Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 10.03.2011, 23:26
lavanelikko lavanelikko ei ole kirjautuneena
RIP
 
Rekisteröitynyt: 10.04.07
Sijainti: Tampere, .
Viestit: 1.171
Perusasetus

Cherokeen lämppärinkennon vaihto


Moro,

Joku on varmastikin tehnyt moisen operaation vm. -90 ltd kulkineeseen. Onko kuinka paha operaatio? Mitä kaikkea pitää purkaa pois edestä? Vai onko jotain muita vinkkejä millä parantaa lämmityslaitteen tehoa, nykysellään tulee pihalle vain "lehmän henkäys"? Nesteet on vaihdettu ja mittarin mukaan termostaatti toimii ihan oikein...

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 10.03.2011, 23:40
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.415
Perusasetus

Kannattaa tarkistaa se venttiili joka ohjaa kuuman veden tuloa lämppärin kennolle, löytyy siitä tulipellin lähettyviltä repsikan puolelta konehuoneessa. Se on kohtalaisen yleinen hajoamaan. Suosittelisin myös ensin huuhtelemaan kennon "väärään" suuntaan, niin kennoon jääneet paskat ehkä lähtisi irti. Käytä ensin vaikka jonkin aikaa jäähdytysjärjestelmässä jotain sopivaa puhdistusainetta joka irrottaa paskaa, ja sen jälkeen tuo huuhtelu kohtalaisella paineella.

Jos kenno pitää vaihtaa, niin joudut purkamaan koko kojelaudan irti, ja kun se on pois, niin sitten HVAC- yksikkö (eli se lämppärikoneisto-putkisto-venttiili-systeemi) irti, ja sen jälkeen purat sen osiin ja vaihdat kennon. Sikäli kun et varmaankaan ole hommaa tehnyt ja haluat tavarat ehjänä pois, ja myös takaisin niin jokseenkin päivän homma purkaa se, ja toinen saman verran kasaamiseen. Ruuveja, muttereita ja pultteja on noin miljoona

Ei tuo kojelaidan purkaminen sinällään ihan järkyttävän vaieka homma ole, mutta pikku nippeliä on paljon ja ahtaita välejä sekä vittumaisia paikkoja.. Suosittelen hommaan lämmintä tilavaa tallia, tai lämpimiä kesäkelejä..

edit: sen HVAC- yksikön melkein kaikki kiinnitysmutterit on konehuoneen puolella, kummallisen tiivistysaineen ympäröimiä, konehuoneen lämmöstä kärsineenä, ja ne HVAC- yksikössä kiinni olevat studit lähtee helposti irti tai sitten muovi jossa ne on kiinni murtuu. Itsellä ihme kyllä lähti kaikki irti kohtalaisen kivuttomasti, eikä mitään muoviosia hajonnut. Varmaan ensikertalaisen tuuria

Viimeksi muokannut Timo_L : 10.03.2011 23:42
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 11.03.2011, 08:03
lavanelikko lavanelikko ei ole kirjautuneena
RIP
 
Rekisteröitynyt: 10.04.07
Sijainti: Tampere, .
Viestit: 1.171
Perusasetus

Kiitän neuvoista ja mietin muutaman kerran ryhdynkö tuohon purku-kasaus-hommeliin itse vai ulkoistanko sen jollekin ammattilaiselle... Täytyy se venttiiili tsekata ja koittaa huuhtoo järjestelmää...
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 11.03.2011, 13:21
HeikkiH:n Avatar
HeikkiH HeikkiH ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 14.01.03
Sijainti: Lappeenranta
Viestit: 3.608
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L Näytä viesti
Kannattaa tarkistaa se venttiili joka ohjaa kuuman veden tuloa lämppärin kennolle, löytyy siitä tulipellin lähettyviltä repsikan puolelta konehuoneessa. Se on kohtalaisen yleinen hajoamaan.
Kyllä, ja hajoaakin todella helposti vaikka olis ollu ehjä:



Meni poikki kun otin irti autosta.

Tuo tapahtui siis viime kesänä kun vaihdoin uuden syylärin, ja HO-malliseen missä se perinteinen korkki. No, ventiili kun oli paskana ja kuuma kesä niin laitoin vain letkun pätkän tilalle, eli vesi ei kiertänyt ollenkaan lämppärille. Sitten kun tuli aiheelliseksi laittaa lämppäri kuntoon, laitoin sinne tollasen ventiillin:



Ennen tuota venttiiliä (letkun pätkällä) lämpömittarin viisari ei juurikaan heijannut, mutta venttiilin asennuksen jälkeen se liikkuu tasaisin syklein. En muista että tekikö sitä vanhalla ventiilillä. Olisiko sinne pitänyt laittaa tollanen ventiili?



Ja toimiiko tuo siten että kun se on kokonaan kiinni niin vesi kiertää takaisin moottoriin?
__________________
Montenegro Offroad Club #21

Dodge Ram '95, Jeep ZJ '96
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 12.03.2011, 01:41
-Jarkko-:n Avatar
-Jarkko- -Jarkko- ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 26.09.08
Sijainti: Ruokolahti
Viestit: 2.267
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja lavanelikko Näytä viesti
Kiitän neuvoista ja mietin muutaman kerran ryhdynkö tuohon purku-kasaus-hommeliin itse vai ulkoistanko sen jollekin ammattilaiselle... Täytyy se venttiiili tsekata ja koittaa huuhtoo järjestelmää...
Huuhtelujorinaa: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=78395
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 12.03.2011, 09:16
Jeeper:n Avatar
Jeeper Jeeper ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 14.01.03
Sijainti: PäHäMa/FJDC
Viestit: 4.095
Perusasetus

HO:n orkkis hana on tälläinen, Vesi kiertää takas moottoriin läpän ollessa kiinni:



Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 12.03.2011, 11:45
HeikkiH:n Avatar
HeikkiH HeikkiH ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 14.01.03
Sijainti: Lappeenranta
Viestit: 3.608
Perusasetus

Okei, pitääkin vaihtaa tuo venttiili jossain vaiheessa.
__________________
Montenegro Offroad Club #21

Dodge Ram '95, Jeep ZJ '96
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 12.03.2011, 11:50
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.415
Perusasetus

Juu, mäkin vainhdoin tuon omaan Renixiin, toimii hyvin niissä yhtälailla kuin HO- koneissa. Perempihan tuo on kuin alkuperäinen, koska estää lämpimän veden pääsyn tuonne kennolle jokseenkin kokonaan silloin kun ei ole tarvetta.
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 12.03.2011, 20:12
Rytari:n Avatar
Rytari Rytari ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 28.09.04
Sijainti: Parkano, Finland.
Viestit: 5.345
Perusasetus

mä otin koko hanan pois (HO kone) kun eberin asensin kun en saanut muuten sisälle lämmintä aikaseksi...

ja hyvin on talvella pelannut, ainoo vika oikeastaan on että kun töihin ja muuten lyhkästä ajaessa pitää lämppärin lämpövivun täysillä ja lähtee siitä siten maantielle niin heti parin kilsan päästä tulee niin kuumaa ilmaa pirttiin että sormia polttaa, jos lasille päästäis niin varmaan halkeis.

kesä kun tulee niin täytyy kattoa miten pärjää, mutta useammat jenkkifoorumien tarinat kertoo sen olevan turha, uudemmissa (96?) ei sitä ole enää tehtaaltakaan laitettu
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 12.03.2011, 21:15
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.415
Perusasetus

Juu, tosin sitten se kierrättää kuumat syylarinesteet aina lämppärin kennon kautta. Kesällä tosi näppärää, jos on ilmastointi käytössä, kun ilmastoinnin kenno on siinä jokseenkin vieressä
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 12.03.2011, 21:43
Rytari:n Avatar
Rytari Rytari ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 28.09.04
Sijainti: Parkano, Finland.
Viestit: 5.345
Perusasetus

ihan yhtä näppärä kun lämmitin joka ei lämmitä
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Cherokeen öljynpaineet HartSan Tekniikka & Jutustelu 7 14.10.2008 15:29
Ostetaan cherokeen sulakerasia JEEP XJ-89 O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 5 29.09.2008 09:19
Cherokeen sisätilat Gary Grand Tekniikka & Jutustelu 5 29.09.2008 05:26
Lämppärinkennon vaihto Läjään! Setä Tekniikka & Jutustelu 2 17.09.2006 10:44
Cherokeen perän stefan vaihto Jyri Tekniikka & Jutustelu 4 17.08.2004 08:29


Sivu luotu: 10:06 (GMT +2).