Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #26  
Vanha 26.03.2011, 05:27
helmapelti:n Avatar
helmapelti helmapelti ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 07.12.08
Sijainti: Tampere
Viestit: 1.195
Perusasetus

Miksi ahdin hajoaisi pakkasessa? Tietty jos pakkanen estää voitelun tai imuputkista irtoaa jäätä mutta miksi muuten?
No miksi se hajoaisi helteessä? Ehkä öljy ohenee ja öljynpaine laskee mutta lämpökuormaa ahdin kai kestää enemmän kuin kone.
Vastaa lainaten
  #27  
Vanha 26.03.2011, 23:29
RIPAX RIPAX ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 24.04.09
Sijainti: vihti
Viestit: 2.243
Perusasetus

Teoria.


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja helmapelti Näytä viesti
Miksi ahdin hajoaisi pakkasessa? Tietty jos pakkanen estää voitelun tai imuputkista irtoaa jäätä mutta miksi muuten?
No miksi se hajoaisi helteessä? Ehkä öljy ohenee ja öljynpaine laskee mutta lämpökuormaa ahdin kai kestää enemmän kuin kone.
Käytännössä se ahdin useimmiten hajoaa ihan kuluneisuuttaan,tai sinne pääsee joku kokkare niinku ilmanputsarin tiivisteen riekale tai joku kokkare itse putkista tms. Tässä kai ajettiin takaa sen ahtimen toimintaa ilman tiheyteen liittyen,merkitystä on myös kaiken kaikkiaan moottorin ohjauksen ja anturitietojen paikkansa pitävyyteen äärioloissa. Se että ahdin hajoaa kuumassa vois olla merkki siitä et ei oo jälki käytetty tai jos kylmässä ni voi syy voi olla muualla kuin itse ahtimessa. Itsellänikin herää kysymys: mistä tietää että ahdin on pakkasen takia hajonnut? Miksi kaikki ahtimet eivät ole pakkasessa millänsäkään?
Vastaa lainaten
  #28  
Vanha 27.03.2011, 00:05
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Mihin tarvit tuota tietoa?


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja t.haapala Näytä viesti
Miten lasketaan 4-tahti moottorin imemä ilma?
Eli meneekö se suoralla kaavalla esim. 2 litrasen koneen 1-kampiakselin kierros = 1L ilmaa?
Luin pikaisesti läpi kaikki vastaukset, ja mulle ei selvinnyt mitä sulla on mielessä(?)
Jos meinaat lypsää tehoa jostain 4-T moottorista, niin joka ikinen mbar tuhannesosa virtausvastuksena ilmansuodattimessa vähentää tehoa, mikäli polttoaine balanssi yms kunnossa.
Ja silloin kun tuo sylinterin ottama ilmamassa pysähtyy/jatkaa liikettään massan vaikutuksesta/kimpoaa takasin/... niin silloin mennään tämän alkuperäisen topiikin ulkopuolelle, kait?

Aiemmissa viesteissä mainittu resonanssiahtaminen on täyttä totta, mutta
jos keskustellaan normaali "autotallirakentaja/otin naapurin -80 luvun turbosaabin turbon 10 v. vanhempaan dieseliin.."
niin yleensä MIELESTÄNI on parempi että valitaan paremmin virtaavia komponetteja.(edellyttäen että puhutaan 30-50% tehonlisäyksestä)

Jos 4-T koneesta otetaan lisää tehoa, niin lähtökohtaisesti sekä imu- että
pakopuolen hengitystä on parannettava, tavalla taikka toisella.

Mutta tuohon alkuperäiseen kysymykseen; Mikä sulla on mielessä?
Vastaa lainaten
  #29  
Vanha 27.03.2011, 11:04
t.haapala:n Avatar
t.haapala t.haapala ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 16.04.09
Sijainti: Paimio
Viestit: 1.180
Perusasetus

En mää mitää meinannu sen enempää ruveta hifistelemään vaan pitäs suurinpiirtein saada laskettuu vähän edes sinneppäin toi ilmamäärä remmiahtimen välityksiä varten .
Eli ainakin mulle tarpeellinen tieto tuli jo ja vähän enemmänkin
__________________
Itte ku tekee ni saa just semmosen ku sattuu tulemaan!

Salon seudun OFF ROAD Ry
Vastaa lainaten
  #30  
Vanha 03.04.2011, 23:22
Mikki:n Avatar
Mikki Mikki ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 14.06.05
Sijainti: Hyvinkää, Finland.
Viestit: 1.462
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja helmapelti Näytä viesti
Miksi ahdin hajoaisi pakkasessa?
Kylmää ilmaa menee enemmän, jolloin ilmamassa on suurempi, jotta saadaan aikaan haluttu ahtopaine, eli turbiini joutuu "pumppaamaan" enemmän ilmaa (ja pyörimään enemmän kierroksia) jotta pelit kulkee. Aiheuttaa vääntömomentin laskemisen kompuran puolella ja sen takia akseli napsahtaa...

Havaittavissa ainakin omasa ajopelissä, jotta pakkasella tuntuu "iloisesti" vinkuvan, kun muuten onpi suht äänetöntä!
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja helmapelti Näytä viesti
No miksi se hajoaisi helteessä?
Ilmamassa painavaa koska sisältää vettä suhteessa "normaaliin" tilanteeseen ja painava ilma rasittaa kompressoripyörää, jolloin akseliin kohdistuu jälleen normaalia suurempi vääntömomentti ja "naps"...

Tämä ei ole TIETEELLISTÄ faktaa vaan 20vuoden "päättelyn" tulos, koska ahtimet nyt tuppaa paukahtamaan aina "ääriolosuhteissa", eli pakkasilla ja helteillä (ilman että autoista on muuta vikaa löydetty...)
__________________
---------------------------------------------
# # # Jos se ei satu, silloin se maksaa... # # #
---------------------------------------------
Vastaa lainaten
  #31  
Vanha 04.04.2011, 00:28
HJ60:n Avatar
HJ60 HJ60 ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 18.06.04
Sijainti: Rovaniemi, Finland.
Viestit: 2.344
Perusasetus

Tulee vaan mieleen, että ajeltas normi moniasteöljyillä ja ne on pakkasessa liian jäykät ja helteellä liian lirut...
Vastaa lainaten
  #32  
Vanha 04.04.2011, 11:13
Mikki:n Avatar
Mikki Mikki ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 14.06.05
Sijainti: Hyvinkää, Finland.
Viestit: 1.462
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja t.haapala Näytä viesti
En mää mitää meinannu sen enempää ruveta hifistelemään vaan pitäs suurinpiirtein saada laskettuu vähän edes sinneppäin toi ilmamäärä remmiahtimen välityksiä varten .
Eli ainakin mulle tarpeellinen tieto tuli jo ja vähän enemmänkin
Siis mille paineelle rakennat systeemiä, ameriikan pojilla tuota "testausta" suoritettu ihan riittävästi ja niillä on taulukot suoraan kun tietää:
- kaasari(t)
- plenum (imukotelo)
- kansien virtaus (cfm) tai kenen tekeleet (DIY:lle ei ole tietoja)
- männät
ja tietenkin mikä kone ja ahdin, mutta tuo 6/71 taitaa olla se "yleisin" ja parhaiten naukuva...

Nämä tiedot esim. lähetät JEGS tai SUMMIT pojille, niin saat valmiin osalistan mitä tarvitaan ja mitä maksaa. Ei tarvii raapia NIIN kauheesti päänahkaa ruville!!!
__________________
---------------------------------------------
# # # Jos se ei satu, silloin se maksaa... # # #
---------------------------------------------
Vastaa lainaten
  #33  
Vanha 04.04.2011, 20:41
t.haapala:n Avatar
t.haapala t.haapala ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 16.04.09
Sijainti: Paimio
Viestit: 1.180
Perusasetus

No tua toijotan 2H ja Eatonin 90 pitäs naittaa .
Ja ihan mettäpeliin tulos ettei tartte olla ihan nii viimetten päälle kohillaan , ahdot ku sais 0,5-1,0 bar tienoille ni homma ois bueno
__________________
Itte ku tekee ni saa just semmosen ku sattuu tulemaan!

Salon seudun OFF ROAD Ry
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Dieselmoottorin ilmamäärä? Mappe Tekniikka & Jutustelu 15 03.03.2010 22:02
Moottorin osia? RIPAX Tekniikka & Jutustelu 2 06.12.2009 21:34
Fj:n 3,9 ja hj-60:n moottorin paino? Jii-Jii Tekniikka & Jutustelu 2 13.08.2009 20:52
Lj moottorin laakerit Micco Tekniikka & Jutustelu 1 01.04.2008 07:37
O:LJ:n moottorin lohko Pasi66 O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 1 14.06.2006 15:42


Sivu luotu: 00:49 (GMT +2).