![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
|||
|
|||
![]() Selostakaa ny kun ei ymmärrä.Kun meikäläisen kärrys ei ole tasauspyörästön lukkoa ni millä ihmeellä se ottaa turpiinsa noin?
__________________
Köyhän on pakko yrittää. |
#2
|
||||
|
||||
![]()
olisko seka rengastus .erikokosia/merkkisiä renkaita ympäri autoo tai kulutus pinnat takana uudet ja edessa loppuun ajetut
toi että neliveto ei lähe pois päältä kertoo sen että näin on käyny.!! ite olen ajellut myös neliveto päällä kesällä ongelmitta kun pitää rengas koon samana edessä ja takana. Viimeksi muokannut toyota4x4 : 27.06.2009 09:59 |
#3
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Toyotan hanskalokeron kannessakin tais lukea ettei nelikkoa saa käyttää pitävällä alustalla. Sitten 80-sarjan cruiserissa on jo tasauspyörästö keskellä, joka voidaan lukita 50/50 suhteeseen. |
#4
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
No ei liity tähän mutta jos mittarissa alkaa olla jo 500 tuhatta,niin kaikenlaiset voimansiirtovauriot alkaa olla jo ovella jos ei huoltoja ole suoritettu ajallaan alkaen öljynvaihdoista,jatkuen välysten säätöön,laakeriremppoihin ym.kalliisiin hommiin mitä ei raaski/hokaa teettää/tehdä ennakkoon. Hj:ssäkin onnee samat perät edessä ja takana joten ne ovat kyllä yhtä vahvoja eikä niitä tarvi sen enempää säästellä,mutta mikään ei pelasta jo huollot on laiminlyöty. |
#5
|
|||
|
|||
![]()
Ja taas sivusta... Kerrassaan uskomatonta logiikkaa... Eihän oikeasti kukaa TÄYSjärkinen vedä kiinteällä nelivedolla (oikea maasturi) varustetulla autolla kuormaa neliveto päällä ASVALTILLA!!! Ajakaa ilman kuormaa pitävällä alustalla ja koittakaa: puukenkä! Johtuu ihan tasan ylempänä mainitusta asiasta; etu/ takaakselin pyörintä matkat erit, aiheuttaa ERITTÄIN SUURIA rasituksia voimansiirrolle... Samasta syystä neliveto ei lähtenyt päältä; etu- takaakseli pyörinyt eri matkan (syyt: mutkat, rengaspaineista ja kuormituksesta johtuvat renkaiden TODELLISET ympärys mitat) eli akseleiden kulkemat matkat erisuuret=> JÄRJETTÖMÄT RASITUKSET JOKA PAIKASSA!!! opas pöllöille: TASAN NÄIN RIKOTTE IKUISESTI KESTÄVÄT (JOPA HJ:T) AUTONNE!!!!
|
#6
|
|||
|
|||
![]()
No sieltä tuli täyslaidallinen...heh.. Joo, kyllähän täälä palstalla aika iso osa on voimansiirtotekniikasta aika ymmärtämättömiä. Kannattis ottaa selvää miten minkäkinlainen neliveto toimii, kun kerran asiaa harrastetaan.
Hyvin monet vielä väittää esim."maasturissa ei vedä ku kaks rengasta, kun siinä ei ole lukkoja"! Sitten on vielä napalukkoja , keskitasauspyörästön lukkoja, tasauspyörästön lukkoja... Mitä tekee Vetopyörästö ja tasauspyörästö(ai eikö ne ookkaan sama asia)? Neki tuntuu yksinkertaisilta asioilta, mutta yritäppä selittää? |
#7
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Mutta jos moottorilta tulee voimaa 100%, keskilukko kiinni tasan puolet menee toiseen suuntaan, ja puolet toiseen suuntaan, eli 50-50. Kuten myös keskilukko auki momentti on sama, ero on vain siinä että mahdollinen pidon vaihtelu voi aiheuttaa nopeuseroa. |
#8
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() ![]() Eli jos on normaali (50/50) keskitasauspyörästö niin lukko auki menee VOIMASTA puolet eteen,ja puolet taakse,ja siellä puolet oikealle ja puolet vasemmalle. Eli 25 % per pyörä.Eli kaikki pyörät vetävät samalla voimalla,eli liukkaalla sen huonoimman pidon voimalla=jos on 1 pyörä ilmassa niin ei juurikaan. Ja kun keskilukko tai etuveto on kytkettynä menee VOIMASTA kaikki sekä eteen että taakse ja siellä puolet oikealle,ja puolet vasemmalle.Eli jos vaikka perä on suossa,ja etupyörät asfaltilla menee kaikki voima etupyörien kautta. Ja jos on kytkettävät tasauspyörästön lukot niin lukot kytkettynä menee kaikki voima sekä eteen että taakse ja kaikille pyörille.Eli jos kolme pyörää on liukkaalla/ilmassa,niin kaikki voima menee vaikka yhdelle pyörälle. Ja sitten vielä. Jos joku on ostanut citymaasturin jossa luvataan että tarvittaessa kytkeytyvä neliveto jakaa voimaa suhteessa 50/50,ja rakenne perustuu etuveto autoon,niin se on vain markkinointikikka,koska kaikki voima menee normaali oloissa etupyörien kautta,ja liukkaalla maksimissaan se luvattu 50 % takapyörille.Eli silloin suhde on jotakuinkin 100/max 50 Eli ykkösellä liikkeelle lähdettäessä se ei ole paljonkaan. Ja poikkeuksena tietysti se,jos autossa on oikea keskitasauspyörästö. |
#9
|
|||
|
|||
![]()
Tähän väliin sen verran et autossani on 31" rinkelit,ja ilmanpaineet on samat joka renkaas.Tossa joku mainitti murroksen ni tuli siitä mieleeni että mulla on rairetangonpäät,tai ainaski hantin puolelta tosi kulahtanut niin voiko se haitata kun toinen pyörä menee"suoraan" ja toinen vipottaa aikas hyvin NIIN voiko murros ruveta paukkumaan tämän johdosta?KYLLÄ MENEE TOIVE AJATTELUKSI SAATANA!No eipä siä mikään tänään paukkunu kun puskin puoliks mädäntyneen omenapuun pätkän nurin,ja tällä kertaa oli nurmee alla
![]()
__________________
Köyhän on pakko yrittää. |
#10
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
![]() ![]()
__________________
Köyhän on pakko yrittää. |
#11
|
||||
|
||||
![]()
Nii tuota onko jo tehty mitään tutkimuksia esim.öljyn suhteen,että oliko sitä,ja mites ne pinjonin laakeri välykset ym.
Jos ja kun esim.takana on edes hieman kuluneemmat renkaat kuin edessä menee pitävällä alustalla kaikki vetovoima silloin etupyörien kautta. |
#12
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
![]()
__________________
Köyhän on pakko yrittää. |
#13
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Kyllä tuosta pitäis tajuta ettei asvaltilla kannata nelikko päällä tyyräillä. Tai oikeestaan se pitäis olla kyllä ittestään selvä asia mitään ohjeita lukemattakaan. |
#14
|
||||
|
||||
![]()
Mulla pätkii kans veto etupyöristä tai pyörältä pajatsossa nelivetolla. Kyllästyin jäljittämään syytä, kun se ajanmyötä kumminkin varmasti ilmottaa paikkansa.
Mäneekö pajeroissa muutes keskitasauspyörästö lukkoon 4L asennolla? Onko siellä semmosta?
__________________
Seuraava voit olla sinä |
#15
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
![]()
__________________
Köyhän on pakko yrittää. |
#16
|
||||
|
||||
![]()
Automaatti navat? Kempinliimalla kasaa ni ei rutise.
__________________
__________________________________________________ _____________________________ Jos toimintasavu pääsee ulos, tulee se pussittaa. Päiväkodissa sentään rehellisesti hakattii lapioilla jos vitutti. Nykyään ei enää saisi edes sanoa ääneen jos vituttaa. |
#17
|
||||
|
||||
![]()
Manuaali
__________________
Seuraava voit olla sinä |
#18
|
||||
|
||||
![]()
Mäneekö pajeroissa muutes keskitasauspyörästö lukkoon 4L asennolla? Onko siellä semmosta?[/QUOTE]
Ois tietty hyvä tietää minkäikänen pajero kyseessä, mutta manuaali navasta päättelen että vanhahko, jotain vm.90 luokkaa. Kaaviohan lienee H2, H4 ja L4 ja molemmissa 4asennoissa neliveto on kiinteä, jäykkä, tai miten sen kukakin sanoo, en ehkä sanois keskitasauspyörästöä lukituksi, koska sellaista ei varsinaisesti ole. Mutta kyllä se tosiaan vetää 50/50, tai miten sen tahtookaan ilmottaa ![]() |
#19
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Lainaus:
OFFTopic uudemmissa 93-95 pajeroissa super select laatikko(joulukuusi malli niinkuin eräs romukauppias asian ilmaisi) Viimeksi muokannut -Juuso- : 19.07.2009 09:22 Perustelu: kiijoitus häröjä |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Mikä tuli patrolliin? | Rausku4x4 | Tekniikka & Jutustelu | 10 | 11.01.2009 21:33 |
mikä tuli patrolliin? | Tekniikka & Jutustelu | 1 | 31.08.2007 14:15 | |
Vittu se KÄY!!!! | SoSo | Tekniikka & Jutustelu | 21 | 29.08.2006 06:54 |
vittu | putikka | Chit-Chat | 11 | 18.07.2005 18:39 |
VITTU/SAATANA MÖNKIJÄVARKAAT | Numppa | Chit-Chat | 6 | 07.07.2005 22:54 |