Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Maasturiprojektit (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=180)
-   -   HJ61: Kakskytä vuotta ja sikana (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=64069)

mjoona 06.10.2009 05:20

HJ61: Kakskytä vuotta ja sikana
 
Toyota Land Cruiser HJ-61 4.0L TD 1987, huoltoautoksi rekisteröitynä. Pienen ikäni tästä haaveilin ja nyt sen sain. Pientä laittoa se vaatii vain ja sitten vinssillä puuhun!

Kuvassa mittapuuna pian kaksivuotias Taavi, auton katto omaa päätäni korkeammalla ja mittaa on viimeisimmän tiedon mukaan 193,5 cm + kengät.

http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=62364

helmapelti 06.10.2009 15:35

Hienoa, mulla sama homma kun vuosisitten hankin projektin.
Empä ole hetkeäkään katunut vaikken ole vielä ajelemaan päässyt, pikkuhiljaa kunnostelen ja suunnitelmat kypsyy siinä matkalla :)

Tourinki 06.10.2009 16:22

Laitahan vähän lisää kuvia. Näkee millanen kikotin kyseessä. Onko mitään akuuttia korjattavaa?

Itse sain hommattua viimeinkin sen oman maastobussin viime keväänä. Jotenkin se oli iskostunut takaraivoon että sen pitää olla HJ61 ja mielellään lukkoakseleilla. No semmonen tuli siinä mitattu kattokorkeus on jotain 206-210 cm väliin en muista tarkkaa arvoa mutta korkea se on. Mutta työn alla sekin vekotin on ja hirvee odotus että sen saa takaisin ajoon.

tdi 06.10.2009 17:21

itse ostin kans viikonloppuna hj60 ja käyn sen torstaina hakemassa (odottavan aika on pitkä) :D se on justiinsa pellitetty etulokasuojia lukuunottamatta jotka on hyvässakunnossa vielä.. takarunko uusittu ja sillee 6 hegen paku :) sit heitän tuon rempatun 61 koneen, 33" reenkaat ja rupeen säästää rahaa lukkoihin :D

mjoona 07.10.2009 01:34

Ei oikeastaan mitään isompaa akuuttia.

Huoltoauto kun on, niin koko takatila tehtiin yhtenäiseksi tasaiseksi pinnaksi penkkien taakse saakka. Takapenkkien syvennykseen upotettiin työkalulaatikot aukeavin kansin molemmin puolin, tästä kuvia kunhan on valmis.

Ruostettahan näissä on aina ja edellisten omistajien purkkavirityksiä saa tovin fiksata. Josko pääsis vielä ennen lumentuloa ajamaan vähän enemmän.

Kesärenkaat menee vaihtoon, onko noi BFGoodridgen Mudin hyvät?

Kännykkäräpsyjä löytyy Feisbookista:

http://www.facebook.com/album.php?ai...1&l=27f9bc86e6

JES 07.10.2009 11:23

Laita mielummin renkaaksi Bridgestone 33 duelerit. Mielyttävämmät pikitiellä ja menee maastossa siinä kuin bfg mt. Offivarusteesta 180 e kipale. Itsellä pyörinyt kummatkin ja toisia mutikoita en laita.

mjoona 09.10.2009 21:39

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja JES (Viesti 600583)
Laita mielummin renkaaksi Bridgestone 33 duelerit. Mielyttävämmät pikitiellä ja menee maastossa siinä kuin bfg mt. Offivarusteesta 180 e kipale. Itsellä pyörinyt kummatkin ja toisia mutikoita en laita.

Tämähän oli hyvä kuulla näin ennen hankintapäätöksiä! Käytännössä auto tulee kuitenkin olemaan lähes ainoa auto jolla ajelen jatkossa, vaimolle katsotaan parhaillaan Yarista. ;)

mjoona 10.10.2009 23:06

Rengaspohdintaa
 
Tjaa-a. Kattelin tossa matalempaa kuuskymppistä 35" kumeilla.

Kertokaas konkarit, kannattaako moisia edes harkita jos ajaa maantielläkin? :D

Heikki L 10.10.2009 23:13

Naftaa menee ainakin 13l/100km, välitykset huononee aikapaljon.(jos vakiot)
§vaatii poikkeusluvan, tai leimarenkaat erikseen:)

kiva ulkonäkö++

mjoona 11.10.2009 00:41

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja sperman (Viesti 601844)
Naftaa menee ainakin 13l/100km, välitykset huononee aikapaljon.(jos vakiot)
§vaatii poikkeusluvan, tai leimarenkaat erikseen:)

kiva ulkonäkö++

Joo se vaikuttanee kovasti, en tiedä paraneeko ulkonäkökään niin paljoa. Tämä omani näyttää ainakin melko tasapainoiselta noilla 33". Onneksi tuli talvi ja voi heittää talvirenkaat alle, ehtii miettiä rengashankintaa.

mjoona 11.10.2009 00:51

Työlistaa:

Vinssin rullat rosterista ja vaijerin tarkistus/vaihto
Lisävalot keulalle + työvalot, uudet ajovalot hankittuna
Isoimmat lommot ja paikkamaalaukset
Takatuulilasi
Puskurit (takapää purettuna)
Konesalin läpikäynti


Tehtyjä:

Ruostereiät umpeen
Takatilan lattia ja työkalulaatikot vanerista
Massauksia (loput ensi kesänä)
+ pirusti muuta pientä, kiitos "Pärnäsen" korjaamollemolle...


Harkinnassa:

Teippauksien uusiminen, vaatisi maalauksen
Erikoismaalaus, joka taitaa tulla vasta seuraavaan projektiin jossa vähemmän ajettu tekniikka
Isommat/erilaiset renkaat


Löytynyt:

Haulikon ja pienoiskiväärin patruunoita, käytettyjä ja käyttämättömiä
Markan rahoja
Sahanpuruja, säkillinen
Moottorisahaöljyä, kaatuneena takatilaan
ja muuta mukavaa pikkukamaa...
Webaston "polttoainesäiliö" = Lasolikannu moottoritilassa, josta korkin kautta letkut webastoon
Kaasuvaijerin holkki, vaijeri irtosi kaasaripäästä ostoreissun kotimatkalla kun ekan kerran kenkäsin kunnolla
Takajarrupalojen väliltä vaijeri mallia purkka viritys

tdi 11.10.2009 03:13

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja mjoona (Viesti 601869)
Työlistaa:


Jakohihna yms

onneks ei oo jakohihnaa :)

mjoona 11.10.2009 09:29

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja tdi (Viesti 601885)
onneks ei oo jakohihnaa :)

On se hyvä et joku sivistää. Minähän en tiedä autoista mitään, päätin opetella ennenkuin tulen liian vanhaksi oppimaan. :D

Paras oli kyllä kaasuvaijeri joka irtosi Jyväskylän motarilla ja sain sen ihan itse takaisin paikalleen. Ylpeydentaso samaa luokkaa kaksivuotiaan poikani kanssa kun oppii jotain uutta. "ISI OSAS!" :p

mjoona 16.10.2009 04:17

Renkaat
 
Alkaa tulemaan rengaspäätökset eteen, auto näyttää karseelta koppimopolta talvirenkailla ja noi mutiaiset ei oikein kuulemani mukaan ole talvirenkaat.

Muuten jopa näyttää siltä että pääsis ajamaankin joskus. ;)

mjoona 21.10.2009 23:16

Pärnäsen korjaamolla on piisannut muuta hommaa.

Hitsasin takapuskuria kasaan ja totesin että melko haperoa... Ehkä sit paremmalla ajalla uusi puskuri, nyt meni suhteellisen kevyellä paikkailulla.

Kuvia myöhemmin, rengasvalinta edelleen vaiheessa. Taidan ajella talven noilla pikkurenkailla vaikka helkatan kikottimelta näyttääkin.

Josko sais arkiajoon vielä tässä kuussa.

mjoona 25.10.2009 18:34

Noniin, tulipa lisäaikaa projektille... Ihan valtion myöntämä autoiluvapaa, pituus selviää myöhemmin. :D

Pohdin hieman tuota etupäätä, mitkä teillä on kokemukset noiden mekaanisten vinssien suhteen? Kannattaako jättää se ja huoltaa kuntoon, pikku nivelvikaa noin äkkiseltään paikallistettu. Vai pitäisikö hommata hydraulinen vinssi samontien keulille ja sorvata puskuri uuteen kuosiin samalla kertaa?

Muuten alkaa olemaan ihan ok, ajovalot kun vaihtaa vielä. Nykyiset ovat melko heikossa hapessa, eivätkä kyllä mene katsastuksestakaan läpi. Aattelin ihan perusnormivakio H4 ja lisävaloilla sit näkyvyyttä.

Rengashomman suhteen tulin siihen tulokseen, että ajelen talven noilla nastoilla. Pärnäsen korjaamo näkyi maalanneen vanteetkin jo.

Takapäähän on upotettu erinäinen määrä alustamassaa ja valkoista peltikattomaalia. Todettiin vaan että taitaa kestää sen mitä autokin. Oli sitten pakko kysyä, että kauan auto sitten kestää. Kuuleman mukaan ainakin 10-15 vuotta! ;)

Lamanka 25.10.2009 19:53

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja mjoona (Viesti 606620)

Pohdin hieman tuota etupäätä, mitkä teillä on kokemukset noiden mekaanisten vinssien suhteen? Kannattaako jättää se ja huoltaa kuntoon, pikku nivelvikaa noin äkkiseltään paikallistettu. Vai pitäisikö hommata hydraulinen vinssi samontien keulille ja sorvata puskuri uuteen kuosiin samalla kertaa?

Toimiva pelihän se on, alunperin kyllä laitettu liian ulos ja matalalle.

Heikki L 25.10.2009 20:43

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Lamanka (Viesti 606655)
Toimiva pelihän se on, alunperin kyllä laitettu liian ulos ja matalalle.

Miten niin matalalle?

mitä alempana sen parempi tietenkin, liian edessä se kyllä on.
Itellä on toisessa hj:ssä rungon päällä syylärin edessä.
Toisessa rungon välissä syylärin alla, tämä huomattavasti parempi koska vinssi pyrkii nostamaan autoa ylöspäin.
Tuossa ekassa versiossa vetää keulaa maahanpäin ja vaijeri on todella kovilla. eikä auto tunnu irtoavan.

mjoona 25.10.2009 21:34

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja sperman (Viesti 606678)
mitä alempana sen parempi tietenkin, liian edessä se kyllä on.
Itellä on toisessa hj:ssä rungon päällä syylärin edessä.
Toisessa rungon välissä syylärin alla, tämä huomattavasti parempi koska vinssi pyrkii nostamaan autoa ylöspäin.
Tuossa ekassa versiossa vetää keulaa maahanpäin ja vaijeri on todella kovilla. eikä auto tunnu irtoavan.

Kaiketi sitä vois sitten rakentaa vanhalle pohjalle vähän uutta kuviota. Liian alhaalla viitannee tuossa siihen että lähestymiskulmaahan tuo puskurikokonaisuus syö pois.

Olisiko kuvia noista modatuista ratkaisuista? Toki löytyy googlella jne, mutta mielellään näkisi oikeiden kokemusten kera oikeita projekteja.

Lamanka 25.10.2009 21:36

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja sperman (Viesti 606678)
Miten niin matalalle?

mitä alempana sen parempi tietenkin, liian edessä se kyllä on.
Itellä on toisessa hj:ssä rungon päällä syylärin edessä.
Toisessa rungon välissä syylärin alla, tämä huomattavasti parempi koska vinssi pyrkii nostamaan autoa ylöspäin.
Tuossa ekassa versiossa vetää keulaa maahanpäin ja vaijeri on todella kovilla. eikä auto tunnu irtoavan.

Täytyy vain laittaa korkeammalle puuhun se vaijeri ni ei paina

Heikki L 26.10.2009 19:29

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Lamanka (Viesti 606707)
Täytyy vain laittaa korkeammalle puuhun se vaijeri ni ei paina

Aika monesti suosta saa nuotio puut noin;)

mjoona 08.11.2009 12:41

Mekaaninen vinssi päätetty säilyttää.

Löytyi pikkuvika, vasemmasta etupakasta pultti poikki, katoin sitä kyllä jo ekana päivänä... Mutta ei valokuvaajan visuaalista silmää kaiketi lasketa. ;)

Tuli hommattua tosiaan lisää remonttiaikaa, elämäni eka sakko ja pyysivät kortinkin pois. Mato Valtosen esiintyminen meni sitten suurimmilta osin ohi turhan kiireen takia.

Nyt voittekin ehdotella hulluja ideoita projektin suhteen, rahaa ei juuri ole, kun pitää vielä joskus se sakkokin maksaa.

P.S. Lahjoitustavaraa otetaan vastaan, nouto onnistuu kunhan saan kyydin. :D

mjoona 19.12.2009 22:18

Ekat ajot takana
 
Ekat kunnon ajot takanapäin, saldo: Kuskinpuoleisesta eturenkaasta venttiili poikki. :D

Koomisin osa reissua on ko. tapaturman tapahtuminen perus mettätiellä, sattui karahka sopivasti. Ootteko laittaneet metallisia venttiileitä? Kaverini joka fiksasi renkaan ennätysajassa, ehdotti sellaisien laittamista. Mitäs muita konsteja vastaavan välttämiseksi, poislukien paremmin ajaminen, se tulee kun tottuu tuohon hurjaan tehoon ja massaan! ;)

Muuten tuntuu että persaus liimaantui penkkiin ja ehdinkin jo todeta HJ:n olevan paras omistamani auto. Pelkään pahoin et tämä harrastus tulee vielä kalliiksi. ;)

Tulevaa kesää silmälläpitäen rengaspohdinta jatkuu edelleen. Käytännön kokemuksia nelivedon käytöstä? Tuntuu että takatuuppauksella pitää ajaa enemmän kuin varovasti, nastoista riippumatta, nimimerkillä eka takavetoinen autoni.

mikjus 19.12.2009 23:41

Niitähän on sellasia matalia venttiilejä joihin tarvitaan erikoisnippeleitä että voi täyttää mut se just niissä se ongelma onkin että ne on hankalat ja sen takia veemäisen hitaat käytää.

Itse olen aina turauttanut tämmöset suojat ja ei hajoo venttiilit. Ainoo hankala et melkeen täytyy tehdä venttiili irrallaan tai sit täytyy varovasti hitsuutella ettei se sula. Maalit menee tietty karrelle mut jos on muutenkin kalikalimaalilla maalatut vanteet niin ne voi sit paikkamaalata.

http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=48315

mjoona 27.12.2009 16:15

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja mikjus (Viesti 625121)
Niitähän on sellasia matalia venttiilejä joihin tarvitaan erikoisnippeleitä että voi täyttää mut se just niissä se ongelma onkin että ne on hankalat ja sen takia veemäisen hitaat käytää.

Itse olen aina turauttanut tämmöset suojat ja ei hajoo venttiilit. Ainoo hankala et melkeen täytyy tehdä venttiili irrallaan tai sit täytyy varovasti hitsuutella ettei se sula. Maalit menee tietty karrelle mut jos on muutenkin kalikalimaalilla maalatut vanteet niin ne voi sit paikkamaalata.

http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=48315

Toi vaikuttaa pätevältä, eikä tarvi varmaankaan kovin pitkä olla kun pelastaa venttiilin.

Sen verran tuli tuossa ennen aattoa cruisailtua, että käytiin katsomassa pääsisikö yhdestä mettätienpätkästä läpi. Ei päässyt, mutta tulipa tarvetta ainakin kokeilla hidas neliveto ja toimi ok. Olihan se kiva halkoa tuoretta 30 cm hankea, todettiin siinä et pikkuhiljaa alkaa auto pääsemään maastoon jossa sen ominaisuuksia tarvitaan edes osittain. ;)

Pitää seuraavaksi perehtyä noihin lukkoihin ja vinssiin, jotta on homma hanskassa ja vermeet kunnossa kun tarvetta tulee. Kannattaako tuohon laittaa naru vaiko vain tarkistaa/huoltaa vaijeri?


Sivu luotu: 23:41 (GMT +2).