Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 24.03.2011, 23:35
Mikki:n Avatar
Mikki Mikki ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 14.06.05
Sijainti: Hyvinkää, Finland.
Viestit: 1.462
Perusasetus

ja kumminkin joku kysyy kohta paljonko ilma painaa???

Ollaan viksuja ja kerrotaan sekin, jotta 1m3 ilmaa painaa TASAN kilon eli tuhat grammaa...

Saivartelijat voivat sitten tunkea sen kosteus% sitten ihan omaan an******sa...

__________________
---------------------------------------------
# # # Jos se ei satu, silloin se maksaa... # # #
---------------------------------------------
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 25.03.2011, 01:00
vmt:n Avatar
vmt vmt ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 29.12.09
Sijainti: Vantaa
Viestit: 1.877
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Mikki Näytä viesti
ja kumminkin joku kysyy kohta paljonko ilma painaa???

Ollaan viksuja ja kerrotaan sekin, jotta 1m3 ilmaa painaa TASAN kilon eli tuhat grammaa...

Saivartelijat voivat sitten tunkea sen kosteus% sitten ihan omaan an******sa...
Silläkin uhalla, että leimautuu pilkunnussijaksi, niin pakko korjata, että ilma ei paina tasan kiloa. Tai voi se sen painaa jossain kahden kilometrin korkeudessa ja +2 asteen lämpötilassa.

NTP (0 astetta C ja normaali ilmanpaine) olosuhteissa kuitenkin paljon enemmän, eli n.1,3 kg/m3. Tuossa nyt joku linkki, joka ekana vastaan sattui: http://fi.wikipedia.org/wiki/Ilma
Kuivan ilman tiheydelle voi käyttää esim. huoneenlämmössä ja täälläpäin normaaleilla korkeuksilla likiarvoa 1,2 kg/m3.

Ja tässähän ei sitten kosteusprosentti vaikuta, kun se ei noissa tiheyksissä ole mukana.

Joten jos tuota TASAN kiloa käyttää laskennassa, niin on aika reilusti seokset pielessä...
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 25.03.2011, 01:19
Mikki:n Avatar
Mikki Mikki ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 14.06.05
Sijainti: Hyvinkää, Finland.
Viestit: 1.462
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja vmt Näytä viesti
Silläkin uhalla, että leimautuu pilkunnussijaksi, niin pakko korjata, että ilma ei paina tasan kiloa. Tai voi se sen painaa jossain kahden kilometrin korkeudessa ja +2 asteen lämpötilassa.

NTP (0 astetta C ja normaali ilmanpaine) olosuhteissa kuitenkin paljon enemmän, eli n.1,3 kg/m3. Tuossa nyt joku linkki, joka ekana vastaan sattui: http://fi.wikipedia.org/wiki/Ilma
Kuivan ilman tiheydelle voi käyttää esim. huoneenlämmössä ja täälläpäin normaaleilla korkeuksilla likiarvoa 1,2 kg/m3.

Ja tässähän ei sitten kosteusprosentti vaikuta, kun se ei noissa tiheyksissä ole mukana.

Joten jos tuota TASAN kiloa käyttää laskennassa, niin on aika reilusti seokset pielessä...
Ihan standardi juttu:
- 1000mbar ja 1m3 = 1000g eli kansanomaisesti kilo...
Miksiköhän ilmanpaine ilmoitetaan merenpinnan tasolla 1210mbar???
Miksi autot tuottavat pakkasella enemmän tehoa kuin helteessä???
Miksi turboahdettujen autojen ahtimet hajoavat kovassa helteessä tai kovassa pakkasessa???
Ilmankosteudella varmaankin jotain tekoa...

nm. 500cid ja 3000hp / 6.12sek - 402,15m suoraanajossa...
__________________
---------------------------------------------
# # # Jos se ei satu, silloin se maksaa... # # #
---------------------------------------------
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 25.03.2011, 01:30
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.442
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Mikki Näytä viesti
Ihan standardi juttu:
- 1000mbar ja 1m3 = 1000g eli kansanomaisesti kilo...
Miksiköhän ilmanpaine ilmoitetaan merenpinnan tasolla 1210mbar???
Miksi autot tuottavat pakkasella enemmän tehoa kuin helteessä???
Miksi turboahdettujen autojen ahtimet hajoavat kovassa helteessä tai kovassa pakkasessa???
Ilmankosteudella varmaankin jotain tekoa...

nm. 500cid ja 3000hp / 6.12sek - 402,15m suoraanajossa...
Kansanomaisesti kyllä kilo, mutta eikös NTP- olosuhteissa ilma paina jotain reilut 1200g/ M^3? Jos nyt yhtään muistan fysiikasta ja kemiasta mitään Ja tuo "kilo" on vain kilo, ei virallinen kilon määritelmä

Sehän on kyllä ihan fakta että ilmanlämpö ja kosteus vaikuttaa helvetisti moottorista saatuihin teholukemiin. Yksi hyvä pointti on noi kiihdytysautot, toinen hyvä esimerkki on toisen sortin kiihdytysvehkeet - lentokoneet. Lämpimän/ kostean kelin lentoonlähtöpainoissa ja/tai tarvittavassa kiitotien pituudessa on aivan järkyttäviä eroja. Ja toki vaikuttaa myös maaston korkeus.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 25.03.2011, 01:53
vmt:n Avatar
vmt vmt ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 29.12.09
Sijainti: Vantaa
Viestit: 1.877
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Mikki Näytä viesti
Ihan standardi juttu:
- 1000mbar ja 1m3 = 1000g eli kansanomaisesti kilo...
Miksiköhän ilmanpaine ilmoitetaan merenpinnan tasolla 1210mbar???
Miksi autot tuottavat pakkasella enemmän tehoa kuin helteessä???
Miksi turboahdettujen autojen ahtimet hajoavat kovassa helteessä tai kovassa pakkasessa???
Ilmankosteudella varmaankin jotain tekoa...

nm. 500cid ja 3000hp / 6.12sek - 402,15m suoraanajossa...
Varmaan kannattaisi lukea ne standardijutut uudelleen, niin selviää se ilman tiheyskin sitten.

Siihen ilmoitettuun normaali-ilmanpaineeseen merenpinnan tasolla ei vaikuta se kosteus.

Kun luet ne standardijutut uudestaan, niin huomaat kuinka paljon lämpötila vaikuttaa ilman tiheyteen ja sitten voit miettiä kuinka paljon sillä on vaikutusta niiden ahtimien hajoamiseen. Vai aattelitko, että pakkasella ne hajoaa vedenpuutteeseen? Silloinhan ilmassa ei ole vettä massayksikköinä kuin hyvin vähän, vaikka suhteellinen kosteus olisikin 100%. Silti ilman tiheys on suurimmillaan juuri silloin kovilla pakkasilla. Vielä kun tuohon tutkit sen, kuinka paljon ilma voi sisältää vettä vaikkapa +30 asteen lämpötilassa, niin näet, mitkä asiat vaikuttaa minkäkin verran.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 25.03.2011, 22:34
RIPAX RIPAX ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 24.04.09
Sijainti: vihti
Viestit: 2.242
Perusasetus

Käytäntöä..


Kaikki edellämainittu on juuri sitä materiaalia jota käytiin läpi niillä tunneilla ku meikä lintsasi koulusta. Mut pari ruuvaritason "nyrkki"säätöä:kuumalla kelillä säädetään laihemmalle ku kylmällä. Viileänä kesäiltana varsinki sateen jälkeen rikkaammalle,ja tää ei oo mikään Tauno Palo/ Ansa ja juhannuskoivut heiluu juttu. Eli se kosteus ja viileys vaatii lisää pensaa = lisää löylyä. Tämä pätee varsinkin tiukka viritteisissä kakstahtisissa. Esim. 125cc crossi pyörissä on yleisesti yli40hv. Mäntä moottorisissa lentskareissa turbo ei ole niinkään tehon takia vaan siksi että päästään korkeammalle,yläilmoissa kun on vähempi ilmanpainettta joten sitä pitää ihan tyrkyttää moottorille ettei tukehdu.
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 26.03.2011, 05:27
helmapelti:n Avatar
helmapelti helmapelti ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 07.12.08
Sijainti: Tampere
Viestit: 1.195
Perusasetus

Miksi ahdin hajoaisi pakkasessa? Tietty jos pakkanen estää voitelun tai imuputkista irtoaa jäätä mutta miksi muuten?
No miksi se hajoaisi helteessä? Ehkä öljy ohenee ja öljynpaine laskee mutta lämpökuormaa ahdin kai kestää enemmän kuin kone.
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 26.03.2011, 23:29
RIPAX RIPAX ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 24.04.09
Sijainti: vihti
Viestit: 2.242
Perusasetus

Teoria.


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja helmapelti Näytä viesti
Miksi ahdin hajoaisi pakkasessa? Tietty jos pakkanen estää voitelun tai imuputkista irtoaa jäätä mutta miksi muuten?
No miksi se hajoaisi helteessä? Ehkä öljy ohenee ja öljynpaine laskee mutta lämpökuormaa ahdin kai kestää enemmän kuin kone.
Käytännössä se ahdin useimmiten hajoaa ihan kuluneisuuttaan,tai sinne pääsee joku kokkare niinku ilmanputsarin tiivisteen riekale tai joku kokkare itse putkista tms. Tässä kai ajettiin takaa sen ahtimen toimintaa ilman tiheyteen liittyen,merkitystä on myös kaiken kaikkiaan moottorin ohjauksen ja anturitietojen paikkansa pitävyyteen äärioloissa. Se että ahdin hajoaa kuumassa vois olla merkki siitä et ei oo jälki käytetty tai jos kylmässä ni voi syy voi olla muualla kuin itse ahtimessa. Itsellänikin herää kysymys: mistä tietää että ahdin on pakkasen takia hajonnut? Miksi kaikki ahtimet eivät ole pakkasessa millänsäkään?
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 03.04.2011, 23:22
Mikki:n Avatar
Mikki Mikki ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 14.06.05
Sijainti: Hyvinkää, Finland.
Viestit: 1.462
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja helmapelti Näytä viesti
Miksi ahdin hajoaisi pakkasessa?
Kylmää ilmaa menee enemmän, jolloin ilmamassa on suurempi, jotta saadaan aikaan haluttu ahtopaine, eli turbiini joutuu "pumppaamaan" enemmän ilmaa (ja pyörimään enemmän kierroksia) jotta pelit kulkee. Aiheuttaa vääntömomentin laskemisen kompuran puolella ja sen takia akseli napsahtaa...

Havaittavissa ainakin omasa ajopelissä, jotta pakkasella tuntuu "iloisesti" vinkuvan, kun muuten onpi suht äänetöntä!
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja helmapelti Näytä viesti
No miksi se hajoaisi helteessä?
Ilmamassa painavaa koska sisältää vettä suhteessa "normaaliin" tilanteeseen ja painava ilma rasittaa kompressoripyörää, jolloin akseliin kohdistuu jälleen normaalia suurempi vääntömomentti ja "naps"...

Tämä ei ole TIETEELLISTÄ faktaa vaan 20vuoden "päättelyn" tulos, koska ahtimet nyt tuppaa paukahtamaan aina "ääriolosuhteissa", eli pakkasilla ja helteillä (ilman että autoista on muuta vikaa löydetty...)
__________________
---------------------------------------------
# # # Jos se ei satu, silloin se maksaa... # # #
---------------------------------------------
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Dieselmoottorin ilmamäärä? Mappe Tekniikka & Jutustelu 15 03.03.2010 22:02
Moottorin osia? RIPAX Tekniikka & Jutustelu 2 06.12.2009 21:34
Fj:n 3,9 ja hj-60:n moottorin paino? Jii-Jii Tekniikka & Jutustelu 2 13.08.2009 20:52
Lj moottorin laakerit Micco Tekniikka & Jutustelu 1 01.04.2008 07:37
O:LJ:n moottorin lohko Pasi66 O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 1 14.06.2006 15:42


Sivu luotu: 16:43 (GMT +2).