![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
|||
|
|||
![]() Lukaisepa AKK:n liite J 8.3.2.6
Lainaus:
![]() Eli kyllä siellä tarvitaan se toinenkin lappu ja pulttikiinnitys. Ainoa poikkeus on putkirunkoiset kikottimet jossa vahvikelappua ei tarvita eikä myöskään kaaren jalkalappua kun kaaret voi hitsata suoraan runkoon. 8.3.2.6 Turvakehikon kiinnitys korikehikkoon Kehikko pitää kiinnittää vähintään seuraavista pisteistä: - etukaaren pilarit; - sivukaarien tai puolisivukaarien pilarit; - pääkaaren pilarit - takatukien alapäät Jotta turvakehikko saadaan tehokkaasti kiinnitetyksi korikehikkoon, voidaan alkuperäistä vehoilua ja pehmusteita muokata turvakehikon ympäriltä leikkaamalla tai vääntämällä, mutta ei kuitenkaan kokonaan poistamalla. Jos tarpeen, voidaan sulakerasia siirtää pois turvakaaren asennuksen tieltä. Kiinnityspisteet pää-, etu-, sivu- ja puolisivukaarille: Kaarien lattiakiinnitystä varten tulee jokaisessa kaaren alapään kiinnityspisteessä olla kiinnitysjalka, jonka minimipaksuus on 3 mm (ei kuitenkaan ohuempi kuin kaaren seinämäpaksuus, johon se hitsataan).Kaarien alapään kiinnitys korikehikkoon on tehtävä vähintään kolmella pultilla. Kiinnityskohdat tulee vahvistaa vähintään 3 mm paksulla ja pinta-alaltaan vähintään 120 cm2 vahvikelevyllä, joka on hitsattu korikehikkoon. 1.1.2007 alkaen luokitelluissa autoissa vahvikelevyn ja korikehikon kosketuspinnan pitää olla 120 cm2. Erilaiset vaihtoehdot ovat kuvissa 253-50 ... 253-56. Kuvien 253-50 ja 52 mukaista vahvikelevyä ei välttämättä tarvitse hitsata koriin. Pulttien tulee olla vähintään M8 kokoa ja lujuus vähintään 8.8 ISO normin mukaan. Muttereiden tulee olla lukkomuttereita tai varustettu joustoaluslevyillä. Takatukien kiinnityspisteet: Kiinnityskohdat tulee vahvistaa vähintään 60 cm2:n vahvikelevyillä ja kiinnittää vähintään kahdella M8 pultilla (kuva 253-57). Myös kuvan 253-58 mukainen yksipulttikiinnitys hyväksytään edellyttäen, että käytetään riittävän vahvaa rakennetta ja pultin holkki on hitsattu takatukeen. Edellä olevat ovat vähimmäisvaatimukset. Lisäksi voidaan tehdä lisäkiinnityksiä, kaarien kiinnitykset vahvikelevyihin saadaan hitsata, turvakehikko voidaan hitsata korikehikkoon. Erikoistapaus: Jos auton korikehikko/alusta on muuta ainetta kuin terästä, ei turvakehikkoa saa hitsata siihen; vain vahvikelevyn kiinnittäminen korikehikkoon/alustaan on sallittu
|