Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   Unelmavinssi (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=87579)

VINSSIKAUPPA.fi 24.08.2011 12:47

Unelmavinssi
 
Nyt on mahdollisuus vaikuttaa sähkövinssien kehitykseen. Käytössämme on Xdynan tuotekehitys, protopaja ja tuotantolinjat. Xdynan vinssien massasta poikkeavat ominaisuudet ovat syntyneet käyttäjien tarpeista.

Mitä realistisia toteutuskelpoisia ideoita vinssien ominaisuuksiin, rakenteisiin, käyttöön tai lisävarusteisiin on pyörinyt mielessä?

Pelle Pelottamat ja muut vinssikonkarit kertokaa mitä mielessä pyörii, joko tänne palstalle tai privana Vinssikaupalle. Mikäli idea kaupallistuu tänne Suomeen, niin idean antajan kanssa keskustellaan palkkiosta esim vinssin muodossa.

t.Mikko

tapsa4x4 24.08.2011 12:51

Räikkä-warnista paranneltu vinssi.pikkusen tehokkaampana ja kotelot ja rattaat vahvistettuna niin paljon parempaa vinssiä sähköllä ei voi olla.

H&K 24.08.2011 12:56

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja tapsa4x4 (Viesti 792996)
Räikkä-warnista paranneltu vinssi.pikkusen tehokkaampana ja kotelot ja rattaat vahvistettuna niin paljon parempaa vinssiä sähköllä ei voi olla.

Toihan on jo tehty ;) : http://www.gigglepin4x4.net/

offroadjouni 24.08.2011 13:07

-kunnollinen freespool - vapautus ja kytkentä kaukosäätimellä
-eri vaihtoehtoja rumpukooksi
-(esim.) sähköjarru joka pysäyttää rummun kun uloskelaus lopetetaan (oma räikkä puskee vielä pari metriä narua ulos napin vapauttamisen jälkeen)
-sähköinen ja mekaaninen veto - käytettävissä kardaanilla ja/tai sähköllä

aslakki 24.08.2011 14:48

unelma ois tommonen xdyna 2-nopeuksinen pikkusen isommalla rummulla, vetoisuus vaik 50m narua ja rummun vapautus sähköllä..;)

Arska-tehtaalta 24.08.2011 14:56

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja aslakki (Viesti 793012)
unelma ois tommonen xdyna 2-nopeuksinen pikkusen isommalla rummulla, vetoisuus vaik 50m narua ja rummun vapautus sähköllä..;)

Lisätään vielä riittävä vetokyky, erinomainen kestävyys ja keveys. Hinta alle 500 €uroo :)

temmi_hoo 24.08.2011 16:21

Vinssiä sangen vähän käyttävänä, mutta työkseni sähkömoottoreita korjaavana voisin ehdotella paria asiaa:

Vinssi vois olla sarjakäämityllä moottorilla staattorin navat samoinpäin. Ei siis split series kuten vinssit usein vaan tavallinen series. Tämmöinen on jonkinverran keveämpi vääntöönsä nähden, koska molemmat staattorin navat on aktiivisina koko ajan ja lisäksi vääntövoimat tulee symmetrisesti akseliin nähden.

http://www.micromotcontrols.com/htmls/wf2.gif
http://www.micromotcontrols.com/htmls/wf3.gif

Vinssin paksun sähkön kytkentä voisi tapahtua kivireleellä eli piinkappaleella mallia SCR tai Solid State Relay. Niitä löytyy todella järeään sarjaan saakka, joten virrankesto tai virrankatkaisukyky tuskin on ongelmana. Todellisessa maailmassa näillä tehdään mm. pistehitsejä ja railguneja ja muuta jännää. Kestävät myös vesiupotusta loistavasti. Ehdottamani moottori vaatii H-siltaa sähköä kytkemään, koska moottorissa on vain kaksi napaa ja suuntaa vaihdetaan kääntämällä sähkö.

http://www.mcmanis.com/chuck/robotic...urrent-fwd.gif

Moottorin käämiä suojaamaan voisi laittaa muutaman termistorin strategisesti sijoiteltuna käämin sekaan ja hiilisiltaan kiinni, jotka kytketään sitten sinne SCR:ien ohjauspuolelle. Näin saadaan ainakin reagoitua ainakin staattorin ja hiilisillan ylikuumenemiseen. Periaatteessa roottoriinkin voisi laittaa, mutta sitten pitäisi kollektorin lisäksi olla liukurenkaita ja huollettavuus kärsii.

Vesitiiviyttä ei kannata liiaksi tavoitella, viimeistään kondensio ja kastepiste huolehtii paikkojen kostumisesta. Helppo pestävyys ja kuivattavuus vois olla hienoa. Periaatteessa jos nyt Täysin Ultimaalista Ratkaisua hakee niin kotelot voi olla upotustiiviitä jos niistä sitten tarjoaa kustakin kaksi huohotusputkea jonnekin missä on oletettavasti kuivaa. Toiset näistä voi sitten kytkeä vaikka pneumatiikkareleen kautta saamaan kompuralta kuivattua ilmaa.

Mekaniikan suhteen kaikki palikat vois olla liitettynä toisiinsa pultein ja mutterein eli ilman osissa olevia kierteitä. Näin kaiken voi vaihtaa kun jengat joskus kuitenkin korkkaa huollossa. Ristikantoja vois välttää, ne sylkee avainta pois ja pyöristyy. Mielummin kuusiokantoja, kuusiokoloja ja torxeja. Tarkempia rakenteen ajatuksia osaa varmaan palstan mekaanikot esittää.

MOGGI 24.08.2011 17:10

Jos olis..
-voimaa riittävästi, 2 kpl moottoria
-2 nopeuksinen vedenpitävä vaihdelaatikko rattaiden voitelu öljyllä
ja tämän nopeus alueen vaihto
Mielellään paine ilmalla koska sähkönen systeemi turhan arka vedelle
-KUNNOLLINEN laakerointi rummulle
-jarru jarrupaloilla superwinch tyylinen tai joku muu parempi
-rummun koko 40-50m
-rummun vapautus myöskin paineilmalla.
-Ja nämä kaikki toimisi kätevästi kaukosäädöllä
Jonka kantama olisi helposti tämä 50m

Ja vastaan tulee paino..

VINSSIKAUPPA.fi 24.08.2011 19:40

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja offroadjouni (Viesti 792999)
-kunnollinen freespool - vapautus ja kytkentä kaukosäätimellä
-eri vaihtoehtoja rumpukooksi
-(esim.) sähköjarru joka pysäyttää rummun kun uloskelaus lopetetaan (oma räikkä puskee vielä pari metriä narua ulos napin vapauttamisen jälkeen)
-sähköinen ja mekaaninen veto - käytettävissä kardaanilla ja/tai sähköllä

- Tuo rummun vapautus onnistuu jo johdollisella kaukosäätimellä. Langatonta toteusta en ole vielä kaupallisena nähnyt. Se voisi olla yksi kehityskelpoinen idea.

-Tarkoititko tuolla rumpukoolla rummunhalkaisijaa vai vinssin vaijerin/köyden kapasiteettia?

- Rummun nopea pysähtyminen on tärkeä turvallisuusseikka ja vinssikohtaisia eroja löytyy. Eli huomioitava seikka.

- Kuinkahan paljon sähköinen ja mekaanisen hybridille olisi käyttäjiä?

VINSSIKAUPPA.fi 24.08.2011 19:45

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja temmi_hoo (Viesti 793031)
Vinssiä sangen vähän käyttävänä, mutta työkseni sähkömoottoreita korjaavana voisin ehdotella paria asiaa:

Vinssi vois olla sarjakäämityllä moottorilla staattorin navat samoinpäin. Ei siis split series kuten vinssit usein vaan tavallinen series. Tämmöinen on jonkinverran keveämpi vääntöönsä nähden, koska molemmat staattorin navat on aktiivisina koko ajan ja lisäksi vääntövoimat tulee symmetrisesti akseliin nähden.

http://www.micromotcontrols.com/htmls/wf2.gif
http://www.micromotcontrols.com/htmls/wf3.gif

Vinssin paksun sähkön kytkentä voisi tapahtua kivireleellä eli piinkappaleella mallia SCR tai Solid State Relay. Niitä löytyy todella järeään sarjaan saakka, joten virrankesto tai virrankatkaisukyky tuskin on ongelmana. Todellisessa maailmassa näillä tehdään mm. pistehitsejä ja railguneja ja muuta jännää. Kestävät myös vesiupotusta loistavasti. Ehdottamani moottori vaatii H-siltaa sähköä kytkemään, koska moottorissa on vain kaksi napaa ja suuntaa vaihdetaan kääntämällä sähkö.

http://www.mcmanis.com/chuck/robotic...urrent-fwd.gif

Moottorin käämiä suojaamaan voisi laittaa muutaman termistorin strategisesti sijoiteltuna käämin sekaan ja hiilisiltaan kiinni, jotka kytketään sitten sinne SCR:ien ohjauspuolelle. Näin saadaan ainakin reagoitua ainakin staattorin ja hiilisillan ylikuumenemiseen. Periaatteessa roottoriinkin voisi laittaa, mutta sitten pitäisi kollektorin lisäksi olla liukurenkaita ja huollettavuus kärsii.

Vesitiiviyttä ei kannata liiaksi tavoitella, viimeistään kondensio ja kastepiste huolehtii paikkojen kostumisesta. Helppo pestävyys ja kuivattavuus vois olla hienoa. Periaatteessa jos nyt Täysin Ultimaalista Ratkaisua hakee niin kotelot voi olla upotustiiviitä jos niistä sitten tarjoaa kustakin kaksi huohotusputkea jonnekin missä on oletettavasti kuivaa. Toiset näistä voi sitten kytkeä vaikka pneumatiikkareleen kautta saamaan kompuralta kuivattua ilmaa.

Mekaniikan suhteen kaikki palikat vois olla liitettynä toisiinsa pultein ja mutterein eli ilman osissa olevia kierteitä. Näin kaiken voi vaihtaa kun jengat joskus kuitenkin korkkaa huollossa. Ristikantoja vois välttää, ne sylkee avainta pois ja pyöristyy. Mielummin kuusiokantoja, kuusiokoloja ja torxeja. Tarkempia rakenteen ajatuksia osaa varmaan palstan mekaanikot esittää.

Mekaniikka-miehenä sähkömoottoreiden anatomia ei ole vahvinta aluettani, mutta paneudun tähän aiheeseen ja vien viestiä eteenpäin.

t.Mikko

VINSSIKAUPPA.fi 24.08.2011 19:52

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja MOGGI (Viesti 793044)
Jos olis..
-voimaa riittävästi, 2 kpl moottoria
-2 nopeuksinen vedenpitävä vaihdelaatikko rattaiden voitelu öljyllä
ja tämän nopeus alueen vaihto
Mielellään paine ilmalla koska sähkönen systeemi turhan arka vedelle
-KUNNOLLINEN laakerointi rummulle
-jarru jarrupaloilla superwinch tyylinen tai joku muu parempi
-rummun koko 40-50m
-rummun vapautus myöskin paineilmalla.
-Ja nämä kaikki toimisi kätevästi kaukosäädöllä
Jonka kantama olisi helposti tämä 50m

Ja vastaan tulee paino..

-Itsekkin olen miettinyt tuota paineilmaa. Sitä voisi käyttää jäähdytykseen ja vaihteiston ja vapautuskytkimen ohjaukseen.

-öljyvoideltu vaihdelaatikko hyvä idea.

-Gigglepin vinssissä näitä onkin jo toteutettu.

-Monet värkkäävät vinssille ohjaamoon omat käyttökytkimet. Tämä voitaisiin huomioida vinssin solenoidiboksissa valmiiksi?? Jopa valmis asennuskitti??

t. Mikko

Repro 24.08.2011 20:08

Kuulalaakerointi rummulle (yhteen mönkijän vinssiin moisen jo toteutimme), planeettaan liukulaakerit laakeripronssista, öljyvoideltu vaihteisto, free spoolina jarrun pitäisi kytkeytyä rummusta irti kokonaan, paineilmatoiminen vapautus.

Patu925 24.08.2011 20:25

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja VINSSIKAUPPA.fi (Viesti 793085)

-Monet värkkäävät vinssille ohjaamoon omat käyttökytkimet. Tämä voitaisiin huomioida vinssin solenoidiboksissa valmiiksi?? Jopa valmis asennuskitti??

Ohjaukseen pari juttuu:

- Ohjaus siten että kun painetaan yhtäaikaa sisään ja ulosnappia niin mitään tuhoa ei saa tapahtua. Eli käyttönappeja voidaan huoletta kytkeä useita rinnakkain.

- Poksin ohjaus niin että sisään/ulos johto maadoitetaan toiminnan ajaksi, Nyt melkein kaikissa kiinankeloissa sähkö otetaan ilman sulaketta suoraan paksusta sähköstä ja siitä jaetaan eteen/taakse johdoille.

Se olisi etuna että sisäkytkimille ei tartte kuin 2 johtoo nykyisen 3 sijasta.
Tulipalovaara poistuu kun "unfused" johto jää pois...

temmi_hoo 24.08.2011 20:25

- paineilmalla voi myös puhaltaa sähkömoottorin sisuksien kautta vesiä pois aiemmin ehdottamani koteloinnin yhteydessä ja jäähdyttää sekin
- öljykylvyssä asuva alennusvaihde oli jotenkin niin itsestäänselvä etten edes muuta ajatellut
- solenoidien korvaaminen paremmin vettä kestävillä puolijohteilla vaatis tutkiskelua mutta vois olla hyvä asia
- paineilmalla toki voi myös puhallella vesiä pois solenoidiboksista tai muusta sähkörasiasta

Täydellinen Vinssi olis luultavasti tosiaan menossa autoon, missä on jo lukkoja ja rengaspaineen tielletäyttöä varten paineilmaa mukana, joten sen käyttö on ihan hyvä juttu. Hurjia litramääriä ei välttämättä irtoa, mutta vähäsen.

Sähkömoottoreista on myös olemassa semmosia malleja, joissa kaikki sähköön koskevat osat on tukevasti paikallaan ja liikkuviin osiin ei johdeta mitään. Nämä kuitenkin vaatii toimiakseen monimutkaisempaa elektroniikkaa eli vaihtosuuntaajan. Bonuksena kyllä sitten moottori toimii vaikka ois täynnä suolavettä niin kauan kunnes laakerit leikkaa. Näitten moottoreitten tehotiheys painoon nähden on ihan omaa luokkaansa.

http://www.ti.com/ww/en/motor_drive_...agnet_PMSM.htm

Kahta moottoria en nyt ihan täysin allekirjota paremmaksi kun yhtä isompaa. Kahden kanssa ne saattaa tapella toisiaan vastaan mikä näkyy lähinnä huonontuneena hyötysuhteena.

Moottori kannattaisi kuitenkin tyypistä riippumatta varustaa sisäisillä lämpöantureilla ja tuoda se anturin tieto sitten sinne ohjauksen puolelle estämään tai sallimaan solenoidin veto. Esimerkiksi Klixonin kaksoismetallikytkimen voi laittaa suoraan sarjaan vinssin ohjauskapulan kytkinten kanssa solenoidin vetokäämeille.

http://www.sensata.com/klixon/circui...er-thermal.htm

Noita meillä duunissa asennellaan aika moneen moottoriin. Tuopa eräskin iso mekaniikkapaja meille moottoreita jotta jälkiasennamme noita käämin sekaan. Toimintatapa on siis NC kytkin, joka avautuu lämpötilan ylittäessä valitun raja-arvon.

mki 24.08.2011 20:48

En oo vinssien kanssa pelannu, enempi pellepelottoman puolella.... tul tämmönen ajatus mieleen: kartio rumpu, naru ohusessa osassa kiinni, naru pitkällä suurempi vääntömomentti esmes kun auto kovassa kiinni, nopeempi/nopeutuu kelatessa kun ollaan vapaamilla vesillä. Kartion kulmaa tai profiilia muuttamalla eri nopeuksia tarjolla? Tai jopa keskellä ohut osa kartiot suurenee rummun reunoja kohden?

EDIT: Tuli heti toinen mieleen, CVT vaihteisto, momentin tarve pakottaa variaattoria tiuhelmalle välitykselle?

Repro 25.08.2011 07:27

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja mki (Viesti 793112)
En oo vinssien kanssa pelannu, enempi pellepelottoman puolella.... tul tämmönen ajatus mieleen: kartio rumpu, naru ohusessa osassa kiinni, naru pitkällä suurempi vääntömomentti esmes kun auto kovassa kiinni, nopeempi/nopeutuu kelatessa kun ollaan vapaamilla vesillä. Kartion kulmaa tai profiilia muuttamalla eri nopeuksia tarjolla? Tai jopa keskellä ohut osa kartiot suurenee rummun reunoja kohden?

EDIT: Tuli heti toinen mieleen, CVT vaihteisto, momentin tarve pakottaa variaattoria tiuhelmalle välitykselle?

Naru kelaantuu sinne kartion ohuempaan kohtaan ja naru on solmussa.

offroadjouni 25.08.2011 09:10

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja VINSSIKAUPPA.fi (Viesti 793080)
-Tarkoititko tuolla rumpukoolla rummunhalkaisijaa vai vinssin vaijerin/köyden kapasiteettia?

Narun kapasiteettia tarkoitin. Esim. minulla on räikän rumpu muutettu ohueammaksi ja leveämmäksi että narua mahtuu enemmän. Leveä rumpu ei sovellu jokaiselle, joten simppeli vaihtoehto olisi tehdä eri levyisiä rumpuja. Haastavampi vaihtoehto olisi tehdä läpivetävä vinssi jossa narukapasiteetti olisi erillisellä kelalla. En nyt heti löytänyt linkkiä mutta olikohan se joku saksalainen C303/C304 jossa oli räikästä läpivetävä ulkoisella narukelalla.

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja VINSSIKAUPPA.fi (Viesti 793080)
- Kuinkahan paljon sähköinen ja mekaanisen hybridille olisi käyttäjiä?

Ei varmasti ole samanlainen massatuote kun perusvinssi. Gigglepinin kaltaisille extreme-vinsseille on kuitenkin ostajakuntansa, ja uskoisin että tässä olisi samaan tapaan potentiaalia olettaen että mekaanisen vinssivedon saa lähelle renkaiden pyörintänopeutta. En silti usko että tästä suuri kaupallinen menestys tulisi. Mekaanisen ja sähköisen hyvien puolinen yhdistäminen olisi hieno juttu - vaikkakin hyvin tehty hydraulivinssi saattaa olla käytännössä toimivampi juttu.

VINSSIKAUPPA.fi 25.08.2011 10:10

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja offroadjouni (Viesti 793198)
Haastavampi vaihtoehto olisi tehdä läpivetävä vinssi jossa narukapasiteetti olisi erillisellä kelalla. En nyt heti löytänyt linkkiä mutta olikohan se joku saksalainen C303/C304 jossa oli räikästä läpivetävä ulkoisella narukelalla.

Onko kellään kokemuksia, kuvia tai linkkejä läpivetävän vinssin suhteen?

Hencca 25.08.2011 10:10

Sunnuntaivinssailijana tuli mieleen muutama asia mitä itse ja varmaan moni muukin kaipailisi ihan perus sähkövinssiin.

- KUNNOLLINEN laakerointi, sinällään ei merkitystä että onko toteutettu kuula/rulla/liukulaakerein mutta Standardimitoilla olevat kunnolliset laakerit.

- Vaseliinin sijaan öljykylpy vaihteistolle. (tämä ei kai ole mikään kummoinen muutos tehdä nykyvinsseihinkään)

- Tuota rumpuasiaa mietin itsekkin että "räikkä" warnissa kun on moottori ja vaihteisto samalla puolella vinssiä niin eri mittaiset/halkaisijalla olevat rummut on helppo toteuttaa tarpeen mukaan. Jotain tällaista voisi kai olla mahdollisuus toteuttaa eli tarvittaessa leveämpi rumpu vakion tilalle jolloin narua/vaijeria saa enemmän mukaan tarvittaessa.

SuurSyömäri 25.08.2011 10:17

Joo. Pelle peloton osastoa. Vinssi tuplarummulla jossa mahdollisuus käyttää rumpuja ehkäpä samalla moottorilla eri tahtiin jonkin sortin vaihteiston avulla. Tai sitten molemmille rummuille eri moottori. Silloin esimerkiksi yhdellä vinssillä voisi tehdä eteenpäin vinssauksen ja myös taaksepäin jos siltä tuntuu. Toiselta rummulta vain naru putkessa tai rullilla taaksepäin. Samalla tämä konsepti mahdollistaisi esimerkiksi kahdesta eri puusta eri suunnista vaikka eteenpäin vinssauksen. Naru kapasiteetti olisi tietty pienempi että laitos pysyisi jollain tasolla jonkin kokoisena. Moottorit voisi sijoittaa esim vinssin rullan yläpuolelle. Rullien väliin tukeva poikkituki jottei vedot vääntele.

Googletin hurjasti ja vastaavaa vinssiä ei käsittääkseni ole ns. Kevyen kaluston hilaukseen tehty. Laivoilla noita on erinäköisiä ja toiminta tavasta ei hajua. Mutta suunnilleen tämän näköinen häkkyrä kyseessä http://www.nauticexpo.com/prod/coast...60-195601.html

Ja hakusanalla double winch löytyy lisää eri sortin vinssukoita. :cool:

VINSSIKAUPPA.fi 25.08.2011 10:35

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja temmi_hoo (Viesti 793101)

Moottori kannattaisi kuitenkin tyypistä riippumatta varustaa sisäisillä lämpöantureilla ja tuoda se anturin tieto sitten sinne ohjauksen puolelle estämään tai sallimaan solenoidin veto.


Tämä on hyvä juttu. Lisään listaan. Varmaan joissain vinsseissä jo toteutettukin.

VINSSIKAUPPA.fi 25.08.2011 10:38

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja SuurSyömäri (Viesti 793224)
Joo. Pelle peloton osastoa. Vinssi tuplarummulla jossa mahdollisuus käyttää rumpuja ehkäpä samalla moottorilla eri tahtiin jonkin sortin vaihteiston avulla. Tai sitten molemmille rummuille eri moottori. Silloin esimerkiksi yhdellä vinssillä voisi tehdä eteenpäin vinssauksen ja myös taaksepäin jos siltä tuntuu. Toiselta rummulta vain naru putkessa tai rullilla taaksepäin. Samalla tämä konsepti mahdollistaisi esimerkiksi kahdesta eri puusta eri suunnista vaikka eteenpäin vinssauksen. Naru kapasiteetti olisi tietty pienempi että laitos pysyisi jollain tasolla jonkin kokoisena. Moottorit voisi sijoittaa esim vinssin rullan yläpuolelle. Rullien väliin tukeva poikkituki jottei vedot vääntele.

Googletin hurjasti ja vastaavaa vinssiä ei käsittääkseni ole ns. Kevyen kaluston hilaukseen tehty. Laivoilla noita on erinäköisiä ja toiminta tavasta ei hajua. Mutta suunnilleen tämän näköinen häkkyrä kyseessä http://www.nauticexpo.com/prod/coast...60-195601.html

Ja hakusanalla double winch löytyy lisää eri sortin vinssukoita. :cool:

Mielenkiintoinen pellepeloton idea! Koko on haastava, jottaa köysikapasiteetit olisivat järkevät.

SuurSyömäri 25.08.2011 10:52

Joo jostainhan sitä olisi tingittävä. Esim narun pituudesta. Mutta pitää jatkonarua messissä niin sekin auttaa..

Tässä näkemysvisio raa´asti mulkattuna tunnetusta merkistä

http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=86965

offroadjouni 25.08.2011 11:34

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja VINSSIKAUPPA.fi (Viesti 793219)
Onko kellään kokemuksia, kuvia tai linkkejä läpivetävän vinssin suhteen?

Ennen kuin joku löytää sen koko threadin niin tuossa pari kuvaa siitä modatusta Räikästä/Gigglepinistä -> http://www.aulro.com/afvb/recovery/1...-middle-3.html

BJ-40/76 25.08.2011 12:20

Läpivetävästä vinssistä:
 
on kokemusta, mutta pelkästään käsikäyttöisenä.
-> purjeveneissä noita on vaikka kuinka paljon, yleensä vähintään 2 kpl.
ja löytyy myös 12v ja 24v sähköversioita.

http://www.captainsshop.fi/verkkokau...alog.php?c=278

Muuten, temmi-hoo: Mulla tuo tasasähkö moottoritekniikka pikkasen ruosteessa, mutta eikö tuo ehdottamasi staattori/roottori kytkentä
ole sarjakytkentä? -> silloin kun kuorma on nolla, niin silloin moottori
pyörii liian lujaa? vai miten suunnittelit rajoittaa pyörimänopeutta?

Ja sitten vielä yksi toivomus supervinssille: Liukukita/rullakita
sivusuunnassa siirrettävä: vaikkapa 3 asennossa-> kun pitkä vinssaus
sivusta niin siirretään kitaa reunaan, että naru ei kelaannu kokoaikaa päätylevyä vasten.
vastaavan toiminnan saa aikaan kääntyvällä vinssinpedillä.

jo aiemmin mainittu vinssiin moottorin ja vaihteiston tuuletus/kuivaus putkisto hyvä.


Ja tuo molempien nappien painaminen yhtä aikaa pitäisi pysäyttää vinssin.


Sivu luotu: 11:09 (GMT +2).