Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   Moottorin tarvitsema ilmamäärä (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=82402)

t.haapala 22.03.2011 21:19

Moottorin tarvitsema ilmamäärä
 
Miten lasketaan 4-tahti moottorin imemä ilma?
Eli meneekö se suoralla kaavalla esim. 2 litrasen koneen 1-kampiakselin kierros = 1L ilmaa?

vmt 22.03.2011 22:12

Noinhan se karkeastiottaen vapaastihengittävässä moottorissa on. Todellisuudessa 100%:n täytöstä ei sylintereihin ihan helpolla tule eikä varsinkaan koko kierrosalueella.

hj 22.03.2011 22:21

1L polttoainetta/14000L ilmaa

Pauli 22.03.2011 22:42

http://ptaff.ca/air/?lang=en_CA

mikkoimp 23.03.2011 00:23

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja hj (Viesti 752296)
1L polttoainetta/14000L ilmaa

riippuen tietysti aineesta..
12,7/1 on kai se liki tavoiteltua bensa moottoreissa ja joku 15/1 tuntuu olevan diisselissä raja jonka jälkeen savutus ja terminen kuorma alkaa nousemaan jyrkästi vaikka ehkä tehoa saadaan vielä hiukan puristettua lisää jos enemmän soppaa annetaan... ja nuo ovat siis ilmaa kg/polttoainetta kg..
diisselihän käy normaalisti suurella ilma ylijäämällä, tyhjäkäynnillä voi olla luokkaa 100/1 seokset, bensassa taasen tavoitellaan aina optimaalista seosta, turvallisuu syistä yleensä vedetään ainakin ahdoilla vähän rikkaan puolelle.. tietysti oma asiansa ovat laihaseos moottorit, mutta niihin en nyt puutu eikä ole edes tietoa niistä..

mikkoimp 23.03.2011 00:28

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja vmt (Viesti 752289)
Noinhan se karkeastiottaen vapaastihengittävässä moottorissa on. Todellisuudessa 100%:n täytöstä ei sylintereihin ihan helpolla tule eikä varsinkaan koko kierrosalueella.

jep, ihan helpolla ei tuota 100% täytöstä saada, eikä varsinkaan näillä kulkineilla mitä täälllä palstalla liikkuu, mutta kyllä se vapariinkin on mahdollista saada hyvin imu- ja pakosarja pulssittamalla jopa yli 100% täytös vaikka se hullulta kuulostaakin!
pitää tällöin tietysti olla muutkin asiat kunnossa, nokat, kanavat oikein muotoillut, virtaavat venttiilit, seetit jne..

Heguli 23.03.2011 15:58

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja mikkoimp (Viesti 752338)
jep, ihan helpolla ei tuota 100% täytöstä saada, eikä varsinkaan näillä kulkineilla mitä täälllä palstalla liikkuu, mutta kyllä se vapariinkin on mahdollista saada hyvin imu- ja pakosarja pulssittamalla jopa yli 100% täytös vaikka se hullulta kuulostaakin!
pitää tällöin tietysti olla muutkin asiat kunnossa, nokat, kanavat oikein muotoillut, virtaavat venttiilit, seetit jne..

Aikanaan kun Keke vielä ajoi formuloissa niin ahtamattomaan Cosworthin koneeseen saatiin (tietyllä pyörimisnopeusalueella) n. 0,3 bar ahtopainetta. Tuo lukema 0,3 on aika kaukainen muistikuva, ihan takuuseen en mene.

Olisko toi kone: http://www.redbubble.com/people/marc...ula-one-engine

kany 23.03.2011 17:01

Ram Air
 
Formuloissa on varmaankin ollut kyseessä osaltaan myös ns Ram Air ahtaminen.

http://en.wikipedia.org/wiki/Ram-air_intake

Sekin on aika hankala järjestää noihin offroad kapistuksiin ;)

Heguli 23.03.2011 17:13

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja kany (Viesti 752467)
Formuloissa on varmaankin ollut kyseessä osaltaan myös ns Ram Air ahtaminen.

http://en.wikipedia.org/wiki/Ram-air_intake

Sekin on aika hankala järjestää noihin offroad kapistuksiin ;)

Näin saattaa olla, en tarkaan tiedä miten asian ovat toteuttaneet noissa formuloissa. Kyllähän siitäkin ahtopainetta saadaan, kun painetaan suoralla 300 km/h.

Jotenkin on jäänyt takaraivoon sellainen muistikuva, että tuosta kossun koneesta saatiin penkissä mitattua tuo "ahtopaine". Siinä idea oli ilman värähtely noissa tarkkaan muotoilluissa imutorvissa. Eli imuventtiilin auetessa oli ilma liikkeelle kohti sylinteriä jo valmiiksi.

thudor 23.03.2011 21:19

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja t.haapala (Viesti 752265)
Miten lasketaan 4-tahti moottorin imemä ilma?
Eli meneekö se suoralla kaavalla esim. 2 litrasen koneen 1-kampiakselin kierros = 1L ilmaa?

Suoralla kaavalla 1 kampuran kierros= koneen koon verran ilmaa, eri sylinterit vaan vetää sen eri aikaan..;)

pajerotdic 23.03.2011 21:29

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja mikkoimp (Viesti 752337)
riippuen tietysti aineesta..
12,7/1 on kai se liki tavoiteltua bensa moottoreissa

14,7kg/1kg ilma/Bensa on täydellinen palaminen

t.haapala 23.03.2011 21:30

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja thudor (Viesti 752562)
Suoralla kaavalla 1 kampuran kierros= koneen koon verran ilmaa, eri sylinterit vaan vetää sen eri aikaan..;)

Nyt meni kyl mult tää homma ohi, mihis tää perustuu?:confused:

Mun käsityksen mukaan kampuran tarvii pyörii 2 kokonaist kierrost ennenko kaikki sylinterit on imeny ittensä täyteen eli koneen koon verran.

Vai oliks tää taas joku "apinaa koijataan" kompaläppä :D

thudor 23.03.2011 21:49

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja t.haapala (Viesti 752570)
Nyt meni kyl mult tää homma ohi, mihis tää perustuu?:confused:

Mun käsityksen mukaan kampuran tarvii pyörii 2 kokonaist kierrost ennenko kaikki sylinterit on imeny ittensä täyteen eli koneen koon verran.

Vai oliks tää taas joku "apinaa koijataan" kompaläppä :D

Apinan aivot, sori:D. Jäi tietysti pari tahtia välistä:(

RIPAX 23.03.2011 23:06

VVT.
 
Tojotalla on se VVT, ja kelläs oli T-vis? se kai on just semmonen "pulssiahdettu" tai resonanssi ahdettu mut kovin kapealla kierros alueellahan siitä on hyötyä. Aikoinaan oli Ducati motskareissa semmone vaijeri viritys mikä pidensi/lyhensi semmosta torvea imupuolella et sil ois just tehostettu sitä resonanssia. Samasta syystä Suzuki väitti että heidän koneensa on sitä tehokkaampi mitä isompi on ilman putsarin tilavuus. No se kone kiersi muistaakseen 18000kierr./min ja löylyä n.230hv joten ei taida vaikuttaa näissä meitin värkeissä. Ja sen takiahan on nyky motoreissa se ilmamassa mittari kun on niin epätasanen se ilman tarve koneessa joten on hankala annostella pentsiiniä. Tosin ei moni tehokaskaan moottori oo sitä massamittaria tarvinnu.

mikkoimp 24.03.2011 01:39

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja pajerotdic (Viesti 752569)
14,7kg/1kg ilma/Bensa on täydellinen palaminen

hyvä että joku oikelukee kirjoitetun, ei ole aina ihan oikea suhde lomalla, yöllä ja viinalla :D

eli tuo 14,7 on oikein..

hpotteri 24.03.2011 22:27

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja pajerotdic (Viesti 752569)
14,7kg/1kg ilma/Bensa on täydellinen palaminen

Tai siis vähiten epätäydellinen.

Mikki 24.03.2011 23:35

ja kumminkin joku kysyy kohta paljonko ilma painaa???

Ollaan viksuja ja kerrotaan sekin, jotta 1m3 ilmaa painaa TASAN kilon eli tuhat grammaa...

Saivartelijat voivat sitten tunkea sen kosteus% sitten ihan omaan an******sa...

Mikki 24.03.2011 23:48

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja RIPAX (Viesti 752621)
VVT

Variable Valve Timing, eli ei vaikuta imusarjaan millään tavalla vaan muuttaa nokka-akseleiden ajoitusta moottorin ohjauksen mukaan. Toimii moottorin öljynpaineella hydraulisesti (ja kaikilla lähes sama lyhenne muuten...)

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja kany (Viesti 752467)
Ram Air ahtaminen.

Siis patopaine, sellanen moottorikin löytyy SR-71 Blackbird:stä, mut se meneekin korkeella ja KOVAA!!!
http://en.wikipedia.org/wiki/Lockheed_SR-71_Blackbird

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja kany (Viesti 752467)
Sekin on aika hankala järjestää noihin offroad kapistuksiin ;)

Ei oo, ajaa tarpeeks kovaa ja rakentaa sen painekammion... Eli Ram Air - intake joka muuten on rakennettu aikoinaan mm. Hemi Cudaan!!! Ja olisha se komeeta ku muut hiippailee suolla, niin itte vetäis 200lasissa ja plaanissa :eek::eek::eek:

RIPAX 25.03.2011 00:04

VVT.
 
Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Mikki (Viesti 753013)
Variable Valve Timing, eli ei vaikuta imusarjaan millään tavalla vaan muuttaa nokka-akseleiden ajoitusta moottorin ohjauksen mukaan. Toimii moottorin öljynpaineella hydraulisesti (ja kaikilla lähes sama lyhenne muuten...)


Siis patopaine, sellanen moottorikin löytyy SR-71 Blackbird:stä, mut se meneekin korkeella ja KOVAA!!!
http://en.wikipedia.org/wiki/Lockheed_SR-71_Blackbird


Ei oo, ajaa tarpeeks kovaa ja rakentaa sen painekammion... Eli Ram Air - intake joka muuten on rakennettu aikoinaan mm. Hemi Cudaan!!! Ja olisha se komeeta ku muut hiippailee suolla, niin itte vetäis 200lasissa ja plaanissa :eek::eek::eek:

Kun nyt päästiin tähän meikäläisen lempi aiheeseen ni venttiilien ajotus ei toki vaikuta imusarjaan mutta imusarjan resonanssiin kylläkin,imuilman puristumiseen toki vaikuttaa moni asia. Motskareissa oli/on yleisesti käytetty patopainetta hyväksi,Hayabusassa tais olla 10% enemmän tehoa 300km/h nopeudessa kun esim. dynossa. Ensimmäisiä scooppeja mitä jenkki autoihin tehtiin ei oltu testattu sen kummemmin eikä ne aina toimineet imuilmaa edes auttavasti. Olivat lähinnä koriste kunnes aerodynamiikka kehittyi.

vmt 25.03.2011 01:00

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Mikki (Viesti 753008)
ja kumminkin joku kysyy kohta paljonko ilma painaa???

Ollaan viksuja ja kerrotaan sekin, jotta 1m3 ilmaa painaa TASAN kilon eli tuhat grammaa...

Saivartelijat voivat sitten tunkea sen kosteus% sitten ihan omaan an******sa...

Silläkin uhalla, että leimautuu pilkunnussijaksi, niin pakko korjata, että ilma ei paina tasan kiloa. Tai voi se sen painaa jossain kahden kilometrin korkeudessa ja +2 asteen lämpötilassa.

NTP (0 astetta C ja normaali ilmanpaine) olosuhteissa kuitenkin paljon enemmän, eli n.1,3 kg/m3. Tuossa nyt joku linkki, joka ekana vastaan sattui: http://fi.wikipedia.org/wiki/Ilma
Kuivan ilman tiheydelle voi käyttää esim. huoneenlämmössä ja täälläpäin normaaleilla korkeuksilla likiarvoa 1,2 kg/m3.

Ja tässähän ei sitten kosteusprosentti vaikuta, kun se ei noissa tiheyksissä ole mukana.

Joten jos tuota TASAN kiloa käyttää laskennassa, niin on aika reilusti seokset pielessä...

Mikki 25.03.2011 01:14

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja RIPAX (Viesti 753017)
Kun nyt päästiin tähän meikäläisen lempi aiheeseen ni venttiilien ajotus ei toki vaikuta imusarjaan mutta imusarjan resonanssiin kylläkin,imuilman puristumiseen toki vaikuttaa moni asia.

Juuri näin, ajatukseni kun ei ollut alkaa saivartelemaan, vaan kertomaan tuon VVT lyhenteen!

Imusarjan resonanssi onkin sitten "haastavampi" juttu, jota ei ehkä kannata täällä alkaa laskeskelemaan!!!

Mikki 25.03.2011 01:19

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja vmt (Viesti 753020)
Silläkin uhalla, että leimautuu pilkunnussijaksi, niin pakko korjata, että ilma ei paina tasan kiloa. Tai voi se sen painaa jossain kahden kilometrin korkeudessa ja +2 asteen lämpötilassa.

NTP (0 astetta C ja normaali ilmanpaine) olosuhteissa kuitenkin paljon enemmän, eli n.1,3 kg/m3. Tuossa nyt joku linkki, joka ekana vastaan sattui: http://fi.wikipedia.org/wiki/Ilma
Kuivan ilman tiheydelle voi käyttää esim. huoneenlämmössä ja täälläpäin normaaleilla korkeuksilla likiarvoa 1,2 kg/m3.

Ja tässähän ei sitten kosteusprosentti vaikuta, kun se ei noissa tiheyksissä ole mukana.

Joten jos tuota TASAN kiloa käyttää laskennassa, niin on aika reilusti seokset pielessä...

Ihan standardi juttu:
- 1000mbar ja 1m3 = 1000g eli kansanomaisesti kilo...
Miksiköhän ilmanpaine ilmoitetaan merenpinnan tasolla 1210mbar???
Miksi autot tuottavat pakkasella enemmän tehoa kuin helteessä???
Miksi turboahdettujen autojen ahtimet hajoavat kovassa helteessä tai kovassa pakkasessa???
Ilmankosteudella varmaankin jotain tekoa...

nm. 500cid ja 3000hp / 6.12sek - 402,15m suoraanajossa...

Timo_L 25.03.2011 01:30

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Mikki (Viesti 753023)
Ihan standardi juttu:
- 1000mbar ja 1m3 = 1000g eli kansanomaisesti kilo...
Miksiköhän ilmanpaine ilmoitetaan merenpinnan tasolla 1210mbar???
Miksi autot tuottavat pakkasella enemmän tehoa kuin helteessä???
Miksi turboahdettujen autojen ahtimet hajoavat kovassa helteessä tai kovassa pakkasessa???
Ilmankosteudella varmaankin jotain tekoa...

nm. 500cid ja 3000hp / 6.12sek - 402,15m suoraanajossa...

Kansanomaisesti kyllä kilo, mutta eikös NTP- olosuhteissa ilma paina jotain reilut 1200g/ M^3? Jos nyt yhtään muistan fysiikasta ja kemiasta mitään :o Ja tuo "kilo" on vain kilo, ei virallinen kilon määritelmä ;)

Sehän on kyllä ihan fakta että ilmanlämpö ja kosteus vaikuttaa helvetisti moottorista saatuihin teholukemiin. Yksi hyvä pointti on noi kiihdytysautot, toinen hyvä esimerkki on toisen sortin kiihdytysvehkeet - lentokoneet. Lämpimän/ kostean kelin lentoonlähtöpainoissa ja/tai tarvittavassa kiitotien pituudessa on aivan järkyttäviä eroja. Ja toki vaikuttaa myös maaston korkeus.

vmt 25.03.2011 01:53

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Mikki (Viesti 753023)
Ihan standardi juttu:
- 1000mbar ja 1m3 = 1000g eli kansanomaisesti kilo...
Miksiköhän ilmanpaine ilmoitetaan merenpinnan tasolla 1210mbar???
Miksi autot tuottavat pakkasella enemmän tehoa kuin helteessä???
Miksi turboahdettujen autojen ahtimet hajoavat kovassa helteessä tai kovassa pakkasessa???
Ilmankosteudella varmaankin jotain tekoa...

nm. 500cid ja 3000hp / 6.12sek - 402,15m suoraanajossa...

Varmaan kannattaisi lukea ne standardijutut uudelleen, niin selviää se ilman tiheyskin sitten.

Siihen ilmoitettuun normaali-ilmanpaineeseen merenpinnan tasolla ei vaikuta se kosteus.

Kun luet ne standardijutut uudestaan, niin huomaat kuinka paljon lämpötila vaikuttaa ilman tiheyteen ja sitten voit miettiä kuinka paljon sillä on vaikutusta niiden ahtimien hajoamiseen. Vai aattelitko, että pakkasella ne hajoaa vedenpuutteeseen? Silloinhan ilmassa ei ole vettä massayksikköinä kuin hyvin vähän, vaikka suhteellinen kosteus olisikin 100%. Silti ilman tiheys on suurimmillaan juuri silloin kovilla pakkasilla. Vielä kun tuohon tutkit sen, kuinka paljon ilma voi sisältää vettä vaikkapa +30 asteen lämpötilassa, niin näet, mitkä asiat vaikuttaa minkäkin verran.

RIPAX 25.03.2011 22:34

Käytäntöä..
 
Kaikki edellämainittu on juuri sitä materiaalia jota käytiin läpi niillä tunneilla ku meikä lintsasi koulusta. Mut pari ruuvaritason "nyrkki"säätöä:kuumalla kelillä säädetään laihemmalle ku kylmällä. Viileänä kesäiltana varsinki sateen jälkeen rikkaammalle,ja tää ei oo mikään Tauno Palo/ Ansa ja juhannuskoivut heiluu juttu. Eli se kosteus ja viileys vaatii lisää pensaa = lisää löylyä. Tämä pätee varsinkin tiukka viritteisissä kakstahtisissa. Esim. 125cc crossi pyörissä on yleisesti yli40hv. Mäntä moottorisissa lentskareissa turbo ei ole niinkään tehon takia vaan siksi että päästään korkeammalle,yläilmoissa kun on vähempi ilmanpainettta joten sitä pitää ihan tyrkyttää moottorille ettei tukehdu.


Sivu luotu: 19:01 (GMT +2).