Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 23.03.2011, 00:28
mikkoimp:n Avatar
mikkoimp mikkoimp ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 20.06.06
Sijainti: Meripori, Finland.
Viestit: 1.234
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja vmt Näytä viesti
Noinhan se karkeastiottaen vapaastihengittävässä moottorissa on. Todellisuudessa 100%:n täytöstä ei sylintereihin ihan helpolla tule eikä varsinkaan koko kierrosalueella.
jep, ihan helpolla ei tuota 100% täytöstä saada, eikä varsinkaan näillä kulkineilla mitä täälllä palstalla liikkuu, mutta kyllä se vapariinkin on mahdollista saada hyvin imu- ja pakosarja pulssittamalla jopa yli 100% täytös vaikka se hullulta kuulostaakin!
pitää tällöin tietysti olla muutkin asiat kunnossa, nokat, kanavat oikein muotoillut, virtaavat venttiilit, seetit jne..

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 23.03.2011, 15:58
Heguli:n Avatar
Heguli Heguli ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 22.06.06
Sijainti: Espoo / Suomusjärvi
Viestit: 7.321
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja mikkoimp Näytä viesti
jep, ihan helpolla ei tuota 100% täytöstä saada, eikä varsinkaan näillä kulkineilla mitä täälllä palstalla liikkuu, mutta kyllä se vapariinkin on mahdollista saada hyvin imu- ja pakosarja pulssittamalla jopa yli 100% täytös vaikka se hullulta kuulostaakin!
pitää tällöin tietysti olla muutkin asiat kunnossa, nokat, kanavat oikein muotoillut, virtaavat venttiilit, seetit jne..
Aikanaan kun Keke vielä ajoi formuloissa niin ahtamattomaan Cosworthin koneeseen saatiin (tietyllä pyörimisnopeusalueella) n. 0,3 bar ahtopainetta. Tuo lukema 0,3 on aika kaukainen muistikuva, ihan takuuseen en mene.

Olisko toi kone: http://www.redbubble.com/people/marc...ula-one-engine
__________________
Tumpula Racing Team
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 23.03.2011, 17:01
kany:n Avatar
kany kany ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 19.07.04
Sijainti: Ii, Finland.
Viestit: 454
Perusasetus

Ram Air


Formuloissa on varmaankin ollut kyseessä osaltaan myös ns Ram Air ahtaminen.

http://en.wikipedia.org/wiki/Ram-air_intake

Sekin on aika hankala järjestää noihin offroad kapistuksiin
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 23.03.2011, 17:13
Heguli:n Avatar
Heguli Heguli ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 22.06.06
Sijainti: Espoo / Suomusjärvi
Viestit: 7.321
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja kany Näytä viesti
Formuloissa on varmaankin ollut kyseessä osaltaan myös ns Ram Air ahtaminen.

http://en.wikipedia.org/wiki/Ram-air_intake

Sekin on aika hankala järjestää noihin offroad kapistuksiin
Näin saattaa olla, en tarkaan tiedä miten asian ovat toteuttaneet noissa formuloissa. Kyllähän siitäkin ahtopainetta saadaan, kun painetaan suoralla 300 km/h.

Jotenkin on jäänyt takaraivoon sellainen muistikuva, että tuosta kossun koneesta saatiin penkissä mitattua tuo "ahtopaine". Siinä idea oli ilman värähtely noissa tarkkaan muotoilluissa imutorvissa. Eli imuventtiilin auetessa oli ilma liikkeelle kohti sylinteriä jo valmiiksi.
__________________
Tumpula Racing Team
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 24.03.2011, 23:48
Mikki:n Avatar
Mikki Mikki ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 14.06.05
Sijainti: Hyvinkää, Finland.
Viestit: 1.462
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja RIPAX Näytä viesti
VVT
Variable Valve Timing, eli ei vaikuta imusarjaan millään tavalla vaan muuttaa nokka-akseleiden ajoitusta moottorin ohjauksen mukaan. Toimii moottorin öljynpaineella hydraulisesti (ja kaikilla lähes sama lyhenne muuten...)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja kany Näytä viesti
Ram Air ahtaminen.
Siis patopaine, sellanen moottorikin löytyy SR-71 Blackbird:stä, mut se meneekin korkeella ja KOVAA!!!
http://en.wikipedia.org/wiki/Lockheed_SR-71_Blackbird

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja kany Näytä viesti
Sekin on aika hankala järjestää noihin offroad kapistuksiin
Ei oo, ajaa tarpeeks kovaa ja rakentaa sen painekammion... Eli Ram Air - intake joka muuten on rakennettu aikoinaan mm. Hemi Cudaan!!! Ja olisha se komeeta ku muut hiippailee suolla, niin itte vetäis 200lasissa ja plaanissa
__________________
---------------------------------------------
# # # Jos se ei satu, silloin se maksaa... # # #
---------------------------------------------
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 25.03.2011, 00:04
RIPAX RIPAX ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 24.04.09
Sijainti: vihti
Viestit: 2.243
Perusasetus

VVT.


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Mikki Näytä viesti
Variable Valve Timing, eli ei vaikuta imusarjaan millään tavalla vaan muuttaa nokka-akseleiden ajoitusta moottorin ohjauksen mukaan. Toimii moottorin öljynpaineella hydraulisesti (ja kaikilla lähes sama lyhenne muuten...)


Siis patopaine, sellanen moottorikin löytyy SR-71 Blackbird:stä, mut se meneekin korkeella ja KOVAA!!!
http://en.wikipedia.org/wiki/Lockheed_SR-71_Blackbird


Ei oo, ajaa tarpeeks kovaa ja rakentaa sen painekammion... Eli Ram Air - intake joka muuten on rakennettu aikoinaan mm. Hemi Cudaan!!! Ja olisha se komeeta ku muut hiippailee suolla, niin itte vetäis 200lasissa ja plaanissa
Kun nyt päästiin tähän meikäläisen lempi aiheeseen ni venttiilien ajotus ei toki vaikuta imusarjaan mutta imusarjan resonanssiin kylläkin,imuilman puristumiseen toki vaikuttaa moni asia. Motskareissa oli/on yleisesti käytetty patopainetta hyväksi,Hayabusassa tais olla 10% enemmän tehoa 300km/h nopeudessa kun esim. dynossa. Ensimmäisiä scooppeja mitä jenkki autoihin tehtiin ei oltu testattu sen kummemmin eikä ne aina toimineet imuilmaa edes auttavasti. Olivat lähinnä koriste kunnes aerodynamiikka kehittyi.
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 25.03.2011, 01:14
Mikki:n Avatar
Mikki Mikki ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 14.06.05
Sijainti: Hyvinkää, Finland.
Viestit: 1.462
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja RIPAX Näytä viesti
Kun nyt päästiin tähän meikäläisen lempi aiheeseen ni venttiilien ajotus ei toki vaikuta imusarjaan mutta imusarjan resonanssiin kylläkin,imuilman puristumiseen toki vaikuttaa moni asia.
Juuri näin, ajatukseni kun ei ollut alkaa saivartelemaan, vaan kertomaan tuon VVT lyhenteen!

Imusarjan resonanssi onkin sitten "haastavampi" juttu, jota ei ehkä kannata täällä alkaa laskeskelemaan!!!
__________________
---------------------------------------------
# # # Jos se ei satu, silloin se maksaa... # # #
---------------------------------------------
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Dieselmoottorin ilmamäärä? Mappe Tekniikka & Jutustelu 15 03.03.2010 22:02
Moottorin osia? RIPAX Tekniikka & Jutustelu 2 06.12.2009 21:34
Fj:n 3,9 ja hj-60:n moottorin paino? Jii-Jii Tekniikka & Jutustelu 2 13.08.2009 20:52
Lj moottorin laakerit Micco Tekniikka & Jutustelu 1 01.04.2008 07:37
O:LJ:n moottorin lohko Pasi66 O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 1 14.06.2006 15:42


Sivu luotu: 10:23 (GMT +2).