin vuoksi jokainen meistä liikkujista joutuu vastaamaan tuolla liikenteessä omista teoistaan. Mutta kuten todettu, en tiedä tästä onnettomuudesta mitään muuta kuin sen, mitä olen lehdistä lukenut.. ja se määrä on melko vähäinen. Eikä sitten isommin herneitä. |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Myyty jeep "HIGH BOY chief 2d " 3 hklö "paku diesel" | psychobilly | O/M/V Ajoneuvot | 2 | 28.02.2012 00:28 |
"nysäakseli" miten virheetön sen tarvii olla?edit, entäs "hubi"? | lacrits68 | Tekniikka & Jutustelu | 5 | 17.04.2011 17:00 |
Myydään Patrol "super roof" VM-88 "purettu" +muuta palikkaa | Pörö | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 21 | 13.02.2010 21:22 |
Ostetaan Tojotan "lantikan" 2henk. penkki "OSTETTU" | Cam1lla | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 0 | 24.11.2008 19:28 |
Myydään 14" nastat, 18"kitkat, 20" kesät ja 16" insat | Zamppa | O/M/V Renkaat ja vanteet | 11 | 25.09.2008 13:43 |