Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   Patrolissa sd33 käynnistymisongelmia kylmällä kelillä. (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=63628)

bluevan 24.09.2009 16:05

Patrolissa sd33 käynnistymisongelmia kylmällä kelillä.
 
Muistelen nähneeni joskus asennuskuvia hj:n syöttöpumpusta sd33 koneeseen
mutta en löydä niitä täältä enkä hs:n puoleltakaan.
Muistaisko joku missä olivat vai olenko nähny vaan unta.

swamber 24.09.2009 19:57

Eihän se päällepäin näytä sen kummemmalta, kiilan joutuu jättään pois tai tekkeen uuden uran. Siittä ei oo varmuutta tulleeko ruokaa enempi vaikka on millin isommat elementit.

bluevan 24.09.2009 20:01

Ahsoo.
Jostain luin et ois riittäny säätöurien pidennys.
Tuolla pumpun vaihdolla meinasin kokeilla jos sais laitteen käynnistymään kunnolla.
SD33 kun savuttaa sinistä ja röpöttää kylmänä ekat pari minuuttia.
Mulla pari syöttöpumppua patrolista joilla ajettu puolisen miljuunaa mut yks hj:n pumppu
reilut 100tkm ajettuna joten meinasin kokeilla sitä.
Josko ois auttanu.

mikkoimp 25.09.2009 22:55

onko suuttimien kunto mikä? ihan ensimmäisenä en alkaisi kyllä rivipumppua vielä tuolla ajolla epäilemään,jos pumppu olisi väljä niin käyntiin lähtö olisi sitten vaikeaa ja saisi sahata...

onko siis 60 vai 61 pumppu?

bluevan 26.09.2009 15:50

-Suutinkärjet uusittu
-Lohko hoonattu ja rengastettu
-Venttiilit/seetit mirattu
-Polttoaineputkisto uusittu
-Hehkujen toiminta tarkastettu
-Sähköinen naftapumppu

Tuo hj pumppu on kuuskymppisest.

HeikkiH 26.09.2009 16:32

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja bluevan (Viesti 596758)
-Suutinkärjet uusittu

Onhan myös avautumispaineet tarkastettu kärkien vaihdon yhteydessä?

bluevan 26.09.2009 16:47

Paineet oli säädetty ensin 125bar mutta naputtivat pirusti ja savutti koko ajan sinistä kun ajoin muutaman sata kilometriä.
Suuttimet uudelleen säätöön ja nyt 100bar avautumispaine niin rupes lämpimänä toimimaan.

swamber 26.09.2009 20:53

Minkä merkkiset hehkut?

mikkoimp 27.09.2009 19:33

mikä moottorin kunto muuten oli, että oliko kulunut? tietysti pumppukin kuluu jos moottorilla ajettu huonoilla öljyillä..

oletko ajoitusta kokeillut muutella?
lähteekö lämpöisenä hyvin käyntiin?
mikä oli suutinten muu kunto? joskus kun tulee niitäkin vastaa ettei pelkällä kärkien vaihdolla hyvää tule..

bluevan 28.09.2009 10:49

Hehkut merkkiä HKT. Etsiskelin haulla ja nuo ilmeisesti aika paskoja.
Kaikki helottavat punaisena kyllä.
Millä peruusteella valitaan uudet hehkutulpat (aika ja voltit)? Luukakset ilmeisesti ois hyviä?
Timerista löytyi seuraavat tiedot.
11067 C6801
484368 0000
Niles 24V

Tokihan melkein puolmiljoonaa ajettu moottori oli kulunut muttei mielestäni loppu. Uusilla renkailla katkovälys ok.
Ajoitusta on kokeiltu käännellä muttei mitään vaikutusta käynnistyvyyteen. Mustaan savuun kylläkin :)

Lämpimänä tärähtää tulille heti ja käy kaikilla röpöttämäti.

Suuttimet rempannut firma sanoi sumujen olevan todella hyvät eli pitäisi johtua niistä.
Itse en saa niitä testattua mitenkään.

swamber 28.09.2009 15:21

Berun hehkut reikään niin saattas vika kadota ja kahtoo vielä että jäläkihehkutus toimii.

bluevan 28.09.2009 15:31

Akun vieressä oli kolme "klönttiä".
Hehkun ajastin (musta), 1kpl iso rele ja pumpun askelmoottorin ohjausboxi (harmaa).

Kuuluisko sen ison releen toimia myös jälkihehkun releenä?
Lueskelin et joillain 2kpl releitä ja jäähdytetty boxi mut tuolta ei moisia löytyny.
Eikä näytä siltäkään et joku sieltä olis jotain poistanu koska ei ole tyhjiä kiinnikkeitä/reikiä.

Auto on -82 joten onkohan sitä jälkihehkua edes ollu.

patroltd 28.09.2009 21:28

Nappihehku ja reilusti jälkihehkua ni loppuu savutus ja lähtee käyntiin. Mulla ainakaan ei ollu jälkihehkua alkup. systeemissä jolloin hehkutulpat jäähtyy jo startatessa ja jos lähti käyntiin niin helvetinmoinen savu. Tietysti tulpat pitää olla kunnossa.

bluevan 28.09.2009 21:40

Äsken mittasin kylmästä koneesta ni hehkuille tuli 24.8V eli sama mitä akuista lähtee ja tasan 17sekunttii. No huomisaamuna tilaileen uusia tulppia.
Ja voihan tuota jälkihehkua antaa avaimestakin varovasti.

Jani E 29.09.2009 08:42

onkos tässä kans sellanen rakenne ku esim tojossa että noissa pitkään hehkutettavissa tulpissa on jälkihehku ittessään? siis massaa niin paljo että hehkuu hetken vie starttauksen jälkeen! ja pikahehkuihin joku 5sek tulee sitte releellä vie jälkihehkua?

bluevan 01.10.2009 21:34

Hehkutulpat ei peih´jooni oo vielä tullu mut kyselin männänrenkaita ja kaikki myy eioota.

Olisko jollain antaa vinkkiä mistä sd33 koneeseen löytäis kun motonettikin näyttää nollaa.

patroltd 02.10.2009 21:18

Ei mistään suomesta alle 430,- itse tilasin tuolta www.noordeman.com.au oli hyvä palvelu vaikka huonolla englannilla maileja lähettelin. Tuli kaikki osat oikeita ja hiukan eri hintaan kuin suomesta. Tietysti valtio rosvoaa tullit+alvit yms mutta silti tulee halvemmaksi varsinkin jos enemmän ostaa.

bluevan 04.10.2009 09:46

Nyt uudet lucasin hehkut mut ei mitään auttanu. Pitää kysellä jos lähistöltä löytäis puristusmittarin dieselille. Josko se sit vaan on väljistyny :(

Männänrenkaita saa aikaisintaan kolmen viikon päästä tehdastilauksena.

mikkoimp 04.10.2009 22:08

äkkiähän sen mittarin tekee rikkinäisestä hehkusta itselle niin ei tarvi etsiskellä aina, jostain vain joku 0-30bar mittari ja vähän letkua..

eikös se nyt rengastettu ole? vai koska tuo ylhäällä kerrottu remppa on tehty?

Bj Andy 04.10.2009 23:15

Anteeksi taas ilonpilaus mutta mikä tässä nyt on se vika,ja millon se alkoi? Eli kauan olet kyseisen kamppeen omistanut?

Etukammio koneen ominaisuuksiin kuuluu se että lähtee huonosti kylmänä käyntiin,ja savuttaa jonkin aikaa.
Ja varsinkin kun ulkoilman lämpötila menee alle 10 asteen niin savua alkaa tulla useimmiten riittävästi.

Ja se johtuu siitä että ilma joutuu puristumaan pienen reijän kautta sinne etukammioon,ja että suuttimet on mallia "tappi" eli suihku kuvio on jokseenkin "kapea" ja lisäksi suihkutuspaine on matala eli juuri tuo reilu 100 bar(Esim.Bj 110 bar),ja jos kyseesä on vielä tehdas turbokone niin puristussuhde saattaa olla jotain 17:1 luokkaa,eli aikas matala.

Jos haluaa päästä ko.ilmiöstä eroon niin kone pitäisi lämmittää ennen käynnistystä,eli joko lohkolämppäri,tai webasto(eberi,artic)tms.

Ja taas ne perusasiat eli öljyn vaihto ajallaan,hehkut kuntoon,ehjä termari ym.

Syöttöpumpun vaihdolla ei ole juurikaan merkitystä koska ruiskutus paine riippuu suuttimista,eli miten ne on säädetty.Tosin isommalla pumpulla saisi lisää tehoa jos vaan ilma riittää.

Pahoittelen jos nyt tuli taas kerrottua asioita jotka kaikki jo tiesi/puhuttua soopaa...mutta nyky koneisiin tottuneille joutuu usein selittelemään( esim Bj:n kylmäsavua ihmetelleille) mistä ko. ilmiö johtuu.
Se dieseli nyt vaan syttyy hitaammin kuin nyky (1500 bar) commonrail suoraruisku koneissa.

Ja nissanin koneistahan ei meikäläisellä ole mitään kokemusta joten kaikki edellä mainittu on ihan yleistä pohdintaa...

bluevan 05.10.2009 08:11

No joo en ajatellut taas loppuun asti. Hehkutulpastahan tuon adapterin saa tehtyä.
Mietin vaan et mistä löytäis huonon suutinrungon adapteriaihioksi.

Tuo rengastus on tehty keväällä ja kesäkuumalla toimi suhtkoht ok.
Nyt kylmien kelien kanssa ongelmat saapuivat.
Kone on alunperin ilman ahdinta ollut ja viimetalvena -20 astetta eikä silloinkaan savuttanut nuin paljoo mitä nyt +10.
Ja suurin murhe on se että se ei käy kaikilla ensimmäiseen minuuttiin vaan röpeltää ihan kuin olisi ilmaa muttei yhdessäkään letkussa ilmaa kulje. (kirkkaat letkut)

Olkkukin lauantaina kyllä näki ja kuuli :D Tai siis ei vissiin nähnyt savulta mitään.

Siksi epäilen että syöttöpumpussa olisi jotain rikki.

Ja tosiaan on ollut noita kammiokoneita (vw) perheessä viimeiset 20vuotta ja niillä tullut leikittyä joten tiedän että ei sellainen ihan savuttamati käynnisty kylmästä.Nykyään tdi niin saa pakkasestakin käymään! Mutta liika on liikaa. Pitääpä ottaa viteoo ehtoommalla.

Tosin nyt muutamia kertoja uusilla hehkuilla kokeillut niin starttauksen jälkeen mielestäni käy noin 2-3sekuntia hienosti ja sitten alkaa vasta pätkimään. Tämä saattaisi viitata väljään koneeseen.

Olkku 05.10.2009 10:06

Juu voin kyseisen kylmäkäynnistyksen nähneenä (ja KYLLÄ tiedän että kuinka paljon savua tulee vanhasta kylmästä diesel-moottorista, itte kun olen kans jonnii verran pelannut noitten kanssa, varsinkin traktoreiden kanssa) sanoa että ei tuo toimi lähellekkään kunnolla.

Savua oli maailma täys (niinku olis ollu -15pakkasta) ja kone röpötti aivan kuten polttoaine loppuis maks viiden sekunnin sisällä...

Eniten ihmetyttää se, että kone ei suostu ottamaan kunnolla kierroksia, kierrokset maks. 1000 vaikka oli lappu melkein lattiassa.
Ja ulkolämpötila oli noin +8.

patroltd 05.10.2009 20:43

Sammuuko avaimesta, eli toimiiko se sammuttimen moottori, eikös se ohjaa pakkosyöttöä? Onko kuumalla moottorilla tehot tallella? Ja edelleen se jälkihehku, pyydä vaikka kaveria pitämään johtoa suoraan akulta hehkuille ainakin puoli minuuttia käynnistyksen jälkeen. Olen edelleen sitä mieltä että paten oma hehkusysteemi on perseestä.

Rekisteröimätön 05.10.2009 21:19

Jaa jälkiasennusturbo? ehkä sitä kannattais kattella
toisenkin kerran ennen pumpun purkua. Saattaa
sekin tehdä jotain tolle pumpun säädölle ym.

bluevan 05.10.2009 21:33

Koneen oma sammutin käytössä kyllä ollut kokoajan.
Voihan tuo ratsunin oma hehkusysteemi olla perseestä mutta on se viimeiset puolitoista vuotta lähtenyt kivuttomasti käyntiin jopa -25 pakkasesta ilman lohkista.

Eikä auta jälkihehkutus kun sitä avaimesta antaa. Tuo ahdinpaketti on pultattu siihen kesällä eikä lämpinä huomaa mitään tehovajeita. Tai eihän tuossa mitään voimaa oo ikuna ollukkaan mutta parempi kuin ilman paineita. ;)
Kone jaksaa kyllä hyvin vetää 2tonnin kärryä maantiellä. 80kmh ja 0.4 paineita tasakaasulla.


Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Rekisteröimätön (Viesti 600113)
Jaa jälkiasennusturbo? ehkä sitä kannattais kattella
toisenkin kerran ennen pumpun purkua. Saattaa
sekin tehdä jotain tolle pumpun säädölle ym.

Ahtimen ei pitäis kyllä vaikuttaa käyntiinlähtöön eikä tyhjäkäyntiin.


Sivu luotu: 13:42 (GMT +2).