Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   KDJ90L - Miten vedon pitäisi jakautua renkaille 2-vedossa? (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=75634)

Pex 12.09.2010 09:40

KDJ90L - Miten vedon pitäisi jakautua renkaille 2-vedossa?
 
vaihdettiin kaverin Land Cruiseriin purkuautostosta otettu 7 tkm ajettu jakolaatikko, entisen hajonneen tilalle. Samalla vaihdettiin myös vaihdelaatikko kun piti ottaa jakolootan mukana vaikka entisessä ei mitään vikaa ollutkaan.

Tuntuu toimivan hyvin muuten mutta veto jakautuu mielestäni vähän ihmeellisesti. Lieneekö normaalia kuitenkin? Epäilenpä että ei.

Eli kun takaveto päällä ja ajaa eteenpäin, molemmat takapyörät vetävät + lisäksi toinen etupyörä.
Kun taas pakittaa niin silloin vetävät vain takapyörät, etupyörät ei silloin vedä.

Eikös tuo pitäisi mennä niin että 2-vedossa vain takapyörät vetää molempiin suuntiin ajettaessa? Jos näin on niin vika lienee jakolootassa?

BENJAMIN 12.09.2010 13:04

Tässä mallissa pitäisi olla jatkuva neliveto,jos nyt auto ole joku Afrikan tai muun kaukomaan tuonti.

Pex 12.09.2010 15:28

siis jatkuva neliveto? Auto on tuotu Belgiasta, vuosimalli 2002 ja siinä on jakolaatikko ja sille keppi josta vaihdellaan taka- ja nelivedon välillä.

Vekku08 12.09.2010 17:07

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja BENJAMIN (Viesti 695500)
Tässä mallissa pitäisi olla jatkuva neliveto,jos nyt auto ole joku Afrikan tai muun kaukomaan tuonti.

Samaa mieltä! Jakiksesta ainakin omassa vaihdellaan vaan hitaan puolen, sekä jakislukollisen hitaan puolen väliä..

-MaTTi- 12.09.2010 19:50

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Pex (Viesti 695452)
Eli kun takaveto päällä ja ajaa eteenpäin, molemmat takapyörät vetävät + lisäksi toinen etupyörä.
Kun taas pakittaa niin silloin vetävät vain takapyörät, etupyörät ei silloin vedä.

Ei ole teoriassakaan mahdollista! Eikä ne molemmat takapyörät vedä jos ei ole lukko päällä. Saattaa ilmassa pyöritellen sattua pyörimään samaan suuntaan jos sopivasti on vastusta toisella puolen.

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Pex (Viesti 695452)
Eikös tuo pitäisi mennä niin että 2-vedossa vain takapyörät vetää molempiin suuntiin ajettaessa? Jos näin on niin vika lienee jakolootassa?

Ei ole 2-vetoa! Tai sitten oot saanu jonku lämpimän maan mallista laatikon, jossa myös takaveto eli ei jatkuvaa nelivetoa, mutta D-4D-mallista se ei silloin ole peräisin.

Rölli 12.09.2010 20:06

Eikös ne kepin asennot ole nopea keskilukko auki, nopea keskilukko kiinni ja hidas missä aina keskilukko kiinni.

Keskilukko auki se vois liukkaalla tuntua siltä et etupää ei juurikaan vetäis mut tuskin missään vielä on niin liukasta ollu...

Miten olette tuon vedon testanneet?

Pex 12.09.2010 21:25

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Rölli (Viesti 695595)

Miten olette tuon vedon testanneet?

pehmeässä sorassa otettu sutilähtöjä. Oli kaveri tänään kuulemma vielä tunkannu auton ylös ja sanoi, että etuset pyöri toisinaan ja toisinaan ei.
Oli muuten syttynyt ABS-valo kun oli ollu auto pölkkyjen nokassa ja kun oli ollu veto päällä. Valo oli sammunut kun oli laskenut auton alas ja ajanut muutaman sata metriä. Lieneeköhän tuo normaalia?

Kiitoksia vastauksista. Alkaa jo pääkopassa meillä raksuttaa tuo lukkoperiaate.

Erilainen ilmeisesti kuin omassa 4Runnerissani vm.-91, jossa ymmärtääkseni on ihan "oikea" takavetokin pikku- ja isonpuolen nelivedon lisäksi. Ainakin kojelaudassa syttyy ihan 4WD merkki kun kepin heittää nelivetoasentoon. Ja pari kertaa on pelkkä takaveto päällä menty lahjakkaasti mettähallituksen puolelle liukkailla :), nelivetoasennossa ei karkaa näpeistä
...vai ymmärränköhän tuon oman kotteronkin vetoperiaatteen väärin :confused:

-MaTTi- 12.09.2010 22:16

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Pex (Viesti 695625)
pehmeässä sorassa otettu sutilähtöjä. Oli kaveri tänään kuulemma vielä tunkannu auton ylös ja sanoi, että etuset pyöri toisinaan ja toisinaan ei.
Oli muuten syttynyt ABS-valo kun oli ollu auto pölkkyjen nokassa ja kun oli ollu veto päällä. Valo oli sammunut kun oli laskenut auton alas ja ajanut muutaman sata metriä. Lieneeköhän tuo normaalia?

Kiitoksia vastauksista. Alkaa jo pääkopassa meillä raksuttaa tuo lukkoperiaate.

Erilainen ilmeisesti kuin omassa 4Runnerissani vm.-91, jossa ymmärtääkseni on ihan "oikea" takavetokin pikku- ja isonpuolen nelivedon lisäksi. Ainakin kojelaudassa syttyy ihan 4WD merkki kun kepin heittää nelivetoasentoon. Ja pari kertaa on pelkkä takaveto päällä menty lahjakkaasti mettähallituksen puolelle liukkailla :), nelivetoasennossa ei karkaa näpeistä
...vai ymmärränköhän tuon oman kotteronkin vetoperiaatteen väärin :confused:

Sutilähdöt ei ole kyllä kovinkaan tieteellistä tutkimusta. :D LC90:n jatkuva neliveto kun on keskeltä planeettapyörästöllä (torsen) jaettu eteen 40%/taakse 60% -suhteessa. Eli periaatteessa ja käytännössäkin autolla voi ruopia takavetovoittoisesti jonkin verran (esim. dynamometrin rullilla). Eli toteamus että etuset pyöri toisinaan ja toisinaan ei, on oikea.

ABS varmasti ilmoittelee itsestään kun pölkkyjen päällä ajelee, kaikki pyörät eivät varmastikaan pyöri samaa vauhtia! Eli normaalia.

4Runnerissa on takaveto, nopea ja hidas kiinteä neliveto. Takavedolla ajellessa vasen etuvetoakseli pyörittää tasauspyörästöä ympyrää, mutta oikea puoli on siitä irti (ADD) alipaineella kytkeytyvällä holkillla. Näin ollen etukardaani ei takavedolla ajellessa pyörikään vaikka autossa ei napalukkoja edessä (alunperin) ole. Napalukot asentamalla saa vetarit ja perän rauhaan takapotkulla ajellessa, jolloin säästyy ko. osat kulumiselta + menovettä muutaman (pari-kolme?) desin satkulle.

Pex 13.09.2010 18:36

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- (Viesti 695650)
Sutilähdöt ei ole kyllä kovinkaan tieteellistä tutkimusta. :D

juu..konstit on monet :)

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- (Viesti 695650)
ABS varmasti ilmoittelee itsestään kun pölkkyjen päällä ajelee, kaikki pyörät eivät varmastikaan pyöri samaa vauhtia! Eli normaalia.

näin vähän arveltiinkin kun häipyi tuo valo kun lähti ajamaan

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- (Viesti 695650)
4Runnerissa on takaveto, nopea ja hidas kiinteä neliveto. Takavedolla ajellessa vasen etuvetoakseli pyörittää tasauspyörästöä ympyrää, mutta oikea puoli on siitä irti (ADD) alipaineella kytkeytyvällä holkillla. Näin ollen etukardaani ei takavedolla ajellessa pyörikään vaikka autossa ei napalukkoja edessä (alunperin) ole. Napalukot asentamalla saa vetarit ja perän rauhaan takapotkulla ajellessa, jolloin säästyy ko. osat kulumiselta + menovettä muutaman (pari-kolme?) desin satkulle.

öö...siis tarkoitatko, että eteen jos laittaisin manuaaliset napalukot, jotka kytketään käsin päälle vai mitenkä?
Väännätkö vielä rautalangasta miten tuo veto sen jälkeen menisi, jos laittaa siis nuo napalukot? Vetääkö etuset sitten takavedollakin?
Kyllähän tässä riittää vielä aloittelijalle opiskeltavaa :p

Rölli 13.09.2010 20:22

Ei vetäisi. Napalukkojen asennuksen jälkeen edessä ei pyöri mitään muuta kuin renkaat takavedolla ajellessa. Edellyttäen tietysti et lukot on auki asennossa. Nyt siellä pyörii mukana turhan takia toinen vetari ja tasauspyörästö.

-MaTTi- 13.09.2010 20:35

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Rölli (Viesti 695869)
Ei vetäisi. Napalukkojen asennuksen jälkeen edessä ei pyöri mitään muuta kuin renkaat takavedolla ajellessa. Edellyttäen tietysti et lukot on auki asennossa. Nyt siellä pyörii mukana turhan takia toinen vetari ja tasauspyörästö.

Juuri näin. Ja Hiluxin napikset käy 4Runneriin, LJ:n tai HJ:n ei vaikka samalta päällepäin (ulospäin) näyttävätkin.

Eli siis käsin kytkettävät, ja nämähän siis vain ja ainoastaan kytkevät vetoakselin pyöränlaippaan tai irrottavat. Ei mitään tekemistä tasauspyörästön lukon kanssa, kuten toisinaan pahasti harhakuvitellaan jos ei maastureista mitään kokemusta/käsitystä.

ZeiZei 13.09.2010 21:06

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- (Viesti 695878)
Juuri näin. Ja Hiluxin napikset käy 4Runneriin, LJ:n tai HJ:n ei vaikka samalta päällepäin (ulospäin) näyttävätkin.

Eli siis käsin kytkettävät, ja nämähän siis vain ja ainoastaan kytkevät vetoakselin pyöränlaippaan tai irrottavat. Ei mitään tekemistä tasauspyörästön lukon kanssa, kuten toisinaan pahasti harhakuvitellaan jos ei maastureista mitään kokemusta/käsitystä.

Vielä kun opittaisiin käyttämään suoraan englanninkielestä käännettyä nimitystä Vapaanavat (Free Wheel Hub)

http://www.aisinaftermarket.com/Engl..._Wheel_Hub.php

Ja tuon kun luet, olet entistä enemmän ymmälläsi :) :

http://forums.offipalsta.com/showthr...ght=vapaanavat
(tämä ei ollut matille)

Pex 13.09.2010 22:42

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja ZeiZei (Viesti 695899)
Ja tuon kun luet, olet entistä enemmän ymmälläsi :) :

http://forums.offipalsta.com/showthr...ght=vapaanavat
(tämä ei ollut matille)

ei mutta tämähän oli oikeasti mainio linkki! Kiitokset.
Ei kun opiskelemaan :)

HiluxMan 14.09.2010 05:14

Pex ei varmaankaan halua napalukkoja jatkuvanelivetoiseensa, joka Cruiseri ilmeisesti on.
Yllä puhutaan niiden asentamisesta 4Runneriin joka ei ole jatkuvanelivetoinen.

-MaTTi- 14.09.2010 13:32

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja HiluxMan (Viesti 695955)
Pex ei varmaankaan halua napalukkoja jatkuvanelivetoiseensa, joka Cruiseri ilmeisesti on.
Yllä puhutaan niiden asentamisesta 4Runneriin joka ei ole jatkuvanelivetoinen.

Cruiseri onkin Pexin kaverin ja Pexillä on 4Runner, jonka napalukko/vapaanapa-asiaa tässä nyt on sitten vähän off-topiccina puitu.
Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Pex (Viesti 695955)
vaihdettiin kaverin Land Cruiseriin


moggirange 14.09.2010 16:36

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- (Viesti 695585)
Ei ole teoriassakaan mahdollista! Eikä ne molemmat takapyörät vedä jos ei ole lukko päällä. Saattaa ilmassa pyöritellen sattua pyörimään samaan suuntaan jos sopivasti on vastusta toisella puolen.

Taisi MaTTille tulla ajatuskatko? Kyllä ne molemmat takapyörät vetää ilman lukkoakin. Se että vain toinen vetäis ei ole mahdollista.

Elikkä ilman lukkoa molemmat pyörät vetää samalla voimalla, mutta pyörimisnopeus voi muutella pyörien kesken 0-100%
Lukko kytkettynä taas molemmat pyörät pyörivät samalla nopeudella, mutta veto pyörien kesken voi vaihdella 0-100%

-MaTTi- 14.09.2010 18:55

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja moggirange (Viesti 696074)
Taisi MaTTille tulla ajatuskatko? Kyllä ne molemmat takapyörät vetää ilman lukkoakin. Se että vain toinen vetäis ei ole mahdollista.

Elikkä ilman lukkoa molemmat pyörät vetää samalla voimalla, mutta pyörimisnopeus voi muutella pyörien kesken 0-100%
Lukko kytkettynä taas molemmat pyörät pyörivät samalla nopeudella, mutta veto pyörien kesken voi vaihdella 0-100%

Näin tietysti, ajatus olikin torpata harha-ajatus 3-pyörävedosta.
Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Pex (Viesti 696074)
Eli kun takaveto päällä ja ajaa eteenpäin, molemmat takapyörät vetävät + lisäksi toinen etupyörä.

Eli normi tasauspyörästöllä varustetut vetävät yhtä paljon molemmilla renkailla jos kitka on sama renkaiden alla. Mutta jos toisen renkaan alla ei ole kitkaa, ei toinenkaan vedä. Tuota viimeistä lausahdustasi pilkun jälkeen en oikein tajua: lukko päällä "veto pyörien kesken voi vaihdella 0-100%". Mikä veto niissä vaihtelee? Molemmat vetää tasan saman verran, samaan suuntaan ja samaan tahtiin.

moggirange 14.09.2010 20:08

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- (Viesti 696108)
Näin tietysti, ajatus olikin torpata harha-ajatus 3-pyörävedosta.
Eli normi tasauspyörästöllä varustetut vetävät yhtä paljon molemmilla renkailla jos kitka on sama renkaiden alla. Mutta jos toisen renkaan alla ei ole kitkaa, ei toinenkaan vedä. Tuota viimeistä lausahdustasi pilkun jälkeen en oikein tajua: lukko päällä "veto pyörien kesken voi vaihdella 0-100%". Mikä veto niissä vaihtelee? Molemmat vetää tasan saman verran, samaan suuntaan ja samaan tahtiin.

Jos toisen pyörän pito heikkenee, niin myös toisen vetoakselin vääntömomentti pienenee samassa suhteessa. Avoimella tasauspyörästöllä veto on AINA 50/50 vaikka pyörien nopeusero vaihtelee 0-100%

Lukollahan tietenkin ne pyörii samaa nopeutta, mutta esim. toinen pyörä liukkaalla jäällä tai ilmassa ja toinen asfaltilla, se pitävällä pinnalla oleva vetää jopa sen 100% enemmän!
Siksihän se vetoakselikin katkeaa niin helposti lukkoja käytettäessä.

RIPAX 14.09.2010 22:12

Suomeksi/på finska:
 
Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja moggirange (Viesti 696140)
Jos toisen pyörän pito heikkenee, niin myös toisen vetoakselin vääntömomentti pienenee samassa suhteessa. Avoimella tasauspyörästöllä veto on AINA 50/50 vaikka pyörien nopeusero vaihtelee 0-100%

Lukollahan tietenkin ne pyörii samaa nopeutta, mutta esim. toinen pyörä liukkaalla jäällä tai ilmassa ja toinen asfaltilla, se pitävällä pinnalla oleva vetää jopa sen 100% enemmän!
Siksihän se vetoakselikin katkeaa niin helposti lukkoja käytettäessä.

Eli ilman lukkoa pyörii se pyörä joka helpoimmin pyörii eli se joka on ilmassa. Lukon kanssa pyörii molemmat saman verran ollen "yhtä puuta" näin käytännössä myös kitkalukon kanssa vaan ei torsenin tai "pala" lukon. Käytännössä neliveto auto jossa ei ole akseli tai keski tasauksen lukkoa,voi jäädä Jumiin vain yhden pyörän noustessa ilmaan.

Joukka 15.09.2010 02:06

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja RIPAX (Viesti 696212)
Käytännössä neliveto auto jossa ei ole akseli tai keski tasauksen lukkoa,voi jäädä Jumiin vain yhden pyörän noustessa ilmaan.

Kyllä.
Samasta syystä hiekkalähdössä näyttää siltä kuin vain toinen etupyörä vetäisi ja molemmat takapyörät. Harhaa siis.
/joukka

moggirange 15.09.2010 15:54

Juu eiku monesti täälläkin palstalla tulee esille "jos ei ole lukkoa niin ei vedä ku toinen rengas"

Eihän semmosta autoa ole olemassakaan jossa ei vedä kuin toinen pyörä vetävällä akselilla?
Saattais olla veikeä ajettava jos niin olisi.


Sivu luotu: 18:40 (GMT +2).