Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja turakoitsija
missähän pakuissa kyseistä laatikkoa esiintyy. olis aika houkutteleva toi ykkösen välitys.mun laskelmien mukaan tulis kokonais välitys esim.suzukin 6,5:sella jakolaatikolla 164,3?????
|
Ainakin 80-luvun lopun ja 90-luvun alun Mersun pakut (209 tms), joissa on ollut OM602 moottori 2.9L tilavuudella. Eli niissä on yhdistetty uudemman sukupolven moottorit (missä siis kytkinkopan pulttijako ja startti on tietyllä puolella) ja vanhemman sukupolven pakun lootat (kuitenkin loota voi olla harvemmilla välillä, mutta kytkinkoppa on siis se oikea). Tiheän lootan koodi oli jotain 711.11x 18/5 6.15 tai jotain ja niitä löytyy erityisesti "laiskojen" vanhojen moottoreiden takaa (240d ?), mut kytkinkoppa on yleensä väärä. Kytkinkopassa on tosiaan startti eripuolilla uudemmassa sukupolvessa kuin vanhoissa "tornimoottoreissa"
Tehon kestosta en tiedä...mulla ainakin on kestänyt viis vuotta 180hv bensamoottorin perässä. Enkä tiedä yhtään tapausta, missä se olisi "voimalla" rikottu. Tosin voimamoottoreiden (400-600hv ja 700-800NM) takana on yleensä mersun automaatti.
Jos kokonaisvälitys alkaa olemaan lähempänä 150 luokkaa niin liekkö enään kovaa tarvetta ihan äärimmäisen alhaalta vääntävälle moottorille? Nuo mersun koneet ovat kyllä erinomaisen laajoja kierrosalueeltaan...mistä voi olla hyötyä tiheillä välityksilla (mukavahan se olisi, että peruuttaessakin auto oikeasti tarvittaessa liikkuu eikä matele). Ottaako muuten Toyon turbo mylly 5000-6000rpm kuin herkästi?