Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 16.03.2012, 22:54
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Paljonko on paljon?


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja A-P Näytä viesti
Olisko se ny kovin vaikeeta tehdä vastaavaa vaikka toyotalaisiin aksiloihin?
Tuoltahan noita saa varmaan valmiina?

http://www.killeraxles.com/bolt_on_portale.html

Ja kun noita maastorenkaita alkaa saada isommille vanteille, niin olis mielenkiintoiset mahdollisuudet alkaa suunnittelemaan porttaali boxit tuolla 4 hammasrattaan konseptilla.
Kuten tuolla luki? (tuntiakaan en ole opiskellut saksaa) niin alkselin leveys kasvaa 25 cm. siis jos alkuperäisiin toyotan akseleihin laittaa, niin pitää lisätä vanteen offsettia, ettei auton leveys karkaa aivan mahdottomaksi.

ja välityssuhde? tuolla 1:1.16, joka kuulostaa äkkiseltään miedolta. (vastaa samaa kuin 36" vs. 31", ja perävälityksenä 3,7 vs 4,3
oliko volvon porttaalit jotan suuruusluokkaa 7,5?
Olisiko joku 1,33-1,50 välitys sopiva? 1,33:lla laskettuna perävälitys 3,7 vs
4,9 ja renkaana 41" vs. 31"

Tuolla n.1,33 välityksellä porttaali vois sopia kokonaan vanteen sisään, siis auton leveys vois pysyä katulaillisena, toki nousevan auringon suunnasta olisi tarvetta tilata hivenen erikoisempaa vannetta, esim. tupla bedlock...
toki myös vetonivel, ja takana vetoakselit pitää kehitellä porttaliboksien lisäksi..

Mutta mahdollisuuksien rajoissa, mutta ei 1000e eikä varmaankaan 3000e butjetilla, vaikka tilaisi 10 auton protosarjan... tai sitten pitää olla paremmat suhteet kuin minulla

Mutta jos ajattelee toisin päin, niin hihasta vedettynä (voi heittää paljon!)

Porttaliboksit 2500e, vetonivelet 400e, vetoakselit taakse 400e vanteet 500e ja jarrut 600e.

siis yht. 4400e, ja siis 10 kpl protosarjana, siis pitäs olla 44 000e rahaa että pääsis kokeilemaan ensimmäistä sarjaa, ja sitten pitäisi olla vielä ne
renkaat isolle vanteelle....

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 17.03.2012, 17:28
Paavo Paavo ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 16.01.03
Sijainti: Oulu, Finland
Viestit: 4.363
Perusasetus

Volvon napavälitys on 2,06, ja orkkisvanne levittää sikana sisäänpäin, laippa on vanteen ulkoreunan tasalla, eli backspacea samanverran kuin vanteessa leveyttä (7½"), eli offsettiä luokkaa +95.

Viimeksi muokannut Paavo : 17.03.2012 17:31
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 17.03.2012, 19:12
lepoantti lepoantti ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 27.01.05
Sijainti: Sawo, Leppävirta
Viestit: 2.710
Perusasetus

paljon puhuttu kavereiden kanssa porttaaleiden "erinomaisuudesta" ja seurattu kun muutamat sellaisilla käyttää. toistaiseksi mitään niin hienoa ja ylivertaista ei ole ilmennyt porttaalit vs. suorat akselit samalla rengaskoolla ajellessa että itsellä olisi ylittynyt hankintakynnys! paitsi olin minä kerran menossa hakemaan yhtä bertta rakennussarjaa jossa pakettiin kuului jotkut moggilaiset, onneksi siitäkin selvittiin sillä että sitä ei myytykän minulle vaan joku toinen vei sen....

vuosien saatossa en muista ajeluista yhtään sellaista tapausta joissa joku paikka oli jäänyt ajamatta suorilla akseleilla mistä on menty porttaaleilla. toki joku kanto tai kivi on tökännyt akseliputkeen ja porttaaliheebot on ajaneet siitä ongelmitta yli. näistäkin tilanteista on selvitty yleensä ottamalla pikku pakki tai muuten korjattu ajolinjaa. lopulta niin moni muukin asia vaikuttaa maastossa etenemiseen kuin akseliputken korkeus, joku voi ajaa jonkun paikan liki vakiovermeellä missä toinen hankaa hiporakennetulla laitteella useita kertoja.

en minä sillä etteikö porttaaleita saisi käyttää ja hankkia jos haluaa, mutta ei ne ole mikään taikatemppu joilla auto muuttuu kaikki esteet ylittäväksi ja ikuisesti kestäväksi laitteeksi. käytännössä tässä mielettömyydessä menee hajalle kaikki, niin suorat kuin väärät. paitsi Kivisen hiluxin sisuakselit taitaa olla toisaiseksi särkymättömät?

molemmissa akselityypeissä on puolensa,toistaiseksi ainakin yleisimpiin suoriin akseleihin saa varaosia erittäin helposti ja halvalla. porttaaleita on vaikeampi löytää kuten tässäkin topicissa on alkujaan kyse, varaosista puhumattakaan. itselleni kun rakennan leluja niin pyrin siihen että osia on helposti saatavissa ja tekniikka koostuu tehdastekoisista sarjatuotanto-osista, turmioiden tapahduttua on helpompaa kun ei tarvitse alkaa etsiä ensimmäisenä sorvaria....
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Sähkökaavion etsintää Kunnossa kiitos vinkeistä? SoSo Tekniikka & Jutustelu 15 31.01.2009 12:16
Ikkuna-avaimen etsintää? Shuttle Chit-Chat 0 03.01.2007 01:28
iskarien kiinnitys / joustojen etsintää HannuN Tekniikka & Jutustelu 60 29.05.2006 19:30


Sivu luotu: 15:27 (GMT +2).