![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]() mulla ei ole ihan yhtä paha mutta melkein.. minuutin verran röpöttää ja kohii sitten savutus loppuu... Kun laitoin imusarjan hehkun toimintaan niin vähän parani. Sammutin on pois käytöstä eli ei pakkosyöttöä, vanha hehkujärjestelmä ei jälkihehkua...
|
#2
|
||||
|
||||
![]()
no tuo video kyllä selvensi asiaa paljon.
aivan ilma vaivalta vaikuttaa. onko pumpun tulossa ja paluussa läpinäkyvä letku? jos ei niin laita ja katso meneekö ilmaa. voisin veikata että menee. |
#3
|
||||
|
||||
![]()
Ei toimi ei.
-Toinen alakerta rengastettu/laakeroitu,syöttöpumppu vaihdettu jälleen ja eri suuttimetkin. -Polttoineen tulo ja paluu kirkkaasta letkusta eikä näy liikkuvan kuplan kuplaa ilmoja. -Nyt naftaa liikuttaa fasetin sähköinen ja koneen oma mekaaninen yhteisvoimin joten luulis sen ainakin ruokaa saavan kun kaksi pumppua peräkkäin. -Uudet berulaiset hehkut -Kansi ja imu/pakosarja enää kokeilematta. ![]() Tuo versio käy kyllä paljon nätimmin ja lämpimänä toimii ihan hyvin myös. Tuli mieleen jotta kun kansi keväällä oli koneistajalla niin seetirenkaista ja varsinkin venttiileistä oli jouduttu hiomaan melko paljon pois kun olivat kuopalla niin paljonkohan vaikutti palotilan kokoon. Siis voiko merkittävästi suurentua. Venttiilit olivat koneistuksen jäljiltä oikein reilusti kannolla joten lautaset noussut ehkä parikin milliä. Kaikkea sitä kaaliin juolahtaa kun pipoa pyöritellyt.
__________________
Yhtään en tiiä mitä tapahtu :O |
#4
|
||||
|
||||
![]()
-Tarkoitus seuraavaksi kokeilla tehdä 12v jälkihehkutus josko se auttais.
-Onko missään tullut vastaan säädettävää aikarelettä? Esim 1-5min säädöllä. -Meinasin kokeilla seuraavanlaista kytköstä. Ensin ihan normihehku (virrat päälle) ja startin herätteestä heräte releelle (jos aikarele löytyy) joka ohjaa 12voltin relettä hehkuille. Alkuperäinen hehkuhan katkaisee virrat heti kun starttaa niin silloin ei pitäisi tulla 24voltin syöttöä sinne 12voltin puolelle tai sitten varmuudeksi laittaa diodin (mitenköhän ison vaatii?) Tuo olisi tietysti helpompi tehdä ihan erillisellä palauttavalla katkaisialla mutta voi ahdistus tulla kun roikkuu katkaisijassa parikin minuuttia pakkaskelissä ja kintaat tuvassa. Miten iso virta kulkee hehkun syötössä? 20ampeerii vaiko enempi?
__________________
Yhtään en tiiä mitä tapahtu :O |
#5
|
|||
|
|||
![]()
Itelle rakensin ihan nappihehkun tuon normaalin hehkun rinnalle.
Ongelmana on startti, joka ei aina räppää päälle, ennenkuin kolmannella starttauksella. Hehkutus tosiaan katkeaa starttauksen yhteydessä ja jos startti ei nappaa heti kiinni, niin hehkut ehtii jäähtyä ennen seuraavaa yritystä. Eli hehkutan normaalisti sen 20sek, sitten painan käsihehkun nappia ja alan starttaamaan. Kone käynnistyy viimeistään kolmannella yrityksellä kun startti nappaa kiinni. Pidän nappia pohjassa vielä n. 10 sek, kunnes kone käy nätisti. Tämä systeemi kelpaa minulle ja tuo startti menee vaihtoon, kunhan saan huollettua tuon turbollisen, alennusvaihteella varustetun startin & isomman laturin, niin vaihdan ne sit samalla kertaa. |
#6
|
||||
|
||||
![]()
Jotain saatu viimein aikaiseksi.
Tarkistutin nuo suuttimet vielä mynädieselissä ja edelleen ovat ok. Viikolla tuota jälkihehkua testailin ja 12v ei vaikuttanut käymiseen mitenkään. 24v kun antoi minuutin jälkihehkuna ehkä pieni vaikutus. Suuttimien ollessa irti testailin uudestaan jotta sai testattua kaikkien toiminnan omin silmin. Suuttimet paikoilleen ja samalla juolahti mieleen että säädän lisää ennakkoa. Pumppu löysälle ja toooodella reilusti kääntöä. Putket kiinni ja starttia. Selkeä parannus vaikka oli putkissa ilmaa. Tänään aamulla testiä ja jesh sehän toimii. Savutus huomattavasti pienempää ja 24v jälkihehkua n. 5sek niin savu kutakuinkin loppuu. Eikä röpötä vaan ottaa nätisti kierroksia. Nyt täytyy hieman vielä pienentää ennakkoa kun "kiroilee" aika reilusti kylmänä tuo kone. Haettava sellainen keskiarvo kiroilun ja käynnistyvyyden väliltä. Ihmetyttää vaan miksi tehtaan ennakkomerkeistä joutuu kääntämään reilusti yli 10mm enempi ennakkoa niistä pumpun ja kotelon viivoista katottuna. (ja on ne jakomerkit rattaissa kohdillaan).
__________________
Yhtään en tiiä mitä tapahtu :O |
#7
|
||||
|
||||
![]()
pumpussa kulumaa ajan saatossa tullutta melkein kaikissa samaa ongelmaa jossain enempi hyvä että alkaa toimimaan käy ajamassa testi lenkkiä kuormitat vaikka 3 jos käy kilisemaan niin ennakoa säätämään itsellä on just rajalla ettei kilistä kun 40km/h nelosella lyö läpän lattiaan .
|
#8
|
|||
|
|||
![]()
Sellaistakin vaivaa on todettu vuosien varrella er automerkkien osalta,
että ne tehtaan laittamat ajoitusmerkit (jotka on jo valussa määritelty), eivät olekaan oikealla paikallaan... ![]() Ne kenties ovat tehtaan määrittelemällä paikalla, mutta eivät ole Oikealla paikalla moottorin oikean toiminnan kannalta katsottuna. Lisäksi koneistuksessa viimeistään saattaa lipsahtaa se kiilaura vähän sivuun ja taas on ajoitus pielessä. Eli jos koneesta meinaa kutitella enemmän tehoa, niin se pitäisi säätää uusiin arvoihin. Tähän tietysti sisältyy se, että tarkistetaan jakopään oikea ajoitus paikalleen. Ilman säädettäviä hammaspyöriä pitää tyytyä siihen +/- puolen hampaan heittoon. Esim. VW:n 2.4 TD koneissa ei ole useinkaan ajoitusmerkkejä jakopäässä tai vauhtipyörällä. Hyvä keino on ottaa 1. pytyn suutin irti ja kaataa sinne dieseliä kunnes pinta näkyy, (tietysti mäntä pitää ensin pyöräyttää suunnilleen yläasentoon), ja sitten hiljalleen pyöritellä konetta ja hakee sen nestepinnan ylin taso. Siitä löytyi yläkuolokohta. => Merkkien tarkistus & uudelleen merkkaus. Sit pitää hakea venttiilikoneisto kohdalleen: Koppa irti ja hiljaksn pyörittää konetta edestakaisin, jotta näkee koska 6. sylinterin venttiilit saksaa. => Merkkien tarkistus & uudelleen merkkaus. Pumpun ajoituksen suhteen joka kone on oma yksilönsä ja oikea ennakko löytyy kokeilemalla. Jos noi muut ajoitusmerkit olivat kohdallaan, niin loppu on hienosäätöä. Tietysti hiipii mieleen, että sun pumpuissa on jo kilometrit tulleet täyteen... ![]() |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
M: Patrollin osia mm turbon syöttöpumppu. Kuvia! | jiggi | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 14 | 18.09.2007 18:50 |
mahtuuko 33x12.5x15 pyörimään Patrolissa? | Tekniikka & Jutustelu | 7 | 29.04.2006 21:21 | |
Patrolissa ei olekaan jännitteenalentajaa! | VonLeka | Tekniikka & Jutustelu | 15 | 20.04.2006 05:56 |
Patrolissa outo sähkö(?) vika | VonLeka | Tekniikka & Jutustelu | 11 | 08.11.2005 23:17 |
patrolissa pehmeä jarrupoljin | patrol88 | Tekniikka & Jutustelu | 14 | 15.11.2004 16:09 |