![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#26
|
||||
|
||||
![]()
Miksi ahdin hajoaisi pakkasessa? Tietty jos pakkanen estää voitelun tai imuputkista irtoaa jäätä mutta miksi muuten?
No miksi se hajoaisi helteessä? Ehkä öljy ohenee ja öljynpaine laskee mutta lämpökuormaa ahdin kai kestää enemmän kuin kone. |
#27
|
|||
|
|||
![]() Teoria.
Käytännössä se ahdin useimmiten hajoaa ihan kuluneisuuttaan,tai sinne pääsee joku kokkare niinku ilmanputsarin tiivisteen riekale tai joku kokkare itse putkista tms. Tässä kai ajettiin takaa sen ahtimen toimintaa ilman tiheyteen liittyen,merkitystä on myös kaiken kaikkiaan moottorin ohjauksen ja anturitietojen paikkansa pitävyyteen äärioloissa. Se että ahdin hajoaa kuumassa vois olla merkki siitä et ei oo jälki käytetty tai jos kylmässä ni voi syy voi olla muualla kuin itse ahtimessa. Itsellänikin herää kysymys: mistä tietää että ahdin on pakkasen takia hajonnut? Miksi kaikki ahtimet eivät ole pakkasessa millänsäkään?
|
#28
|
|||
|
|||
![]() Mihin tarvit tuota tietoa?Lainaus:
Jos meinaat lypsää tehoa jostain 4-T moottorista, niin joka ikinen mbar tuhannesosa virtausvastuksena ilmansuodattimessa vähentää tehoa, mikäli polttoaine balanssi yms kunnossa. Ja silloin kun tuo sylinterin ottama ilmamassa pysähtyy/jatkaa liikettään massan vaikutuksesta/kimpoaa takasin/... niin silloin mennään tämän alkuperäisen topiikin ulkopuolelle, kait? Aiemmissa viesteissä mainittu resonanssiahtaminen on täyttä totta, mutta jos keskustellaan normaali "autotallirakentaja/otin naapurin -80 luvun turbosaabin turbon 10 v. vanhempaan dieseliin.." niin yleensä MIELESTÄNI on parempi että valitaan paremmin virtaavia komponetteja.(edellyttäen että puhutaan 30-50% tehonlisäyksestä) Jos 4-T koneesta otetaan lisää tehoa, niin lähtökohtaisesti sekä imu- että pakopuolen hengitystä on parannettava, tavalla taikka toisella. Mutta tuohon alkuperäiseen kysymykseen; Mikä sulla on mielessä? |
#29
|
||||
|
||||
![]()
En mää mitää meinannu sen enempää ruveta hifistelemään vaan pitäs suurinpiirtein saada laskettuu vähän edes sinneppäin toi ilmamäärä remmiahtimen välityksiä varten
![]() Eli ainakin mulle tarpeellinen tieto tuli jo ja vähän enemmänkin ![]()
__________________
Itte ku tekee ni saa just semmosen ku sattuu tulemaan! Salon seudun OFF ROAD Ry |
#30
|
||||
|
||||
![]()
Kylmää ilmaa menee enemmän, jolloin ilmamassa on suurempi, jotta saadaan aikaan haluttu ahtopaine, eli turbiini joutuu "pumppaamaan" enemmän ilmaa (ja pyörimään enemmän kierroksia) jotta pelit kulkee. Aiheuttaa vääntömomentin laskemisen kompuran puolella ja sen takia akseli napsahtaa...
Havaittavissa ainakin omasa ajopelissä, jotta pakkasella tuntuu "iloisesti" vinkuvan, kun muuten onpi suht äänetöntä! Ilmamassa painavaa koska sisältää vettä suhteessa "normaaliin" tilanteeseen ja painava ilma rasittaa kompressoripyörää, jolloin akseliin kohdistuu jälleen normaalia suurempi vääntömomentti ja "naps"... Tämä ei ole TIETEELLISTÄ faktaa vaan 20vuoden "päättelyn" tulos, koska ahtimet nyt tuppaa paukahtamaan aina "ääriolosuhteissa", eli pakkasilla ja helteillä (ilman että autoista on muuta vikaa löydetty...)
__________________
--------------------------------------------- # # # Jos se ei satu, silloin se maksaa... # # # --------------------------------------------- |
#31
|
||||
|
||||
![]()
Tulee vaan mieleen, että ajeltas normi moniasteöljyillä ja ne on pakkasessa liian jäykät ja helteellä liian lirut...
|
#32
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
- kaasari(t) - plenum (imukotelo) - kansien virtaus (cfm) tai kenen tekeleet (DIY:lle ei ole tietoja ![]() ![]() - männät ja tietenkin mikä kone ja ahdin, mutta tuo 6/71 taitaa olla se "yleisin" ja parhaiten naukuva... Nämä tiedot esim. lähetät JEGS tai SUMMIT pojille, niin saat valmiin osalistan mitä tarvitaan ja mitä maksaa. Ei tarvii raapia NIIN kauheesti päänahkaa ruville!!!
__________________
--------------------------------------------- # # # Jos se ei satu, silloin se maksaa... # # # --------------------------------------------- |
#33
|
||||
|
||||
![]()
No tua toijotan 2H ja Eatonin 90 pitäs naittaa
![]() Ja ihan mettäpeliin tulos ettei tartte olla ihan nii viimetten päälle kohillaan ![]() ![]()
__________________
Itte ku tekee ni saa just semmosen ku sattuu tulemaan! Salon seudun OFF ROAD Ry |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Dieselmoottorin ilmamäärä? | Mappe | Tekniikka & Jutustelu | 15 | 03.03.2010 22:02 |
Moottorin osia? | RIPAX | Tekniikka & Jutustelu | 2 | 06.12.2009 21:34 |
Fj:n 3,9 ja hj-60:n moottorin paino? | Jii-Jii | Tekniikka & Jutustelu | 2 | 13.08.2009 20:52 |
Lj moottorin laakerit | Micco | Tekniikka & Jutustelu | 1 | 01.04.2008 07:37 |
O:LJ:n moottorin lohko | Pasi66 | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 1 | 14.06.2006 15:42 |