Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 18.02.2012, 18:11
Pertsi:n Avatar
Pertsi Pertsi ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 23.09.08
Sijainti: Padasjoki
Viestit: 1.267
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Kipinä Näytä viesti
jos haluaa sähköä säästää ja valaisimeksi ledit.
Karkeesti halogeenia puolet pienemmällä teholla valoa liki xenonin verran.
Ja syttyy heti.
Minkä hintaluokan ja mallin ledivaloo käytät että kantama on lähellekään yhtä pitkä kuin xenonilla? Lähellehän noilla saa kyllä laajan kuvion mutta vähänkin kauemmas tuntuu olevan ledillä hankala päästä. Suht halpa senonilamppu kun näyttää 2-3 kertaa pidemmän valokeilan kuin järkihintanen ledilamppu. Tai sitten ei ole vaan osunut oikein mallista led-valoo kohalle.

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 18.02.2012, 19:50
Paavo Paavo ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 16.01.03
Sijainti: Oulu, Finland
Viestit: 4.363
Perusasetus

Mulla oli alunperin halogeeneja rangen katolla, ja tosi hyvin näki. 2xtuplapolttimmolliset eteen, yhdet etuviistoon, yhdet sivuille, yhdet takaviistoon ja yhdet taakse.

Jossain vaineessa ne tuplapolttimolliset vaihtui ksenoneihin, sähkönkulutus tippui aika paljon (2x2x55W -> 2x35W), etuvalot kun just on yleensä kokoajan päällä, muut valot enemmän tarpeen mukaan

Sitten laitettiin pojan autoon lediä, kun sen autonpoikasen (suzuki) laturi ja akku ei jaksa muuta, ihan helvetin kirkas ja tasainen valo ympärinsä.

Muuten hyvä, mutta ne rangen halogeenit alkoi välittömästi näyttänään kusenkeltaisilta tuikuilta, joten halogeenit roskiin/kiertoon/hyllyyn ja lediä/ksenonia tilalle.

Rangessa on nyt 2x35W ja 1x55W ksenon eteen, ksenonia ja lediä sivuille, lediä etu- ja takaviistoon ja taakse. Näkee jokseenkin hyvin ajaa metässä ja esim. tähystellä etsittävää henkilöä vapepa-tehtävissä.

Molempien autojen valot on laitettu siten, että oksat jne. vaan vääntelee lamput eikä mitään pitäis mennä rikki, ja onhan niitä valoja senveran että parin lampun pimeneminen jollain reissulla ei vielä paljon vaikuta.

Jonkinlaista yhteenvetoa:

- halogeeni kannattaa unohtaa jos ei oo pakko mennä nollabudjetilla, valoteho/sähkönkulutus suhde on kivikaudelta
- laita lamppuja senverran kun tuntuu tarpeelliselta, vähemmälläkin pärjää, mutta enemmällä näkee paremmin (ja on särkymävaraa)
- ledien ja ksenonien (riippuen värilämpötilasta) valo ihanan kirkaan valkoista
- Nordic N300 valokuvio on persiistä
- Nordic N200 valokuvioita on erilaisia, osa persiistä (mm. se leveä mutta korkeussuunnassa tosi kapea)
- useampia leveällä valolla olevia ledejä -> tosi tasainen ja näyttävä valo
- ledit ja ksenon-työvalot ei näytä kovin pitkälle, jos kattovaloilla haluaa nähdä "vauhtipätkillä" niin (ksenon-) lisäpitkää kehiin kans
- valoteline on kätevä nostaa kirkkautta katolle silloin kun sitä tarttee, MUTTA rampit ei helpolla mahdu samalle katolle, jos valoja on paljon

-Paavo

Viimeksi muokannut Paavo : 18.02.2012 20:18
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 18.02.2012, 21:45
Late_:n Avatar
Late_ Late_ ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 04.04.10
Sijainti: Hamina
Viestit: 979
Perusasetus

Mulla on LJ:n katolla eteenpäin 2 paria muutossarjalla tehtyä xenonia ja takana 1 pari halpisledejä jotka syttyy joko katkaisijasta tai pakista. Etuvalot on vielä asennettu niin että niitä voi helposti suuntailla tarpeen mukaan.

Auton omat ajovalot on entrattu vaihtamalla uudet Hellan umpiot, Osram night breaker plus polttimot ja tukevat johdotuset. Näiden tukena on vielä isot halpis lisäpitkät muutossarjalla.

Tyytyväinen olen noiden valomäärään suhteessa käytettyyn rahaan.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 18.02.2012, 23:20
Kipinä:n Avatar
Kipinä Kipinä ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 20.08.08
Sijainti: Lappeenranta
Viestit: 83
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Pertsi Näytä viesti
Minkä hintaluokan ja mallin ledivaloo käytät että kantama on lähellekään yhtä pitkä kuin xenonilla? Lähellehän noilla saa kyllä laajan kuvion mutta vähänkin kauemmas tuntuu olevan ledillä hankala päästä. Suht halpa senonilamppu kun näyttää 2-3 kertaa pidemmän valokeilan kuin järkihintanen ledilamppu. Tai sitten ei ole vaan osunut oikein mallista led-valoo kohalle.
Perstuntuma-analyysi.

Ledin hinta maltillinen,xenonin hinta 2 kertaa ledin hinta.
Ledin koko sopiva,xenonin koko 3 kertaa ledin koko.
Ledin kantama riittävä,xenonin enemmän.

Pelkkä kantama harvoin ratkaisee valintaa.
Vastaa lainaten
Vastaus

Luokat
määrä, sijoitus, työvalo, työvalot


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Työvalojen asennusvinkkejä? kallekoo Tekniikka & Jutustelu 5 03.08.2008 23:02
LJ:n peräöljyn määrä? Jari_M Tekniikka & Jutustelu 8 20.04.2008 20:36
Työvalojen asennus katolle / sähköliitokset osilpi Tekniikka & Jutustelu 2 11.12.2007 19:06
Verstaan paineilmasäiliön sijoittaminen ulos? Mutamies Chit-Chat 9 08.12.2006 19:34
Yhteyksien määrä Lars Servers 0 24.04.2002 02:23


Sivu luotu: 20:12 (GMT +2).