|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
||||
|
||||
Porttaaleiden etsintääOsaisko joku kertoo mistä päin ruottinmaata kannattaisi Volvon porttaaleita kysellä? Pistelkää linkkejä tuleen jos on jotain tietoa. Kiitokset etu käteen!
|
#2
|
||||
|
||||
tuollahan niitä olis |
#3
|
||||
|
||||
Lainaus:
|
#4
|
|||
|
|||
Samoilta seuduilta nämäkin
tuolta löytyis plkkiä akseleitakin niin ei tartte koko autoa ostaa
http://www.blocket.se/skaraborg/Axla....htm?ca=11&w=1 |
#5
|
|||
|
|||
Porttaaliakseleista täältäkin |
#6
|
|||
|
|||
Tänään tuli huomattua että Volvon pyöräkuormaajassa on myös portaaliakselit, en tiedä mikä malli lie ollut. Veikkaan aika jämäkkää tekoa.
Viimeksi muokannut tonikki : 13.03.2012 16:41 |
#7
|
||||
|
||||
Mites toi kääntyminen?
|
#8
|
|||
|
|||
Kääntyyhän ne pyöräkuormaajatki
Linkkua, Linkkua |
#9
|
||||
|
||||
Eikä tarvi mennä montakaan vuotta taas päin kun pyöräkoneissakin oli kääntyvät takaset... portaaleista en sit tiedä.
Jostain purkaamolta vois jonkun pillarin akselit vaikka löytyäkkin, tai jopa työmaalta
__________________
*Cuisvis hominis est errare,nullius nisi insipientis in errore perseverare.* |
#10
|
|||
|
|||
Joo proto luokkaan menis nuo linkkuvehkeet. Mutta näky melko korkeilla portaali bokseilla olevan, ja suunniteltu vääntöä kestämään isoilla kumeilla kun sorakasoja pukitaan.
|
#11
|
||||
|
||||
Paitsi että linkku ei ole sallittu protoissakaan.
__________________
Montenegro Offroad Club #21 Dodge Ram '95, Jeep ZJ '96 |
#12
|
|||
|
|||
Tais olla sitten joku epävirallinen luokka jota joskus katselin Rommakossa Vuokatissa. Vai liekkö muistan väärin ja oli vaan nelipyöräohjauksellinen härveli, mutta vahva muistikuva on että pyöräkoneen alustalle oli tehty.
|
#13
|
||||
|
||||
Lainaus:
Pyöräkoneet on yleensä runko-ohjattavia,kulema pienentää kiinnijäämisen riskiä. |
#14
|
|||
|
|||
Heh! Onhan 4WD Belaruksessa portaalit edessä, ja lie jokunen aihio edullisesti saatavilla ihan suomesta
Saattavat toisinaan olla lujiakin, onhan niitä tehty oliko miljoonan luokkaa oleva määrä ainakin. |
#15
|
|||
|
|||
Lainaus:
Nuo akselit luvattoman heikkoja, eivät kestä traktorissa, vaikka on ns automaatti asento tuolle etuvedolle (siis pyörii vapaasti, mikäli takaset ei luista 5%) ja sitten kardaanissa on ylikuormitussuoja, joka alkaa antamaan periksi jos voimaa alkaa mennä "liikaa", ja sitten kun tuo kytkin on ruostunut kiinni/kiristetty tiukemmalle, niin tuo akseli porsii... tuo on rakenteeltaan 2 kulmavaihdetta. Oli joskus taannoin suomessa yksi offiauto noilla akseleilla, ei kestänyt. Yritin katsella tuommoista akselia omaan belarukseen, mutta ei ole löytynyt ehyttä ja edullista, ei suomesta eikä virosta.... Uudemmissa belaruksissa sitten aivan eri akseli, veto tapahtuu planettapyörästön planeetasta, korotus noin 10cm, ja lienee paljon lujempi. |
#16
|
||||
|
||||
Onhan tosi monessa työkoneessa portaali välitys, mutta joissain poksi on vaakatasossa ei maavaran vaan alennusvaihteen vuoksi.
Mutta löytyy myös pyöräkoneita joissa mokin valuperät. |
#17
|
||||
|
||||
Lainaus:
__________________
Size does matter, Sisu A-45 projekti
Sisu-harrastajien palsta, SISUA.net Myydään: Pajeron osia, Uusia ja käytettyjä maastokuorma-auton renkaita, 50-80 luvun euro ja japsi henkilöautojen osia, sekä perseestä perämoottoriin! |
#18
|
||||
|
||||
Lainaus:
|
#19
|
|||
|
|||
Lainaus:
__________________
A-P *Muovi on saatanasta* KAIKKI ihmiset ovat mölöjä, kunnes toisin todistavat. |
#20
|
|||
|
|||
Paljonko on paljon?Lainaus:
http://www.killeraxles.com/bolt_on_portale.html Ja kun noita maastorenkaita alkaa saada isommille vanteille, niin olis mielenkiintoiset mahdollisuudet alkaa suunnittelemaan porttaali boxit tuolla 4 hammasrattaan konseptilla. Kuten tuolla luki? (tuntiakaan en ole opiskellut saksaa) niin alkselin leveys kasvaa 25 cm. siis jos alkuperäisiin toyotan akseleihin laittaa, niin pitää lisätä vanteen offsettia, ettei auton leveys karkaa aivan mahdottomaksi. ja välityssuhde? tuolla 1:1.16, joka kuulostaa äkkiseltään miedolta. (vastaa samaa kuin 36" vs. 31", ja perävälityksenä 3,7 vs 4,3 oliko volvon porttaalit jotan suuruusluokkaa 7,5? Olisiko joku 1,33-1,50 välitys sopiva? 1,33:lla laskettuna perävälitys 3,7 vs 4,9 ja renkaana 41" vs. 31" Tuolla n.1,33 välityksellä porttaali vois sopia kokonaan vanteen sisään, siis auton leveys vois pysyä katulaillisena, toki nousevan auringon suunnasta olisi tarvetta tilata hivenen erikoisempaa vannetta, esim. tupla bedlock... toki myös vetonivel, ja takana vetoakselit pitää kehitellä porttaliboksien lisäksi.. Mutta mahdollisuuksien rajoissa, mutta ei 1000e eikä varmaankaan 3000e butjetilla, vaikka tilaisi 10 auton protosarjan... tai sitten pitää olla paremmat suhteet kuin minulla Mutta jos ajattelee toisin päin, niin hihasta vedettynä (voi heittää paljon!) Porttaliboksit 2500e, vetonivelet 400e, vetoakselit taakse 400e vanteet 500e ja jarrut 600e. siis yht. 4400e, ja siis 10 kpl protosarjana, siis pitäs olla 44 000e rahaa että pääsis kokeilemaan ensimmäistä sarjaa, ja sitten pitäisi olla vielä ne renkaat isolle vanteelle.... |
#21
|
|||
|
|||
Volvon napavälitys on 2,06, ja orkkisvanne levittää sikana sisäänpäin, laippa on vanteen ulkoreunan tasalla, eli backspacea samanverran kuin vanteessa leveyttä (7½"), eli offsettiä luokkaa +95.
Viimeksi muokannut Paavo : 17.03.2012 17:31 |
#22
|
|||
|
|||
paljon puhuttu kavereiden kanssa porttaaleiden "erinomaisuudesta" ja seurattu kun muutamat sellaisilla käyttää. toistaiseksi mitään niin hienoa ja ylivertaista ei ole ilmennyt porttaalit vs. suorat akselit samalla rengaskoolla ajellessa että itsellä olisi ylittynyt hankintakynnys! paitsi olin minä kerran menossa hakemaan yhtä bertta rakennussarjaa jossa pakettiin kuului jotkut moggilaiset, onneksi siitäkin selvittiin sillä että sitä ei myytykän minulle vaan joku toinen vei sen....
vuosien saatossa en muista ajeluista yhtään sellaista tapausta joissa joku paikka oli jäänyt ajamatta suorilla akseleilla mistä on menty porttaaleilla. toki joku kanto tai kivi on tökännyt akseliputkeen ja porttaaliheebot on ajaneet siitä ongelmitta yli. näistäkin tilanteista on selvitty yleensä ottamalla pikku pakki tai muuten korjattu ajolinjaa. lopulta niin moni muukin asia vaikuttaa maastossa etenemiseen kuin akseliputken korkeus, joku voi ajaa jonkun paikan liki vakiovermeellä missä toinen hankaa hiporakennetulla laitteella useita kertoja. en minä sillä etteikö porttaaleita saisi käyttää ja hankkia jos haluaa, mutta ei ne ole mikään taikatemppu joilla auto muuttuu kaikki esteet ylittäväksi ja ikuisesti kestäväksi laitteeksi. käytännössä tässä mielettömyydessä menee hajalle kaikki, niin suorat kuin väärät. paitsi Kivisen hiluxin sisuakselit taitaa olla toisaiseksi särkymättömät? molemmissa akselityypeissä on puolensa,toistaiseksi ainakin yleisimpiin suoriin akseleihin saa varaosia erittäin helposti ja halvalla. porttaaleita on vaikeampi löytää kuten tässäkin topicissa on alkujaan kyse, varaosista puhumattakaan. itselleni kun rakennan leluja niin pyrin siihen että osia on helposti saatavissa ja tekniikka koostuu tehdastekoisista sarjatuotanto-osista, turmioiden tapahduttua on helpompaa kun ei tarvitse alkaa etsiä ensimmäisenä sorvaria.... |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
Samanlaisia viestiketjuja | ||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Sähkökaavion etsintää Kunnossa kiitos vinkeistä? | SoSo | Tekniikka & Jutustelu | 15 | 31.01.2009 12:16 |
Ikkuna-avaimen etsintää? | Shuttle | Chit-Chat | 0 | 03.01.2007 01:28 |
iskarien kiinnitys / joustojen etsintää | HannuN | Tekniikka & Jutustelu | 60 | 29.05.2006 19:30 |