Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 27.12.2011, 00:46
axu87 axu87 ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 03.07.11
Sijainti: sastamala
Viestit: 793
Perusasetus

No mitäs, soitin yhdestä grandista tänään niin sano ettei saa nelivetoa ollenkaan pois, ainoastaan nopea hidas ja hinaus asento jakiksella.. onko noissakin tosissaan eroja? Jos noin niin tarviikin valkata sitten tuollainen mistä saa takavedollekkin.

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 27.12.2011, 01:37
rane58:n Avatar
rane58 rane58 ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 25.10.11
Sijainti: Espoo
Viestit: 2.378
Thumbs up

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja axu87 Näytä viesti
No mitäs, soitin yhdestä grandista tänään niin sano ettei saa nelivetoa ollenkaan pois, ainoastaan nopea hidas ja hinaus asento jakiksella.. onko noissakin tosissaan eroja? Jos noin niin tarviikin valkata sitten tuollainen mistä saa takavedollekkin.
-Kai se vie pelkällä takavedolla vähemmän gasookin...?
Siinä vaihdekepin takana tupakansytyttimen yläpuolella on näyttö, joka näyttää mikä vetotapa on päällä. Normaalisti ajelen pelkällä takavedolla...
__________________
Kun älyttömät käskee haluttomat tekemään mahdottomat, syntyy projekti.

Jeep Grand Cherokee 4L suora-6. vm-95.

Oldsmobile 98 Luxury Sedan V8 425cid super rocket. vm-66

Honda CB 750 F2 Seven Fifty. vm-98

MYYTÄVÄNÄ:
https://forums.offipalsta.com/album.php?albumid=8912
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 27.12.2011, 02:01
RalliJari RalliJari ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 30.01.09
Sijainti: Iisalmi
Viestit: 423
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja axu87 Näytä viesti
No mitäs, soitin yhdestä grandista tänään niin sano ettei saa nelivetoa ollenkaan pois, ainoastaan nopea hidas ja hinaus asento jakiksella.. onko noissakin tosissaan eroja? Jos noin niin tarviikin valkata sitten tuollainen mistä saa takavedollekkin.
Suurin osa zj:stä on 249 jakiksella, eli pelkkä jatkuva neliveto viskokytkimellä, hitaalla ja nopeella puolella. Jostain vuosmallista ylös päin sit löytyy viskokytkimen lukitus hitaalla puolella. Muistelisin että kaikissa v8 malleissa on vakiona 249 jakis. 242 ja 231 jakolootista löytyy sit takaveto ja osa-aikanen neliveto, hidas ja nopee, 242 mallissa vielä lisäks keskitasauksella oleva jatkuva neliveto. Elis rane58:n zj:ssä on 242 jakis.

Ja itellä ollu Toju rj70 ja Jeep zj kutos koneella ja 249 jakiksella. Rj:iitä oon ikävöiny, kerkes useemman vuoden olemaan, vaikutti kestävälle ja vähästä kovaa käyttöä myös kesti. Jeepissä on surkeen näkönen akseleiden tuenta, ei kestä paljo maantieajua kummempaa, letkee peli kyllä ajella ja kutoskoneellaki kerkes.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 27.12.2011, 02:10
rane58:n Avatar
rane58 rane58 ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 25.10.11
Sijainti: Espoo
Viestit: 2.378
Thumbs up

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja RalliJari Näytä viesti
Suurin osa zj:stä on 249 jakiksella, eli pelkkä jatkuva neliveto viskokytkimellä, hitaalla ja nopeella puolella. Jostain vuosmallista ylös päin sit löytyy viskokytkimen lukitus hitaalla puolella. Muistelisin että kaikissa v8 malleissa on vakiona 249 jakis. 242 ja 231 jakolootista löytyy sit takaveto ja osa-aikanen neliveto, hidas ja nopee, 242 mallissa vielä lisäks keskitasauksella oleva jatkuva neliveto. Elis rane58:n zj:ssä on 242 jakis.

Ja itellä ollu Toju rj70 ja Jeep zj kutos koneella ja 249 jakiksella. Rj:iitä oon ikävöiny, kerkes useemman vuoden olemaan, vaikutti kestävälle ja vähästä kovaa käyttöä myös kesti. Jeepissä on surkeen näkönen akseleiden tuenta, ei kestä paljo maantieajua kummempaa, letkee peli kyllä ajella ja kutoskoneellaki kerkes.
"Elis rane58:n zj:ssä on 242 jakis." -Niin kait sitten, en ole perehtynyt asiaan.. -Ja kyllä mun Jeeppi on 4.0-lit. 6-kone. Yllättävän ripee tämä on, ei jää jalkoihin. Hyvä ajaa, menee kuin juna... -Suosittelen..
__________________
Kun älyttömät käskee haluttomat tekemään mahdottomat, syntyy projekti.

Jeep Grand Cherokee 4L suora-6. vm-95.

Oldsmobile 98 Luxury Sedan V8 425cid super rocket. vm-66

Honda CB 750 F2 Seven Fifty. vm-98

MYYTÄVÄNÄ:
https://forums.offipalsta.com/album.php?albumid=8912
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 27.12.2011, 16:27
BeePee BeePee ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 03.08.11
Sijainti: Lahti
Viestit: 96
Perusasetus

Ittellä v8 ja 249 jakolaatikko. Eli löytyy ainoastaan hidas- ja nopea neliveto sekä vapaa esim. hinausta varten. Nopea puoli toteutettu viscolla, eli teoriassahan takavedolla mennään kunnes takapyörät pyörii sen 1-2% nopeammin, jolloin etuveto tarraa mukaan. Hitaalle puolen viscoa ei ole sotkettu ja neliveto on kiinteä, eli aina voima jakautuu 50/50 - eteen/taakse.

Itsellä ei ole vielä tullut vastaan tilannetta jossa olisin tarvinnut jotain muita vetotapoja, tai edes miettiny että olishan se kiva. Kertokaas mullekin miks tuo "monivalintalaatikko" on niin paljo parempi? Ja lähetään nyt siitä olettamuksesta että tuo visco toimii ja että renkaanpolttoiästä on päästy yli.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 27.12.2011, 20:17
rane58:n Avatar
rane58 rane58 ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 25.10.11
Sijainti: Espoo
Viestit: 2.378
Question

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BeePee Näytä viesti
Ittellä v8 ja 249 jakolaatikko. Eli löytyy ainoastaan hidas- ja nopea neliveto sekä vapaa esim. hinausta varten. Nopea puoli toteutettu viscolla, eli teoriassahan takavedolla mennään kunnes takapyörät pyörii sen 1-2% nopeammin, jolloin etuveto tarraa mukaan. Hitaalle puolen viscoa ei ole sotkettu ja neliveto on kiinteä, eli aina voima jakautuu 50/50 - eteen/taakse.

Itsellä ei ole vielä tullut vastaan tilannetta jossa olisin tarvinnut jotain muita vetotapoja, tai edes miettiny että olishan se kiva. Kertokaas mullekin miks tuo "monivalintalaatikko" on niin paljo parempi? Ja lähetään nyt siitä olettamuksesta että tuo visco toimii ja että renkaanpolttoiästä on päästy yli.
Hey man.. -Toi latikko oli siinä kun ostin sen, en erikseen etsinyt tuommoista. En väitä, kun en tiedä onko se nyt sitten parempi?
-Jos tolla ei jää ristiriipuntaan, kun laittaa vedon määrättyyn asentoon..? -En tiedä..
__________________
Kun älyttömät käskee haluttomat tekemään mahdottomat, syntyy projekti.

Jeep Grand Cherokee 4L suora-6. vm-95.

Oldsmobile 98 Luxury Sedan V8 425cid super rocket. vm-66

Honda CB 750 F2 Seven Fifty. vm-98

MYYTÄVÄNÄ:
https://forums.offipalsta.com/album.php?albumid=8912
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 27.12.2011, 20:48
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.450
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BeePee Näytä viesti
Ittellä v8 ja 249 jakolaatikko. Eli löytyy ainoastaan hidas- ja nopea neliveto sekä vapaa esim. hinausta varten. Nopea puoli toteutettu viscolla, eli teoriassahan takavedolla mennään kunnes takapyörät pyörii sen 1-2% nopeammin, jolloin etuveto tarraa mukaan. Hitaalle puolen viscoa ei ole sotkettu ja neliveto on kiinteä, eli aina voima jakautuu 50/50 - eteen/taakse.

Kuten yllä totesin, vanhemmissa viskolaatikoissa myös hidas puoli on viskon kautta, ja todellakaan takapäälle ei mene yhtään mitään kiinteää yhteyttä. Aika paska systeemi. Näillä vanhemmilla 249- jakoaskeilla ei saa MISSÄÄN NIMESSÄ ajaa ilman etukardaania, polttaa viskon todella äkkiä. Uudemmissa ei mitään väliä koskatakapään veto on "kiinteä".



Lainaus:
Itsellä ei ole vielä tullut vastaan tilannetta jossa olisin tarvinnut jotain muita vetotapoja, tai edes miettiny että olishan se kiva. Kertokaas mullekin miks tuo "monivalintalaatikko" on niin paljo parempi? Ja lähetään nyt siitä olettamuksesta että tuo visco toimii ja että renkaanpolttoiästä on päästy yli.
Monta kertaa olisi pahassa kelissä tai metsässä tietyissä tilanteissa tarvetta kiinteälle nopealle. Takaveto on vaan ihan hauska olla olemassa, joissain tilanteissa auttaa kyllä. Sitten kun alkaa visko jo olemaan tiensä päässä niin huomaa sen että kääntyvyys on paljon parempi takavedolla kuin viskonelikolla. Itse ajaisin lähes kaikki kesäajot takavedolla jos olisi mahiksia, lähinnä siksi että etupää on "turhaan" mukana kääntyessä ja kaasua reilummin painaessa

242:ssa ei myöskään ole hajoavaa viskoa, mekaanisesti siinä mielessä kestävämpi lodju. 249 kylläkin kestää enemmän vääntöä. 242:n jatkuva neliveto on aika anaalista, avoin nelikko niin käytännössä vain yksi pyörä vetää pahemmassa paikassa
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 27.12.2011, 20:43
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.450
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja rane58 Näytä viesti
"Elis rane58:n zj:ssä on 242 jakis." -Niin kait sitten, en ole perehtynyt asiaan.. -Ja kyllä mun Jeeppi on 4.0-lit. 6-kone. Yllättävän ripee tämä on, ei jää jalkoihin. Hyvä ajaa, menee kuin juna... -Suosittelen..

No eipäs nyt taas ihan heitetä väärää tietoa tänne!

Tuota 249:ä on kahta eri versiota vielä ZJ:ssä, vanhemmat ('93- '95 muistaakseni) on niitä missä SEKÄ hidas ja nopea puoli on viskon perässä.

Uudemmat, '96-'98 on sellaisia joissa takapäälle veto menee AINA yhtä puuta, vain etupää on nopealla puolella viskon kautta. Hitaalla nelikolla sitten etu- ja takapää on lukittu eikä ole viskoa ollenkaan välissä. Siksi noita vanhempia ei kannata ostaa varsinkaan jos meinaa oikeasti metsässä ajaa, ne kun ei siellä pelitä kovin hyvin verrattuuna uudempiin.


Sitten osassa on 242- jakolaatikkoa, tosin sitä ei tehtaalta ole koskaan saanut V8- koneiden perään. 6- koneisten perässä on ollut jopa 231 jakolaatikkoa, missä on vain takaveto ja kiinteät (lukitut) nelivedot. Ne on tässä maassa erittäin harvinaisia, jos on tuota virallisesti koskaan.

Tuo viskolaatikko on itse asiassa noista paras ajaa, eikä bensakulutksessa ole juuri mitään eroa vaikka ajaisi pelkällä takavedolla 242- jakoaskilla. Itsellä oli pari kuukautta etukardaani omasta irti kun etuvetari korkkasi, ei mitään käytännön eroa lukemissa. 242- sitten on parempi siinä mielessä, jos tarttee kiinteää nopeata nelikkoa tai takavetoa. Itselle olisi välillä ollut tarvetta, jharkinnasa on että mahdollisesti vaihtaisin sen tuon viskolaatikon tilalle.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 27.12.2011, 20:52
rane58:n Avatar
rane58 rane58 ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 25.10.11
Sijainti: Espoo
Viestit: 2.378
Question

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja rane58
"Elis rane58:n zj:ssä on 242 jakis." -Niin kait sitten, en ole perehtynyt asiaan.. -Ja kyllä mun Jeeppi on 4.0-lit. 6-kone. Yllättävän ripee tämä on, ei jää jalkoihin. Hyvä ajaa, menee kuin juna... -Suosittelen..

En ole väärää tietoa voinut kertoa, kun en edes ymmärrä noista niin paljoa..
__________________
Kun älyttömät käskee haluttomat tekemään mahdottomat, syntyy projekti.

Jeep Grand Cherokee 4L suora-6. vm-95.

Oldsmobile 98 Luxury Sedan V8 425cid super rocket. vm-66

Honda CB 750 F2 Seven Fifty. vm-98

MYYTÄVÄNÄ:
https://forums.offipalsta.com/album.php?albumid=8912
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 27.12.2011, 21:11
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.450
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja rane58 Näytä viesti
En ole väärää tietoa voinut kertoa, kun en edes ymmärrä noista niin paljoa..
No se oli vähän niinkun piruiluna noita eri variantteja käytetyistä voimalinjan osista on jo pelkästään ZJ:ssä niin järjetön määrä ettei varmaan edes Jeep ole aina tiennyt mitä niihin on ruuvattu
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 27.12.2011, 21:15
rane58:n Avatar
rane58 rane58 ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 25.10.11
Sijainti: Espoo
Viestit: 2.378
Question

Niinpä, toi mun Jeep on kanssa USA tuonti...
__________________
Kun älyttömät käskee haluttomat tekemään mahdottomat, syntyy projekti.

Jeep Grand Cherokee 4L suora-6. vm-95.

Oldsmobile 98 Luxury Sedan V8 425cid super rocket. vm-66

Honda CB 750 F2 Seven Fifty. vm-98

MYYTÄVÄNÄ:
https://forums.offipalsta.com/album.php?albumid=8912
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Mikä on maasturi ja mikä citymaasturi JouniN Chit-Chat 73 26.04.2016 17:14
Ostettu Bensa maasturi Jesmender O/M/V Ajoneuvot 11 02.10.2011 11:20
Ostetaan Bensa maasturi Topi1982 O/M/V Ajoneuvot 5 13.01.2011 10:39
O. Halpa bensa maasturi vepele O/M/V Ajoneuvot 0 03.02.2006 08:18
Ostetaan bensa maasturi H: max 3000 e O/M/V Muut 2 23.09.2005 07:26


Sivu luotu: 02:48 (GMT +2).