Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 14.09.2010, 18:55
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.063
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja moggirange Näytä viesti
Taisi MaTTille tulla ajatuskatko? Kyllä ne molemmat takapyörät vetää ilman lukkoakin. Se että vain toinen vetäis ei ole mahdollista.

Elikkä ilman lukkoa molemmat pyörät vetää samalla voimalla, mutta pyörimisnopeus voi muutella pyörien kesken 0-100%
Lukko kytkettynä taas molemmat pyörät pyörivät samalla nopeudella, mutta veto pyörien kesken voi vaihdella 0-100%
Näin tietysti, ajatus olikin torpata harha-ajatus 3-pyörävedosta.
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Pex Näytä viesti
Eli kun takaveto päällä ja ajaa eteenpäin, molemmat takapyörät vetävät + lisäksi toinen etupyörä.
Eli normi tasauspyörästöllä varustetut vetävät yhtä paljon molemmilla renkailla jos kitka on sama renkaiden alla. Mutta jos toisen renkaan alla ei ole kitkaa, ei toinenkaan vedä. Tuota viimeistä lausahdustasi pilkun jälkeen en oikein tajua: lukko päällä "veto pyörien kesken voi vaihdella 0-100%". Mikä veto niissä vaihtelee? Molemmat vetää tasan saman verran, samaan suuntaan ja samaan tahtiin.

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 14.09.2010, 20:08
moggirange moggirange ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 26.08.04
Sijainti: Sodankylä
Viestit: 1.161
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- Näytä viesti
Näin tietysti, ajatus olikin torpata harha-ajatus 3-pyörävedosta.
Eli normi tasauspyörästöllä varustetut vetävät yhtä paljon molemmilla renkailla jos kitka on sama renkaiden alla. Mutta jos toisen renkaan alla ei ole kitkaa, ei toinenkaan vedä. Tuota viimeistä lausahdustasi pilkun jälkeen en oikein tajua: lukko päällä "veto pyörien kesken voi vaihdella 0-100%". Mikä veto niissä vaihtelee? Molemmat vetää tasan saman verran, samaan suuntaan ja samaan tahtiin.
Jos toisen pyörän pito heikkenee, niin myös toisen vetoakselin vääntömomentti pienenee samassa suhteessa. Avoimella tasauspyörästöllä veto on AINA 50/50 vaikka pyörien nopeusero vaihtelee 0-100%

Lukollahan tietenkin ne pyörii samaa nopeutta, mutta esim. toinen pyörä liukkaalla jäällä tai ilmassa ja toinen asfaltilla, se pitävällä pinnalla oleva vetää jopa sen 100% enemmän!
Siksihän se vetoakselikin katkeaa niin helposti lukkoja käytettäessä.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 14.09.2010, 22:12
RIPAX RIPAX ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 24.04.09
Sijainti: vihti
Viestit: 2.243
Perusasetus

Suomeksi/på finska:


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja moggirange Näytä viesti
Jos toisen pyörän pito heikkenee, niin myös toisen vetoakselin vääntömomentti pienenee samassa suhteessa. Avoimella tasauspyörästöllä veto on AINA 50/50 vaikka pyörien nopeusero vaihtelee 0-100%

Lukollahan tietenkin ne pyörii samaa nopeutta, mutta esim. toinen pyörä liukkaalla jäällä tai ilmassa ja toinen asfaltilla, se pitävällä pinnalla oleva vetää jopa sen 100% enemmän!
Siksihän se vetoakselikin katkeaa niin helposti lukkoja käytettäessä.
Eli ilman lukkoa pyörii se pyörä joka helpoimmin pyörii eli se joka on ilmassa. Lukon kanssa pyörii molemmat saman verran ollen "yhtä puuta" näin käytännössä myös kitkalukon kanssa vaan ei torsenin tai "pala" lukon. Käytännössä neliveto auto jossa ei ole akseli tai keski tasauksen lukkoa,voi jäädä Jumiin vain yhden pyörän noustessa ilmaan.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 15.09.2010, 02:06
Joukka:n Avatar
Joukka Joukka ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 03.06.04
Sijainti: Espoo, Finland.
Viestit: 619
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja RIPAX Näytä viesti
Käytännössä neliveto auto jossa ei ole akseli tai keski tasauksen lukkoa,voi jäädä Jumiin vain yhden pyörän noustessa ilmaan.
Kyllä.
Samasta syystä hiekkalähdössä näyttää siltä kuin vain toinen etupyörä vetäisi ja molemmat takapyörät. Harhaa siis.
/joukka
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 15.09.2010, 15:54
moggirange moggirange ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 26.08.04
Sijainti: Sodankylä
Viestit: 1.161
Perusasetus

Juu eiku monesti täälläkin palstalla tulee esille "jos ei ole lukkoa niin ei vedä ku toinen rengas"

Eihän semmosta autoa ole olemassakaan jossa ei vedä kuin toinen pyörä vetävällä akselilla?
Saattais olla veikeä ajettava jos niin olisi.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Myydään Vaihdelaatikko Land Cruiser KDJ90L 3.0td vm.2002 Pex O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 2 27.04.2011 21:40
Mistä jakolaatikko KDJ90L:ään? Pex Tekniikka & Jutustelu 6 27.07.2010 21:52
Ostetaan Land Cruiser KDJ90L jakolaatikko Pex O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 0 25.07.2010 22:50
Myydään Explorer -95 -99 4- vedon askelmoottori Timppis O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 1 14.11.2008 20:56
Wranglerin 4 vedon kytkentä EPO Tekniikka & Jutustelu 5 21.01.2005 15:09


Sivu luotu: 02:47 (GMT +2).