Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Maasturiprojektit
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Maasturiprojektit Osio on tarkoitettu etenkin pidempiaikaisten projektien seuraamiseen. Tämä on oikea paikka oman auton esittelyyn.

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 18.01.2012, 11:46
lepoantti lepoantti ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 27.01.05
Sijainti: Sawo, Leppävirta
Viestit: 2.710
Perusasetus

hieno ja nopeasti etenevä projekti!! itsellä kans ollut jo pitkään synnytteillä putkirunkoinen härpäke, tekniikkakin vaihtunut muutamaan kertaan. tällä hetkellä tulossa sbc350+th350+np203+np205 ja hj61:sen lukkoakselit hiluxin osien tilalle. laatikkopaketti valmis mutta kone kasaamatta vielä. tosin runko raahattu nyt metsään odottamaan muiden juttujen valmistumista.... siihen kun mietin alusta rakennetta niin en missään nimessä halunnut enää jakarityyppistä akseliston ripustusta vaikka se on helpoin ja nopein toteuttaa. aikanaan yhteen berttaan ja hiluxiin olen etuakselin leimannut jakareille.

takana päädyin nelilinkkiin ja edessä tilanahtauden takia hahmottelin kolmilinkkiä panhard-tangolla varustettuna. jos mitoitus onnistuu niin alustan toiminta varmasti parempi kuin jakareilla. amerikan palstoilta löytyy ziljardeja sivuja ohjeita mitoitukseen.

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 18.01.2012, 22:13
Picu Picu ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 28.03.10
Sijainti: Vampula
Viestit: 916
Perusasetus

Tänään annoin mestareille työrauhan sen sijaan että olisin koko ajan kytännyt kamerani kanssa selän takana. Homma kun muutenkin oli eilisestä tuttua: putken mittaus, katkaisu, päiden loveaminen, hitsaus ja hitsisaumojen hionta. Mutta jotain kameraan sentään taisi taltioitua.


Ilmatikkujen kiinnikkeet tehtiin tänään ja hitsattiin runkoon kiinni.


Ryhmätyötä ja hyvää tulee. Parin päivän aikana on hallissa kuultu moneen otteeseen sana heppi. On nimittäin sen verran heppailtu yhtä ja toista kiinni ennen kuin varsinainen hitsaus on suoritettu.


Ainoa kerta kun kuvaajaa vartavasten pyydettiin kuvaamaan. Nämä putket menevät hienosti täysin linjassa keskenään. Jos olisin osannut ottaa kuvan oikein, kukaan ei tietäisi että tuon putken takana on toinenkin. Mutta ilmeisesti kuvaajalle liian vaativa homma kohdistaa kamera oikeaan kulmaan. Takaa nimittäin pilkistää hieman taaimmaisenkin putken reuna.
Mutta putken vääntäjältä ihan hyvä onnistuminen kun kuitenkin "vapaalla kädellä" tehty ilman sen kummempia muotteja.


Eli tälläiset korvat tulee konepellin läpi pilkistämään.


Lisää kiinnityskuvia.
Keskustelua aiheuttaneet tukivarret ovat saaneet kiinnityksilleen sinetit. Nyt ne on hitsattu niin vahvasti kiinni ettei ajatus irroittamisesta tule ihan helpolla mieleen. Päätös tehtiin tänään niiden jättämisen puolesta.
Tänne tullut keskustelu oli mielenkiintoista luettavaa puolesta ja vastaan. Keskustelujen pohjalta voisi yhteenvetona todeta että kestävyys on myös siitä kiinni halutaanko auto ohjata kohteisiin joissa vaaditaan isompia joustoja ja ristiriipuntaa. Myös kuljettajan ajotapa ja renkaan koko varmaan vaikuttavat. Tästähän tehdään crossiauto. Crossiradoilla ei yleensä ole ollut suuria maastollisia korkeuseroja joissa vaaditaan autolta erityisen hyviä joustoja.
Renkaiden kokoa voidaan vielä pienentää mutta kuljettajan on/off ajotyyli tässä eniten huolestuttaa. Mutta jos sen seurauksena alkavat jatkuvat kestävyysongelmat pitää siihen ajotyyliinkin yrittää saada muutosta.


Autohan tullaan vielä purkamaan kaikesta tekniikasta ennen hiekkapuhallusta, joten tällaiset pulttikiinnitykset ovat vielä tyyliin sormin kiristetty. Ainoastaan hitsaukset tehdään loppuun asti.






Puoli seitsemältä illalla loppui rungon työstäminen ja alkoi työkalujen pois siivoaminen. Tältä projekti näyttää nyt.









Show must go on. Hieman jäi rungon rakentelu kesken mutta aika tuli täyteen tällä erää. Nyt hallin siivous ja leipätöiden pariin.
Tämä projekti jatkuu seuraavan kerran ehkä joskus ensiviikon loppupuolella.
Eli "pöytä" pihalle ja siirto ulkovarastoon.
__________________
Team Kutunjuuston "kätevä emäntä"

You Tube

Facebook/Kutunjuusto
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 19.01.2012, 22:47
kivinen:n Avatar
kivinen kivinen ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 13.01.03
Sijainti: Tuusula, Finland.
Viestit: 3.737
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Picu Näytä viesti


Minua vähän arveluttaisi kiinnittää ilmatikku tuohon?

Pari asiaa jotka tulee nopeasti mieleen:

Ilmatikun nivelet, kääntyy varmaan, mutta kuinka kulutusta kestävät ne on? Onko rasvanippaa?

Tulee iso isku renkaalta, tuohan säästää kääntöpään laakereita, joiden kautta isku normaalisti välittyisi akseliputkeen asti. Hyvä.

Muuttuuko tuossa jousituksen geometria riippuen siitä missä kulmassa ohjaus on? Muuttuu, mutta onko merkitystä?

Vaikuttaako tuo nyt ohjaukseen jotenkin? Vaikka sillon kun tulee isku renkaaseen?
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 20.01.2012, 00:03
offroadjouni:n Avatar
offroadjouni offroadjouni ei ole kirjautuneena
Super Moderator
 
Rekisteröitynyt: 10.06.02
Sijainti: Kirkkonummi
Viestit: 6.478
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja kivinen Näytä viesti
Ilmatikun nivelet, kääntyy varmaan, mutta kuinka kulutusta kestävät ne on? Onko rasvanippaa?

Tulee iso isku renkaalta, tuohan säästää kääntöpään laakereita, joiden kautta isku normaalisti välittyisi akseliputkeen asti. Hyvä.

Muuttuuko tuossa jousituksen geometria riippuen siitä missä kulmassa ohjaus on? Muuttuu, mutta onko merkitystä?

Vaikuttaako tuo nyt ohjaukseen jotenkin? Vaikka sillon kun tulee isku renkaaseen?
Ilmatikuissa ei ole rasvanippoja, mutta en ainakaan tiedä että niitä olisi jouduttu kulumisen vuoksi juuri vaihtamaan.

Jousituksen jäykkyys muuttuu teoriassa kääntämisen myötä, mutta tuskinpa sitä huomaakaan. Lisäksi ilmatikku pyrkii kääntämään ohjausta jousituksen liikkuessa ylös-alas, mutta tämä ei varmasti ole ongelma hydrauliohjauksen kanssa. Mun mielestä tuo kiinnityspaikka on aikas hyvä oivallus.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 18.01.2012, 22:27
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.446
Thumbs up

edit:

Tuossa kun kattelin ilmatikkuja ja arveltua auton kokonaismassaa.. näyttäisi olevan 2" Foxin tikut? Noitten toimivuudesta ja kuormankantokyvystä yleensä sanotaan että ei pitäisi olla yli 1000lbs/ nurkka eli ~460kg olisi maksimi. Silloinkin ollaan siis ylärajalla. Jos auto tulee painamaan 2000kg tai yli, niin ainakin itseäni huolestuttaisi noitten toiminta ja kestävyys.. Kun joutuu ajamaan kovilla paineilla ja mahdollisesti paksuhkoilla öljyillä että kantaa auton ja ottaa tällit vastaan, niin mahtaa kuumentua crossihommassa aivan pirusti - ja tiivisteetkin on silloin kovilla. Oliko tarkoitus vielä laittaa jotkut hydrauliset- tai ilma (typpi)- bumpstopit jeesaamaan loppujoustoissa, kun kerran on tehty vauhdikkaaseen ajoon? Se ainakin vähän voisi auttaa noitten ilmatikkujen kanssa

Coil- overit on sitten tietysti aika paljon kalliimmat, mutta tässä tapauksessa väittäisin että toimivuus olisi aivan eri luokkaa, kuten myös kestävyys. Esim. KOR:in 2.5" (King off road) coil- overit ei ihan järkkykalliita ole, ja jousia saa vaikka ihan Suomesta kun on ihan vakiokamaa merkistä riippumatta. Voi sitten vielä miettiä käyttääkö dual- tai triple ratena.


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja lepoantti Näytä viesti
takana päädyin nelilinkkiin ja edessä tilanahtauden takia hahmottelin kolmilinkkiä panhard-tangolla varustettuna. jos mitoitus onnistuu niin alustan toiminta varmasti parempi kuin jakareilla. amerikan palstoilta löytyy ziljardeja sivuja ohjeita mitoitukseen.
Aika samoilla linjoilla olen.. se esim. Piratesta löytyvä nelilinkki- ja kolmilinkkilaskuri on pirun kätevä, eikä ole hirveän vaikea suunniteltava kunhan vähän perusteita katsoo. Noitten toiminta onkin sitten aika eri luokkaa, varsinkin kovavauhtisessa ajossa verrattuna jakarimalliseen alustaan. Ainakin itsellä Jeepissä jakarimallinen kevensi jyrkemmissä nousuissa aika rajusti, ja toisaalta "niiaa" aika hyvin jarruttaessa. Monivarsituennalla voi säätää joustoliikeen rataa, pinionikulman vaihtelua yms. aika vapaasti.

Toki jakarit pelittää ihan kelvollisesti, ja toimiihan ne Foffihommissakin monilla ja siinä kyllä vauhtia ja jyrkkyyttä riittää mikä pitäisi olla jakarien pahin ongelmakohta (ristiriipunnan lisäksi) Jakarien paras puoli on yksinkertainen, nopea ja varsin halpa toteutus. Nelilinkin toteutus ja mitoittaminen on hitaampaa, hankalampaa ja kalliimpaa. Eli sen täytyy olla parempi

Tosin, eniten se tulos kisoissa varmasti on kiinni kuskista kunhan kalusto on edes jossain määrin kilpailukykyinen. Hienolta näyttää tämä projekti, jatkakaa samaan malliin!
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.

Viimeksi muokannut Timo_L : 18.01.2012 22:36
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 19.01.2012, 10:46
Picu Picu ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 28.03.10
Sijainti: Vampula
Viestit: 916
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L Näytä viesti
edit:

Tuossa kun kattelin ilmatikkuja ja arveltua auton kokonaismassaa.. näyttäisi olevan 2" Foxin tikut?
Noiden ilmatikkujen tarina juontuu jo hieman pidemmälle aikavälille, eli kuten kuvastakin näkee ne eivät ole uudet. Ovat palvelleet pienen tovin eräässä aikaisemmassa autossamme.

Myönnetään että ne saattavat mennä siinä rajamailla toimivuutensa kanssa, mutta paljon ratkaisee mihin luokkaan auton paino sitten lopulta asettuu.

Siihen maailman aikaan kun noi tikut hankittiin, kyseinen offisfirma ei toimittanut kuin tuota kyseistä kokoa ja mallia. (Muistaaksemme vuosi 2007 tai 08) Toki olisi pitänyt avartaa katsetta ulkomaille ja nettifirmoihin mutta silloin ei ollut kokemusta niin omatoimisesta kaupankäynnistä.

Eli noilla mennään kun sellaiset on kerran tullut joskus hankittua. Ostetaan vasta sitten uudet ja sopivammat mikäli noi ei ihan oikeasti olleet riittävät tähän toteutukseen. Tässä kohtaa voi sanoa että toi kokeilu ei maksa enää mitään kun vahinko on jo tapahtunut eli ostettua on tullut. Ajatuksena tässä projektissa on muutenkin se että ei hankittaisi uutta kuin vain ääritarpeessa. Muuten hyödynnetään omia varastoja, purkaamojen aarteita sekä sitä itse tekemisen iloa.
Jos niillä ei sitten pärjää, mietitään vasta käytännön kokemuksen kautta pitäisikö investoida parempaan ja kalliinpaan.
__________________
Team Kutunjuuston "kätevä emäntä"

You Tube

Facebook/Kutunjuusto
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 19.01.2012, 11:36
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.446
Perusasetus

Juu, sitä vähän arvelinkin että saattaisi olla vanhaa perua ja käytetään hyödyksi mitä löytyy. Toki testaminen ei tosiaan tässä tapauksessa maksa mitään, ja jos ei toimi niin noi ilmatikkujen kiinnikkeethän käy sellaisenaan myös coil- overeille

Mutta kuten todettua, hienoa rakentamista, ja jälkeäkin syntyy varsin hyvää tahtia!
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 19.01.2012, 14:44
Picu Picu ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 28.03.10
Sijainti: Vampula
Viestit: 916
Perusasetus

Ossilla on jokaisen autoprojektin aikana lähtenyt mopo käsistä. Tämänkin lopputulos voi olla vielä ihan muuta mitä on nyt väitetty. Joten painostakaan ei voi vielä tehdä mitään realistisia arvioita. Eli jos paino alkaa huitelemaan reilusti yli kahden tonnin niin voi mennä moni muukin toteutus uusiksi. Luulempa ettei hän vielä itsekkään ole keksinyt kaikkea sitä mitä tuossa autossa vielä tullaan näkemään. Ideat kehittyvät rakentamisen edetessä. Toivottavasti nyt ei kuitenkaan käy niin kuin monien projektien kohdalla on käynyt: lopputulos työnnetty mahdottomien projektien osastolle odottamaan joko purkua tai jatkojalostusta.

Mutta tässä vaiheessa vielä näin ja katsotaan mitä lähitulevaisuus tuo tullessaan. Mutta tiukasta budjetista yritetään pitää kiinni, se on varma.
__________________
Team Kutunjuuston "kätevä emäntä"

You Tube

Facebook/Kutunjuusto
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 19.01.2012, 15:45
FROM FROM ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 25.06.08
Sijainti: KANGASALA
Viestit: 706
Perusasetus

voihan niitä tikkuja laittaa vaikka 2 rinnakkain, kun veikkaan niitä sie hyllyssä olevan
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 19.01.2012, 15:56
baxxter:n Avatar
baxxter baxxter ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 10.06.03
Sijainti: PAiMiO, Finland.
Viestit: 4.285
Perusasetus

Ja tuo 450kg/nurkka on jousitettua massaa, tässäkin akselit ja renkaat painaa useamman sataa kiloa. Ja jos tuntuu pohjaavan, saa bumpstopeilla varmasti rauhotettua..
__________________
Harbor Cruisers
Vastaa lainaten
Vastaus

Luokat
officrossi, porttaaliakselit, putkirunko


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Myyty Toyota land cruiser rj "crossiauto" artsi777 O/M/V Ajoneuvot 2 31.10.2011 20:43
Myyty Aussie locker HJ, BJ eli tojon isoon perään lepoantti O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 0 31.12.2008 09:47
V: Chevy > isoon autotraileriin KooPee O/M/V Ajoneuvot 2 17.04.2006 22:17
Järeä puskuri isoon autoon Tekniikka & Jutustelu 32 14.04.2006 18:33
Isoon Sormuksen Isäntä mikk0 URL 3 18.11.2004 20:56


Sivu luotu: 18:03 (GMT +2).