Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 16.11.2010, 10:15
Pertura Pertura ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 09.11.07
Sijainti: Vantaa
Viestit: 103
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Mappe Näytä viesti
Turbomiehille kyssäriä? Kyseessä Scanian Dl12 6 sylinterinen välijäähdytetty meridieseli. Koneesta otettu ohjelmoimalla 650hv. Tämän johdosta pakopaineet nousseet ja aiheuttaneet pakosarjan ja turbon vaurioita sekä ruiskutus suuttimien kulumista. Tähän ongelma yritetään korjata asentamalla ylimääräinen välijäähdytin. Oma mielipiteeni on se että pakopesä on liian pieni... Mitä luulette? Auttaako ylimääräinen ahtoilman jäähdytys niin paljon että tämmöinen pakopaine ongelma ratkeaa?
Minkä kokoisilla siivillä toi ahdin on ja minkä tehoinen moottori on tehtaalta tullessaan ollut? Ja minkä verran on ahtopainetta ja pakopainetta ja missä pakolämmöt seilaa ? Kuulostaa nimittäin siltä että koko puhallin on aivan liian pieni, jolloin ylimääräisen coolerin asentamisesta ei ole mitään hyötyä ja isompi pakopesäkin on melko kosmeettinen muutos.

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 16.11.2010, 20:26
Mappe:n Avatar
Mappe Mappe ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 27.01.09
Sijainti: Vaasa
Viestit: 550
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Pertura Näytä viesti
Minkä kokoisilla siivillä toi ahdin on ja minkä tehoinen moottori on tehtaalta tullessaan ollut? Ja minkä verran on ahtopainetta ja pakopainetta ja missä pakolämmöt seilaa ? Kuulostaa nimittäin siltä että koko puhallin on aivan liian pieni, jolloin ylimääräisen coolerin asentamisesta ei ole mitään hyötyä ja isompi pakopesäkin on melko kosmeettinen muutos.
Ahdin on Holset. Siipikokoja ja A/R:rrää en tiedä. Alkuperäisesti koneessa on 450hv ja Scania on tehnyt kyseisen ohjelmoinnin 650hv:aan. Ahtopainetta oli muistaakseni 2,5bar. Muista arvoista en tiedä...
__________________
Steady as she goes...
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 17.11.2010, 21:06
Pertura Pertura ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 09.11.07
Sijainti: Vantaa
Viestit: 103
Perusasetus

Mä lähtisin tohon asentamaan vesiruiskua, coolerilla ei tommoisia pakolämpöongelmia ratkaista. Tai mieluummin tietysti isompi ahdin paikalleen
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 18.12.2010, 14:15
Profi:n Avatar
Profi Profi ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 14.08.05
Sijainti: Veteli, Finland.
Viestit: 391
Perusasetus

Moro vaan. Sain tuossa vaihtokaupassa ihan uuden garretin gt32:sen, ja mietittyttää vähän tuossa kun siinä on öljyn tulon banjopultissa ainoastaan 2mm reikä, että onko se tehtaalta asti ollu tuon kokonen, tuntuu vaan aika pieneltä. Ja sitten tuos on tuo pako tulolaippa neliskanttisella reijällä ja pakosarjassa pyöreällä reijällä, että pitääkö siihen vaan ite turata tommonen väliputki adapteri systeemi vai saako nuita valmiita muutos paloja jostain?
__________________
Dodge ram 5.9 (-95 käyttis)
Hj 61 (-89 2. auto)
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 18.12.2010, 15:16
Pertura Pertura ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 09.11.07
Sijainti: Vantaa
Viestit: 103
Perusasetus

Jos on kuulalaakeriahdin, silloin tuo öljyreikä on tarkoituksella todella pieni.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 18.12.2010, 22:35
patroltd patroltd ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 07.01.06
Sijainti: lehtimäki, Finland.
Viestit: 731
Perusasetus

Joo jos on tyyppimerkinnän perässä R kirjain niin on kuulalaakereilla. Meinaakko hj:hin, laitahan kokemuksia.
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 19.12.2010, 01:28
Profi:n Avatar
Profi Profi ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 14.08.05
Sijainti: Veteli, Finland.
Viestit: 391
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja patroltd Näytä viesti
Joo jos on tyyppimerkinnän perässä R kirjain niin on kuulalaakereilla. Meinaakko hj:hin, laitahan kokemuksia.
Eipä löytynny R kirjainta tyyppikilvestä, ja garretin sivuillaki oli vaan yks 32 turbomalli ja siellä luki journal bearing, eli varmaankin sitte liukulaakereilla. Tartte varmaan vielä soittaa jonnekin turbo puljuun ja varmistaa, ei viittis heti leikkkauttaa kiinni uutta ja hienoa turpua. Sen takia tässä kyselen kun tuo "kaveri" jolta sain tämän niin on ennenkin myyny ihan mitä sattuu osia. Joo 2h mottiin pitäs laittaa, ja pumppuki olis tarkotus virittää sitte joskus
__________________
Dodge ram 5.9 (-95 käyttis)
Hj 61 (-89 2. auto)

Viimeksi muokannut Profi : 19.12.2010 02:49
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Myydään 2l turbo pulu O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 0 16.03.2009 23:20
Myydään iso turbo Nutti O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 3 06.11.2008 22:09
Ostetaan Turbo lj:hin LarppaV O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 2 22.09.2008 15:03
M: Patrollin turbo kone,jarrusatuloita,turbo osia. tapsa4x4 O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 7 24.05.2007 12:34
M/V Turbo Nemi O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 0 13.04.2006 06:35


Sivu luotu: 16:31 (GMT +2).