Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   Porttaaleiden etsintää (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=94982)

vasse79 09.03.2012 14:20

Porttaaleiden etsintää
 
Osaisko joku kertoo mistä päin ruottinmaata kannattaisi Volvon porttaaleita kysellä? Pistelkää linkkejä tuleen jos on jotain tietoa.
Kiitokset etu käteen!

hoojii 09.03.2012 15:02

tuollahan niitä olis
 
http://www.blocket.se/stockholm?q=vo...a=11&l=0&md=th

vasse79 13.03.2012 15:56

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja hoojii (Viesti 860217)

Olisko mahdollisesti muitakin paikkoja tiedossa jollain?:D

Byrocrat 13.03.2012 16:10

Samoilta seuduilta nämäkin
 
Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja vasse79 (Viesti 861651)
Olisko mahdollisesti muitakin paikkoja tiedossa jollain?:D

tuolta löytyis plkkiä akseleitakin niin ei tartte koko autoa ostaa :)

http://www.blocket.se/skaraborg/Axla....htm?ca=11&w=1

Byrocrat 13.03.2012 16:32

Porttaaliakseleista täältäkin
 
Tässä vielä porttaaleista extremesivusto :eek::cool:

http://www.killeraxles.com/

tonikki 13.03.2012 16:38

Tänään tuli huomattua että Volvon pyöräkuormaajassa on myös portaaliakselit, en tiedä mikä malli lie ollut. Veikkaan aika jämäkkää tekoa.

Repro 13.03.2012 17:40

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja tonikki (Viesti 861665)
Tänään tuli huomattua että Volvon pyöräkuormaajassa on myös portaaliakselit, en tiedä mikä malli lie ollut. Veikkaan aika jämäkkää tekoa.

Mites toi kääntyminen? :D

Luke86 13.03.2012 19:12

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Repro (Viesti 861692)
Mites toi kääntyminen? :D

Kääntyyhän ne pyöräkuormaajatki :D
Linkkua, Linkkua

Rytö 13.03.2012 19:20

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Luke86 (Viesti 861744)
Kääntyyhän ne pyöräkuormaajatki :D
Linkkua, Linkkua

Eikä tarvi mennä montakaan vuotta taas päin kun pyöräkoneissakin oli kääntyvät takaset... portaaleista en sit tiedä.

Jostain purkaamolta vois jonkun pillarin akselit vaikka löytyäkkin, tai jopa työmaalta :D

tonikki 14.03.2012 14:48

Joo proto luokkaan menis nuo linkkuvehkeet. Mutta näky melko korkeilla portaali bokseilla olevan, ja suunniteltu vääntöä kestämään isoilla kumeilla kun sorakasoja pukitaan.

HeikkiH 14.03.2012 14:56

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja tonikki (Viesti 861946)
Joo proto luokkaan menis nuo linkkuvehkeet.

Paitsi että linkku ei ole sallittu protoissakaan.

tonikki 15.03.2012 07:25

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja 4x4_76 (Viesti 861948)
Paitsi että linkku ei ole sallittu protoissakaan.

Tais olla sitten joku epävirallinen luokka jota joskus katselin Rommakossa Vuokatissa. Vai liekkö muistan väärin ja oli vaan nelipyöräohjauksellinen härveli, mutta vahva muistikuva on että pyöräkoneen alustalle oli tehty.

Nuhapumppu 15.03.2012 09:16

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja tonikki (Viesti 862184)
Tais olla sitten joku epävirallinen luokka jota joskus katselin Rommakossa Vuokatissa. Vai liekkö muistan väärin ja oli vaan nelipyöräohjauksellinen härveli, mutta vahva muistikuva on että pyöräkoneen alustalle oli tehty.

Tästä ko. laitteesta en tiedä,mutta tuo nelipyöräohjaus+portaalit olen ollut näkevinäni pienessä Hanomagin kaivinkoneessa,tai sitten nuo oli vaan napavälitteiset,mutta vahva muistikuva on että portaalit ne olisi olleet.
Pyöräkoneet on yleensä runko-ohjattavia,kulema pienentää kiinnijäämisen riskiä.

markkuh 15.03.2012 20:43

Heh! Onhan 4WD Belaruksessa portaalit edessä, ja lie jokunen aihio edullisesti saatavilla ihan suomesta:)
Saattavat toisinaan olla lujiakin, onhan niitä tehty oliko miljoonan luokkaa oleva määrä ainakin.

BJ-40/76 15.03.2012 21:37

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja markkuh (Viesti 862396)
Heh! Onhan 4WD Belaruksessa portaalit edessä, ja lie jokunen aihio edullisesti saatavilla ihan suomesta:)
Saattavat toisinaan olla lujiakin, onhan niitä tehty oliko miljoonan luokkaa oleva määrä ainakin.

siis tarkoitatko noita 80- luvun belaruksia? siis niitä missä porttaali korottaa noin 20-30 cm maavaraa?

Nuo akselit luvattoman heikkoja, eivät kestä traktorissa, vaikka on ns automaatti asento tuolle etuvedolle (siis pyörii vapaasti, mikäli takaset ei luista 5%)
ja sitten kardaanissa on ylikuormitussuoja, joka alkaa antamaan periksi jos
voimaa alkaa mennä "liikaa", ja sitten kun tuo kytkin on ruostunut kiinni/kiristetty tiukemmalle, niin tuo akseli porsii...
tuo on rakenteeltaan 2 kulmavaihdetta.
Oli joskus taannoin suomessa yksi offiauto noilla akseleilla, ei kestänyt.
Yritin katsella tuommoista akselia omaan belarukseen, mutta ei ole löytynyt ehyttä ja edullista, ei suomesta eikä virosta....

Uudemmissa belaruksissa sitten aivan eri akseli, veto tapahtuu planettapyörästön planeetasta, korotus noin 10cm, ja lienee paljon lujempi.

-Sakke- 15.03.2012 23:19

1 Liiteet
Onhan tosi monessa työkoneessa portaali välitys, mutta joissain poksi on vaakatasossa ei maavaran vaan alennusvaihteen vuoksi.
Mutta löytyy myös pyöräkoneita joissa mokin valuperät.

sisua45 15.03.2012 23:25

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Byrocrat (Viesti 861653)
tuolta löytyis plkkiä akseleitakin niin ei tartte koko autoa ostaa :)

http://www.blocket.se/skaraborg/Axla....htm?ca=11&w=1

Noi on scanian suorat akselit.

vasse79 16.03.2012 05:24

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Byrocrat (Viesti 861653)
tuolta löytyis plkkiä akseleitakin niin ei tartte koko autoa ostaa :)

http://www.blocket.se/skaraborg/Axla....htm?ca=11&w=1

Ei löydy täältä muita kuin pelkkiä taka-akseleita :(

A-P 16.03.2012 13:07

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Byrocrat (Viesti 861663)
Tässä vielä porttaaleista extremesivusto :eek::cool:

http://www.killeraxles.com/

Olisko se ny kovin vaikeeta tehdä vastaavaa vaikka toyotalaisiin aksiloihin? ;)

BJ-40/76 16.03.2012 22:54

Paljonko on paljon?
 
Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja A-P (Viesti 862587)
Olisko se ny kovin vaikeeta tehdä vastaavaa vaikka toyotalaisiin aksiloihin? ;)

Tuoltahan noita saa varmaan valmiina?

http://www.killeraxles.com/bolt_on_portale.html

Ja kun noita maastorenkaita alkaa saada isommille vanteille, niin olis mielenkiintoiset mahdollisuudet alkaa suunnittelemaan porttaali boxit tuolla 4 hammasrattaan konseptilla.
Kuten tuolla luki? (tuntiakaan en ole opiskellut saksaa) niin alkselin leveys kasvaa 25 cm. siis jos alkuperäisiin toyotan akseleihin laittaa, niin pitää lisätä vanteen offsettia, ettei auton leveys karkaa aivan mahdottomaksi.

ja välityssuhde? tuolla 1:1.16, joka kuulostaa äkkiseltään miedolta. (vastaa samaa kuin 36" vs. 31", ja perävälityksenä 3,7 vs 4,3
oliko volvon porttaalit jotan suuruusluokkaa 7,5?
Olisiko joku 1,33-1,50 välitys sopiva? 1,33:lla laskettuna perävälitys 3,7 vs
4,9 ja renkaana 41" vs. 31"

Tuolla n.1,33 välityksellä porttaali vois sopia kokonaan vanteen sisään, siis auton leveys vois pysyä katulaillisena, toki nousevan auringon suunnasta olisi tarvetta tilata hivenen erikoisempaa vannetta, esim. tupla bedlock...
toki myös vetonivel, ja takana vetoakselit pitää kehitellä porttaliboksien lisäksi..

Mutta mahdollisuuksien rajoissa, mutta ei 1000e eikä varmaankaan 3000e butjetilla, vaikka tilaisi 10 auton protosarjan... tai sitten pitää olla paremmat suhteet kuin minulla:)

Mutta jos ajattelee toisin päin, niin hihasta vedettynä (voi heittää paljon!)

Porttaliboksit 2500e, vetonivelet 400e, vetoakselit taakse 400e vanteet 500e ja jarrut 600e.

siis yht. 4400e, ja siis 10 kpl protosarjana, siis pitäs olla 44 000e rahaa että pääsis kokeilemaan ensimmäistä sarjaa, ja sitten pitäisi olla vielä ne
renkaat isolle vanteelle....

Paavo 17.03.2012 17:28

Volvon napavälitys on 2,06, ja orkkisvanne levittää sikana sisäänpäin, laippa on vanteen ulkoreunan tasalla, eli backspacea samanverran kuin vanteessa leveyttä (7½"), eli offsettiä luokkaa +95.

lepoantti 17.03.2012 19:12

paljon puhuttu kavereiden kanssa porttaaleiden "erinomaisuudesta" ja seurattu kun muutamat sellaisilla käyttää. toistaiseksi mitään niin hienoa ja ylivertaista ei ole ilmennyt porttaalit vs. suorat akselit samalla rengaskoolla ajellessa että itsellä olisi ylittynyt hankintakynnys! paitsi olin minä kerran menossa hakemaan yhtä bertta rakennussarjaa jossa pakettiin kuului jotkut moggilaiset, onneksi siitäkin selvittiin sillä että sitä ei myytykän minulle vaan joku toinen vei sen....

vuosien saatossa en muista ajeluista yhtään sellaista tapausta joissa joku paikka oli jäänyt ajamatta suorilla akseleilla mistä on menty porttaaleilla. toki joku kanto tai kivi on tökännyt akseliputkeen ja porttaaliheebot on ajaneet siitä ongelmitta yli. näistäkin tilanteista on selvitty yleensä ottamalla pikku pakki tai muuten korjattu ajolinjaa. lopulta niin moni muukin asia vaikuttaa maastossa etenemiseen kuin akseliputken korkeus, joku voi ajaa jonkun paikan liki vakiovermeellä missä toinen hankaa hiporakennetulla laitteella useita kertoja.

en minä sillä etteikö porttaaleita saisi käyttää ja hankkia jos haluaa, mutta ei ne ole mikään taikatemppu joilla auto muuttuu kaikki esteet ylittäväksi ja ikuisesti kestäväksi laitteeksi. käytännössä tässä mielettömyydessä menee hajalle kaikki, niin suorat kuin väärät. paitsi Kivisen hiluxin sisuakselit taitaa olla toisaiseksi särkymättömät?

molemmissa akselityypeissä on puolensa,toistaiseksi ainakin yleisimpiin suoriin akseleihin saa varaosia erittäin helposti ja halvalla. porttaaleita on vaikeampi löytää kuten tässäkin topicissa on alkujaan kyse, varaosista puhumattakaan. itselleni kun rakennan leluja niin pyrin siihen että osia on helposti saatavissa ja tekniikka koostuu tehdastekoisista sarjatuotanto-osista, turmioiden tapahduttua on helpompaa kun ei tarvitse alkaa etsiä ensimmäisenä sorvaria....


Sivu luotu: 21:48 (GMT +2).