Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   Mikä bensa maasturi? (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=91971)

axu87 18.12.2011 13:44

Mikä bensa maasturi?
 
Uusi maasturi hankinnassa, saisi olla bensa koneinen kun tuota ajoa ei enää paljoa tule. Missä hinta/ etenevyys ja osien saatavuus/hinta kohdillaan? Jeeppi ollut mielessä, mutta minkälainen se tarvisi olla?

KoniJeep 18.12.2011 14:01

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja axu87 (Viesti 830518)
Uusi maasturi hankinnassa, saisi olla bensa koneinen kun tuota ajoa ei enää paljoa tule. Missä hinta/ etenevyys ja osien saatavuus/hinta kohdillaan? Jeeppi ollut mielessä, mutta minkälainen se tarvisi olla?

Paljonkos sulla on budjetti?

axu87 18.12.2011 14:05

5000 nyt ainakin ensin alkuun. Minkäs hintaiset vakuutukset tuollaisissa jeepeissä on?

Superlon 18.12.2011 14:45

Markkinat on pullollaan tuon hintaluokan Cherokeita.
Etenemiskyky on pienen painon vuoksi kohdillaan, vaikkei siihen leimalle saakaan isompia kuin 31-tuumaisia renkaita. Jos et kilpiin sitä tarvitse, niin pienellä askartelulla tilaa saa järjestymään vaikka 35-tuumaisille renkaillekin.

Vakiona voi jo offiharrastusta aloitella, noillahan pääsee jo aika pahoihinkin paikkoihin. :)
Itellä on ny ollu oma XJ yhden kauden verran olemassa ja en voi kyllä olla muuta ku tyytyväinen. Valmishan se ei ole ikinä, mutta luotettava auto tekniikaltaan... Kannattaa katella lisää videoita vaikka noista Kulmakorven ajopäiväketjuista.

Vakuutukset mulla on ton pikkulohkon kanssa 408e/vuodessa. Bensankulutushan se on, mikä näissä vakuutuksia enemmän riipasee. :D

autotohtori 18.12.2011 15:05

Missä suunnalla suomea saa 5000 ekellä uuden maasturin
 
:)

axu87 18.12.2011 15:29

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja autotohtori (Viesti 830543)
:)

Niin :) itselle uutta muttei tehtaan uutta.

Paljonkohan tuollainen jeepin 4,0 kuluttaa kaupunki ajossa rehellisesti? 15 vai 20l? Onko noissa jeepeissä lukko aksiloita vakiona? Tarvisko sen olla manuaali vai automatti?

Palex 18.12.2011 15:38

Vähän uudemmista maastureista ei kyllä missään ole hinta ja etenevyys yhtä hyvässä suhteessa kuin Suzuki Jimnyssä, mutta se on sitten asia erikseen että kenelle riittää niin pikkuinen auto, ja kestääkö kuunnella "oikeiden maastureiden" omistajien ivallisia puheita...:rolleyes:

lavanelikko 18.12.2011 16:06

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja axu87 (Viesti 830550)
Niin :) itselle uutta muttei tehtaan uutta.

Paljonkohan tuollainen jeepin 4,0 kuluttaa kaupunki ajossa rehellisesti? 15 vai 20l? Onko noissa jeepeissä lukko aksiloita vakiona? Tarvisko sen olla manuaali vai automatti?

Väittäsin, että menee ton 14-16l/100km automaatilla. Tämä siis vain mutu eikä mikään laboratotiofakta...

Superlon 18.12.2011 18:43

Itse ostin tän 2,5- litrasen pikkulohkon juurikin tän manuaalin takia. En o vielä ainakaan nähny ainuttakaan tehtaan rakentamaa 4.0L XJ:tä manuaalin kanssa. Hyvin tän kanssa mettässä pärjää, välityksetkin on vakiona manuaalivehkeissä tiheämmät kuin automaateissa.

Automaatit on kuulemma kans mettässä hyviä momentinmuuntimen takia. Itellä ei o niistä kokemuksia muutoin ku parin yksilön koeajon verran.

Näitähän on tehty lukuisilla erilaisilla laatikoilla, joten kannattaa ottaa etukäteen selvää minkälaisen kombinaation haluaa ja alkaa sitten vasta tarkastamaan tarjontaa. Usein taitaa näissä tilanne olla sellainen, että ostaja on myyjää perehtyneempi ja osaa katsoa ne itselle ratkaisevat asiat omatoimisesti, eikä myyjä niistä välttämättä mitään ymmärrä. :)

Kulutus riippuu niin monen asian summasta, mutta tärkeimpinä tietysti rengaskoko ja -kuviointi. Itellä menee 31-tuumasten kumien kanssa 13,5-14L satasella.

Tehtaan jäljiltä saattaa löytyä takaperästä Trac-Loc kitkalukko joka ei välttämättä toimi aivan odotusten mukaisesti. Sen olemassaoloa on aika vaikea testata muutoin kuin takaperä avaamalla. Jos nostat molemmat takatassut ilmaan ja pyörität toista rengasta vaihteet vapaalla, niin molempien pyöriessä samaan suuntaan on perässä jonkinlainen lukko olemassa. Tosin joissain tapauksissa renkaat pyörii eri suuntiin vaikka siellä kitkalukko olisikin. :D

Varaosia (niin kulutusosia kuin parannuspalikkaakin) kannattaa Jeeppeihin kysellä Ameriikan puolelta tai ainakin Keski-Euroopasta. Hinnat on toimituskustannuksineen, tulleineen ja veroineen yleensä aina edullisempia, kuin mitä Suomesta löydät.

axu87 18.12.2011 19:35

Kiitoksia näistä. Mikäs näissä 4,0 cherokeissa sitten tulisi olla se vaihdelaatikon malli? Mikäs tämä momenttimuunnin on ja kuinka toimii/vaikuttaa? Näissä on kierrejousitus edessä ja takana latit vai kuinka? Joissain malleissa kierrejouset molemmissa? Näytti olevan ainakin yksi 4,0 litranen cherokee xj manuaalilla, liekö sitten originaali.

Superlon 18.12.2011 19:52

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja axu87 (Viesti 830644)
Kiitoksia näistä. Mikäs näissä 4,0 cherokeissa sitten tulisi olla se vaihdelaatikon malli? Mikäs tämä momenttimuunnin on ja kuinka toimii/vaikuttaa? Näissä on kierrejousitus edessä ja takana latit vai kuinka? Joissain malleissa kierrejouset molemmissa?


Wikipediasta löytyy hyvä yleispätevä listaus insinöörien ratkaisuista. Paras moottori näistä on ehdottomasti tuo Chryslerin MPI, eli se, mikä nelilitraisissa kulkee nimikkeellä High Output (HO). 2,5L Chryslerin MPI on iskutilavuuksiltaan täysin identtinen kone, mutta kaksi mukia on vain jätetty rivistä pois.

Jakolaatikoita on käytössä kahdenlaisia.
-NP231 on sellainen, missä nelivetoja ei suositella käytettäväksi pitävällä alustalla lainkaan, mutta toisaalta se on taas yksinkertaisemman rakenteensa puolesta varmempi maastossa ja edullisempi/helpompi korjata jos jotain tulee.
-NP242, josta löytyy myös Full Time 4HI-asetus viskokytkimellä, jota sopii käyttää myös kuivalla asfaltilla.
Kumpikin laatikko on hyvä.

Manuaaleja on tarjolla aika monelta valmistajalta, mutta vain kolme mallia näistä on pätevän maineessa.
-Aisin-Warner AX5 5-speed manual, used with 2.5 L I4, 2.1 L I4 diesel, and 2.8 L V6, 21 spline output.
-Aisin-Warner AX15 5-speed manual, used with 2.5 L I4 diesel, 4.0 L I6, 23 spline output.
-New Venture Gear NV3550 5-speed manual, used with 2.5 L I4 diesel, 4.0 L I6, 23 spline output.

Automaatti taitaa Suomessa olla aina Aisin-Warner AW-4. En nimittäin ole myöskään koskaan törmännyt 2,5L automaattilaatikkoiseen XJ:hin...

Momenttimuunnin toimii automaattilaatikossa ikäänkuin kytkimenä. Saat käyttöösi osan moottorin tarjoamasta vääntömomentista jo ennenkuin vaihde on täysin kytkeytynyt. Eli vähän samaan tapaan, kuin manuaalivaihdeisella luistatat kytkintä. Momentinmuunnin on kuitenkin suunniteltu juuri tätä tarkoitusta varten, eikä se rikkoudu yhtä helposti, kuin luistatettu kytkin.

axu87 18.12.2011 22:14

Patrolli nytten myyty ja pakkohan se uusi on hakea, osaisikos joku kertoa noista japanin ihmeistä jotain käyttökokemuksia? rj70, 4runner, terraano ,pajero, taitavat rosvota nuo v6 melkein saman verran ainetta kun tuollainen jeeppi? Terraano, pajero ja 4runner kaikki katkeava-akselisia? 4runnerissahan ei ole napaukkoja vaan se alipainekytkimellä varustettu hässäkkä mikä vapauttaa toisen vetarin tehtävistään? Toimiva? Mitenkäs pajero ja terraano? Ja onko noissa missään tasauspyörästön lukkoja tai ollenkaan edes saatavilla?

vmt 18.12.2011 22:30

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Superlon (Viesti 830650)
-NP242, josta löytyy myös Full Time 4HI-asetus viskokytkimellä, jota sopii käyttää myös kuivalla asfaltilla.
Kumpikin laatikko on hyvä.


Momenttimuunnin toimii automaattilaatikossa ikäänkuin kytkimenä. Saat käyttöösi osan moottorin tarjoamasta vääntömomentista jo ennenkuin vaihde on täysin kytkeytynyt. Eli vähän samaan tapaan, kuin manuaalivaihdeisella luistatat kytkintä. Momentinmuunnin on kuitenkin suunniteltu juuri tätä tarkoitusta varten, eikä se rikkoudu yhtä helposti, kuin luistatettu kytkin.

Noihin kohtiin pikkuisen korjausta. NP242 jakovaihteistossa ei ole viskokytkintä. Siinä vaan on tasauspyörästö, joten tuota 4FullTime asentoa voi käyttää millä alustalla tahansa. Mielestäni hyvä ominaisuus, kun talvella voi kadulla ajella nelivedolla tarvittaessa koko ajan. 4Hi ja 4Lo asennoissa tasauspyörästö on lukittu ja etu- ja takakardaanit pyörivät samaa vauhtia.

Momentinmuunnin on nimensä mukainen laite. Se kasvattaa moottorilta välittyvää momenttia vaihteeseen nähden hitailla nopeuksilla, vaihteesta riippuen. Toki se vaihde aina on kytkeytyneenä. Momentinmuunnin toimiessaan, eli silloin kun se ei ole lukittuna, on hydraulinen osa voimansiirtoa, eli silloin ei moottorin ja pyörien välillä ole jatkuvaa mekaanista yhteyttä.

Superlon 18.12.2011 22:43

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja vmt (Viesti 830743)
Noihin kohtiin pikkuisen korjausta. NP242 jakovaihteistossa ei ole viskokytkintä. Siinä vaan on tasauspyörästö, joten tuota 4FullTime asentoa voi käyttää millä alustalla tahansa. Mielestäni hyvä ominaisuus, kun talvella voi kadulla ajella nelivedolla tarvittaessa koko ajan. 4Hi ja 4Lo asennoissa tasauspyörästö on lukittu ja etu- ja takakardaanit pyörivät samaa vauhtia.

Momentinmuunnin on nimensä mukainen laite. Se kasvattaa moottorilta välittyvää momenttia vaihteeseen nähden hitailla nopeuksilla, vaihteesta riippuen. Toki se vaihde aina on kytkeytyneenä. Momentinmuunnin toimiessaan, eli silloin kun se ei ole lukittuna, on hydraulinen osa voimansiirtoa, eli silloin ei moottorin ja pyörien välillä ole jatkuvaa mekaanista yhteyttä.

Kiitos tarkennuksesta. Omassa Jeepissäni kun ei ole kummankaanlaista vekotinta, niin tekniikka ei ole näiden suhteen täydellisen tuttua. Idea toki, mutta ne yksityiskohdat... :D

Super_Select 19.12.2011 15:22

Täältä ääni Pajerolle. Itsellä pari vuotta sitten "sama" valinta..., eli kävin ajamassa useata Jeeppiä, Grand, ja perus Cherokeetä, ja päädyin Pajeroon, 3.0 bensa automaatti GLS-varusteilla.

Eli maastossa tuskin pärjää jeepille, mutta suunnilleen samoilla kulutuslukemilla (ei ainakaan syö enemmän), saapi tiloiltaan puolet isomman vehkeen, johon saa "miehekkäät" 33"- leimalle (pitää olla gls, eli orkkis levikkeet).

Ja normi ajossa Mitsu huomattavasti loogisempi..., eli jeepillä ajaessa ratilla annetaan toiveita halutusta suunnasta vs. mitsu kääntyy oikeasti :D:D:D, Jeepissä "perus" epämääräinen jenkki-alusta, jotkut tykkää, toiset ei...

Ja Pajerossa erittäin pätevä Super-Select jakis, jossa visko nelikko kaikille alustoille, nopea kiinteä, ja hidas kiinteä, sekä taka-akselilla sähkölukko vakiona. (toimii paine-ilmalla...) eli voi ajella nelikolla myös pitävällä alustalla, ja alle 100km/h vauhdissa voi vaihtaa takavedolta nelivedolle.

Ja mitä taas 4-runneriin tulee, niin mitsu hiljaisempi (mukavampi), tilavampi, ja ainakin GLS- versiossa (suuurin osa bensa Pajeroista tuotu suomeen gls-varusteilla) PALJON paremmat varusteet: tupla ilmastointi/lämmitys, sähkö kattoluukku, multi-mode ABS, säädettävä iskareiden jäykkyys...ym.

Ja pitää vielä lopullisesti suututtaa palstan Jeep- miehet :D, eli kyllähän ne Japanian poijjaat vie noita jenkkejä 100-0 teknisessä luotettavuudessa:eek:



Ja kyllä pajerollakin pääsee, jos osaa ajaa :D :http://www.youtube.com/watch?v=U4_kG9PtXBM

Superlon 19.12.2011 16:11

Ei pajerokaan varmasti huono valinta ole, mutta mahtaako saada paineilmalukollista vehjettä vielä tuohon 5000 euron budjettiin?

ranver 19.12.2011 16:36

tuohon bensankulutukseen sen verran että kyllä mun kuutoskoneinen grandi mielestäni vie jonkun verran vähemmän bentsiiniä kun entinen v6 pajero,ja kulkee ihan eri tavalla.

axu87 19.12.2011 17:02

Todellisia lukemia olisi kiva tietää, kai nyt jokainen tietää noin paljonko se auto kuluttaa...? Ja kyllä vaikka niitä kilometrejä ei tule 20000 vuodessa niin se kulutuskin on yksi valinta kriteeri, jos lähes vastaavalla kompinaatiolla toinen vie 15l tai toinen 20l. Suzuki olis muuten pätevä mutta tilaakin saa olla, pari koiraa kulkee mukana ja on toinen puoli syystä siihen miksi maasturi on, toinen puoli on taas omaksi iloksi kun voi käydä ryömimässä ja takapenkki oltava muun perheen takia käytettävissä. Enempää autoja taas ei viitsi ostaa kun noita muitakin harrastus autoja löytyy eri kategoriasta. Eli en hae parasta maasturia mikä määrityksenä onkin aika epämääräinen vaan eri summien komprommisia.

Super_Select 19.12.2011 17:12

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Superlon (Viesti 830915)
Ei pajerokaan varmasti huono valinta ole, mutta mahtaako saada paineilmalukollista vehjettä vielä tuohon 5000 euron budjettiin?

Kaikissa 2-koppaisissa ,eli -92 -lähtien on napilla kytkettävä takalukko. Vanhemmissa kitkalukko.

Ja tietysti kulutuksissa on eroja.....riippuen kuskista ja ko.yksilöstä.. siis autosta, muista ei kokemusta, kuin tuosta omasta laitteesta, joka vie seka-ajossa noin. 15, maltillisesti maantiellä vakiorenkailla pääsee lähelle kymppiä...

Ja joo, onhan siinä Jeepissä enemmän voimaa / kilo, mutta ei tuolla Pajerollakaan jalkoihin ole jäänyt...

ranver 19.12.2011 17:15

grandi viime talvena lyhyessä pätkäajossa,ilman lohkolämmitintä,vakiorenkailla,kulutus oli n.15l.viime kesänä 33 renkailla kulutus n.16l joka sisältää pientä offailua ja muuta pätkäajoa,ei juurikaan pitkää matkaa.

HiluxMan 19.12.2011 17:54

Pajero 3.5 V6
 
Pajero 3.5 litran koneella ja automaatilla vuoden keskikulutus 14,0 l/100 km. Maantiepainotteista ajoa. Ja vakiovarusteinen kaikin puolin.
Jotkut saa helposti viemään 17 litraakin, mutta en minäkään höyhenenkevyellä kaasujalalla ajanut.

axu87 19.12.2011 20:13

Mites ois tommoinen, omistaja kehui että etu ja taka-akselilla kitka?lukot mitkä pitää. http://www.nettiauto.com/jeep/cherokee/4442042

Timo_L 19.12.2011 20:32

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja axu87 (Viesti 831006)
Mites ois tommoinen, omistaja kehui että etu ja taka-akselilla kitka?lukot mitkä pitää. http://www.nettiauto.com/jeep/cherokee/4442042

Etuakselilla ei kyllä kitkalukkoa ole jos ei sinne ole sellaista laitettu jälkikäteen. Eikä ainakaan olisi Jeepistä, kun ei näissä vehkeissä ole missään kitkalukkoa edessä ollut. Takana voi hyvinkin olla, jos on vielä toimiva niin aina parempi. Yleensä ovat jo aika kulahtaneita. Tossakin XJ:ssä on näköjään joku perkeleen ruma helmasarja (Saksan- tuonti, epäilisin).

Katso XJ:n perinteiset ruostepaikat; etu- ja takalattia maton alta/ pakoputken yläpuolelta, takapenkin alta, takakaarien ja tavaratilan lattian saumat maton alta, helmakotelot. Tosin noista osa on aika hankala katsoa. Jos on saksan- tuonti niin voi hyvinkin olla varsin vähänruosteinen. Ruosteeton se ei varmasti ole :D

-P- 19.12.2011 22:35

Suosittelen Jeep GC WJ:tä Quadra Drive-nelikolla. Etenee aika hyvin jo vakiona, parempi ajettava tiellä, kuin ykskään muu jäykkäakselinen, millä olen ajanut.

Tiellä oli johdonmukaisempi, kuin nykyinen Y61 Patrol, maastossa en oo Rollia käyttänyt vielä, joten etenemistä ei voi verrata.

2010 Finland Offroad-tourilla ajoin tuolla Sotkamon Peurakämpällä ja takana tullut Chero-kuski oli ainakin vakuuttunut etenemiskyvystä. Jos tämän valkoisen Cheron omistaja tunnistaa itsensä, ni sitä parempi ;)

-P-

pjtk 20.12.2011 08:40

Bensa maastureista kun kyse, niin ei kannata unohtaa RangeRoveria. Vakiona ihan kohtuu menijä, johtuen pitkistä joustovaroista. Sisätilat riittää useamalle ihmiselle ja parille koiralle. Myös tavaraa mahtuu kyytiin. Ehdokkaita riittää niin manuaali kuin automaatti vaihteistoilla ja osat keskimäärin on edullisia. Akselit heikoin lenkki jos rengaskokoa rupeaa kasvattamaan. Mitään lukkoja ei akseleista löydy vakiona.
Erittain mukava auto ajella maantiellä jos alusta kunnossa.


Sivu luotu: 09:45 (GMT +2).