![]() |
![]() |
|
Maasturiprojektit Osio on tarkoitettu etenkin pidempiaikaisten projektien seuraamiseen. Tämä on oikea paikka oman auton esittelyyn. |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]() Nopea on rakennustahti, ei voi muuta sanoa. Tai itse asiassa voi sanoa: Miksi ohjaamo on tehty noin korkeaksi? Jakkarat jos/kun kannattaisi pistää about tuohon kyljen vaakaputken tasolle, niin kypärä päässä taitaa jäädä aika paljon "ylimääräistä" tilaa? Vai valehteleeko silmä niin paljon? Ja kyllähän se pilaa hienon auton, kun a-kaari pitää olla tuollalailla pystyssä. Officrossin säännöissä sitä ei vaadita, mutta ilmeisesti joku trial-taka-ajatus laillisten kaarien tekemisessä on ollut ![]()
|
#2
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() |
#3
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
saa taivuttaa taaksepäin näillä ehdoilla 8.3.2.1.4 Tuulilasipilarin vahvistus Autot, jotka on luokiteltu 01.01.2006 alkaen: Kyseinen vahvistus tulee tehdä molemmille puolille, mikäli mitta ”A” (kts kuva 253-15) on suurempi kuin 200mm. Putkea saadaan taivuttaa enintään 20 astetta edellyttäen, että sivuprojektio on suora. Kiinnityspisteet tulee olla ylhäällä enintään 100 mm:n etäisyydellä turvakehikon etukaaren ja pitkittäistuen yläliitoksesta (kts kuva 253- 52 mittauksesta) ja enintään 100mm etukaaren tai sivukaaren kiinnitysjalasta. pdf sivu 17 ja kirjassa sivu 299 http://www.autourheilu.fi/attachemen...4-32-43175.pdf |
#4
|
||||
|
||||
![]()
Eikös tuolla sääntökirjassa lue hieman aikaisemmin sivulla 15 (PDF- versiossa), että etukaari on samanlainen kuin pääkaari mutta seuraa tuulilasin muotoja. Eli miksi sitä ei voisi jo sen mukaan taivuttaa taaksepäin, harvassa autossa tuulilasi on pystyssä ja a- pilari ilman yhtäkään mutkaa. Jos tekee auton tyhjästä, niin se etukaari ja tuulilasihan on juuri sen malliset kuin haluaa
![]() Mutta täytyypä taas sanoa, että on hankalasti kirjoitettu tuo etukaaren ja sen mahdollisesti tarvitseman lisätuen selitykset.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. |
#5
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() |
#6
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
![]() ![]() ![]() ![]() Tässä tehdään autoa officrossiin isoon luokkaan. Ei trialliin eikä foffiin. Mutta kenties joskus voisi joku pieni suunnistuskisa ihan leikkimielellä olla paikallaan. Joten katsokaapa vaikka Heinola videoita loppuvuoden crossikisoista isopyöräisten mutapainiosiolta. Apukuljettajan pitää tulla autosta ulos vähintään kerran joka kierros käsissään liina/narun pää valmiina vinssauspuuhun kiinnitystä varten. Apukuskin pitää olla liikkeissään nopea, nopea syöksy ulos ja nopea syöksy takaisin autoon se samainen vinssausnarun pää/liina käsissään valmiina seuraavaa vinssausta varten. Turvavyöt nopeasti kiinni ja vasta sitten auto saa lähteä liikkeelle. Juuri apukuljettajan mukavuutta ajattelimme koria suunnitellessa. Parhaiten toimii tilava oviaukko jollaisia on esim. ihan normi ovellisissa maastureissa. Samaten kolmipiste rullaturvavyö on nopeampi kuin monimutkainen monipistevyö. Joten tämän auton oviaukosta haluttiin tilava joka suuntaan jotta apukuskin on helpompi päästä nopeasti autosta ulos ja sisään. Pitää huomioida että laji on apukuskille todella raskas. Jossain vaiheessa ne omat jalatkin alkavat painaa betonin lailla ja olisi todella vaikeaa kiivetä viilapenkkimäisen ahtaasta oviaukosta pienelle kuppipenkille liina/köysi hommelit kädessä. Eli käytännöllisyys ja kauneus eivät ole sama asia. Jos halutaan tilava perheauto, siihen ei käy lääkkeeksi Porche. ![]() Mitä tulee noihin turvakaariin jotka ovat trial-lailliset. Niin onko järkeä tehdä lailliset kaaret kun niitä ei edes vaadita. Mutta pian varmaan vaaditaan jonkinlaisia kun tuo Jamboreekin tulee ensi kesänä. Ennen pitkää crossillekin varmaan tulee tiukemmat lajisäännöt ja siinä vaiheessa voidaan kaarillekin asettaa lisävaatimuksia. Ollaan varauduttu omalta osaltamme tekemällä kaaret täyttämään jonkin nyt voimassa olevan lajin säännöt. Olettaen että crossissa ehkä mukaillaan osaksi niitä sääntöjä. Myös oman turvallisuuden vuoksi haluttiin crossiautoonkin kaaret jotka suojaavat molempia kuskeja. Meillähän oli jo valmiiksi linjakas täydellinen putkirunko jonka olisimme voineet käyttää tähän projektiin. Mutta myimme sen juuri sen vuoksi että totesimme sen olevan liian "viilapenkkimäinen". Kaveri joka sen osti tekee siitä juuri trial auton mihin se onkin omiaan. Niin tietenkin lääkeennä tuohon vinssailuun voisi olla tehokkaampi moottori, mutta tähänhän tulee vain suht normaalisti puuskutteleva kyntökuutonen jonkinlaisella pikku turbolla varustettuna. ![]() ![]() ![]() |
#7
|
||||
|
||||
![]()
Juu, erittäin hyvähän se on että tehdään turvalliset ja toimivat kaaret, se on pääasia. Etenkin kun ison luokan crossissa vauhtiakin on jo jonkin verran.
Mutta jos tekee sillain funktionaaliset ja kauniit muodot? ![]() ![]()
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. |
#8
|
|||
|
|||
![]()
Onko jakareiden rungon puoleisissa päissä häränsilmät?
Tuon "pohjapanssarin" kanssa voi huoletta ajella kivikoissa, mutta taitaa painaa aika paljon. ![]() Jotkut tekkee mitä haluaa ja jotkut vaan haaveilee tekevänsä. Hyvä projekti ! Terv Jyty |
#9
|
|||
|
|||
![]()
Rakenteluaikaa ja hallitilaa on taas ja crossiauto on siirretty emoaluksineen sisälle.
Huomenna tulee Mikakin paikanpäälle sillä muutama putki on vielä vääntämättä ja sauma hitsaamatta. Ihan suunnittelumielessä varaston uumenista haettiin esille siellä kauan pölyjä kerännyt turbo. Tyyliä Audin muuttuvasiipinen. Tämä oli joskus tarkoitus laittaa Mitsuun jossa on vastaava moottori kuin tässäkin projektissa. Mutta monet ovat tykästyneet sen nykyisen turbon äänisaundeihin niin paljon että emme ole tohtineet tehdä mitään muutoksia. Eritoten youtubessa tuntuu ainoat kommentit liittyvän juuri tuohon turbon lauluun vaikka siellä olisi paljon järjellisempiäkin filmejä kommentoitavaksi. Joten tämä käytetään nyt. On täysin yhteensopiva OM603 kanssa. Ihan heittämällä sitä ei tuohon moottorin kylkeen saa tilan puutteen vuoksi. Moottori kun on jo valmiiksi toisessa reunassa ja tämä vielä lisäisi sitä epäsuhtaa. Mutta eiköhän jonkinlainen ratkaisu löydy kun kaksi "viisasta" päätä lyö huomenna yhteen. Aika pienillä toimenpiteillä nykyisen öljypohjan modifointi olisi onnistunut, mutta kun yhdellä kaverilla oli myydä asevelihintaan tällainen, mitä enää miettimään. Tämä on aikoinaan ollut vapaasti henkäilevässä moottorissa joka on turbotettu. Muuta ei tässä vaiheessa ole esittää. Huomenna todennäköisesti tapahtuu huomattavasti enemmän. ![]() |
#10
|
||||
|
||||
![]()
Jos tossa anturin reiäs on turbon ö,paluu ni on pirun alhaalla eli öljyn joukossa ja mihis vanha ahdin menee?
__________________
Tein itse ja säästin. RASOR |
#11
|
|||
|
|||
![]()
Ölppäpohja on edellisen omistajan virityksiä siitä alko kiertokanki kolistaan.Olis tullu aikasemmin turpo hommelit puheeks ni olisit saanu sen annoin vaihdossa sen
__________________
Team Kutunjuuston "päällikkö" VOLVO ON HYVÄ PYÖRÄKUORMAAJA MERKKI |
#12
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Makuasioita näköjään, mun mielestä pysty A-pilari/kaari/tuulilasi on vaan yrmeemmän(eli siis paremman) näköinen vs. taaksepäin kallistettu. Hieno projekti jatkakaa samaan malliin vaan! |
#13
|
|||
|
|||
![]()
(Ite en yleensä erikseen kehumaan rupee näitä rakentelutopikkeja, enkä kehuja itellekkään oottas jos topikin tekisin..)
Mutta pitää ny sanoo itekki että pysty A-pilari näyttää hyvälle niinku koko putkirunko ![]() |
#14
|
|||
|
|||
![]()
Me ei voida ottaa kunniaa tuosta putkirungon muotoilusta kun se on liki suora kopio eräästä "ulkomaalaisesta" offroad kilpurista. En mainitse lajia enkä omistajaa.
Me ollaan tehty vain muutamia muutoksia mutta muuten törkeää piratismia. ![]() Alunperin toi malli alkoi kiinnostaa ihan eri syistä, mutta sitten Ossi tuumaili että tässähän on ihan viimisen päälle crossiauton muodot. Juuri sellaiset kuin hän haluaa. Joten kopiointipaja käyntiin. Ja kaikki kommentointi on edelleen tervetullutta. Oli se kannustavaa tai kritisoivaa, rakentelutahtimme ei siitä miksikään muutu. Ikävä kyllä nyt tuli projektiin tauko hallitilan sekä rakenteluajan puuttumisen vuoksi. ![]() |
![]() |
Luokat |
officrossi, porttaaliakselit, putkirunko |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Myyty Toyota land cruiser rj "crossiauto" | artsi777 | O/M/V Ajoneuvot | 2 | 31.10.2011 20:43 |
Myyty Aussie locker HJ, BJ eli tojon isoon perään | lepoantti | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 0 | 31.12.2008 09:47 |
V: Chevy > isoon autotraileriin | KooPee | O/M/V Ajoneuvot | 2 | 17.04.2006 22:17 |
Järeä puskuri isoon autoon | Tekniikka & Jutustelu | 32 | 14.04.2006 18:33 | |
Isoon Sormuksen Isäntä | mikk0 | URL | 3 | 18.11.2004 20:56 |