Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   Apuja kaivataan Jeep Cherokeen 2.5TD koneen kanssa (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=81339)

Dethlock 21.02.2011 11:59

Apuja kaivataan Jeep Cherokeen 2.5TD koneen kanssa
 
Nyt on tullut telkuttua turhan kauan Jeepin 2,5TD koneen (VM) kanssa ja ideat loppuu.

Kone alkoi viime kesänä oireilemaan vähän siihen suuntaan että kansipahvi vuotaa. Eli pienen ajon jälkeen käynnistys lämpimänä vähän 'kovan' tuntuinen ja pölläytti höyryä putken päästä, ei siis palamatonta kiisseliä ainakaan hajun perusteella vaan ihan vesihöyryä.

Hommasin kansitiivisteen ja kun oireilu meni lämpöjen nousuun ja veden hukkaamiseen niin auto pajalle ja remonttiin. Tässä vaiheessa koneen käydessä paisuntasäiliössä oli pientä poreilua käynnin aikana ja kierroksilla nosti lämpöjä. Muuten käynti todella nätti ja tuntui toimivan täysin.

Kannet käytettiin koneistamolla jossa ne koeponnistettiin ja oikaistiin. Kaikki kannet koneistamon mukaan ok.

Vanha kansitiiviste oli mallia hottentotti eikä siinä ollut merkintää paksuudesta. Jälkiä vuodosta ei tiivisteessä eikä lohkossa tai kansissa näkynyt. Uusi tiiviste sarjan keskimmäinen, ei voi nyt muistaa paksuutta.

Kasaamisen jälkeen tyhjäkäynnillä lämmittämisen aikana ei ilmennyt ongelmia.

Jälkikiristyksen jälkeen ei edelleenkään ongelmia tyhjäkäynnillä.

Kotimatkalla lämmöt seilasi ylös-alas mutta eivät menneet ylilämmölle mutta juuri kun pääsin kotipihaan korkkasi jäähdytin toisen päätynsä (muovipäätyinen haista-paska-kiinalainen-mikälie viritys) ja nesteet pitkin pihaa. Meinasin että oli vain paskaa tuuria ja purin+korjasin syylärin yöllä -25 asteisella pihalla.

Aamulla parin tunnin unien jälkeen auto lämpiämään ja kaikki ok mutta matkalla kylille alkoi lämmöt nousta ja nilkutin takaisin pajalle. Kone käy nätistit mutta nyt pieni poreilu paisuntasäiliössä ihan reilua puuskutusta.

Uusi purkaminen jonka yhteydessä uusi vesipumppu ja termostaatti koneeseen sekä paisarin korkki uusiksi kun vanha laski paineet ulos välittömästi.

Tyhjäkäynnillä pientä poreilua mutta lämmöt pysyi kurissa. Jälkikiristyksen jälkeen tyhjäkäynti ok mutta testilenkillä lämmöt lähtivät taas pumppaamaan joten takaisin pajalle.

Sama rumba eli tiiviste hiiteen ja kannet koneistamolle, tosin tällä kerralla mukana 5 ylimääräistä kantta. Koneistamo ei koskenut koneessa olleisiin kansiin vaan käsitteli nuo viisi ylimääräistä. Paineistus, oikaisu ja korkeuksien tarkistus. Kaikki ok. Tai sitten ei...

Nyt kone käy nätisti mutta puuskuttaa vesitilaan nelospytyn työvaiheessa ihan tunteella.

Uusi tiiviste (tällä kertaa sarjan paksuin) ja pultit taas matkalla mutta nyt tarvitsisi ideoita mitä pitäisi korjata/tutkia ja miten että saisi tuon vehkeen takaisin käyttöön. Ainakin sylinteriputkien yläreunat tutkitaan ja putsataan edellistäkin kertaa tarkemmin mutta mitä muuta?

Timo_L 21.02.2011 12:43

Vaihda se tekniikka ja pistä tilalle suora kuutonen :D

Aika paljon on saanut lukea tuon koneen ongelmista, ei mitään järin hyvää kuvaa ole siitä jäänyt käteen. Siksi jäi ittellä joskus diesel KJ hankkimatta, samoin kuin vm- moottorinen wj. Periaatteessa on kyllä ihan hyvä mylly ja tuntunut mukavalta ajettavalta, mutta aika herkkähipiäinen, ilmeisimminkin melko helppo rikkoa vähänkin väärällä käytöllä.

Itse ongelmaan ei kyllä ole ratkaisuja, kunhan muuten vain jupisen :o

JiiPee 21.02.2011 13:03

Ei ole VM:stä kokemusta, mutta eikös se ole märkäputkikone? Eihän se vuotavan sylinterin putki olisi syvemmällä lohkossa kuin muut? Tai ettei siinä putkessa olisi pientä halkemaa tai pistekorroosio-reikää jossakin?

Angelo 21.02.2011 13:11

Jos en ihan väärin muista, tätä samaa konetta on P38 rangessa?? Voisi tuo Ahosensetä tietää asiasta jotain.

Dethlock 21.02.2011 13:30

Tällä hetkellä ei tietoa. Sillä matkalla minkä putket ovat näkyvillä näyttävät varsin hyväkuntoisilta mutta tutkin vielä tarkemmin kun taas puran koneen. Onko ideoita miten tuon saisi testattua ennen kuin purkaa/kasaa uudestaan?

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja JiiPee (Viesti 742647)
Ei ole VM:stä kokemusta, mutta eikös se ole märkäputkikone? Eihän se vuotavan sylinterin putki olisi syvemmällä lohkossa kuin muut? Tai ettei siinä putkessa olisi pientä halkemaa tai pistekorroosio-reikää jossakin?


Dethlock 21.02.2011 13:33

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L (Viesti 742641)
Vaihda se tekniikka ja pistä tilalle suora kuutonen :D

Kieltämättä koneenvaihto käynyt mielessä muttei perse kestä vaihtaa koko konetta apulaitteineen kun nyt jo jäänyt työkeikkoja väliin kun ei ole kulkupeliä.

ahonkivi 21.02.2011 20:58

Liimasitko kannentiivisteet?

Dethlock 21.02.2011 21:29

Ei ole liimailtu kun huoltokirja sanoi ettei metallitiivisteeseen saa liimaa laittaa. Sen voisi tehdäkin jos auttaa asiaan ja tietäisi mitä sinne tunkee.

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja ahonkivi (Viesti 742823)
Liimasitko kannentiivisteet?


pee 21.02.2011 21:45

onks noiden sylinteriputkien alapäässä joku tiivistys ? pohdin voiko putki "romahtaa" alas ?

edit: JiiPee kyselikin jo samaa...

Rekisteröimätön 21.02.2011 22:28

Varmaankin turha kysymys, mutta onhan ne päätypalikat kansien kanssa saman korkuiset?

Dethlock 21.02.2011 23:37

Sylinteriputken pää on käsittääkseni leveämpi kuin itse reikä jossa se on, en tiedä miten putki pääsisi liikkumaan alaspäin mutta pitää yrittää tarkistaa asia. Päätylaipat on madallettu kansien mukaisesti joten ei pitäisi kantaa sieltäkään.

Dethlock 22.02.2011 09:48

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Angelo (Viesti 742650)
Voisi tuo Ahosensetä tietää asiasta jotain.

Kukahan tämä setä on ja mistä tavoittaa? Uusi kansipahvi ja pultit on huomenna käpälässä ja pitäisi alkaa taas purkamaan tuota konetta.

HeikkiH 22.02.2011 12:25

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Dethlock (Viesti 742961)
Kukahan tämä setä on ja mistä tavoittaa?

http://www.offroadpaja.fi/

AVRO 22.02.2011 12:26

www.offroadpaja.fi

P38 Rankuissa on tehtaalta lähtiessä BMW:n 2,5TD kutvonen nokikattilana.

pee 22.02.2011 13:21

ja tätä VM konversiota on ollu 4 pyttyisenä vanhemmassa Rankussa...

Dethlock 23.02.2011 10:24

Onko kellään ideoita miten tuon sylinteriputken kunnon saisi tutkittua purkamatta koko konetta? Tai miten kannattaisi edetä noin ylipäätään tämän projektin kanssa. Silmämääräisesti mitään jälkiä tai halkeamia en putkesta löydä männän ala-asennossa ja kun öljytilaankaan ei paineita mene niin renkaatkaan ei voi hirveästi vuotaa.

Motivaatio alkaa olemaan nollissa eikä huvittaisi turhaan purkaa ja vaihtaa palikoita vain todetakseen että ei auttanut. Mieluumin katsoisi kerralla kaikki paikat läpi ja korjaisi mitä tarvitsee että saisi auton takaisin liikenteeseen.

range mies 23.02.2011 20:43

meneekö nestettä öljyn sekaan??

Dethlock 23.02.2011 21:04

Ei mene eikä anna painetta öljytilaan.

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja range mies (Viesti 743509)
meneekö nestettä öljyn sekaan??


range mies 23.02.2011 22:00

melkeen pakko olla kannessa tai sitte sylinteri putken juuressa hiushalkeama..

Dethlock 23.02.2011 22:04

Teen ruumiinavauksen huomenna ja koitan tutkia. Alkaa ärsyttää kun tenavatkin urputtaa aiheesta joka hiton aamu kun joutuu kylmällä vajaavetoisella rahtaamaan niitä kouluun.

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja range mies (Viesti 743549)
melkeen pakko olla kannessa tai sitte sylinteri putken juuressa hiushalkeama..


Jjurva 23.02.2011 23:17

Ootko pyörittänyt konetta ilman kansia? Käsittääkseni sylinteriputken alapäässä on jotkut simmit jotka putoavat pois jos putki pääsee liikahtamaan. Jamant voisi tietää asiasta enemmän.

Dethlock 26.02.2011 15:32

No niin. Kone taas läjässä, aikaa paloi aika tunteella kun yritti löytää vikakohtaa mutta ei sieltä löytynyt syyllistä tai sitten olen ihan puusilmä.

Heti käynnistyksen jälkeen puhalsi vähän ilmaa(?) paisariin mutta ei havaittavia porinoita tai kuplimista sen jälkeen. Lämmetessään laski vähän vettä ulos mutta paisari olikin alkujaan täpötäynnä joten se ei vissiin mitenkään outoa ole sekään.

Puolituntia tyhjäkäyntiä normaalilämmöissä per huoltomanuaali ja nyt auto jäähtymässä odottamassa jälkikiristystä. Tyhjäkäynnillä lämpömittari jämähti reiluun 85 asteeseen joten uusi termari joko toimii tai sitten meni lämpömittarikin remonttiin.

Pitäisiköhän seurata orjallisesti ohjetta vai vetää suoraan vähän tiukemmalle noi kansipultit? :confused: Ei jaksais enää telkuta sen kanssa. Aikaisemmat oireet ainakin tuntui poistuneen mutta ei jaksa vielä riemuita ennen kuin kestää ajoakin.

Lunta pyryttää sitä tahtia että saas nähdä pääseekö edes takaisin pajalle, naapurilla jäänyt vissiin jäänyt ryyppy jumiin kun ei ole linkoa näkynyt ja aamulla oli jo tuo siirtymä kuin olisi veneellä ajanut kun vaan piti kaasun pohjassa toivoen ettei auto keksi hakea pakosuuntaa pellolle.

_LM_ 26.02.2011 16:34

Onhan lohkon kannenpulttien reiät/kierteet varmasti puhtaat ettei ole päässyt öljyä tai jäähdytysnestettä pohjalle joka jättäisi pultin löysälle.

Dethlock 26.02.2011 16:40

Parhaani olen tehnyt että reiät olisi puhtaat. Kohta pitää koittaa taas surffata pajalle.

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja _LM_ (Viesti 744418)
Onhan lohkon kannenpulttien reiät/kierteet varmasti puhtaat ettei ole päässyt öljyä tai jäähdytysnestettä pohjalle joka jättäisi pultin löysälle.


pee 26.02.2011 19:21

toivottavasti nyt asettus...

eihän pultit muuten voi pohjata niiden kansien höyläyksen jälkeen... aika kaukaa haettu ajatus minunkin mielestä kyllä...


ja onks mallia venyvät pultit, eli pitäskös uusia aina ?


Sivu luotu: 00:41 (GMT +2).