Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 27.06.2009, 09:32
räyhäracing räyhäracing ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 17.06.08
Sijainti: niinisalo
Viestit: 127
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja 4x4_76 Näytä viesti
autolla missä ei ole keskitasauspyörästöä,
Selostakaa ny kun ei ymmärrä.Kun meikäläisen kärrys ei ole tasauspyörästön lukkoa ni millä ihmeellä se ottaa turpiinsa noin?

__________________
Köyhän on pakko yrittää.
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 27.06.2009, 09:56
toyota4x4:n Avatar
toyota4x4 toyota4x4 ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 08.06.04
Sijainti: lahti
Viestit: 3.957
Perusasetus

olisko seka rengastus .erikokosia/merkkisiä renkaita ympäri autoo tai kulutus pinnat takana uudet ja edessa loppuun ajetut

toi että neliveto ei lähe pois päältä kertoo sen että näin on käyny.!! ite olen ajellut myös neliveto päällä kesällä ongelmitta kun pitää rengas koon samana edessä ja takana.

Viimeksi muokannut toyota4x4 : 27.06.2009 09:59
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 27.06.2009, 09:56
Gravedigger:n Avatar
Gravedigger Gravedigger ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 23.11.06
Sijainti: Laukaa
Viestit: 1.125
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja räyhäracing Näytä viesti
Selostakaa ny kun ei ymmärrä.Kun meikäläisen kärrys ei ole tasauspyörästön lukkoa ni millä ihmeellä se ottaa turpiinsa noin?
Autossa (4x4)on etu- keski ja taka-perä. Etu ja taka on tässä kohtaa akselit joissa ei siis ole lukkoa, eli saman akselin pyörät voivat pyöriä eri nopeutta. Kun tas keskellä ei hoojiissa ole tasauspyörästöä vaan molemmat akselit vetää koko ajan 50/50 suhteessa. Eli akseleiden välistä pyörimis eroa ei tasaa mikään nelikko päällä. Eli joko joku rengas pyrkii sutimaan tai rikkomaan jonkun paikan.
Toyotan hanskalokeron kannessakin tais lukea ettei nelikkoa saa käyttää pitävällä alustalla.

Sitten 80-sarjan cruiserissa on jo tasauspyörästö keskellä, joka voidaan lukita 50/50 suhteeseen.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 28.06.2009, 15:59
Bj Andy:n Avatar
Bj Andy Bj Andy ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 14.09.08
Sijainti: Lemi,land of red potatoes
Viestit: 6.253
Perusasetus

Lainaus:
Autossa (4x4)on etu- keski ja taka-perä. Etu ja taka on tässä kohtaa akselit joissa ei siis ole lukkoa, eli saman akselin pyörät voivat pyöriä eri nopeutta. Kun tas keskellä ei hoojiissa ole tasauspyörästöä vaan molemmat akselit vetää koko ajan 50/50 suhteessa. Eli akseleiden välistä pyörimis eroa ei tasaa mikään nelikko päällä. Eli joko joku rengas pyrkii sutimaan tai rikkomaan jonkun paikan.
Toyotan hanskalokeron kannessakin tais lukea ettei nelikkoa saa käyttää pitävällä alustalla.

Sitten 80-sarjan cruiserissa on jo tasauspyörästö keskellä, joka voidaan lukita 50/50 suhteeseen.
Ja sitten saivarellaan eli hj:t ym.Nelikot vetää neliveto kytkettynä suhteessa 100/100.Ja jatkuvalla nelivedolla keskilukko auki 50/50 ,30/70 tms.riippuen rakenteesta,ja keskilukko kiinni taas sen 100/100

No ei liity tähän mutta jos mittarissa alkaa olla jo 500 tuhatta,niin kaikenlaiset voimansiirtovauriot alkaa olla jo ovella jos ei huoltoja ole suoritettu ajallaan alkaen öljynvaihdoista,jatkuen välysten säätöön,laakeriremppoihin ym.kalliisiin hommiin mitä ei raaski/hokaa teettää/tehdä ennakkoon.

Hj:ssäkin onnee samat perät edessä ja takana joten ne ovat kyllä yhtä vahvoja eikä niitä tarvi sen enempää säästellä,mutta mikään ei pelasta jo huollot on laiminlyöty.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 28.06.2009, 23:46
Rekisteröimätön
Guest
 
Viestit: n/a
Perusasetus

Ja taas sivusta... Kerrassaan uskomatonta logiikkaa... Eihän oikeasti kukaa TÄYSjärkinen vedä kiinteällä nelivedolla (oikea maasturi) varustetulla autolla kuormaa neliveto päällä ASVALTILLA!!! Ajakaa ilman kuormaa pitävällä alustalla ja koittakaa: puukenkä! Johtuu ihan tasan ylempänä mainitusta asiasta; etu/ takaakselin pyörintä matkat erit, aiheuttaa ERITTÄIN SUURIA rasituksia voimansiirrolle... Samasta syystä neliveto ei lähtenyt päältä; etu- takaakseli pyörinyt eri matkan (syyt: mutkat, rengaspaineista ja kuormituksesta johtuvat renkaiden TODELLISET ympärys mitat) eli akseleiden kulkemat matkat erisuuret=> JÄRJETTÖMÄT RASITUKSET JOKA PAIKASSA!!! opas pöllöille: TASAN NÄIN RIKOTTE IKUISESTI KESTÄVÄT (JOPA HJ:T) AUTONNE!!!!
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 29.06.2009, 06:34
moggirange moggirange ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 26.08.04
Sijainti: Sodankylä
Viestit: 1.161
Perusasetus

No sieltä tuli täyslaidallinen...heh.. Joo, kyllähän täälä palstalla aika iso osa on voimansiirtotekniikasta aika ymmärtämättömiä. Kannattis ottaa selvää miten minkäkinlainen neliveto toimii, kun kerran asiaa harrastetaan.
Hyvin monet vielä väittää esim."maasturissa ei vedä ku kaks rengasta, kun siinä ei ole lukkoja"! Sitten on vielä napalukkoja , keskitasauspyörästön lukkoja, tasauspyörästön lukkoja... Mitä tekee Vetopyörästö ja tasauspyörästö(ai eikö ne ookkaan sama asia)? Neki tuntuu yksinkertaisilta asioilta, mutta yritäppä selittää?
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 29.06.2009, 13:25
Rekisteröimätön
Guest
 
Viestit: n/a
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Bj Andy Näytä viesti
Ja sitten saivarellaan eli hj:t ym.Nelikot vetää neliveto kytkettynä suhteessa 100/100.Ja jatkuvalla nelivedolla keskilukko auki 50/50 ,30/70 tms.riippuen rakenteesta,ja keskilukko kiinni taas sen 100/100
Noo sillä toki sinäänsä mitään merkitystä ole:

Mutta jos moottorilta tulee voimaa 100%, keskilukko kiinni tasan puolet menee toiseen suuntaan, ja puolet toiseen suuntaan, eli 50-50. Kuten myös keskilukko auki momentti on sama, ero on vain siinä että mahdollinen pidon vaihtelu voi aiheuttaa nopeuseroa.
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 29.06.2009, 18:00
Bj Andy:n Avatar
Bj Andy Bj Andy ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 14.09.08
Sijainti: Lemi,land of red potatoes
Viestit: 6.253
Perusasetus

Lainaus:
Noo sillä toki sinäänsä mitään merkitystä ole:

Mutta jos moottorilta tulee voimaa 100%, keskilukko kiinni tasan puolet menee toiseen suuntaan, ja puolet toiseen suuntaan, eli 50-50. Kuten myös keskilukko auki momentti on sama, ero on vain siinä että mahdollinen pidon vaihtelu voi aiheuttaa nopeuseroa.
Haa Eli päästiin väittelemään kuten arvelinkin...

Eli jos on normaali (50/50) keskitasauspyörästö niin lukko auki menee VOIMASTA puolet eteen,ja puolet taakse,ja siellä puolet oikealle ja puolet vasemmalle. Eli 25 % per pyörä.Eli kaikki pyörät vetävät samalla voimalla,eli liukkaalla sen huonoimman pidon voimalla=jos on 1 pyörä ilmassa niin ei juurikaan.

Ja kun keskilukko tai etuveto on kytkettynä menee VOIMASTA kaikki sekä eteen että taakse ja siellä puolet oikealle,ja puolet vasemmalle.Eli jos vaikka perä on suossa,ja etupyörät asfaltilla menee kaikki voima etupyörien kautta.

Ja jos on kytkettävät tasauspyörästön lukot niin lukot kytkettynä menee kaikki voima sekä eteen että taakse ja kaikille pyörille.Eli jos kolme pyörää on liukkaalla/ilmassa,niin kaikki voima menee vaikka yhdelle pyörälle.

Ja sitten vielä.

Jos joku on ostanut citymaasturin jossa luvataan että tarvittaessa kytkeytyvä neliveto jakaa voimaa suhteessa 50/50,ja rakenne perustuu etuveto autoon,niin se on vain markkinointikikka,koska kaikki voima menee normaali oloissa etupyörien kautta,ja liukkaalla maksimissaan se luvattu 50 % takapyörille.Eli silloin suhde on jotakuinkin 100/max 50
Eli ykkösellä liikkeelle lähdettäessä se ei ole paljonkaan.
Ja poikkeuksena tietysti se,jos autossa on oikea keskitasauspyörästö.
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 29.06.2009, 22:58
räyhäracing räyhäracing ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 17.06.08
Sijainti: niinisalo
Viestit: 127
Perusasetus

Tähän väliin sen verran et autossani on 31" rinkelit,ja ilmanpaineet on samat joka renkaas.Tossa joku mainitti murroksen ni tuli siitä mieleeni että mulla on rairetangonpäät,tai ainaski hantin puolelta tosi kulahtanut niin voiko se haitata kun toinen pyörä menee"suoraan" ja toinen vipottaa aikas hyvin NIIN voiko murros ruveta paukkumaan tämän johdosta?KYLLÄ MENEE TOIVE AJATTELUKSI SAATANA!No eipä siä mikään tänään paukkunu kun puskin puoliks mädäntyneen omenapuun pätkän nurin,ja tällä kertaa oli nurmee alla
__________________
Köyhän on pakko yrittää.
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 29.06.2009, 23:09
räyhäracing räyhäracing ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 17.06.08
Sijainti: niinisalo
Viestit: 127
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Gravedigger Näytä viesti
Toyotan hanskalokeron kannessakin tais lukea ettei nelikkoa saa käyttää pitävällä alustalla.
Ei mun mielestä,siinä sanotaan vaan et snow slipery or sandy ja asfaltista ei puhuta mitäänViittu,ei kai ohjeita lue muutaku kädettömät ja vanhat mummot
__________________
Köyhän on pakko yrittää.
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 30.06.2009, 07:59
Bj Andy:n Avatar
Bj Andy Bj Andy ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 14.09.08
Sijainti: Lemi,land of red potatoes
Viestit: 6.253
Perusasetus

Nii tuota onko jo tehty mitään tutkimuksia esim.öljyn suhteen,että oliko sitä,ja mites ne pinjonin laakeri välykset ym.

Jos ja kun esim.takana on edes hieman kuluneemmat renkaat kuin edessä menee pitävällä alustalla kaikki vetovoima silloin etupyörien kautta.
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 30.06.2009, 20:28
räyhäracing räyhäracing ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 17.06.08
Sijainti: niinisalo
Viestit: 127
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Bj Andy Näytä viesti
Nii tuota onko jo tehty mitään tutkimuksia esim.öljyn suhteen,että oliko sitä,ja mites ne pinjonin laakeri välykset ym.

Jos ja kun esim.takana on edes hieman kuluneemmat renkaat kuin edessä menee pitävällä alustalla kaikki vetovoima silloin etupyörien kautta.
Ei ole korkattu,ja ökää pitäis olla ku viime lokakuus tein olkatappilaakeri rempan ja uusin silloin kaikki stefat.Ei ainakaan mistään vuoda.Tää on just tätä meikäläisen säkää juuri kun sain hommattua etukardaanin ja pääs vähä koittaan etupäätäkin ni eikö siinäkin joku muu paikka rupee vittuileen.Toi auto on ollut osto hetkestä samanlainen ku kiinalainen mönkijä,korjaa tunti aja viis minuuttia.NO vanhat autot kasvattaa luonnetta
__________________
Köyhän on pakko yrittää.
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 30.06.2009, 11:18
Gravehill:n Avatar
Gravehill Gravehill ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 19.06.04
Sijainti: Töysä, Finland.
Viestit: 1.437
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja räyhäracing Näytä viesti
Ei mun mielestä,siinä sanotaan vaan et snow slipery or sandy ja asfaltista ei puhuta mitäänViittu,ei kai ohjeita lue muutaku kädettömät ja vanhat mummot
H4 - for - off the road, snowy ,slippery or sandy roads.
Kyllä tuosta pitäis tajuta ettei asvaltilla kannata nelikko päällä tyyräillä. Tai oikeestaan se pitäis olla kyllä ittestään selvä asia mitään ohjeita lukemattakaan.
Vastaa lainaten
  #14  
Vanha 30.06.2009, 19:21
okkiM:n Avatar
okkiM okkiM ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 28.01.05
Sijainti: Finland.
Viestit: 605
Perusasetus

Mulla pätkii kans veto etupyöristä tai pyörältä pajatsossa nelivetolla. Kyllästyin jäljittämään syytä, kun se ajanmyötä kumminkin varmasti ilmottaa paikkansa.

Mäneekö pajeroissa muutes keskitasauspyörästö lukkoon 4L asennolla? Onko siellä semmosta?
__________________
Seuraava voit olla sinä
Vastaa lainaten
  #15  
Vanha 30.06.2009, 20:14
räyhäracing räyhäracing ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 17.06.08
Sijainti: niinisalo
Viestit: 127
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja okkiM Näytä viesti
Kyllästyin jäljittämään syytä, kun se ajanmyötä kumminkin varmasti ilmottaa paikkansa.
Meikä vähän samoilla linjoilla ku tuppaa oleen niin tuhannen projektia,on talo remonttia talliremppaa muitten auto remppaa jne jne.Muutta tos on jo hyvällä alulla etuperä kauppa,ja on sitten se satarosenttinen!Täytyy olla sen kans sitte hiukan varovaisempiKyllä varmasti ilmoittaa,tuskimpa korjaantuu ittellään kunhan ei laukee vääräs paikkaa väärään aikaan!
__________________
Köyhän on pakko yrittää.
Vastaa lainaten
  #16  
Vanha 01.07.2009, 12:49
Offipiru:n Avatar
Offipiru Offipiru ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 27.07.05
Sijainti: Lahti-city, Finland
Viestit: 2.515
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja okkiM Näytä viesti
Mulla pätkii kans veto etupyöristä tai pyörältä pajatsossa nelivetolla. Kyllästyin jäljittämään syytä, kun se ajanmyötä kumminkin varmasti ilmottaa paikkansa.

Mäneekö pajeroissa muutes keskitasauspyörästö lukkoon 4L asennolla? Onko siellä semmosta?
Automaatti navat? Kempinliimalla kasaa ni ei rutise.
__________________
__________________________________________________ _____________________________
Jos toimintasavu pääsee ulos, tulee se pussittaa.

Päiväkodissa sentään rehellisesti hakattii lapioilla jos vitutti. Nykyään ei enää saisi edes sanoa ääneen jos vituttaa.
Vastaa lainaten
  #17  
Vanha 02.07.2009, 07:48
okkiM:n Avatar
okkiM okkiM ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 28.01.05
Sijainti: Finland.
Viestit: 605
Perusasetus

Manuaali
__________________
Seuraava voit olla sinä
Vastaa lainaten
  #18  
Vanha 19.07.2009, 08:25
Vilkutin:n Avatar
Vilkutin Vilkutin ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 20.09.04
Sijainti: Lahti - Padasjoki, Finland.
Viestit: 3.213
Perusasetus

Mäneekö pajeroissa muutes keskitasauspyörästö lukkoon 4L asennolla? Onko siellä semmosta?[/QUOTE]


Ois tietty hyvä tietää minkäikänen pajero kyseessä, mutta manuaali navasta päättelen että vanhahko, jotain vm.90 luokkaa.
Kaaviohan lienee H2, H4 ja L4 ja molemmissa 4asennoissa neliveto on kiinteä, jäykkä, tai miten sen kukakin sanoo, en ehkä sanois keskitasauspyörästöä lukituksi, koska sellaista ei varsinaisesti ole.

Mutta kyllä se tosiaan vetää 50/50, tai miten sen tahtookaan ilmottaa
Vastaa lainaten
  #19  
Vanha 19.07.2009, 09:21
-Juuso-:n Avatar
-Juuso- -Juuso- ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 26.07.08
Sijainti: 05 area Finland
Viestit: 476
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Vilkutin Näytä viesti
Mäneekö pajeroissa muutes keskitasauspyörästö lukkoon 4L asennolla? Onko siellä semmosta?

Lainaus:
Ois tietty hyvä tietää minkäikänen pajero kyseessä, mutta manuaali navasta päättelen että vanhahko, jotain vm.90 luokkaa.
Kaaviohan lienee H2, H4 ja L4 ja molemmissa 4asennoissa neliveto on kiinteä, jäykkä, tai miten sen kukakin sanoo, en ehkä sanois keskitasauspyörästöä lukituksi, koska sellaista ei varsinaisesti ole.

Mutta kyllä se tosiaan vetää 50/50, tai miten sen tahtookaan ilmottaa
-89 vuosimallinen viime näkemältä.
OFFTopic uudemmissa 93-95 pajeroissa super select laatikko(joulukuusi malli niinkuin eräs romukauppias asian ilmaisi)
__________________
www.pahama.com
www.zeppo.fi/

Viimeksi muokannut -Juuso- : 19.07.2009 09:22 Perustelu: kiijoitus häröjä
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Mikä tuli patrolliin? Rausku4x4 Tekniikka & Jutustelu 10 11.01.2009 21:33
mikä tuli patrolliin? Tekniikka & Jutustelu 1 31.08.2007 14:15
Vittu se KÄY!!!! SoSo Tekniikka & Jutustelu 21 29.08.2006 06:54
vittu putikka Chit-Chat 11 18.07.2005 18:39
VITTU/SAATANA MÖNKIJÄVARKAAT Numppa Chit-Chat 6 07.07.2005 22:54


Sivu luotu: 04:09 (GMT +2).