Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 18.04.2010, 21:57
FROM FROM ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 25.06.08
Sijainti: KANGASALA
Viestit: 706
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Junde Näytä viesti
Katon alle en näe, mutta jos siellä on vahvike niin eihän tuosta näyttäisi puuttuvan kuin oviputket ja ne vahvikekulmat!

Junde
katossa v vahvikkeet ja suora oviputki on kanssa niinkuin ne vahvike kulmat pääkaareen,

mutta kuten tuossa sos:n aikaisemmin esittämässä kysymyksessä diagonaalien olisi oltava x:mallisena pääkaaressa

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 18.04.2010, 22:21
HannuNurminen:n Avatar
HannuNurminen HannuNurminen ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 24.03.03
Sijainti: heinola 10, Finland.
Viestit: 820
Perusasetus

Sen verran jaksoin kuvii etsii että tuossa kohdassa 8.3.2.3. lukee päiväykset ja sen jälkeen on kuvat kehikkojen minimivaatimuksista.

Se pitää selvittää huomenna joltakin viisammalta että rinnastetaanko offiauto luokitustodistukseen katsastuskortin päiväyksen perusteella, toisaalta se on vähän väärin, jos se kortti vaikka häviää niin joutuu tekemään vanhaan autoon muutokset, ja toisekseen ei niitä kortteja siinä katsastuksessa kerkiä niin tarkkaa syynää, katsoo vaan onko siellä huomautuksia vai ei... Äkkisestään laskettuna noita kuvia vertailemalla uudes autos pitää olla 4 putkee enemmän ku alle 2002 mallis.

Palaan asiaan huomenna iltasella.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 19.04.2010, 01:04
TimJus:n Avatar
TimJus TimJus ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 10.01.03
Sijainti: Finland.
Viestit: 1.445
Perusasetus

8.3.2.1.4 Tuulilasipilarin vahvistus
Autot, jotka on luokiteltu 01.01.2006 alkaen: Kyseinen
vahvistus tulee tehdä molemmille puolille, mikäli mitta
”A” (kts kuva 253-15) on suurempi kuin 200mm. Putkea
saadaan taivuttaa enintään 20 astetta edellyttäen,
että sivuprojektio on suora. Kiinnityspisteet tulee olla
ylhäällä enintään 100 mm:n etäisyydellä turvakehikon
etukaaren ja pitkittäistuen yläliitoksesta (kts kuva 253-
52 mittauksesta) ja enintään 100mm etukaaren tai sivukaaren
kiinnitysjalasta.


8.3.2.2.2 Tuulilasipilarin vahvistus (Kuva 253-15)
Kyseinen vahvistus on pakollinen autoissa, jotka on
luokiteltu 01/01/2006 jälkeen. Kyseinen tuki saa olla
taivutettu vain siten, että sivuprojektio on suora eikä
taivutuskulma ole yli 20 astetta.

8.3.2.1.5 Taivutusten ja liitosten vahvistukset
Seuraavat liitokset on vahvistettava vähintään kahdella
Art253-8.2.14 mukaisella vahvikkeella:
• Pääkaaren diagonaalitukien keskiliitos
• Kuvan 253-12 kattovahvikkeiden keskiliitoksessa
(Koskee vain autoja, jotka on luokiteltu 01/01/2007
alkaen)
• Kuvan 253-9 mukaisten oviputkien keskiliitos
Oviputken ja kuvan 253-15 mukaisen tuulilasipilarin
vahvistuksen välinen liitos: Jos oviputki ei ole samassa
tasossa tuulilasipilarivahvistuksen kanssa, voidaan kulmavahvistuksena
käyttää Art 253-8.2.14 mitoituksen
mukaista metallilevystä tehtyä vahvistuskappaletta.



herkkua uusille autoille. jos oikein ymmärsin

Tuulilasipilarin vahvistus
eli toi a mitta on kun vedetään pystysuora viiva ylös etukaaren Ns:tuulilasi linja taitoksesta ja mitataan tästä viivasta etukaaren yläkulmaan jos etäisyys yli 200mm tarvii lisätuen.

toi voodo jeepin a mitta on varmaan aika lähellä 200mm näin kuvista katsottuna ja vekarassa a mitta on varmaan tuplat jeppiin verrattuna

ja tukiputki sivulta katsottuna pitää näyttää suoralta ,sen saa taivuttaa enintään 20 astetta sisään päin.
eli jos kaaret edestä päin katottuna kapenee ylöspäin tukiputken saa taivuttaa niden mukaiseks muttei yli 20 astetta.

ja näitä kulma vahvistuksia joutuu näköjään laittelee vähän joka paikkaan.

pääkaaren kallistuskin on määrätty offroad puolella maksimi 15 astetta.

melkonen sääntö soppa kun tekee auton joka käy foffiin ja trialiin..........

Viimeksi muokannut TimJus : 19.04.2010 01:48 Perustelu: 15 astetta
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 19.04.2010, 01:21
Mikki:n Avatar
Mikki Mikki ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 14.06.05
Sijainti: Hyvinkää, Finland.
Viestit: 1.462
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja G-69 Näytä viesti
näin kuvista katsottuna ja vekarassa a mitta on varmaan tuplat jeppiin verrattuna
Tottakai, tossa kuvassa kun katot turvakaaren pehmustetta, niin sitä oli jo kertaalleen käytetty, samoin etukaaressa havaittavissa "graniitti-ihottumaa"...
Ja "hylsy" oli jokseenkin mutkalla (kuva muuten samalta jaksolta, missä pyörähdettiin)
__________________
---------------------------------------------
# # # Jos se ei satu, silloin se maksaa... # # #
---------------------------------------------
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 19.04.2010, 01:33
TimJus:n Avatar
TimJus TimJus ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 10.01.03
Sijainti: Finland.
Viestit: 1.445
Perusasetus

mitehän toi ei taivutettu etukaari tulkitaan.
mietin nimittäin just et mites semmoseen pitäs toi lisä tukiputki muka laittaa jos a mitta ylityy.........ai offroadissä olikin tommonen 15 asteen pääkaari sääntö.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 19.04.2010, 07:39
sos:n Avatar
sos sos ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 16.01.06
Sijainti: Jyväskylä, Finland.
Viestit: 2.245
Perusasetus

itse ymmärsin että etukaaren 200mm mitataan erotus etukaaren taitoksen linjasta (siis jos taivutettu) kaaren ylä osaan, eli jos etukaaressa ei pokkausta ni tukea ei tarvita vaikka olis kuinka vinossa, koska tukihan tulee lattia kiinnikkeen kohdalta yläkulmaan ja jos etkukaareessa ei pokkausta ni nehän tulis päällekkäin. ja eikai oviputkia saa taivutta?
niin ja olihan jare laittanu ton kuvan mitan se mitataan
__________________
hä ja kaikki kirjoitukse ovat muistin varaisia,eli ei kovin luotettavia koska yleensä en illalla muista mitä aamulla söin vai söinkö ollenkaan. Ja omituiset sanat saattaapi johtua tän noupädin kosketus näppäimistä, ku tulee näitä harha/viereisiä kirjaimia

Viimeksi muokannut sos : 19.04.2010 07:47
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 19.04.2010, 08:55
Jare:n Avatar
Jare Jare ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 10.01.03
Sijainti: Loppi, Finland.
Viestit: 8.488
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja sos Näytä viesti
ja eikai oviputkia saa taivutta?
-Ei siitä ole mitään mainintaa, että pitäis olla suorat. Diagonaalitukien kohdalla asia on erikseen painotettu, että ei saa olla taivutuksia, mutta oviputkien kohdalla tätä ei ole, joten silloin niihin saa tehdä taivutuksia. Taitaa olla joissain kopan omaavissa autoissa varmaan jopa pakko, koska pääkaari saattaa mennä sen verran piiloon auton oman b-pilarin taakse, ettei suoralla putkella edes pääse tekeen oviputkea.
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 19.04.2010, 10:24
sos:n Avatar
sos sos ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 16.01.06
Sijainti: Jyväskylä, Finland.
Viestit: 2.245
Perusasetus

muistelin vaan, että jos ei sallittu erikseen ni sillon on kielletty, eli vaikeampi löytää porsaan reikiä jotka unohtunu sääntöjä kirjoittaessa. ja meillä tarvii tuon tuen tai tehtävä uusi etukaari
__________________
hä ja kaikki kirjoitukse ovat muistin varaisia,eli ei kovin luotettavia koska yleensä en illalla muista mitä aamulla söin vai söinkö ollenkaan. Ja omituiset sanat saattaapi johtua tän noupädin kosketus näppäimistä, ku tulee näitä harha/viereisiä kirjaimia
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 19.04.2010, 10:28
Junde:n Avatar
Junde Junde ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 05.07.03
Sijainti: Finland.
Viestit: 256
Perusasetus

Moi!

Muuten näissä viesteissä ollaan täysin oikeilla jäljillä, mutta itseäni jäi vaivaamaan se kansallinen lisäys jossa sanotaan että 2002 eteenpäin vaaditaan yksi diagonaali ja yksi oviputki!

Odottelen viisaammilta sääntöjen kirjoittajilta tulkintaa miten tuo poikkeus on käsitettävissä!

Muuten kommentoin seuraavaa:

Jos pääkaari on 0-10 astetta kallistettu ei erillistä kulmavahviketta tarvita, mutta jos pääkaari on 10-15 astetta kallistettu tulee pääkaaren ja yläreuna putken väliin asentaa esimerkiksi kuvan 253-34 mukainen kulmavahvike tai vahvike putki.

Takatukien välinen diagonaali ei ole pakollinen, mutta sellainen on suositeltavaa asentaa

A-pilarin vahvike tarvitaan jos A-pilari on taivutettu ja suoran linjan ja taivutetun yläpisteen välinen etäisyys ylittää 200mm. (Oviputket saa kiinnittää tähän vahvikeputkeen)



Junde
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 19.04.2010, 07:54
HannuNurminen:n Avatar
HannuNurminen HannuNurminen ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 24.03.03
Sijainti: heinola 10, Finland.
Viestit: 820
Perusasetus

No nyt on aamusta taas asiaa yritetty tutkii.

Se kortin päiväys on luokitus päivä, eli nyt uusiin autoihin vaaditaan enempi putkia.

Sit G-69 kysymykseen kallistetusta a-pilarista, jos mitta ylittyy ja tuki tarvitaan niin, HUOM. mun nähdäkseni sen voi laittaa silloin yläpään liitoskohdasta suoraan alas, mutta silloin se taitaa jo haitata kulkemista. Oviputkethan saa olla myös siinä kiinni...
Tämä on siis vain minun arvailuni tällä hetkellä ennen kun asiaa koetan joltain viisaammalta kysyä.
Mutta kuten SOS kirjoittaa, sääntöä lukiessahan asia menee juuri noin.


Pääkaaren yli 15 asteen kallistushan johtaa uuden kaaren tekoon, jos se jossain mitataan.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Eurotrial 2010 karsintakilpailu 8.5 Janakkala Saija Tapahtumat 188 09.03.2015 12:54
Eurotrial 13-15.8.2010 Borås tare Tapahtumat 101 04.10.2010 22:18
kauden 2010 trial sos Tapahtumat 11 19.01.2010 17:12
Trial kaarien uudet säännöt??? Jare Tekniikka & Jutustelu 2 01.10.2009 20:53
Eurotrial säännöt? Tarzan Tekniikka & Jutustelu 41 30.01.2009 18:07


Sivu luotu: 08:11 (GMT +2).