|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
|||
|
|||
Cherokeen lämppärinkennon vaihtoMoro, Joku on varmastikin tehnyt moisen operaation vm. -90 ltd kulkineeseen. Onko kuinka paha operaatio? Mitä kaikkea pitää purkaa pois edestä? Vai onko jotain muita vinkkejä millä parantaa lämmityslaitteen tehoa, nykysellään tulee pihalle vain "lehmän henkäys"? Nesteet on vaihdettu ja mittarin mukaan termostaatti toimii ihan oikein...
|
#2
|
||||
|
||||
Kannattaa tarkistaa se venttiili joka ohjaa kuuman veden tuloa lämppärin kennolle, löytyy siitä tulipellin lähettyviltä repsikan puolelta konehuoneessa. Se on kohtalaisen yleinen hajoamaan. Suosittelisin myös ensin huuhtelemaan kennon "väärään" suuntaan, niin kennoon jääneet paskat ehkä lähtisi irti. Käytä ensin vaikka jonkin aikaa jäähdytysjärjestelmässä jotain sopivaa puhdistusainetta joka irrottaa paskaa, ja sen jälkeen tuo huuhtelu kohtalaisella paineella.
Jos kenno pitää vaihtaa, niin joudut purkamaan koko kojelaudan irti, ja kun se on pois, niin sitten HVAC- yksikkö (eli se lämppärikoneisto-putkisto-venttiili-systeemi) irti, ja sen jälkeen purat sen osiin ja vaihdat kennon. Sikäli kun et varmaankaan ole hommaa tehnyt ja haluat tavarat ehjänä pois, ja myös takaisin niin jokseenkin päivän homma purkaa se, ja toinen saman verran kasaamiseen. Ruuveja, muttereita ja pultteja on noin miljoona Ei tuo kojelaidan purkaminen sinällään ihan järkyttävän vaieka homma ole, mutta pikku nippeliä on paljon ja ahtaita välejä sekä vittumaisia paikkoja.. Suosittelen hommaan lämmintä tilavaa tallia, tai lämpimiä kesäkelejä.. edit: sen HVAC- yksikön melkein kaikki kiinnitysmutterit on konehuoneen puolella, kummallisen tiivistysaineen ympäröimiä, konehuoneen lämmöstä kärsineenä, ja ne HVAC- yksikössä kiinni olevat studit lähtee helposti irti tai sitten muovi jossa ne on kiinni murtuu. Itsellä ihme kyllä lähti kaikki irti kohtalaisen kivuttomasti, eikä mitään muoviosia hajonnut. Varmaan ensikertalaisen tuuria Viimeksi muokannut Timo_L : 10.03.2011 23:42 |
#3
|
|||
|
|||
Kiitän neuvoista ja mietin muutaman kerran ryhdynkö tuohon purku-kasaus-hommeliin itse vai ulkoistanko sen jollekin ammattilaiselle... Täytyy se venttiiili tsekata ja koittaa huuhtoo järjestelmää...
|
#4
|
||||
|
||||
Lainaus:
Meni poikki kun otin irti autosta. Tuo tapahtui siis viime kesänä kun vaihdoin uuden syylärin, ja HO-malliseen missä se perinteinen korkki. No, ventiili kun oli paskana ja kuuma kesä niin laitoin vain letkun pätkän tilalle, eli vesi ei kiertänyt ollenkaan lämppärille. Sitten kun tuli aiheelliseksi laittaa lämppäri kuntoon, laitoin sinne tollasen ventiillin: Ennen tuota venttiiliä (letkun pätkällä) lämpömittarin viisari ei juurikaan heijannut, mutta venttiilin asennuksen jälkeen se liikkuu tasaisin syklein. En muista että tekikö sitä vanhalla ventiilillä. Olisiko sinne pitänyt laittaa tollanen ventiili? Ja toimiiko tuo siten että kun se on kokonaan kiinni niin vesi kiertää takaisin moottoriin?
__________________
Montenegro Offroad Club #21 Dodge Ram '95, Jeep ZJ '96 |
#5
|
||||
|
||||
Lainaus:
|
#6
|
||||
|
||||
HO:n orkkis hana on tälläinen, Vesi kiertää takas moottoriin läpän ollessa kiinni:
|
#7
|
||||
|
||||
Okei, pitääkin vaihtaa tuo venttiili jossain vaiheessa.
__________________
Montenegro Offroad Club #21 Dodge Ram '95, Jeep ZJ '96 |
#8
|
||||
|
||||
Juu, mäkin vainhdoin tuon omaan Renixiin, toimii hyvin niissä yhtälailla kuin HO- koneissa. Perempihan tuo on kuin alkuperäinen, koska estää lämpimän veden pääsyn tuonne kennolle jokseenkin kokonaan silloin kun ei ole tarvetta.
|
#9
|
||||
|
||||
mä otin koko hanan pois (HO kone) kun eberin asensin kun en saanut muuten sisälle lämmintä aikaseksi...
ja hyvin on talvella pelannut, ainoo vika oikeastaan on että kun töihin ja muuten lyhkästä ajaessa pitää lämppärin lämpövivun täysillä ja lähtee siitä siten maantielle niin heti parin kilsan päästä tulee niin kuumaa ilmaa pirttiin että sormia polttaa, jos lasille päästäis niin varmaan halkeis. kesä kun tulee niin täytyy kattoa miten pärjää, mutta useammat jenkkifoorumien tarinat kertoo sen olevan turha, uudemmissa (96?) ei sitä ole enää tehtaaltakaan laitettu |
#10
|
||||
|
||||
Juu, tosin sitten se kierrättää kuumat syylarinesteet aina lämppärin kennon kautta. Kesällä tosi näppärää, jos on ilmastointi käytössä, kun ilmastoinnin kenno on siinä jokseenkin vieressä
|
#11
|
||||
|
||||
ihan yhtä näppärä kun lämmitin joka ei lämmitä
|
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
Samanlaisia viestiketjuja | ||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Cherokeen öljynpaineet | HartSan | Tekniikka & Jutustelu | 7 | 14.10.2008 15:29 |
Ostetaan cherokeen sulakerasia | JEEP XJ-89 | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 5 | 29.09.2008 09:19 |
Cherokeen sisätilat | Gary Grand | Tekniikka & Jutustelu | 5 | 29.09.2008 05:26 |
Lämppärinkennon vaihto Läjään! | Setä | Tekniikka & Jutustelu | 2 | 17.09.2006 10:44 |
Cherokeen perän stefan vaihto | Jyri | Tekniikka & Jutustelu | 4 | 17.08.2004 08:29 |