Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Maasturiprojektit
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Maasturiprojektit Osio on tarkoitettu etenkin pidempiaikaisten projektien seuraamiseen. Tämä on oikea paikka oman auton esittelyyn.

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 09.10.2011, 20:40
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.442
Perusasetus

Eikös 18" ilmatikut ole aika pitkät taakse? Noilla buggy- mallisilla Cherokeillakin meinaa olla takapään joustojen osalta ongelmaa, ainakin jos on Piraten jannuihin uskomista. Meinasitko pistää rajoitinliinan keskelle akselia estämään liiallista ylös- alas suuntaista "suoraa" joustoa? Tuollainen 30cm sisään-ulosjoustoa on aika passeli määrä niin ei tule kardaanin kanssa ongelmia ja on taatusti riittävä määrä rajummassakin menossa.

Silloin voisi käyttää noita 18" pitkiä ilmatikkujakin ja niistä saisi täyden ulosjouston irti, kun keskellä oleva rajoitinliina ei estä ulosjoustoa yhdeltä puolelta kerrallaan. Mistä hommasit tankin, minkä kokoinen ja paljonko tuli hintaa?

__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 09.10.2011, 22:18
454SS:n Avatar
454SS 454SS ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 20.02.06
Sijainti: Luumäki, Finland.
Viestit: 3.361
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L Näytä viesti
Eikös 18" ilmatikut ole aika pitkät taakse? Noilla buggy- mallisilla Cherokeillakin meinaa olla takapään joustojen osalta ongelmaa, ainakin jos on Piraten jannuihin uskomista. Meinasitko pistää rajoitinliinan keskelle akselia estämään liiallista ylös- alas suuntaista "suoraa" joustoa? Tuollainen 30cm sisään-ulosjoustoa on aika passeli määrä niin ei tule kardaanin kanssa ongelmia ja on taatusti riittävä määrä rajummassakin menossa.

Silloin voisi käyttää noita 18" pitkiä ilmatikkujakin ja niistä saisi täyden ulosjouston irti, kun keskellä oleva rajoitinliina ei estä ulosjoustoa yhdeltä puolelta kerrallaan. Mistä hommasit tankin, minkä kokoinen ja paljonko tuli hintaa?
Miustakin ne vaikutti aluksi aika pitkiltä, mutta kun mittailin akselin liikeratoja renkaiden mahdollistamissa puitteissa, niin tuollaisiin mittoihin päädyin. Sisään 16cm ja siihen varalle pari senttiä kuten ilmatikkuihin perehtynyt kaveri suositteli, eli 18 cm ylöspäin. Tikku olis silloin normaalissa ajokorkeudessa 88,5cm pitkä. Ulosjoustoa tais noilla mitoituksilla jäädä jotain 27cm. Akselin liikeradat mahdollistaisi suuremmatkin liikkeet mutta sisäänjoustossa rengas alkaa ottaa kiinni pyöränkoteloon. Eiköhän siihen kardaaniin saa tehtyä niin pitkän liukuosan, että sen suhteen ei tule ongelmia. Ei kait saavutettuja joustoja ruveta rajoittelemaan Tankki tuli Racers Placelta joskus aikoja sitten, olisko maksanut jotain 150 euroa rahteineen.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 10.10.2011, 00:14
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.442
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja 454SS Näytä viesti
Ei kait saavutettuja joustoja ruveta rajoittelemaan
Ei tässä akselin "kiertojoustoa" aletakkaan rajoittamaan, vaan vain ylös- alassuuntaista mitä akseli elää joustaessaan suorana Monissa kisapeleissäkin missä on 16" - 18" ilmatikut/ coiloverit niin keskellä akselia on rajoitinliina joka estää akselia tippumasta liian alas. Sehän ei estä akselin elämistä muuten, eli pysyy ramppitestissä pisteet hyvänä

Mutta toisaalta mikään ei estä kokeilemasta tuollee, jos ilmenee tarvetta rajoitinliinalle niin helppo se on lisätä jälkikäteenkin


Kardaanin liu'usta saa kyllä tarpeeksi pitkän, mutta tavallisella tuplaristikolla voi tulla ongelmia siinä että taipuuko nivelistä tarpeeksi? Oletko muuten testannut tai laskenut että miten hyvin pinionikulma pysyy aisoissa noiden joustovarojen rajoissa?
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 12.10.2011, 20:24
454SS:n Avatar
454SS 454SS ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 20.02.06
Sijainti: Luumäki, Finland.
Viestit: 3.361
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L Näytä viesti
Ei tässä akselin "kiertojoustoa" aletakkaan rajoittamaan, vaan vain ylös- alassuuntaista mitä akseli elää joustaessaan suorana Monissa kisapeleissäkin missä on 16" - 18" ilmatikut/ coiloverit niin keskellä akselia on rajoitinliina joka estää akselia tippumasta liian alas. Sehän ei estä akselin elämistä muuten, eli pysyy ramppitestissä pisteet hyvänä

Mutta toisaalta mikään ei estä kokeilemasta tuollee, jos ilmenee tarvetta rajoitinliinalle niin helppo se on lisätä jälkikäteenkin


Kardaanin liu'usta saa kyllä tarpeeksi pitkän, mutta tavallisella tuplaristikolla voi tulla ongelmia siinä että taipuuko nivelistä tarpeeksi? Oletko muuten testannut tai laskenut että miten hyvin pinionikulma pysyy aisoissa noiden joustovarojen rajoissa?
Onko tuosta rajoittamattomasta molemminpuolisesta ulosjoustosta muuta haittaa kuin silloin kun akseli on uponnut mutaan tai suohon? Tollainen liina homma näyttää helposti sätöstelyltä, vaikka autossa kyllä näkyy muutenkin vahva käsityön jälki Pinioninkulma ei paljon muutu joustoliikkeen aikana. Tuo onkin kyllä hyvä pointti että riittääkö tuplanivelessä vara kulmamuutokselle, paljonkohan sellainen sallii kulmaa maksimissaan?
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 12.10.2011, 21:25
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.442
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja 454SS Näytä viesti
Onko tuosta rajoittamattomasta molemminpuolisesta ulosjoustosta muuta haittaa kuin silloin kun akseli on uponnut mutaan tai suohon?
Jos olet mahasta isommalla kivellä/ kielekkeellä, tai ajat lennokkaasti neljä rengasta ilmassa?

Enemmänhän tuo toki on nopeamman ajon tilanteissa ilmeneviä ongelmia; reilumpi veto päällä ajaa monttuista tietä "isoa kovaa" ja joustoliikkeet on laajoja. Silloin voi ottaa kardaani kipeää. Mutta harvemmin näissä Suomen olosuhteissa lujaa mennään, kun kisoissakin nopeusrajoitus sen verta alhainen. Officrossissa saattaisi esiinteyä tietysti.


Lainaus:
Tuo onkin kyllä hyvä pointti että riittääkö tuplanivelessä vara kulmamuutokselle, paljonkohan sellainen sallii kulmaa maksimissaan?
Normi tuplanivelessä on muistaakseni noin 15* -20* käyttökelpoista liikevaraa, tosin noilla ääriasennoillahan se on jo selkeästi heikompi kestämään vääntöä kuin suorassa oleva. Suositellut kulmat normiversioilla on reilusti vähemmän, taisi olla jopa max. 5 asteen luokkaa. Tosin olisi mukava nähdä maasturi missä se ei tuota ylittäisi pienelläkin korotuksella

Koita kardaanin kanssa, sillähän se selviää riittääkö mihin asti. Itsellä katsoin että 12" joustovaralla (5" sisään 7" ulos) orkkispituisilla XJ:n kardaaneilla missä tuplaristikko, niin juuri ja juuri riittää kulma nivelissä niin että uskaltaa vielä käyttää. Ajattelin tuolla pärjätä, saa nähdä miten käy sitten
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 05.11.2011, 21:29
454SS:n Avatar
454SS 454SS ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 20.02.06
Sijainti: Luumäki, Finland.
Viestit: 3.361
Perusasetus

Pientä puuhastelua taas tänään pitkästä aikaa.
Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	5.11.3.jpg‎
Views:	764
Size:	83,8 Kt
ID:	22771   Click image for larger version

Name:	5.11.2.jpg‎
Views:	765
Size:	84,8 Kt
ID:	22772   Click image for larger version

Name:	5.11.1.jpg‎
Views:	724
Size:	77,2 Kt
ID:	22773   Click image for larger version

Name:	5.11.4.jpg‎
Views:	742
Size:	83,5 Kt
ID:	22774   Click image for larger version

Name:	5.11.5.jpg‎
Views:	726
Size:	75,4 Kt
ID:	22775  

Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 05.11.2011, 21:52
Arska-tehtaalta:n Avatar
Arska-tehtaalta Arska-tehtaalta ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 30.08.05
Sijainti: Retuperän Ranchi, Joutseno, Finland.
Viestit: 3.272
Perusasetus

Siitähän jalostuu koko perheen offroadkulkine ja turvallinen sellainen
__________________
WORRY

Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Projekti Mall Crawler #2 - Cherokee moggiakseleilla Timo_L Maasturiprojektit 295 03.05.2013 10:53
O: halpa XJ cherokee projekti KooPee O/M/V Ajoneuvot 8 29.05.2008 19:43
Projekti Mall Crawler (Jeep Cherokee) Timo_L Maasturiprojektit 89 19.04.2008 10:52
cherokee tai grand cherokee kokemuksia Chit-Chat 8 16.05.2007 18:55
Ostetaan jeep cherokee/grand cherokee vanteet O/M/V Muut 5 16.12.2005 21:50


Sivu luotu: 07:26 (GMT +2).