![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]() Jotain saatu viimein aikaiseksi. Tarkistutin nuo suuttimet vielä mynädieselissä ja edelleen ovat ok. Viikolla tuota jälkihehkua testailin ja 12v ei vaikuttanut käymiseen mitenkään. 24v kun antoi minuutin jälkihehkuna ehkä pieni vaikutus. Suuttimien ollessa irti testailin uudestaan jotta sai testattua kaikkien toiminnan omin silmin. Suuttimet paikoilleen ja samalla juolahti mieleen että säädän lisää ennakkoa. Pumppu löysälle ja toooodella reilusti kääntöä. Putket kiinni ja starttia. Selkeä parannus vaikka oli putkissa ilmaa. Tänään aamulla testiä ja jesh sehän toimii. Savutus huomattavasti pienempää ja 24v jälkihehkua n. 5sek niin savu kutakuinkin loppuu. Eikä röpötä vaan ottaa nätisti kierroksia. Nyt täytyy hieman vielä pienentää ennakkoa kun "kiroilee" aika reilusti kylmänä tuo kone. Haettava sellainen keskiarvo kiroilun ja käynnistyvyyden väliltä. Ihmetyttää vaan miksi tehtaan ennakkomerkeistä joutuu kääntämään reilusti yli 10mm enempi ennakkoa niistä pumpun ja kotelon viivoista katottuna. (ja on ne jakomerkit rattaissa kohdillaan).
__________________
Yhtään en tiiä mitä tapahtu :O |
#2
|
||||
|
||||
![]()
pumpussa kulumaa ajan saatossa tullutta melkein kaikissa samaa ongelmaa jossain enempi hyvä että alkaa toimimaan käy ajamassa testi lenkkiä kuormitat vaikka 3 jos käy kilisemaan niin ennakoa säätämään itsellä on just rajalla ettei kilistä kun 40km/h nelosella lyö läpän lattiaan .
|
#3
|
|||
|
|||
![]()
Sellaistakin vaivaa on todettu vuosien varrella er automerkkien osalta,
että ne tehtaan laittamat ajoitusmerkit (jotka on jo valussa määritelty), eivät olekaan oikealla paikallaan... ![]() Ne kenties ovat tehtaan määrittelemällä paikalla, mutta eivät ole Oikealla paikalla moottorin oikean toiminnan kannalta katsottuna. Lisäksi koneistuksessa viimeistään saattaa lipsahtaa se kiilaura vähän sivuun ja taas on ajoitus pielessä. Eli jos koneesta meinaa kutitella enemmän tehoa, niin se pitäisi säätää uusiin arvoihin. Tähän tietysti sisältyy se, että tarkistetaan jakopään oikea ajoitus paikalleen. Ilman säädettäviä hammaspyöriä pitää tyytyä siihen +/- puolen hampaan heittoon. Esim. VW:n 2.4 TD koneissa ei ole useinkaan ajoitusmerkkejä jakopäässä tai vauhtipyörällä. Hyvä keino on ottaa 1. pytyn suutin irti ja kaataa sinne dieseliä kunnes pinta näkyy, (tietysti mäntä pitää ensin pyöräyttää suunnilleen yläasentoon), ja sitten hiljalleen pyöritellä konetta ja hakee sen nestepinnan ylin taso. Siitä löytyi yläkuolokohta. => Merkkien tarkistus & uudelleen merkkaus. Sit pitää hakea venttiilikoneisto kohdalleen: Koppa irti ja hiljaksn pyörittää konetta edestakaisin, jotta näkee koska 6. sylinterin venttiilit saksaa. => Merkkien tarkistus & uudelleen merkkaus. Pumpun ajoituksen suhteen joka kone on oma yksilönsä ja oikea ennakko löytyy kokeilemalla. Jos noi muut ajoitusmerkit olivat kohdallaan, niin loppu on hienosäätöä. Tietysti hiipii mieleen, että sun pumpuissa on jo kilometrit tulleet täyteen... ![]() |
#4
|
||||
|
||||
![]()
Kyselin mynädieselistä tuota pumpun tarkistusajoa testipenkissä ja totes että ihan turhaan,ei niitä loppuun saa ajettua
![]() Koneen ollessa levällään tarkistin että siivapyörän ykk merkki on paikoillaan. Tarttis hakee lainaan hanhenkaula ja opetella sen käyttö uudelleen kun joskus -92 viimeks käyttäny sellast kapistusta. Jos siis jaksaa enää. Vietetty vapaa-aikaa tuolla paten konehuoneessa riittävästi joten taidan ottaa muutaman pekkasen sieltä. Nyt enshätään kuitenkin säätöä/testiä tiipen ohjeen mukaan. Kiitokset kaikille neuvonantajille. Toivottavasti topikista on hyötyä muillekin.
__________________
Yhtään en tiiä mitä tapahtu :O |
#5
|
|||
|
|||
![]()
Kyllä ne pumput menee aikas nopeastikin piloille, jos vaan vesi on päässyt tekemään syöpymiään...
Jakajapumput on muuten kyllä kestäviä, mutta noi ulkoiset tekijät nopeuttavat kulumista. Itsellä kanssa patti otsassa autonlaittojen suhteen, kun aina tulee märkää niskaan. Sisällä on mukava viettää pekkasia ja opiskella itsekin toisten ongelmien ratkaisuja & löytää uusia vinkkejä, niin ei Aina tarvii itse hakea sitä vikaa/ratkaisua pitemmän kaavan mukaan... ![]() |
#6
|
||||
|
||||
![]()
Nyt ajoitus säädetty niin että lämpimänä ei kilistä vastaan isolla eikä pienelläkään hapella.
Aamun kylmäkäynnistys hieman huononi mutta n.10sekuntia avaimesta jälkihehkua niin savutus loppuu eikä röpötä. ![]() Kylmä kone ehkä hieman "kiroilee" mutta saapi olla noin.
__________________
Yhtään en tiiä mitä tapahtu :O |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
M: Patrollin osia mm turbon syöttöpumppu. Kuvia! | jiggi | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 14 | 18.09.2007 18:50 |
mahtuuko 33x12.5x15 pyörimään Patrolissa? | Tekniikka & Jutustelu | 7 | 29.04.2006 21:21 | |
Patrolissa ei olekaan jännitteenalentajaa! | VonLeka | Tekniikka & Jutustelu | 15 | 20.04.2006 05:56 |
Patrolissa outo sähkö(?) vika | VonLeka | Tekniikka & Jutustelu | 11 | 08.11.2005 23:17 |
patrolissa pehmeä jarrupoljin | patrol88 | Tekniikka & Jutustelu | 14 | 15.11.2004 16:09 |