![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
|||
|
|||
![]() melkeen pakko olla kannessa tai sitte sylinteri putken juuressa hiushalkeama..
|
#2
|
|||
|
|||
![]()
Teen ruumiinavauksen huomenna ja koitan tutkia. Alkaa ärsyttää kun tenavatkin urputtaa aiheesta joka hiton aamu kun joutuu kylmällä vajaavetoisella rahtaamaan niitä kouluun.
|
#3
|
|||
|
|||
![]()
Ootko pyörittänyt konetta ilman kansia? Käsittääkseni sylinteriputken alapäässä on jotkut simmit jotka putoavat pois jos putki pääsee liikahtamaan. Jamant voisi tietää asiasta enemmän.
|
#4
|
|||
|
|||
![]()
No niin. Kone taas läjässä, aikaa paloi aika tunteella kun yritti löytää vikakohtaa mutta ei sieltä löytynyt syyllistä tai sitten olen ihan puusilmä.
Heti käynnistyksen jälkeen puhalsi vähän ilmaa(?) paisariin mutta ei havaittavia porinoita tai kuplimista sen jälkeen. Lämmetessään laski vähän vettä ulos mutta paisari olikin alkujaan täpötäynnä joten se ei vissiin mitenkään outoa ole sekään. Puolituntia tyhjäkäyntiä normaalilämmöissä per huoltomanuaali ja nyt auto jäähtymässä odottamassa jälkikiristystä. Tyhjäkäynnillä lämpömittari jämähti reiluun 85 asteeseen joten uusi termari joko toimii tai sitten meni lämpömittarikin remonttiin. Pitäisiköhän seurata orjallisesti ohjetta vai vetää suoraan vähän tiukemmalle noi kansipultit? ![]() Lunta pyryttää sitä tahtia että saas nähdä pääseekö edes takaisin pajalle, naapurilla jäänyt vissiin jäänyt ryyppy jumiin kun ei ole linkoa näkynyt ja aamulla oli jo tuo siirtymä kuin olisi veneellä ajanut kun vaan piti kaasun pohjassa toivoen ettei auto keksi hakea pakosuuntaa pellolle. |
#5
|
||||
|
||||
![]()
Onhan lohkon kannenpulttien reiät/kierteet varmasti puhtaat ettei ole päässyt öljyä tai jäähdytysnestettä pohjalle joka jättäisi pultin löysälle.
__________________
4-vedon ja 2-vedon ero? No käveltävä matka takaisin tielle. GR patrollien osia kaikki nurkat täynnä... Kysy jos tarvitset jotain! |
#6
|
|||
|
|||
![]()
Parhaani olen tehnyt että reiät olisi puhtaat. Kohta pitää koittaa taas surffata pajalle.
|
#7
|
||||
|
||||
![]()
toivottavasti nyt asettus...
eihän pultit muuten voi pohjata niiden kansien höyläyksen jälkeen... aika kaukaa haettu ajatus minunkin mielestä kyllä... ja onks mallia venyvät pultit, eli pitäskös uusia aina ?
__________________
- Levannon We(l)ho - |
#8
|
|||
|
|||
![]() ![]() Jälkikiristely tehty ja kyllä se piru vaan vuotaa, tosin paljon vähemmän kuin edellisellä tiivisteellä. Mittasin pulttien kanssa tuon pohjautumisidean jo aikaisemmin ja vähimmilläänkin pultit menevät noin 10 mm alle kansien korkeuden eli ei voi jäädä siitä kiinni. Ja joo, on venyvät pultit ja niitä on osteltu nyt jo useampi sarja. Kotimatkalla meinasin päätyä tiehöylän nokkakoristeeksi kun en penkan takaa nähnyt muuta kuin että valoa kajastaa. Mutkasta puski sitten vastaan täyskokoinen tiekarhu joita en tällä kinttupolulla ole ennen nähnytkään. Kuski vissiin säästi löpöä ja ajoi pelkät etuvalot päällä. Meinasi mennä kalsarit vaihtoon ja emännällä loppui lause kesken 10 minuutiksi. Ihmeen hyvin tuo pulkka vielä penkasta kaivoi tiensä takaisin uralle. Mut siis joo... vuotaa eikä enää keksi muuta kuin juntata pultit tiukemmalle. On sitä ennenkin liiallisella voimalla ehjätty asioita ainakin hetkeksi. ![]() |
#9
|
|||
|
|||
![]()
Tervehdys!
Se VM kone on ollut 2,4 litraisena Rangessa 1983-1989. Sen jälkeen tuli vissiin 1992 asti 2,5 TD kone, joka on aika identtinen Jeepin kanssa - perusrakenne sama. Ja onhan tuo 2,4 aika lailla sama kone ja kannet prikulleen samat. Jeepin konetta en ole nähnyt, mutta jos sama kuin Voyagerissa, niin apulaitteet hämäävät paljon, mutta sama perusmöllikkä se pata on kuin RR:ssä. Paskan maineessahan se on. Taitaa olla aina moni VM-Range jo riihen takana lahoamassa tai konevaihto tehty. Harmiksi kaaveli on V8:sta niin ei mene TDI200/300 kovin helpolla paikkaansa. Olen ajanut tässä muutaman vuoden aikana VM 2,4 TD Rangella 100 tkm, eikä tervettä päivää ole konehuoneessa ollut. Ostaessani jo tiesin, että vettä vuotaa ja varauduin kansiremppaan. Noin 20 tkm ajetuani (220 tkm mittarissa) takimmaisesta kannesta koneen pääty alkoi päästää pakopaineet ulos. Siihen saakka vettäkin oli kulunut koko ajan ehkä 0,5 l/1000 km. Kansiremppa tehtiin, eli vain tiivisteet uusittiin 4 kpl (2 knots) tiivisteet. Kannet kävivät hiomolla, mutta sanoivat että he eivät tee uudenveroisille kansille mitään. Kunto oli täydellinen eikä mitään vikaa näkynyt. Kannet pultattiin kiinni ja kesti ehkä 2000 km niin alkoi taas janottaa. Vettä meni koko ajan ja kulutus väheni kun jätti paisuntasäiliön korkin löysään. Kone kuitenkin joi nestettä jopa 1 l/1000 km eikä vuotoa näkynyt missään. En sitten jaksanut kiinnostua asiasta sen enempää kun kaikki toimii, lämmöt ok, öljyt pysyy puhtaana, ainoastaan vettä kuluu eikä mistään tule pihalle. Sitä jatkui ainakin 80000 km kunnes pistin Thurmo- sementtiä koneeseen. Nyt nesteen kulutus on ollut noin 0,1 l/ 1000 km, mutta paisuntasäiliön korkki on edelleen löysässä. En tohdi painestaa systeemiä kun menee noinkin ihan kivasti. Kannet tuli jälkikiristettyä, ja jälkeenpäinkin olen vitutuksissani joskus kirinyt kantta. Joku ohje sanoo, että rempan jälkeen jälkijälkikiristys pitäisi tehdä 40000km:n jälkeen... Mulle ei ole koskaan selvinnyt, että mihin neste katoaa, koska mistään ei tule pihalle. Pakokaasutkin ovat mun mielestä ihan normaaleja, eikä pahoja höyryjä tule ulos. Lämmötkin olleet aina ok. Sylinteriputket lohkossa olivat suhteellisen plaanissa, ehkä yksi putki oli 0,05 mm muita alempana. Alapäät putkissa mielestäni sellaiset, että kone ei romahda??? Se, mitä minä tekisin toisin, jos ja kun joskus koneen vielä avaan: -Putket saatava samaan tasoon tismalleen -Ostettava uudentyyppinen kannentiiviste (ei erillisiä vaan yksi tiiviste). Sellaisia on ollut jo muutaman vuoden saatavana ja ovat eri ainetta kuin nämä vanhat tiivisteet. -UUDET KANNENPULTIT! Se ehkä on kaikkein olennaisin seikka. Muutenkin kiristysmomentti on suhteellisen kova, ainakin kun huomioi pultinkannan pienen koon. Pultit saa ainakin Briteistä aika edullisesti niin kuin muutkin korjausosat. Muutenkin kone on noin painavaan koriin hengeton. Eniten kyrsii se, että alakierrosvääntöä ei ole yhtään. Kaikki kaakit tulee ulos 2400 rpm. Venttiilit kannattaa pitää säädöissä, sillä työntötangot hyppii kupeista pois kohtalaisen helposti huhujen mukaan. Polttoainetalous siedettävä (10 l/100 km), käyntiinlähtö lumihangestakin on ihan hyvä. Lohkolämppäriä ainakaan RR:n koneeseen ei saa, muuta kuin öljynlämmittimen, joka mullakin on. Ei koneessa ole sanottavia muita vikoja ollut, joten en nyt sitä ihan moiti, en tosin kehukaan. Konehan on jonkinsortin teollisuusmoottori, VM-Motori Italiasta ja kuten nimi sanoo VM = Veneen Moottori. Niissähän niitä paljon on. Ei tarvita alavääntöä ja on kierroskone. Samaa konetta on 3,4,5 ja 6 pyttyisenä... TT |
#10
|
||||
|
||||
![]()
kuulostaa ihaa samoilta onkelmilta mitä oon huomannu ton nissanin sd25 padan kanssa.taas on pahvi vaihettu ja vesi katoaa jäljettömiin
__________________
kötköttimet on kivoja |
#11
|
|||
|
|||
![]()
Nonni. Tänään vaihteeksi pulttasin kannet kasaan. Auto jäähyllä yön yli ja aamulla loppukiristys. En tiedä kuvittelenko vai onko vuoto tosiaan jo niin pientä että paisarista oli vaikea nähdä onko normaalia virtausta vai tuleeko jostain vieläkin kuplia. Toiveajattelua vissiin mutta huomennahan tuon sitten taas näkee miten asia on. Nyt on ainakin vedetty niin tarkaan asteet ja momentit kuin mihin kykenin.
Varaosaliikkeen setäkin alkaa kyllä jo katsella vähän pää kallellaan tätä meikäläisen remonttia ![]() Sattui silmään jälkikiristysohje jossa pultteja avataan ensin 90 astetta ja sitten kiristys 30Nm, 65 astetta ja 65 astetta. Oisko ollut Alfa-Romeon vai minkä mutta samalle tiivisteelle kuitenkin. Onkohan tuolla nyt sitten käytännön eroa verrattuna Chryslerin ohjeeseen jossa pultti löysätään kokonaan, kiristetään 30Nm ja sitten 130 astetta? |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Apuja kaivataan kotisivuihin.. | nana | Chit-Chat | 11 | 23.01.2009 08:57 |
JEEP XJ apuja kaivataan!?! | mch | Tekniikka & Jutustelu | 12 | 17.01.2009 13:26 |
VITARAssa ongelmia, apuja kaivataan | ockelbo4500 | Tekniikka & Jutustelu | 2 | 30.07.2008 21:52 |
turbon ongelma, apuja kaivataan. | Offroadrunner | Tekniikka & Jutustelu | 11 | 19.02.2008 16:39 |
Apuja kaivataan | sevy.8 | Tekniikka & Jutustelu | 2 | 03.08.2005 11:08 |