Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Maasturiprojektit
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Maasturiprojektit Osio on tarkoitettu etenkin pidempiaikaisten projektien seuraamiseen. Tämä on oikea paikka oman auton esittelyyn.

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 06.10.2009, 05:20
mjoona:n Avatar
mjoona mjoona ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 30.08.09
Sijainti: Sastamala
Viestit: 495
Angry

HJ61: Kakskytä vuotta ja sikana


Toyota Land Cruiser HJ-61 4.0L TD 1987, huoltoautoksi rekisteröitynä. Pienen ikäni tästä haaveilin ja nyt sen sain. Pientä laittoa se vaatii vain ja sitten vinssillä puuhun!

Kuvassa mittapuuna pian kaksivuotias Taavi, auton katto omaa päätäni korkeammalla ja mittaa on viimeisimmän tiedon mukaan 193,5 cm + kengät.


Viimeksi muokannut mjoona : 01.12.2012 00:47
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 06.10.2009, 15:35
helmapelti:n Avatar
helmapelti helmapelti ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 07.12.08
Sijainti: Tampere
Viestit: 1.195
Perusasetus

Hienoa, mulla sama homma kun vuosisitten hankin projektin.
Empä ole hetkeäkään katunut vaikken ole vielä ajelemaan päässyt, pikkuhiljaa kunnostelen ja suunnitelmat kypsyy siinä matkalla
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 06.10.2009, 16:22
Tourinki:n Avatar
Tourinki Tourinki ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 06.10.08
Sijainti: Lieksa
Viestit: 277
Perusasetus

Laitahan vähän lisää kuvia. Näkee millanen kikotin kyseessä. Onko mitään akuuttia korjattavaa?

Itse sain hommattua viimeinkin sen oman maastobussin viime keväänä. Jotenkin se oli iskostunut takaraivoon että sen pitää olla HJ61 ja mielellään lukkoakseleilla. No semmonen tuli siinä mitattu kattokorkeus on jotain 206-210 cm väliin en muista tarkkaa arvoa mutta korkea se on. Mutta työn alla sekin vekotin on ja hirvee odotus että sen saa takaisin ajoon.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 06.10.2009, 17:21
tdi:n Avatar
tdi tdi ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 16.03.09
Sijainti: Kotipaikka
Viestit: 1.789
Perusasetus

itse ostin kans viikonloppuna hj60 ja käyn sen torstaina hakemassa (odottavan aika on pitkä) se on justiinsa pellitetty etulokasuojia lukuunottamatta jotka on hyvässakunnossa vielä.. takarunko uusittu ja sillee 6 hegen paku sit heitän tuon rempatun 61 koneen, 33" reenkaat ja rupeen säästää rahaa lukkoihin
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 07.10.2009, 01:34
mjoona:n Avatar
mjoona mjoona ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 30.08.09
Sijainti: Sastamala
Viestit: 495
Perusasetus

Ei oikeastaan mitään isompaa akuuttia.

Huoltoauto kun on, niin koko takatila tehtiin yhtenäiseksi tasaiseksi pinnaksi penkkien taakse saakka. Takapenkkien syvennykseen upotettiin työkalulaatikot aukeavin kansin molemmin puolin, tästä kuvia kunhan on valmis.

Ruostettahan näissä on aina ja edellisten omistajien purkkavirityksiä saa tovin fiksata. Josko pääsis vielä ennen lumentuloa ajamaan vähän enemmän.

Kesärenkaat menee vaihtoon, onko noi BFGoodridgen Mudin hyvät?

Kännykkäräpsyjä löytyy Feisbookista:

http://www.facebook.com/album.php?ai...1&l=27f9bc86e6
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 07.10.2009, 11:23
JES:n Avatar
JES JES ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 04.01.07
Sijainti: Sipoo, Finland.
Viestit: 363
Perusasetus

Laita mielummin renkaaksi Bridgestone 33 duelerit. Mielyttävämmät pikitiellä ja menee maastossa siinä kuin bfg mt. Offivarusteesta 180 e kipale. Itsellä pyörinyt kummatkin ja toisia mutikoita en laita.
__________________
SLCK #364,
HDJ100 2006
HJ-61 1989 ex
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 09.10.2009, 21:39
mjoona:n Avatar
mjoona mjoona ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 30.08.09
Sijainti: Sastamala
Viestit: 495
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja JES Näytä viesti
Laita mielummin renkaaksi Bridgestone 33 duelerit. Mielyttävämmät pikitiellä ja menee maastossa siinä kuin bfg mt. Offivarusteesta 180 e kipale. Itsellä pyörinyt kummatkin ja toisia mutikoita en laita.
Tämähän oli hyvä kuulla näin ennen hankintapäätöksiä! Käytännössä auto tulee kuitenkin olemaan lähes ainoa auto jolla ajelen jatkossa, vaimolle katsotaan parhaillaan Yarista.
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 10.10.2009, 23:06
mjoona:n Avatar
mjoona mjoona ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 30.08.09
Sijainti: Sastamala
Viestit: 495
Perusasetus

Rengaspohdintaa


Tjaa-a. Kattelin tossa matalempaa kuuskymppistä 35" kumeilla.

Kertokaas konkarit, kannattaako moisia edes harkita jos ajaa maantielläkin?
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 10.10.2009, 23:13
Heikki L:n Avatar
Heikki L Heikki L ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 22.09.04
Sijainti: pornainen, Finland.
Viestit: 2.692
Perusasetus

Naftaa menee ainakin 13l/100km, välitykset huononee aikapaljon.(jos vakiot)
§vaatii poikkeusluvan, tai leimarenkaat erikseen

kiva ulkonäkö++
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 11.10.2009, 00:41
mjoona:n Avatar
mjoona mjoona ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 30.08.09
Sijainti: Sastamala
Viestit: 495
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja sperman Näytä viesti
Naftaa menee ainakin 13l/100km, välitykset huononee aikapaljon.(jos vakiot)
§vaatii poikkeusluvan, tai leimarenkaat erikseen

kiva ulkonäkö++
Joo se vaikuttanee kovasti, en tiedä paraneeko ulkonäkökään niin paljoa. Tämä omani näyttää ainakin melko tasapainoiselta noilla 33". Onneksi tuli talvi ja voi heittää talvirenkaat alle, ehtii miettiä rengashankintaa.
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 11.10.2009, 00:51
mjoona:n Avatar
mjoona mjoona ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 30.08.09
Sijainti: Sastamala
Viestit: 495
Perusasetus

Työlistaa:

Vinssin rullat rosterista ja vaijerin tarkistus/vaihto
Lisävalot keulalle + työvalot, uudet ajovalot hankittuna
Isoimmat lommot ja paikkamaalaukset
Takatuulilasi
Puskurit (takapää purettuna)
Konesalin läpikäynti


Tehtyjä:

Ruostereiät umpeen
Takatilan lattia ja työkalulaatikot vanerista
Massauksia (loput ensi kesänä)
+ pirusti muuta pientä, kiitos "Pärnäsen" korjaamollemolle...


Harkinnassa:

Teippauksien uusiminen, vaatisi maalauksen
Erikoismaalaus, joka taitaa tulla vasta seuraavaan projektiin jossa vähemmän ajettu tekniikka
Isommat/erilaiset renkaat


Löytynyt:

Haulikon ja pienoiskiväärin patruunoita, käytettyjä ja käyttämättömiä
Markan rahoja
Sahanpuruja, säkillinen
Moottorisahaöljyä, kaatuneena takatilaan
ja muuta mukavaa pikkukamaa...
Webaston "polttoainesäiliö" = Lasolikannu moottoritilassa, josta korkin kautta letkut webastoon
Kaasuvaijerin holkki, vaijeri irtosi kaasaripäästä ostoreissun kotimatkalla kun ekan kerran kenkäsin kunnolla
Takajarrupalojen väliltä vaijeri mallia purkka viritys

Viimeksi muokannut mjoona : 11.10.2009 09:30
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 11.10.2009, 03:13
tdi:n Avatar
tdi tdi ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 16.03.09
Sijainti: Kotipaikka
Viestit: 1.789
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja mjoona Näytä viesti
Työlistaa:


Jakohihna yms
onneks ei oo jakohihnaa
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 11.10.2009, 09:29
mjoona:n Avatar
mjoona mjoona ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 30.08.09
Sijainti: Sastamala
Viestit: 495
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja tdi Näytä viesti
onneks ei oo jakohihnaa
On se hyvä et joku sivistää. Minähän en tiedä autoista mitään, päätin opetella ennenkuin tulen liian vanhaksi oppimaan.

Paras oli kyllä kaasuvaijeri joka irtosi Jyväskylän motarilla ja sain sen ihan itse takaisin paikalleen. Ylpeydentaso samaa luokkaa kaksivuotiaan poikani kanssa kun oppii jotain uutta. "ISI OSAS!"
Vastaa lainaten
  #14  
Vanha 16.10.2009, 04:17
mjoona:n Avatar
mjoona mjoona ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 30.08.09
Sijainti: Sastamala
Viestit: 495
Perusasetus

Renkaat


Alkaa tulemaan rengaspäätökset eteen, auto näyttää karseelta koppimopolta talvirenkailla ja noi mutiaiset ei oikein kuulemani mukaan ole talvirenkaat.

Muuten jopa näyttää siltä että pääsis ajamaankin joskus.
Vastaa lainaten
  #15  
Vanha 21.10.2009, 23:16
mjoona:n Avatar
mjoona mjoona ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 30.08.09
Sijainti: Sastamala
Viestit: 495
Perusasetus

Pärnäsen korjaamolla on piisannut muuta hommaa.

Hitsasin takapuskuria kasaan ja totesin että melko haperoa... Ehkä sit paremmalla ajalla uusi puskuri, nyt meni suhteellisen kevyellä paikkailulla.

Kuvia myöhemmin, rengasvalinta edelleen vaiheessa. Taidan ajella talven noilla pikkurenkailla vaikka helkatan kikottimelta näyttääkin.

Josko sais arkiajoon vielä tässä kuussa.
Vastaa lainaten
  #16  
Vanha 25.10.2009, 18:34
mjoona:n Avatar
mjoona mjoona ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 30.08.09
Sijainti: Sastamala
Viestit: 495
Perusasetus

Noniin, tulipa lisäaikaa projektille... Ihan valtion myöntämä autoiluvapaa, pituus selviää myöhemmin.

Pohdin hieman tuota etupäätä, mitkä teillä on kokemukset noiden mekaanisten vinssien suhteen? Kannattaako jättää se ja huoltaa kuntoon, pikku nivelvikaa noin äkkiseltään paikallistettu. Vai pitäisikö hommata hydraulinen vinssi samontien keulille ja sorvata puskuri uuteen kuosiin samalla kertaa?

Muuten alkaa olemaan ihan ok, ajovalot kun vaihtaa vielä. Nykyiset ovat melko heikossa hapessa, eivätkä kyllä mene katsastuksestakaan läpi. Aattelin ihan perusnormivakio H4 ja lisävaloilla sit näkyvyyttä.

Rengashomman suhteen tulin siihen tulokseen, että ajelen talven noilla nastoilla. Pärnäsen korjaamo näkyi maalanneen vanteetkin jo.

Takapäähän on upotettu erinäinen määrä alustamassaa ja valkoista peltikattomaalia. Todettiin vaan että taitaa kestää sen mitä autokin. Oli sitten pakko kysyä, että kauan auto sitten kestää. Kuuleman mukaan ainakin 10-15 vuotta!
Vastaa lainaten
  #17  
Vanha 25.10.2009, 19:53
Lamanka:n Avatar
Lamanka Lamanka ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 04.08.09
Sijainti: Riihimäki
Viestit: 129
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja mjoona Näytä viesti

Pohdin hieman tuota etupäätä, mitkä teillä on kokemukset noiden mekaanisten vinssien suhteen? Kannattaako jättää se ja huoltaa kuntoon, pikku nivelvikaa noin äkkiseltään paikallistettu. Vai pitäisikö hommata hydraulinen vinssi samontien keulille ja sorvata puskuri uuteen kuosiin samalla kertaa?
Toimiva pelihän se on, alunperin kyllä laitettu liian ulos ja matalalle.
__________________
HOK Ry
Vastaa lainaten
  #18  
Vanha 25.10.2009, 20:43
Heikki L:n Avatar
Heikki L Heikki L ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 22.09.04
Sijainti: pornainen, Finland.
Viestit: 2.692
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Lamanka Näytä viesti
Toimiva pelihän se on, alunperin kyllä laitettu liian ulos ja matalalle.
Miten niin matalalle?

mitä alempana sen parempi tietenkin, liian edessä se kyllä on.
Itellä on toisessa hj:ssä rungon päällä syylärin edessä.
Toisessa rungon välissä syylärin alla, tämä huomattavasti parempi koska vinssi pyrkii nostamaan autoa ylöspäin.
Tuossa ekassa versiossa vetää keulaa maahanpäin ja vaijeri on todella kovilla. eikä auto tunnu irtoavan.
Vastaa lainaten
  #19  
Vanha 25.10.2009, 21:34
mjoona:n Avatar
mjoona mjoona ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 30.08.09
Sijainti: Sastamala
Viestit: 495
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja sperman Näytä viesti
mitä alempana sen parempi tietenkin, liian edessä se kyllä on.
Itellä on toisessa hj:ssä rungon päällä syylärin edessä.
Toisessa rungon välissä syylärin alla, tämä huomattavasti parempi koska vinssi pyrkii nostamaan autoa ylöspäin.
Tuossa ekassa versiossa vetää keulaa maahanpäin ja vaijeri on todella kovilla. eikä auto tunnu irtoavan.
Kaiketi sitä vois sitten rakentaa vanhalle pohjalle vähän uutta kuviota. Liian alhaalla viitannee tuossa siihen että lähestymiskulmaahan tuo puskurikokonaisuus syö pois.

Olisiko kuvia noista modatuista ratkaisuista? Toki löytyy googlella jne, mutta mielellään näkisi oikeiden kokemusten kera oikeita projekteja.
Vastaa lainaten
  #20  
Vanha 25.10.2009, 21:36
Lamanka:n Avatar
Lamanka Lamanka ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 04.08.09
Sijainti: Riihimäki
Viestit: 129
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja sperman Näytä viesti
Miten niin matalalle?

mitä alempana sen parempi tietenkin, liian edessä se kyllä on.
Itellä on toisessa hj:ssä rungon päällä syylärin edessä.
Toisessa rungon välissä syylärin alla, tämä huomattavasti parempi koska vinssi pyrkii nostamaan autoa ylöspäin.
Tuossa ekassa versiossa vetää keulaa maahanpäin ja vaijeri on todella kovilla. eikä auto tunnu irtoavan.
Täytyy vain laittaa korkeammalle puuhun se vaijeri ni ei paina
__________________
HOK Ry
Vastaa lainaten
  #21  
Vanha 26.10.2009, 19:29
Heikki L:n Avatar
Heikki L Heikki L ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 22.09.04
Sijainti: pornainen, Finland.
Viestit: 2.692
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Lamanka Näytä viesti
Täytyy vain laittaa korkeammalle puuhun se vaijeri ni ei paina
Aika monesti suosta saa nuotio puut noin
Vastaa lainaten
  #22  
Vanha 08.11.2009, 12:41
mjoona:n Avatar
mjoona mjoona ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 30.08.09
Sijainti: Sastamala
Viestit: 495
Exclamation

Mekaaninen vinssi päätetty säilyttää.

Löytyi pikkuvika, vasemmasta etupakasta pultti poikki, katoin sitä kyllä jo ekana päivänä... Mutta ei valokuvaajan visuaalista silmää kaiketi lasketa.

Tuli hommattua tosiaan lisää remonttiaikaa, elämäni eka sakko ja pyysivät kortinkin pois. Mato Valtosen esiintyminen meni sitten suurimmilta osin ohi turhan kiireen takia.

Nyt voittekin ehdotella hulluja ideoita projektin suhteen, rahaa ei juuri ole, kun pitää vielä joskus se sakkokin maksaa.

P.S. Lahjoitustavaraa otetaan vastaan, nouto onnistuu kunhan saan kyydin.
Vastaa lainaten
  #23  
Vanha 19.12.2009, 22:18
mjoona:n Avatar
mjoona mjoona ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 30.08.09
Sijainti: Sastamala
Viestit: 495
Cool

Ekat ajot takana


Ekat kunnon ajot takanapäin, saldo: Kuskinpuoleisesta eturenkaasta venttiili poikki.

Koomisin osa reissua on ko. tapaturman tapahtuminen perus mettätiellä, sattui karahka sopivasti. Ootteko laittaneet metallisia venttiileitä? Kaverini joka fiksasi renkaan ennätysajassa, ehdotti sellaisien laittamista. Mitäs muita konsteja vastaavan välttämiseksi, poislukien paremmin ajaminen, se tulee kun tottuu tuohon hurjaan tehoon ja massaan!

Muuten tuntuu että persaus liimaantui penkkiin ja ehdinkin jo todeta HJ:n olevan paras omistamani auto. Pelkään pahoin et tämä harrastus tulee vielä kalliiksi.

Tulevaa kesää silmälläpitäen rengaspohdinta jatkuu edelleen. Käytännön kokemuksia nelivedon käytöstä? Tuntuu että takatuuppauksella pitää ajaa enemmän kuin varovasti, nastoista riippumatta, nimimerkillä eka takavetoinen autoni.
Vastaa lainaten
  #24  
Vanha 19.12.2009, 23:41
mikjus:n Avatar
mikjus mikjus ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 10.01.03
Sijainti: Lahti, Finland.
Viestit: 5.965
Perusasetus

Niitähän on sellasia matalia venttiilejä joihin tarvitaan erikoisnippeleitä että voi täyttää mut se just niissä se ongelma onkin että ne on hankalat ja sen takia veemäisen hitaat käytää.

Itse olen aina turauttanut tämmöset suojat ja ei hajoo venttiilit. Ainoo hankala et melkeen täytyy tehdä venttiili irrallaan tai sit täytyy varovasti hitsuutella ettei se sula. Maalit menee tietty karrelle mut jos on muutenkin kalikalimaalilla maalatut vanteet niin ne voi sit paikkamaalata.

Vastaa lainaten
  #25  
Vanha 27.12.2009, 16:15
mjoona:n Avatar
mjoona mjoona ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 30.08.09
Sijainti: Sastamala
Viestit: 495
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja mikjus Näytä viesti
Niitähän on sellasia matalia venttiilejä joihin tarvitaan erikoisnippeleitä että voi täyttää mut se just niissä se ongelma onkin että ne on hankalat ja sen takia veemäisen hitaat käytää.

Itse olen aina turauttanut tämmöset suojat ja ei hajoo venttiilit. Ainoo hankala et melkeen täytyy tehdä venttiili irrallaan tai sit täytyy varovasti hitsuutella ettei se sula. Maalit menee tietty karrelle mut jos on muutenkin kalikalimaalilla maalatut vanteet niin ne voi sit paikkamaalata.

Toi vaikuttaa pätevältä, eikä tarvi varmaankaan kovin pitkä olla kun pelastaa venttiilin.

Sen verran tuli tuossa ennen aattoa cruisailtua, että käytiin katsomassa pääsisikö yhdestä mettätienpätkästä läpi. Ei päässyt, mutta tulipa tarvetta ainakin kokeilla hidas neliveto ja toimi ok. Olihan se kiva halkoa tuoretta 30 cm hankea, todettiin siinä et pikkuhiljaa alkaa auto pääsemään maastoon jossa sen ominaisuuksia tarvitaan edes osittain.

Pitää seuraavaksi perehtyä noihin lukkoihin ja vinssiin, jotta on homma hanskassa ja vermeet kunnossa kun tarvetta tulee. Kannattaako tuohon laittaa naru vaiko vain tarkistaa/huoltaa vaijeri?
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
40 vuotta keskioluen vaputumisesta toyota4x4 Chit-Chat 1 05.03.2009 22:40
hyvää uutta vuotta boozer Chit-Chat 7 01.01.2009 13:30
Karpiolan sorvi 50 vuotta samisami2 Tekniikka & Jutustelu 6 18.02.2007 15:47
Ihan SIKANA musiikkia Lars Music 0 13.03.2002 23:13


Sivu luotu: 12:27 (GMT +2).