![]() |
|
HJ61: Kakskytä vuotta ja sikana
Toyota Land Cruiser HJ-61 4.0L TD 1987, huoltoautoksi rekisteröitynä. Pienen ikäni tästä haaveilin ja nyt sen sain. Pientä laittoa se vaatii vain ja sitten vinssillä puuhun!
Kuvassa mittapuuna pian kaksivuotias Taavi, auton katto omaa päätäni korkeammalla ja mittaa on viimeisimmän tiedon mukaan 193,5 cm + kengät. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=62364 |
Hienoa, mulla sama homma kun vuosisitten hankin projektin.
Empä ole hetkeäkään katunut vaikken ole vielä ajelemaan päässyt, pikkuhiljaa kunnostelen ja suunnitelmat kypsyy siinä matkalla :) |
Laitahan vähän lisää kuvia. Näkee millanen kikotin kyseessä. Onko mitään akuuttia korjattavaa?
Itse sain hommattua viimeinkin sen oman maastobussin viime keväänä. Jotenkin se oli iskostunut takaraivoon että sen pitää olla HJ61 ja mielellään lukkoakseleilla. No semmonen tuli siinä mitattu kattokorkeus on jotain 206-210 cm väliin en muista tarkkaa arvoa mutta korkea se on. Mutta työn alla sekin vekotin on ja hirvee odotus että sen saa takaisin ajoon. |
itse ostin kans viikonloppuna hj60 ja käyn sen torstaina hakemassa (odottavan aika on pitkä) :D se on justiinsa pellitetty etulokasuojia lukuunottamatta jotka on hyvässakunnossa vielä.. takarunko uusittu ja sillee 6 hegen paku :) sit heitän tuon rempatun 61 koneen, 33" reenkaat ja rupeen säästää rahaa lukkoihin :D
|
Ei oikeastaan mitään isompaa akuuttia.
Huoltoauto kun on, niin koko takatila tehtiin yhtenäiseksi tasaiseksi pinnaksi penkkien taakse saakka. Takapenkkien syvennykseen upotettiin työkalulaatikot aukeavin kansin molemmin puolin, tästä kuvia kunhan on valmis. Ruostettahan näissä on aina ja edellisten omistajien purkkavirityksiä saa tovin fiksata. Josko pääsis vielä ennen lumentuloa ajamaan vähän enemmän. Kesärenkaat menee vaihtoon, onko noi BFGoodridgen Mudin hyvät? Kännykkäräpsyjä löytyy Feisbookista: http://www.facebook.com/album.php?ai...1&l=27f9bc86e6 |
Laita mielummin renkaaksi Bridgestone 33 duelerit. Mielyttävämmät pikitiellä ja menee maastossa siinä kuin bfg mt. Offivarusteesta 180 e kipale. Itsellä pyörinyt kummatkin ja toisia mutikoita en laita.
|
Lainaus:
|
Rengaspohdintaa
Tjaa-a. Kattelin tossa matalempaa kuuskymppistä 35" kumeilla.
Kertokaas konkarit, kannattaako moisia edes harkita jos ajaa maantielläkin? :D |
Naftaa menee ainakin 13l/100km, välitykset huononee aikapaljon.(jos vakiot)
§vaatii poikkeusluvan, tai leimarenkaat erikseen:) kiva ulkonäkö++ |
Lainaus:
|
Työlistaa:
Vinssin rullat rosterista ja vaijerin tarkistus/vaihto Lisävalot keulalle + työvalot, uudet ajovalot hankittuna Isoimmat lommot ja paikkamaalaukset Takatuulilasi Puskurit (takapää purettuna) Konesalin läpikäynti Tehtyjä: Ruostereiät umpeen Takatilan lattia ja työkalulaatikot vanerista Massauksia (loput ensi kesänä) + pirusti muuta pientä, kiitos "Pärnäsen" korjaamollemolle... Harkinnassa: Teippauksien uusiminen, vaatisi maalauksen Erikoismaalaus, joka taitaa tulla vasta seuraavaan projektiin jossa vähemmän ajettu tekniikka Isommat/erilaiset renkaat Löytynyt: Haulikon ja pienoiskiväärin patruunoita, käytettyjä ja käyttämättömiä Markan rahoja Sahanpuruja, säkillinen Moottorisahaöljyä, kaatuneena takatilaan ja muuta mukavaa pikkukamaa... Webaston "polttoainesäiliö" = Lasolikannu moottoritilassa, josta korkin kautta letkut webastoon Kaasuvaijerin holkki, vaijeri irtosi kaasaripäästä ostoreissun kotimatkalla kun ekan kerran kenkäsin kunnolla Takajarrupalojen väliltä vaijeri mallia purkka viritys |
Lainaus:
|
Lainaus:
Paras oli kyllä kaasuvaijeri joka irtosi Jyväskylän motarilla ja sain sen ihan itse takaisin paikalleen. Ylpeydentaso samaa luokkaa kaksivuotiaan poikani kanssa kun oppii jotain uutta. "ISI OSAS!" :p |
Renkaat
Alkaa tulemaan rengaspäätökset eteen, auto näyttää karseelta koppimopolta talvirenkailla ja noi mutiaiset ei oikein kuulemani mukaan ole talvirenkaat.
Muuten jopa näyttää siltä että pääsis ajamaankin joskus. ;) |
Pärnäsen korjaamolla on piisannut muuta hommaa.
Hitsasin takapuskuria kasaan ja totesin että melko haperoa... Ehkä sit paremmalla ajalla uusi puskuri, nyt meni suhteellisen kevyellä paikkailulla. Kuvia myöhemmin, rengasvalinta edelleen vaiheessa. Taidan ajella talven noilla pikkurenkailla vaikka helkatan kikottimelta näyttääkin. Josko sais arkiajoon vielä tässä kuussa. |
Noniin, tulipa lisäaikaa projektille... Ihan valtion myöntämä autoiluvapaa, pituus selviää myöhemmin. :D
Pohdin hieman tuota etupäätä, mitkä teillä on kokemukset noiden mekaanisten vinssien suhteen? Kannattaako jättää se ja huoltaa kuntoon, pikku nivelvikaa noin äkkiseltään paikallistettu. Vai pitäisikö hommata hydraulinen vinssi samontien keulille ja sorvata puskuri uuteen kuosiin samalla kertaa? Muuten alkaa olemaan ihan ok, ajovalot kun vaihtaa vielä. Nykyiset ovat melko heikossa hapessa, eivätkä kyllä mene katsastuksestakaan läpi. Aattelin ihan perusnormivakio H4 ja lisävaloilla sit näkyvyyttä. Rengashomman suhteen tulin siihen tulokseen, että ajelen talven noilla nastoilla. Pärnäsen korjaamo näkyi maalanneen vanteetkin jo. Takapäähän on upotettu erinäinen määrä alustamassaa ja valkoista peltikattomaalia. Todettiin vaan että taitaa kestää sen mitä autokin. Oli sitten pakko kysyä, että kauan auto sitten kestää. Kuuleman mukaan ainakin 10-15 vuotta! ;) |
Lainaus:
|
Lainaus:
mitä alempana sen parempi tietenkin, liian edessä se kyllä on. Itellä on toisessa hj:ssä rungon päällä syylärin edessä. Toisessa rungon välissä syylärin alla, tämä huomattavasti parempi koska vinssi pyrkii nostamaan autoa ylöspäin. Tuossa ekassa versiossa vetää keulaa maahanpäin ja vaijeri on todella kovilla. eikä auto tunnu irtoavan. |
Lainaus:
Olisiko kuvia noista modatuista ratkaisuista? Toki löytyy googlella jne, mutta mielellään näkisi oikeiden kokemusten kera oikeita projekteja. |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Mekaaninen vinssi päätetty säilyttää.
Löytyi pikkuvika, vasemmasta etupakasta pultti poikki, katoin sitä kyllä jo ekana päivänä... Mutta ei valokuvaajan visuaalista silmää kaiketi lasketa. ;) Tuli hommattua tosiaan lisää remonttiaikaa, elämäni eka sakko ja pyysivät kortinkin pois. Mato Valtosen esiintyminen meni sitten suurimmilta osin ohi turhan kiireen takia. Nyt voittekin ehdotella hulluja ideoita projektin suhteen, rahaa ei juuri ole, kun pitää vielä joskus se sakkokin maksaa. P.S. Lahjoitustavaraa otetaan vastaan, nouto onnistuu kunhan saan kyydin. :D |
Ekat ajot takana
Ekat kunnon ajot takanapäin, saldo: Kuskinpuoleisesta eturenkaasta venttiili poikki. :D
Koomisin osa reissua on ko. tapaturman tapahtuminen perus mettätiellä, sattui karahka sopivasti. Ootteko laittaneet metallisia venttiileitä? Kaverini joka fiksasi renkaan ennätysajassa, ehdotti sellaisien laittamista. Mitäs muita konsteja vastaavan välttämiseksi, poislukien paremmin ajaminen, se tulee kun tottuu tuohon hurjaan tehoon ja massaan! ;) Muuten tuntuu että persaus liimaantui penkkiin ja ehdinkin jo todeta HJ:n olevan paras omistamani auto. Pelkään pahoin et tämä harrastus tulee vielä kalliiksi. ;) Tulevaa kesää silmälläpitäen rengaspohdinta jatkuu edelleen. Käytännön kokemuksia nelivedon käytöstä? Tuntuu että takatuuppauksella pitää ajaa enemmän kuin varovasti, nastoista riippumatta, nimimerkillä eka takavetoinen autoni. |
Niitähän on sellasia matalia venttiilejä joihin tarvitaan erikoisnippeleitä että voi täyttää mut se just niissä se ongelma onkin että ne on hankalat ja sen takia veemäisen hitaat käytää.
Itse olen aina turauttanut tämmöset suojat ja ei hajoo venttiilit. Ainoo hankala et melkeen täytyy tehdä venttiili irrallaan tai sit täytyy varovasti hitsuutella ettei se sula. Maalit menee tietty karrelle mut jos on muutenkin kalikalimaalilla maalatut vanteet niin ne voi sit paikkamaalata. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=48315 |
Lainaus:
Sen verran tuli tuossa ennen aattoa cruisailtua, että käytiin katsomassa pääsisikö yhdestä mettätienpätkästä läpi. Ei päässyt, mutta tulipa tarvetta ainakin kokeilla hidas neliveto ja toimi ok. Olihan se kiva halkoa tuoretta 30 cm hankea, todettiin siinä et pikkuhiljaa alkaa auto pääsemään maastoon jossa sen ominaisuuksia tarvitaan edes osittain. ;) Pitää seuraavaksi perehtyä noihin lukkoihin ja vinssiin, jotta on homma hanskassa ja vermeet kunnossa kun tarvetta tulee. Kannattaako tuohon laittaa naru vaiko vain tarkistaa/huoltaa vaijeri? |
Sivu luotu: 23:41 (GMT +2). |
|