Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 08.06.2010, 10:57
Byrocrat Byrocrat ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 05.04.06
Sijainti: Espoo, Finland.
Viestit: 3.194
Perusasetus

Lukaisepa AKK:n liite J 8.3.2.6


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja baxxter Näytä viesti
"Kiinnitys

Korikiinnityksen vahvikelapun materiaalivaatimus vähintään 3 mm paksu ja 120 cm2 pinta-ala
kiinteästi hitsaamalla täysin saumoin,
tai
pulttiliitoksella 3 kpl M8 pultteja, kun vastapuolella on koriin kiinteästi hitsattu lappu,
tai
pulttiliitoksella 4 kpl M10 pultteja, kun vastapuolella on irtonainen vastaava lappu."

Tuon mukaan riittää kyllä kiinteästi koriin hitsattu lappu, eikä vaadita yhtään pulttia eikä muuta lappua?
Enemmän ajateltuna tuo mun "ehdotus" ei taida ihan yhtä vahva olla kuin sisäpuolinen lappu, mutta sääntöjen mukainen? Jos laittais molemmin puolin laput, hitsais kaikki saumat kiinni niin varmasti olis hyvä. Pelkkiin pultteihin en luottais.. Ei vaan kuulosta hyvältä
Jos lukee Euro-trialin sääntökirjaa niin siellä huomautetaan, että Turvakaarimääräykset AKK:n sääntökirjan mukaan ja liite J kertoo hieman toista kaarien kiinnityksestä kuin tuo yllä oleva
Eli kyllä siellä tarvitaan se toinenkin lappu ja pulttikiinnitys.

Ainoa poikkeus on putkirunkoiset kikottimet jossa vahvikelappua ei tarvita eikä myöskään kaaren jalkalappua kun kaaret voi hitsata suoraan runkoon.

8.3.2.6 Turvakehikon kiinnitys korikehikkoon
Kehikko pitää kiinnittää vähintään seuraavista pisteistä:
- etukaaren pilarit;
- sivukaarien tai puolisivukaarien pilarit;
- pääkaaren pilarit
- takatukien alapäät
Jotta turvakehikko saadaan tehokkaasti kiinnitetyksi korikehikkoon,
voidaan alkuperäistä vehoilua ja pehmusteita
muokata turvakehikon ympäriltä leikkaamalla tai
vääntämällä, mutta ei kuitenkaan kokonaan poistamalla.
Jos tarpeen, voidaan sulakerasia siirtää pois turvakaaren
asennuksen tieltä.
Kiinnityspisteet pää-, etu-, sivu- ja puolisivukaarille:
Kaarien lattiakiinnitystä varten tulee jokaisessa kaaren
alapään kiinnityspisteessä olla kiinnitysjalka, jonka minimipaksuus
on 3 mm
(ei kuitenkaan ohuempi kuin
kaaren seinämäpaksuus, johon se hitsataan).Kaarien
alapään kiinnitys korikehikkoon on tehtävä vähintään
kolmella pultilla. Kiinnityskohdat tulee vahvistaa vähintään
3 mm paksulla ja pinta-alaltaan vähintään 120 cm2
vahvikelevyllä, joka on hitsattu korikehikkoon. 1.1.2007
alkaen luokitelluissa autoissa vahvikelevyn ja korikehikon
kosketuspinnan pitää olla 120 cm2.
Erilaiset vaihtoehdot ovat kuvissa 253-50 ... 253-56.
Kuvien 253-50 ja 52 mukaista vahvikelevyä ei välttämättä
tarvitse hitsata koriin.

Pulttien tulee olla vähintään M8 kokoa ja lujuus vähintään
8.8 ISO normin mukaan. Muttereiden tulee olla
lukkomuttereita tai varustettu joustoaluslevyillä.
Takatukien kiinnityspisteet:
Kiinnityskohdat tulee vahvistaa vähintään 60 cm2:n
vahvikelevyillä ja kiinnittää vähintään kahdella M8 pultilla
(kuva 253-57). Myös kuvan 253-58 mukainen yksipulttikiinnitys
hyväksytään edellyttäen, että käytetään
riittävän vahvaa rakennetta ja pultin holkki on hitsattu
takatukeen.
Edellä olevat ovat vähimmäisvaatimukset. Lisäksi
voidaan tehdä lisäkiinnityksiä, kaarien kiinnitykset vahvikelevyihin
saadaan hitsata, turvakehikko voidaan hitsata
korikehikkoon.
Erikoistapaus:
Jos auton korikehikko/alusta on muuta ainetta kuin terästä,
ei turvakehikkoa saa hitsata siihen; vain vahvikelevyn
kiinnittäminen korikehikkoon/alustaan on sallittu

Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit


Sivu luotu: 20:04 (GMT +2).