Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 23.06.2009, 22:20
Luigi81 Luigi81 ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 19.12.06
Sijainti: Tammela, .
Viestit: 542
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja räyhäracing Näytä viesti
Jep,ajattelin etten rasita takaperää ku on vetarin laipat hiukan huonos buenos,ei olisi sit tarttenu hinata meikäläisenkää autoo pois.Hyvinhän se sieltä sitten tuli kumminkin.
Joo tommonen tekee aikasta paljon enemmän hallaa kun hojossa ei ole tuota keskitasauspyörästöä ollenkaan...

oisit ottanu takakardaanin poies jos tommosen etukäteen tiesit jotta taka-akselia tarvii säästää.

__________________
Luigi-
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 24.06.2009, 09:28
-Sakke-:n Avatar
-Sakke- -Sakke- ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 10.03.07
Sijainti: Heinijärvi
Viestit: 897
Perusasetus

Murros???
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 24.06.2009, 21:24
HeikkiH:n Avatar
HeikkiH HeikkiH ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 14.01.03
Sijainti: Lappeenranta
Viestit: 3.618
Perusasetus

Ei sieltä välttämättä mitään ole hajonnut, vielä, mutta tuollainen käyttö edesauttaa jonkin paikan porsimista. Kun kerran on ajettu neliveto päällä asfaltilla autolla missä ei ole keskitasauspyörästöä, ja jos etu-, sekä takarenkaiden kehä on eri mittainen (rengaspaineet, kuorma taka-akselilla), niin totta helvetissä voimansiirto kerää itseensä pänninkiä mikä poistuu pamauksena ja etuvedon hylkimisenä.
__________________
Montenegro Offroad Club #21

Dodge Ram '95, Jeep ZJ '96
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 25.06.2009, 13:04
Bj Andy:n Avatar
Bj Andy Bj Andy ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 14.09.08
Sijainti: Lemi,land of red potatoes
Viestit: 6.256
Perusasetus

Ottamatta kantaa noihin rasitus ym.juttuihin,niin ota hemmetissä se etuperä auki,ennen seuraavaa koettelua jos se jutsahtaa jumiin vauhdissa,niin se on sitten heiman huonompi juttu.

Jos vaikka ei vikaa olisikaan niin hyvä se on tietää sekin...
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 27.06.2009, 09:17
räyhäracing räyhäracing ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 17.06.08
Sijainti: niinisalo
Viestit: 127
Perusasetus

Kyllä täs oma tyhmyys täytyy myöntää,mut kyllä olis luullu että joskus herrasmies maasturina myydyllä autolla voi ajaa nelikko päällä muuallakin kuin parkissaJa sitten vielä järkeilin että vetäähän ne kerrostalon kokoisia asuntovaunujakin varmaan neliveto päälläMutta ei se auta ihmettelemällä,tyhmästä päästä kärsii muu loppu ruumis
__________________
Köyhän on pakko yrittää.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 27.06.2009, 09:32
räyhäracing räyhäracing ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 17.06.08
Sijainti: niinisalo
Viestit: 127
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja 4x4_76 Näytä viesti
autolla missä ei ole keskitasauspyörästöä,
Selostakaa ny kun ei ymmärrä.Kun meikäläisen kärrys ei ole tasauspyörästön lukkoa ni millä ihmeellä se ottaa turpiinsa noin?
__________________
Köyhän on pakko yrittää.
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 27.06.2009, 09:56
toyota4x4:n Avatar
toyota4x4 toyota4x4 ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 08.06.04
Sijainti: lahti
Viestit: 3.957
Perusasetus

olisko seka rengastus .erikokosia/merkkisiä renkaita ympäri autoo tai kulutus pinnat takana uudet ja edessa loppuun ajetut

toi että neliveto ei lähe pois päältä kertoo sen että näin on käyny.!! ite olen ajellut myös neliveto päällä kesällä ongelmitta kun pitää rengas koon samana edessä ja takana.

Viimeksi muokannut toyota4x4 : 27.06.2009 09:59
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 27.06.2009, 09:56
Gravedigger:n Avatar
Gravedigger Gravedigger ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 23.11.06
Sijainti: Laukaa
Viestit: 1.125
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja räyhäracing Näytä viesti
Selostakaa ny kun ei ymmärrä.Kun meikäläisen kärrys ei ole tasauspyörästön lukkoa ni millä ihmeellä se ottaa turpiinsa noin?
Autossa (4x4)on etu- keski ja taka-perä. Etu ja taka on tässä kohtaa akselit joissa ei siis ole lukkoa, eli saman akselin pyörät voivat pyöriä eri nopeutta. Kun tas keskellä ei hoojiissa ole tasauspyörästöä vaan molemmat akselit vetää koko ajan 50/50 suhteessa. Eli akseleiden välistä pyörimis eroa ei tasaa mikään nelikko päällä. Eli joko joku rengas pyrkii sutimaan tai rikkomaan jonkun paikan.
Toyotan hanskalokeron kannessakin tais lukea ettei nelikkoa saa käyttää pitävällä alustalla.

Sitten 80-sarjan cruiserissa on jo tasauspyörästö keskellä, joka voidaan lukita 50/50 suhteeseen.
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 28.06.2009, 15:59
Bj Andy:n Avatar
Bj Andy Bj Andy ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 14.09.08
Sijainti: Lemi,land of red potatoes
Viestit: 6.256
Perusasetus

Lainaus:
Autossa (4x4)on etu- keski ja taka-perä. Etu ja taka on tässä kohtaa akselit joissa ei siis ole lukkoa, eli saman akselin pyörät voivat pyöriä eri nopeutta. Kun tas keskellä ei hoojiissa ole tasauspyörästöä vaan molemmat akselit vetää koko ajan 50/50 suhteessa. Eli akseleiden välistä pyörimis eroa ei tasaa mikään nelikko päällä. Eli joko joku rengas pyrkii sutimaan tai rikkomaan jonkun paikan.
Toyotan hanskalokeron kannessakin tais lukea ettei nelikkoa saa käyttää pitävällä alustalla.

Sitten 80-sarjan cruiserissa on jo tasauspyörästö keskellä, joka voidaan lukita 50/50 suhteeseen.
Ja sitten saivarellaan eli hj:t ym.Nelikot vetää neliveto kytkettynä suhteessa 100/100.Ja jatkuvalla nelivedolla keskilukko auki 50/50 ,30/70 tms.riippuen rakenteesta,ja keskilukko kiinni taas sen 100/100

No ei liity tähän mutta jos mittarissa alkaa olla jo 500 tuhatta,niin kaikenlaiset voimansiirtovauriot alkaa olla jo ovella jos ei huoltoja ole suoritettu ajallaan alkaen öljynvaihdoista,jatkuen välysten säätöön,laakeriremppoihin ym.kalliisiin hommiin mitä ei raaski/hokaa teettää/tehdä ennakkoon.

Hj:ssäkin onnee samat perät edessä ja takana joten ne ovat kyllä yhtä vahvoja eikä niitä tarvi sen enempää säästellä,mutta mikään ei pelasta jo huollot on laiminlyöty.
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 28.06.2009, 23:46
Rekisteröimätön
Guest
 
Viestit: n/a
Perusasetus

Ja taas sivusta... Kerrassaan uskomatonta logiikkaa... Eihän oikeasti kukaa TÄYSjärkinen vedä kiinteällä nelivedolla (oikea maasturi) varustetulla autolla kuormaa neliveto päällä ASVALTILLA!!! Ajakaa ilman kuormaa pitävällä alustalla ja koittakaa: puukenkä! Johtuu ihan tasan ylempänä mainitusta asiasta; etu/ takaakselin pyörintä matkat erit, aiheuttaa ERITTÄIN SUURIA rasituksia voimansiirrolle... Samasta syystä neliveto ei lähtenyt päältä; etu- takaakseli pyörinyt eri matkan (syyt: mutkat, rengaspaineista ja kuormituksesta johtuvat renkaiden TODELLISET ympärys mitat) eli akseleiden kulkemat matkat erisuuret=> JÄRJETTÖMÄT RASITUKSET JOKA PAIKASSA!!! opas pöllöille: TASAN NÄIN RIKOTTE IKUISESTI KESTÄVÄT (JOPA HJ:T) AUTONNE!!!!
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 29.06.2009, 13:25
Rekisteröimätön
Guest
 
Viestit: n/a
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Bj Andy Näytä viesti
Ja sitten saivarellaan eli hj:t ym.Nelikot vetää neliveto kytkettynä suhteessa 100/100.Ja jatkuvalla nelivedolla keskilukko auki 50/50 ,30/70 tms.riippuen rakenteesta,ja keskilukko kiinni taas sen 100/100
Noo sillä toki sinäänsä mitään merkitystä ole:

Mutta jos moottorilta tulee voimaa 100%, keskilukko kiinni tasan puolet menee toiseen suuntaan, ja puolet toiseen suuntaan, eli 50-50. Kuten myös keskilukko auki momentti on sama, ero on vain siinä että mahdollinen pidon vaihtelu voi aiheuttaa nopeuseroa.
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 29.06.2009, 23:09
räyhäracing räyhäracing ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 17.06.08
Sijainti: niinisalo
Viestit: 127
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Gravedigger Näytä viesti
Toyotan hanskalokeron kannessakin tais lukea ettei nelikkoa saa käyttää pitävällä alustalla.
Ei mun mielestä,siinä sanotaan vaan et snow slipery or sandy ja asfaltista ei puhuta mitäänViittu,ei kai ohjeita lue muutaku kädettömät ja vanhat mummot
__________________
Köyhän on pakko yrittää.
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 30.06.2009, 07:59
Bj Andy:n Avatar
Bj Andy Bj Andy ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 14.09.08
Sijainti: Lemi,land of red potatoes
Viestit: 6.256
Perusasetus

Nii tuota onko jo tehty mitään tutkimuksia esim.öljyn suhteen,että oliko sitä,ja mites ne pinjonin laakeri välykset ym.

Jos ja kun esim.takana on edes hieman kuluneemmat renkaat kuin edessä menee pitävällä alustalla kaikki vetovoima silloin etupyörien kautta.
Vastaa lainaten
  #14  
Vanha 30.06.2009, 11:18
Gravehill:n Avatar
Gravehill Gravehill ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 19.06.04
Sijainti: Töysä, Finland.
Viestit: 1.437
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja räyhäracing Näytä viesti
Ei mun mielestä,siinä sanotaan vaan et snow slipery or sandy ja asfaltista ei puhuta mitäänViittu,ei kai ohjeita lue muutaku kädettömät ja vanhat mummot
H4 - for - off the road, snowy ,slippery or sandy roads.
Kyllä tuosta pitäis tajuta ettei asvaltilla kannata nelikko päällä tyyräillä. Tai oikeestaan se pitäis olla kyllä ittestään selvä asia mitään ohjeita lukemattakaan.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Mikä tuli patrolliin? Rausku4x4 Tekniikka & Jutustelu 10 11.01.2009 21:33
mikä tuli patrolliin? Tekniikka & Jutustelu 1 31.08.2007 14:15
Vittu se KÄY!!!! SoSo Tekniikka & Jutustelu 21 29.08.2006 06:54
vittu putikka Chit-Chat 11 18.07.2005 18:39
VITTU/SAATANA MÖNKIJÄVARKAAT Numppa Chit-Chat 6 07.07.2005 22:54


Sivu luotu: 20:33 (GMT +2).