Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

 
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #9  
Vanha 17.07.2011, 23:35
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Jappi Näytä viesti
Tuohon murheeseen voisi auttaa rinnankytkentä. Minulla oli aikoinaan pystylamppumesessä hehkut useamman rinnankytketyn normi lattasulakkeen kautta. Yksi kun paloi (tai hapettui kuten siinä yleensä) niin kaikki loputkin paloi erittäin nopeasti.
Jos sulakkeita aletaan kytkemään rinnan, niin silloin myös johdot, jotka ovat ennen
ja jälkeen sulakkeen, on kytkettävä rinnan.

SIIS jos tässä subarun tapauksessa haluttais käyttää 2 kpl noita 60 amppeerin
sulakkeita, niin sulakepesää syöttävä johto (erotusreleeltä), sulakepesä, sulake ja sulakepesältä akkukenkään pitää tehdä identtiseksi.
(siis samanlaisiksi), jotta teoriassa saataisiin yksi 120 A sulake.

Muuten käy niinkuin Jappi sanoi, ensin palaa yksi sulake ja heti perään loput,
vaikka kyseessä ei ole kuin pieni hapettuma (itse olisin varmaan pistänyt tuohon w115 johtotähteen yhtämonta relettä(ja niitä suojaavia sulakkeita)
kuin on pyttyjä.

Ja tuossa minun suosituksessa, missä sähkön syöttö otetaan suoraa laturin
latausvirtapultilta, niin tuo 60 A lienee riittävä, siis hupiakku ei ota niin paljoa
virtaa vastaan/latausjärjestelmä ei pysty tarjoamaan/noilla ylimääräisillä johdotuksilla: että tuo 60A palaa.

MUTTA MUTTA: tuossa ehdottamassani kytkennässä tuo hupiakku voi teoreettisessa
ongelmatilanteessa (erotus rele ei toimi, ja laturi/latauspiiri oikosulussa)
syöttää sähköä tuohon oikosulkuun, ja saada aikaan tulipalon, ja silloin
tuo oikosulkuvirtaa rajoittava 60A sulake toimisi varmemmin kuin 2x60A.

Ja jos tuo laturi latausvirta (auton normaalikulutuksen lisäksi) olisi esimerkiksi
tuo 60A.

Ja oletetaan seuraavaa: a) johto hupiakulle 4m 16 cu, maadoitus vastaa syöttöä! siis yht 8m 16mm2 kuparia
b)erotusrele ja sulake ja kaikki liitokset häviöttömiä (todellisuus vastaa varmaan tuota
syöttäkaapelin vastusta)
c) hupiakku ottaa vastaan tuon 60A 14 Voltin jännitteellä.

Siis syöttöjohto 8m 16mm2 cu -> siis vastus 0,009 Ohmia.
ja virta on 60 Amppeeria
Joten jännitehäviö on 0,54 volttia, siis laturilla pitää olla
14V + 0,54 Volttia = 14,54 volttia.
Ja minusta tuo on kovasti optimistinen, edes 15 voltilla ei päästä tuohon 60A:iin 14 voltin jännitteellä (rele liitos yms häviöt mukaan laskettuna).

toki jos siellä hupiakkuina paljon/parempia akkuja, ja syöttöjohto vaikkapa 35mm2,
niin kyllähän se sulake voi palaa, mutta en usko k.o yhdistelmään vakio subarussa.

Toivottavasti en sekoittanut täysin?
Vastaa lainaten
 


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Jäähdytys/Lämmitys järjestelmän puhdistus??? Glutton Tekniikka & Jutustelu 6 19.12.2010 13:46
jäähdytys järjestelmän paine? burton Tekniikka & Jutustelu 13 26.10.2009 21:46
Kaks akkua La tuskaa Tekniikka & Jutustelu 9 06.01.2009 11:18
O Jännitteenalennin eli kaks vepele O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 3 17.03.2007 11:48
Jäähd. järjestelmän "korkki" Jeeper Tekniikka & Jutustelu 2 09.02.2006 07:53


Sivu luotu: 12:58 (GMT +2).