Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 14.03.2012, 22:56
HRD:n Avatar
HRD HRD ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 07.03.07
Sijainti: Hyvinkää, Finland.
Viestit: 1.602
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja 4x4_76 Näytä viesti
Kiitos. Vielä kun saa mitan keskilinjasta murikan keskelle, niin voi joko jatkaa suunnittelua tai hylätä porttaali projektin toistaiseksi.
Tein taas noin mittauksia ja tulos oli: etuperä akselin keskeltä murikan keskelle 10cm kuskin puolella ja takana samalla tapaa, mutta apparin puolella. Eli aika keskellä ne on. Nämä siis kapeista valuakseleista, mutta jos se sitte samalla kaavalla menee leveempienkin kanssa. Leveen ja kapeen osia sotkemalla vois saada "helpommin" hyödynnettävän etuakselin.

__________________
Juho Haapakorpi
Kaukas 4x4'n ski
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 14.03.2012, 23:26
Pauli:n Avatar
Pauli Pauli ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 06.02.03
Sijainti: Helsinki, Finland.
Viestit: 5.091
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja HRD Näytä viesti
Leveen ja kapeen osia sotkemalla vois saada "helpommin" hyödynnettävän etuakselin.
Saa tehtyä tosi kapean tai tosi leveän, perämurikan sivusiirto puolelta toiselle onnistuu myös sekoittamalla. Voi myös yhdistellä taka- ja etuakselin osia, laittaa vaan esim. vasemmalle puolelle kääntyvät osat.
Eihän se oo ku rahasta kiinni, ostaa muutamat akselit ja alkaa rakentamaan.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 15.03.2012, 07:13
HeikkiH:n Avatar
HeikkiH HeikkiH ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 14.01.03
Sijainti: Lappeenranta
Viestit: 3.614
Perusasetus

Kiitos taas. Mutta nytpä ongelma onkin kardaanin kanssa, kun ensin kuvittelin murikan olevan liian läheinen rungon kanssa.
__________________
Montenegro Offroad Club #21

Dodge Ram '95, Jeep ZJ '96
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 15.03.2012, 16:13
HRD:n Avatar
HRD HRD ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 07.03.07
Sijainti: Hyvinkää, Finland.
Viestit: 1.602
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja 4x4_76 Näytä viesti
Mutta nytpä ongelma onkin kardaanin kanssa, kun ensin kuvittelin murikan olevan liian läheinen rungon kanssa.
Joo ei oo pelkoa, että kardaani osuis runkoon. Moottori ja vaihteisto onkin sit eriasia.

Leveästä akselista apparin putki ja kapeasta kuskin, ni siirtyis kardaani lähemmäs runkoa. Kuinka paljon ja minkä levyseksi tulis ja mistä löytää osia onkin sit jo ihan eriasioita.
__________________
Juho Haapakorpi
Kaukas 4x4'n ski
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 16.03.2012, 12:16
HeikkiH:n Avatar
HeikkiH HeikkiH ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 14.01.03
Sijainti: Lappeenranta
Viestit: 3.614
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja HRD Näytä viesti
Joo ei oo pelkoa, että kardaani osuis runkoon. Moottori ja vaihteisto onkin sit eriasia.

Leveästä akselista apparin putki ja kapeasta kuskin, ni siirtyis kardaani lähemmäs runkoa. Kuinka paljon ja minkä levyseksi tulis ja mistä löytää osia onkin sit jo ihan eriasioita.
Eilen mittailin ja kattelin alustaa, ja päätin unohtaa portaalit Dodgessa toistaiseksi. Kyllä ne sinne saa, mutta tulis niin saakelin korkea, sama ku laittais 8" korotuksen suorilla akseleilla. Toki jos olis eri levyisiä akseleita mistä rakentaa sellasen missä murikka osuis moottorin ja rungon väliin sisäänjoustoissa niin vois toimia.
__________________
Montenegro Offroad Club #21

Dodge Ram '95, Jeep ZJ '96
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 16.03.2012, 13:09
kivinen:n Avatar
kivinen kivinen ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 13.01.03
Sijainti: Tuusula, Finland.
Viestit: 3.737
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja 4x4_76 Näytä viesti
Toki jos olis eri levyisiä akseleita mistä rakentaa sellasen missä murikka osuis moottorin ja rungon väliin sisäänjoustoissa niin vois toimia.
Miksi ne osat pitäisi löytää valmiina? Ulkoputki on tosiaan vain putkea, sellaisen pituuden muuttaa kotisorvissa. Kallista on vain uusi etuvetari Karpiolalta, mitähän sellainen voisi maksaa 800-1000€? Molempien puolien pituutta tuskin tarvii muuttaa? Jos akselit on muutoin sopivan hintaiset niin eihän tuo ole kuin yhden ARB:n hinta.
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 16.03.2012, 13:36
HeikkiH:n Avatar
HeikkiH HeikkiH ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 14.01.03
Sijainti: Lappeenranta
Viestit: 3.614
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja kivinen Näytä viesti
Miksi ne osat pitäisi löytää valmiina? Ulkoputki on tosiaan vain putkea, sellaisen pituuden muuttaa kotisorvissa. Kallista on vain uusi etuvetari Karpiolalta, mitähän sellainen voisi maksaa 800-1000€? Molempien puolien pituutta tuskin tarvii muuttaa? Jos akselit on muutoin sopivan hintaiset niin eihän tuo ole kuin yhden ARB:n hinta.
Totta, noinhan se onnistuis. Mietitään...

Joo, tää onkin helppoa. Mokkilaisessa murikka on ~100mm sivussa keskilinjasta, Dana 60:ssä ~200mm (tai siis lautaspyörä, sen kohdalla murikan halkaisija on suurin). D60 on 1810 leveä laipasta laippaan, ja tuolta e.m linkistä poimittuna vaikkapa U1000 akseli 100mm kavenettuna olisi 1759, tai sit 800 MB-Tracin akseli kavennettuna 1876. Ja onhan tuolla noita leveämpiäkin akseleita mistä saa kavennettua just sopivan
__________________
Montenegro Offroad Club #21

Dodge Ram '95, Jeep ZJ '96

Viimeksi muokannut HeikkiH : 17.03.2012 10:49
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Uaz lukot ja muuta jorinaa Smuli Tekniikka & Jutustelu 67 02.04.2013 20:39
sj 410 renkaat, vanteet ja yleistä antti_boy Tekniikka & Jutustelu 8 05.06.2007 19:30
bj.n yleistä tietoa Tekniikka & Jutustelu 4 27.07.2005 07:19
Muutos katastus (Yleistä keskustelua) juha_t Tekniikka & Jutustelu 34 19.03.2005 18:01


Sivu luotu: 10:50 (GMT +2).