![]() |
KDJ90L - Miten vedon pitäisi jakautua renkaille 2-vedossa?
vaihdettiin kaverin Land Cruiseriin purkuautostosta otettu 7 tkm ajettu jakolaatikko, entisen hajonneen tilalle. Samalla vaihdettiin myös vaihdelaatikko kun piti ottaa jakolootan mukana vaikka entisessä ei mitään vikaa ollutkaan.
Tuntuu toimivan hyvin muuten mutta veto jakautuu mielestäni vähän ihmeellisesti. Lieneekö normaalia kuitenkin? Epäilenpä että ei. Eli kun takaveto päällä ja ajaa eteenpäin, molemmat takapyörät vetävät + lisäksi toinen etupyörä. Kun taas pakittaa niin silloin vetävät vain takapyörät, etupyörät ei silloin vedä. Eikös tuo pitäisi mennä niin että 2-vedossa vain takapyörät vetää molempiin suuntiin ajettaessa? Jos näin on niin vika lienee jakolootassa? |
Tässä mallissa pitäisi olla jatkuva neliveto,jos nyt auto ole joku Afrikan tai muun kaukomaan tuonti.
|
siis jatkuva neliveto? Auto on tuotu Belgiasta, vuosimalli 2002 ja siinä on jakolaatikko ja sille keppi josta vaihdellaan taka- ja nelivedon välillä.
|
Lainaus:
|
Lainaus:
Lainaus:
|
Eikös ne kepin asennot ole nopea keskilukko auki, nopea keskilukko kiinni ja hidas missä aina keskilukko kiinni.
Keskilukko auki se vois liukkaalla tuntua siltä et etupää ei juurikaan vetäis mut tuskin missään vielä on niin liukasta ollu... Miten olette tuon vedon testanneet? |
Lainaus:
Oli muuten syttynyt ABS-valo kun oli ollu auto pölkkyjen nokassa ja kun oli ollu veto päällä. Valo oli sammunut kun oli laskenut auton alas ja ajanut muutaman sata metriä. Lieneeköhän tuo normaalia? Kiitoksia vastauksista. Alkaa jo pääkopassa meillä raksuttaa tuo lukkoperiaate. Erilainen ilmeisesti kuin omassa 4Runnerissani vm.-91, jossa ymmärtääkseni on ihan "oikea" takavetokin pikku- ja isonpuolen nelivedon lisäksi. Ainakin kojelaudassa syttyy ihan 4WD merkki kun kepin heittää nelivetoasentoon. Ja pari kertaa on pelkkä takaveto päällä menty lahjakkaasti mettähallituksen puolelle liukkailla :), nelivetoasennossa ei karkaa näpeistä ...vai ymmärränköhän tuon oman kotteronkin vetoperiaatteen väärin :confused: |
Lainaus:
ABS varmasti ilmoittelee itsestään kun pölkkyjen päällä ajelee, kaikki pyörät eivät varmastikaan pyöri samaa vauhtia! Eli normaalia. 4Runnerissa on takaveto, nopea ja hidas kiinteä neliveto. Takavedolla ajellessa vasen etuvetoakseli pyörittää tasauspyörästöä ympyrää, mutta oikea puoli on siitä irti (ADD) alipaineella kytkeytyvällä holkillla. Näin ollen etukardaani ei takavedolla ajellessa pyörikään vaikka autossa ei napalukkoja edessä (alunperin) ole. Napalukot asentamalla saa vetarit ja perän rauhaan takapotkulla ajellessa, jolloin säästyy ko. osat kulumiselta + menovettä muutaman (pari-kolme?) desin satkulle. |
Lainaus:
Lainaus:
Lainaus:
Väännätkö vielä rautalangasta miten tuo veto sen jälkeen menisi, jos laittaa siis nuo napalukot? Vetääkö etuset sitten takavedollakin? Kyllähän tässä riittää vielä aloittelijalle opiskeltavaa :p |
Ei vetäisi. Napalukkojen asennuksen jälkeen edessä ei pyöri mitään muuta kuin renkaat takavedolla ajellessa. Edellyttäen tietysti et lukot on auki asennossa. Nyt siellä pyörii mukana turhan takia toinen vetari ja tasauspyörästö.
|
Lainaus:
Eli siis käsin kytkettävät, ja nämähän siis vain ja ainoastaan kytkevät vetoakselin pyöränlaippaan tai irrottavat. Ei mitään tekemistä tasauspyörästön lukon kanssa, kuten toisinaan pahasti harhakuvitellaan jos ei maastureista mitään kokemusta/käsitystä. |
Lainaus:
http://www.aisinaftermarket.com/Engl..._Wheel_Hub.php Ja tuon kun luet, olet entistä enemmän ymmälläsi :) : http://forums.offipalsta.com/showthr...ght=vapaanavat (tämä ei ollut matille) |
Lainaus:
Ei kun opiskelemaan :) |
Pex ei varmaankaan halua napalukkoja jatkuvanelivetoiseensa, joka Cruiseri ilmeisesti on.
Yllä puhutaan niiden asentamisesta 4Runneriin joka ei ole jatkuvanelivetoinen. |
Lainaus:
Lainaus:
|
Lainaus:
Elikkä ilman lukkoa molemmat pyörät vetää samalla voimalla, mutta pyörimisnopeus voi muutella pyörien kesken 0-100% Lukko kytkettynä taas molemmat pyörät pyörivät samalla nopeudella, mutta veto pyörien kesken voi vaihdella 0-100% |
Lainaus:
Lainaus:
|
Lainaus:
Lukollahan tietenkin ne pyörii samaa nopeutta, mutta esim. toinen pyörä liukkaalla jäällä tai ilmassa ja toinen asfaltilla, se pitävällä pinnalla oleva vetää jopa sen 100% enemmän! Siksihän se vetoakselikin katkeaa niin helposti lukkoja käytettäessä. |
Suomeksi/på finska:
Lainaus:
|
Lainaus:
Samasta syystä hiekkalähdössä näyttää siltä kuin vain toinen etupyörä vetäisi ja molemmat takapyörät. Harhaa siis. /joukka |
Juu eiku monesti täälläkin palstalla tulee esille "jos ei ole lukkoa niin ei vedä ku toinen rengas"
Eihän semmosta autoa ole olemassakaan jossa ei vedä kuin toinen pyörä vetävällä akselilla? Saattais olla veikeä ajettava jos niin olisi. |
Sivu luotu: 18:40 (GMT +2). |