![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#26
|
|||
|
|||
![]()
Tulooko siittä firmasta ollenkaan hytikkavinssejä?
Semmonen valmis setti, jossa vinssi ja sopiva/helposti asemoitava pumppu kaikkine tilpehööreineen olis pop. Ei tarttis kissojen ja koirien kanssa metsästellä palikoita. Sen kun vaan tekis pumpulle korvakot, nostas vinssin nokalle ja kytkis liittimet => kovaa vinssuuta.
__________________
- eskimo kaenuusta |
#27
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
![]()
__________________
www.vinssikauppa.fi Xdyna ja Gigglepin vinssit & vinssausvarusteet 0400-453609 email: myynti(ÄT)vinssikauppa.fi |
#28
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Hyvä idea tuollainen kompaktipaketti, mikäli koko ja hytikkaöljyn jäähdytys saadaan passeliksi.
__________________
www.vinssikauppa.fi Xdyna ja Gigglepin vinssit & vinssausvarusteet 0400-453609 email: myynti(ÄT)vinssikauppa.fi |
#29
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Edit: Tässä siis hyvä puoli että ei vaadi välttämättä omaa osatuotantoa vaan ennemminkin valmiiden komponenttien ostamista ja myymistä. Siinä mielessä investointikustannukset on varmaan kohtuullisen pienet. Viimeksi muokannut offroadjouni : 25.08.2011 15:21 |
#30
|
|||
|
|||
![]()
Kaikissa tasavirtamoottorityypeissä kierrosluvun karkaaminen on ongelmana. Kestomagneettimoottoreissa vähemmän, mutta molemman tyyppisissä sarjamoottoreissa kyllä, split series woundissa kai vähän vähemmän muttei sitäkään ilman kuormaa voi täysillä jännitteillä ajella.
Vinssin mekaniikkaan voisi sinne jarrusatulan ja vetokytkimen maisemiin asentaa _vaihdettavaksi suunniteltuja_ mikrokytkimiä haistelemaan onko moottorilla kuormaa ja onko jarru vetänyt. Ohjausreleet sitten reagoivat näihin asiaankuuluvasti, kuten niihin lämpöantureihinkin. Periaatteessa myös voisi askarrella keskipakokellon mittaamaan nopeuden mahdollista karkaamista ja taas jälleen mikrokytkimellä haistella sen aktivointia. Jos tehoelektroniikan suunnittelu ja teettäminen ei tuota ongelmia olisi ehdottomasti paras vaihtoehto semmoinen PMSM eli kestomagneeteilla tehty synkroninen vaihtovirtamoottori ohjattuna asiaankuuluvan taajuusmuuttajan kautta. Elektroniikan voi lakata ja koteloida siten, että vesi ei ole ongelma. Avomeripurjehtijat osaa kertoa paremmin, mutta vesitiiviyttä on taas jälleen vältettävä. Jos homman pitää pelata perinteisillä releillä on käytettävä siis noita tasavirtamoottoreita ja vinssi siltä osin tulee väistämättä melko tavanomaiseksi. Uuden tekniikan etuna olisi pieni koko ja keveys ja lisäksi sähköboksin voisi asennella jonnekin akun lähimaastoon kuivaan paikkaan. Sieltä tulisi kolme paksua johdinta ja muutama anturijohdin itse vinssille. Standardiosien ja -mittojen käyttö olisi huollon kannalta todella hieno asia. Samaten vaihteen olisi uitava öljykylvyssä ja huohotusputken voisi nipasta vetää vaikka kuskin korvan juureen jos siltä tuntuu. Lisähehkutuksena PMSM-moottoreista, koko moottori voisi uida siellä samassa öljyssä, jos öljyn jaksaa valita olemaan käämilakkaystävällistä. Myös ajatus valmiiksi paketoidusta hydrauliikasta kuulostaa hienolta. Kaiken olosuhteille aran voisi asentaa vaikka kattoon ja sieltä sitten kivasti letkulla keulaan. |
#31
|
||||
|
||||
![]()
Mun mielestä voi antureita olla vaikka kuinka paljon, mutta ne ei sais tehdä muuta kuin sytyttää merkkivaloja tai summereita. Jossain tilanteessa on tarve ylikuormittaa vinssiä senkin uhalla että moottori palaa. Tai jonkin anturin piuhan katkeaminen / hajoaminen ei paljon hymyilytä auton ollessa tuulilasisyvyydessä suossa.
__________________
Harbor Cruisers |
#32
|
|||
|
|||
![]()
Baxxterilla on pointsia ja ohjauksen voi tehdä myös niin, että suoja-antureille on tarjolla ohituskytkin.
|
#33
|
||||
|
||||
![]()
Hydrauli vinssi muuttuvavälityksisellä planeettavaihteistolla ja sähköpumpulla ja vieläpä halvalla. muuttuvavälityksinen = ihan niinku sukkanauhavetonen volovo mutta hele.... kauhean paljon parempi tai sitten esim kaksilovinen sähköllä kytkettävä laatikko
__________________
-JJo ___________________________________ -MMC- |
#34
|
|||
|
|||
![]()
Mitä tällä saadaan muuta kuin hirvittävä tehohäviö kovaan hintaan? Ottaa virtaa 60% enemmän kuin saman tehoinen sähkövinssi...
Hydraulivinssin hienous on juurikin se että pumpulla voidaan ottaa niin paljon voimaa irti koneesta kuin mitä välityksen kestävyys antaa myöden, sähkövinssin tehoja rajoittaa laturin tuotto ja akkujen virran anto. |
#35
|
||||
|
||||
![]() Vinssin "instrumentointi"
Terveisiä propellihattu-osastolta. Varusteita nippeli friikeille
![]() Lämpömittari / suoja on helppo ja halpa lisävaruste moottoriin. Tässä Juuson autoon vinssin huollon yhteydessä tehty lisäys. http://koti.mbnet.fi/j0hannes/Winch/index2.html Sähkövinssissä moottorivirta ilmaisee suunnilleen voiman millä vedetään. Hydraulivinssissä paine on suoraan verrannollinen voimaan. Eli molempiin systeemeihin on helppo tehdä voimaa näyttävä mittari. Omaan Hummerin Milemarkkeriin tein huvikseni tällaisen mittarin vinssin käyttökahvaan. Dokumentaatio ei ole kummoinen, mutta tästä saa varmaan ideasta kiinni. http://www.kolumbus.fi/juha.niinikoski/Winch/Winch.htm Tästä topikista löytyy vielä pari kuvaa antureista. http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=87252 Tässä juttua Juuson Suzukista. Viestissä #77 on esimerkki yksinkertaisesta virtamittarista. http://forums.offipalsta.com/showthr...t=51655&page=4 |
#36
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
|
#37
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]()
__________________
-JJo ___________________________________ -MMC- |
#38
|
|||
|
|||
![]()
Koostin kohtuudella toteuttamiskelpoisia ideoita ja toiveita. Laitan niitä Xdynan tehtaalle pohdittavaksi. Katsotaan mitä tulevaisuus tuo tullessaan ja päästäänkö tuotteistamaan, sekä pellepelottomia palkitsemaan...
Jatkakaa toki ideoitten esilletuomista, keskustelu on ollut mielenkiintoista. Osa toiveista onkin jo toteutettu Xdynan vinsseissä: -Esim rummun vapautus onnistuu Auto clutch-malleissa -Isorumpuisiin Big Base malleihin mahtuu 40m köyttä (palstalla vaikuttavan arhon kokemuksen mukaan 11mm köyttä mahtuu mainiosti jopa 50m). -Ilmajäädytys ja 2 moottoria: Isoimmassa 7700kg kaksi moottorisessa vinssissä on paineilmanipat valmiina. Käyttäjä voi itse valita ottaako ne käyttöön vai ei tulppaamalla ne tarvittaessa mukana tulevilla osilla. Jäähdytyksen voi toteuttaa kahdella eri tavalla joko niin että moottoriiin tulee sisäinen kierto (kuva alla) tai sitten ilman voi tuoda kompuralta ja kierrättää vinssin moottorin kautta. Samalla moottoriin tulee ylipaine ja vesikin pysyy paremmin ulkona. -Laakerointi hoidettu standardimitoitetuilla laakereilla.
__________________
www.vinssikauppa.fi Xdyna ja Gigglepin vinssit & vinssausvarusteet 0400-453609 email: myynti(ÄT)vinssikauppa.fi Viimeksi muokannut VINSSIKAUPPA.fi : 27.08.2011 10:51 Perustelu: Laakeri kommentti lisätty |
#39
|
||||
|
||||
![]()
hmm.... mikäs tai miten se siellä osaa solmuun mennä ???
|
#40
|
||||
|
||||
![]() OhjainLainaus:
- kun akkujännite tippuu niin mennään MOSFETttien VGSon kynnyksen alle ja fetit joutuvat lineaariselle alueelle. Ikä ei ole kovin pitkä tässä tilassa ![]() - hiilimoottorin kollektorin "kipinöinti" yhdistettynä moottorin suureen induktanssiin vaatii kunnollisen snubber piirin ![]() - kytkentä on arka tilanteelle missä yhteys akkuun katkeaa tehot päällä. Tulee load dump tilanne, mutta mikään ei niele vapautuvaa energiaa. ![]() Proto on lisäksi pelkkä H-silta kytkentä kestomagneetti moottoreille. Series woundit missä kenttä käännetään ympäri suunnan vaihdossa vaatisi erilaisen kytkennän. Itte tykkään kyllä kestomagneetti moottoreista niiden yksinkertaisemman rakenteen, pienemmän tyhjäpyörintävirran ja pienempien häviöiden takia = kuumenee vähemmän. En oikein tiedä syytä miksi kestomagneettikoneet eivät ole yleistyneet. |
#41
|
||||
|
||||
![]() Freespool vipu
Jäi edellisessä viestissä kommentoimatta
Freespool vivun asennon/paikan helppo "säätö" olisi toivottava ominaisuus. Asennukset kun yleensä ovat ahtaisiin paikkoihin. http://koti.mbnet.fi/j0hannes/Winch/winchmod_33.html Tässä vehkeessä vaihdelaatikkoa pystyi kääntämään 45 asteen pykälissä. |
#42
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Hiiliharjan ongelmien vuoksi mua kiinnostaiskin sähköisesti kommutoidut moottorit eli ideaalitilanteessa just kestomagneettisynkroniset. Tutustun alueeseen mutta oon kyllä aika nyypiö. Käytännössähän siis pitää rakentaa taajuusmuuttaja ja sen vaatimukset on aika vaativat, roottorin ja kentän asennot täytyy koko ajan tietää ja reagoida niihin, absoluuttisesti ikinä ei saa kipata. Vgs ongelmaa varten voi varmaan kasata jonkin tikapuunostimen tai konkanvaihtoheittäjän. Jälkimmäinen vois tulla kyseeseen, tehoa ei vaadita kovinkaan paljon ja sinne hilapiiriin vois laittaa sen kokosen konkan varaamaan, että jaksaa vinssata akun tyhjäksi. Virtaahan ei tarvita muuten kun fetin tilaa vaihtaessa. Load dumppia varten sinne vois viljellä takadiodittomia fettejä moottorin kanssa rinnan. H-silta normaaleilla takadiodillisilla tehofeteillä mahollista kytkeä dumppaamaan virrat ylä- tai alakiskonsa kautta takasin moottorille. |
#43
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Onko xdynan jarrusta, vaihteiston osista ja 2-nopeuksisten mekaniikasta kuvia?
__________________
Harbor Cruisers |
#44
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Tästä syystä vaihtovirtamoottorit ois parempia, ne vaan vaatii taajuusmuuttajan. Jos oletetaan että taajuusmuuttaja olis valittavissa, ois parhain tehotiheys tilavuuden ja painon suhteen kestomagneettisynkronimoottoreissa. Rakkaalla lapsella kun on monta nimeä niin niitä nimitetään joskus myös BLDC eli harjattomiksi dc-moottoreiksi (joille kuitenkin siis syötetään vaihtovirtaa...). Mainostamillani synkronikestomagneettimoottoreilla kulkee myös nämä ja hurjemmatkin pelit: http://www.youtube.com/watch?v=uH3N7WnyJwQ Ennenmaailmassa ennenkun neodyymimagneetit tuli oli tosi kova juttu jos jonkun rcauto kulki kaheksaakymppiä. Tämä siis ihan hiiliharjasilla perinnemoottoreilla. |
#45
|
||||
|
||||
![]() Vinssi
Tossa on kestomagneetit
http://www.warn.com/industrial/winches/olympus_25.shtml Sitten tietysti sähkö käytetään voiman eikä lämmön tuottamiseen ![]()
__________________
Just do it Jeep Wrangler Sahara 4.0L 1997 Jeep Wrangler Sahara 4.0L 2000 Jeep Grand Cherokee 4.7L 2000 Quadra-Drive |
#46
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() Tosin 1,7m/min vielä 11000kg kuormalla..
__________________
Harbor Cruisers |
#47
|
|||
|
|||
![]()
Ei ehkä niin mekaanista mutta.. Pimeässä hohtava naru/vaijeri. Ois makee
![]() |
#48
|
|||
|
|||
![]()
Päivitelläänpä tätäkin threadia...
Unelmavinssi on syntynyt, tai ainakin lähemmäksi on päästy! Keskustelu ja ideointi Unelmavinssistä on johtanut VINSSIKAUPPA.fi ja Xdyna -tehtaan kanssa tehdyssä yhteistyössä Vinssikaupan oman Xdyna Custom malliston syntyyn. Keskustelupalstalla nimimerkillä “offroadjouni” vaikuttavan henkilön idea rummun pituuden räätälöinnistä ja sitä myöten köysi/vaijeri kapasiteetin valinnasta on nyt totta Xdyna Custom-vinssien myötä. Lisätietoja löydät verkkokauppamme Xdyna Custom -valikosta. Offroadjouni palkitaan mainiosta ideasta Xdyna vinssillä. VINSSIKAUPPA.fi kiittää ja toivoo että Offroadjounin idea palvelee mahdollisimman monia vinssaajia. Otamme mielellämme edelleen vastaan mainioita ja toteutuskelpoisia ideoita vinssien ominaisuuksiin, rakenteisiin, käyttöön tai lisävarusteisiin liittyen. Terveisin, Mikko Vinssikaupasta
__________________
www.vinssikauppa.fi Xdyna ja Gigglepin vinssit & vinssausvarusteet 0400-453609 email: myynti(ÄT)vinssikauppa.fi |
#49
|
|||
|
|||
![]() Juntti.
Eräs tilanne kun joudutaan vinssaamaan niin et puu on sivussa ja vaijeri kelautuu vain toiseen laitaan,sillon menee junttiin ku vaijeri kihnuttaa runkoon. Kalastus hommissa käytetään ns. hyrräkelaa,joissain sellaisissa on semmonen siimaohjuri joka ohjaa siiman tasaisesti puolalle,siitä vois ottaa mallia. Ehkä samassa ohjurissa vois olla jotkut "hukkarissat" joka jarruttaa vaijeria hieman vain sisäänpäin kelatessa et vaijeri kelautuu tasaisesti puolalle,nykyään vinssiapinan (eukko) pitää pitää vaijeria tiukalla sillon ku ei oo kuormaa.
|
#50
|
||||
|
||||
![]()
Pystyykö vaihteistoa valitsemaan?
Onko esim 2 vaihteinen sähköjarrullinen pitkä iso rumpu mahdollinen? |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Unelma offiautosi? | -Sakke- | Chit-Chat | 29 | 21.03.2011 11:19 |
Unelma-autosi | L-200 | Chit-Chat | 46 | 18.03.2006 17:11 |
Unelma työpaikka | BeGe | Chit-Chat | 12 | 27.10.2005 22:01 |
hilux unelma | telipeto | Chit-Chat | 4 | 21.06.2005 21:07 |
susnamiesten unelma | -juhani- | Linkit | 3 | 19.04.2004 06:36 |