Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 28.06.2009, 15:59
Bj Andy:n Avatar
Bj Andy Bj Andy ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 14.09.08
Sijainti: Lemi,land of red potatoes
Viestit: 6.256
Perusasetus

Lainaus:
Autossa (4x4)on etu- keski ja taka-perä. Etu ja taka on tässä kohtaa akselit joissa ei siis ole lukkoa, eli saman akselin pyörät voivat pyöriä eri nopeutta. Kun tas keskellä ei hoojiissa ole tasauspyörästöä vaan molemmat akselit vetää koko ajan 50/50 suhteessa. Eli akseleiden välistä pyörimis eroa ei tasaa mikään nelikko päällä. Eli joko joku rengas pyrkii sutimaan tai rikkomaan jonkun paikan.
Toyotan hanskalokeron kannessakin tais lukea ettei nelikkoa saa käyttää pitävällä alustalla.

Sitten 80-sarjan cruiserissa on jo tasauspyörästö keskellä, joka voidaan lukita 50/50 suhteeseen.
Ja sitten saivarellaan eli hj:t ym.Nelikot vetää neliveto kytkettynä suhteessa 100/100.Ja jatkuvalla nelivedolla keskilukko auki 50/50 ,30/70 tms.riippuen rakenteesta,ja keskilukko kiinni taas sen 100/100

No ei liity tähän mutta jos mittarissa alkaa olla jo 500 tuhatta,niin kaikenlaiset voimansiirtovauriot alkaa olla jo ovella jos ei huoltoja ole suoritettu ajallaan alkaen öljynvaihdoista,jatkuen välysten säätöön,laakeriremppoihin ym.kalliisiin hommiin mitä ei raaski/hokaa teettää/tehdä ennakkoon.

Hj:ssäkin onnee samat perät edessä ja takana joten ne ovat kyllä yhtä vahvoja eikä niitä tarvi sen enempää säästellä,mutta mikään ei pelasta jo huollot on laiminlyöty.

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 28.06.2009, 23:46
Rekisteröimätön
Guest
 
Viestit: n/a
Perusasetus

Ja taas sivusta... Kerrassaan uskomatonta logiikkaa... Eihän oikeasti kukaa TÄYSjärkinen vedä kiinteällä nelivedolla (oikea maasturi) varustetulla autolla kuormaa neliveto päällä ASVALTILLA!!! Ajakaa ilman kuormaa pitävällä alustalla ja koittakaa: puukenkä! Johtuu ihan tasan ylempänä mainitusta asiasta; etu/ takaakselin pyörintä matkat erit, aiheuttaa ERITTÄIN SUURIA rasituksia voimansiirrolle... Samasta syystä neliveto ei lähtenyt päältä; etu- takaakseli pyörinyt eri matkan (syyt: mutkat, rengaspaineista ja kuormituksesta johtuvat renkaiden TODELLISET ympärys mitat) eli akseleiden kulkemat matkat erisuuret=> JÄRJETTÖMÄT RASITUKSET JOKA PAIKASSA!!! opas pöllöille: TASAN NÄIN RIKOTTE IKUISESTI KESTÄVÄT (JOPA HJ:T) AUTONNE!!!!
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 29.06.2009, 06:34
moggirange moggirange ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 26.08.04
Sijainti: Sodankylä
Viestit: 1.161
Perusasetus

No sieltä tuli täyslaidallinen...heh.. Joo, kyllähän täälä palstalla aika iso osa on voimansiirtotekniikasta aika ymmärtämättömiä. Kannattis ottaa selvää miten minkäkinlainen neliveto toimii, kun kerran asiaa harrastetaan.
Hyvin monet vielä väittää esim."maasturissa ei vedä ku kaks rengasta, kun siinä ei ole lukkoja"! Sitten on vielä napalukkoja , keskitasauspyörästön lukkoja, tasauspyörästön lukkoja... Mitä tekee Vetopyörästö ja tasauspyörästö(ai eikö ne ookkaan sama asia)? Neki tuntuu yksinkertaisilta asioilta, mutta yritäppä selittää?
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 29.06.2009, 13:25
Rekisteröimätön
Guest
 
Viestit: n/a
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Bj Andy Näytä viesti
Ja sitten saivarellaan eli hj:t ym.Nelikot vetää neliveto kytkettynä suhteessa 100/100.Ja jatkuvalla nelivedolla keskilukko auki 50/50 ,30/70 tms.riippuen rakenteesta,ja keskilukko kiinni taas sen 100/100
Noo sillä toki sinäänsä mitään merkitystä ole:

Mutta jos moottorilta tulee voimaa 100%, keskilukko kiinni tasan puolet menee toiseen suuntaan, ja puolet toiseen suuntaan, eli 50-50. Kuten myös keskilukko auki momentti on sama, ero on vain siinä että mahdollinen pidon vaihtelu voi aiheuttaa nopeuseroa.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 29.06.2009, 18:00
Bj Andy:n Avatar
Bj Andy Bj Andy ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 14.09.08
Sijainti: Lemi,land of red potatoes
Viestit: 6.256
Perusasetus

Lainaus:
Noo sillä toki sinäänsä mitään merkitystä ole:

Mutta jos moottorilta tulee voimaa 100%, keskilukko kiinni tasan puolet menee toiseen suuntaan, ja puolet toiseen suuntaan, eli 50-50. Kuten myös keskilukko auki momentti on sama, ero on vain siinä että mahdollinen pidon vaihtelu voi aiheuttaa nopeuseroa.
Haa Eli päästiin väittelemään kuten arvelinkin...

Eli jos on normaali (50/50) keskitasauspyörästö niin lukko auki menee VOIMASTA puolet eteen,ja puolet taakse,ja siellä puolet oikealle ja puolet vasemmalle. Eli 25 % per pyörä.Eli kaikki pyörät vetävät samalla voimalla,eli liukkaalla sen huonoimman pidon voimalla=jos on 1 pyörä ilmassa niin ei juurikaan.

Ja kun keskilukko tai etuveto on kytkettynä menee VOIMASTA kaikki sekä eteen että taakse ja siellä puolet oikealle,ja puolet vasemmalle.Eli jos vaikka perä on suossa,ja etupyörät asfaltilla menee kaikki voima etupyörien kautta.

Ja jos on kytkettävät tasauspyörästön lukot niin lukot kytkettynä menee kaikki voima sekä eteen että taakse ja kaikille pyörille.Eli jos kolme pyörää on liukkaalla/ilmassa,niin kaikki voima menee vaikka yhdelle pyörälle.

Ja sitten vielä.

Jos joku on ostanut citymaasturin jossa luvataan että tarvittaessa kytkeytyvä neliveto jakaa voimaa suhteessa 50/50,ja rakenne perustuu etuveto autoon,niin se on vain markkinointikikka,koska kaikki voima menee normaali oloissa etupyörien kautta,ja liukkaalla maksimissaan se luvattu 50 % takapyörille.Eli silloin suhde on jotakuinkin 100/max 50
Eli ykkösellä liikkeelle lähdettäessä se ei ole paljonkaan.
Ja poikkeuksena tietysti se,jos autossa on oikea keskitasauspyörästö.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 29.06.2009, 22:58
räyhäracing räyhäracing ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 17.06.08
Sijainti: niinisalo
Viestit: 127
Perusasetus

Tähän väliin sen verran et autossani on 31" rinkelit,ja ilmanpaineet on samat joka renkaas.Tossa joku mainitti murroksen ni tuli siitä mieleeni että mulla on rairetangonpäät,tai ainaski hantin puolelta tosi kulahtanut niin voiko se haitata kun toinen pyörä menee"suoraan" ja toinen vipottaa aikas hyvin NIIN voiko murros ruveta paukkumaan tämän johdosta?KYLLÄ MENEE TOIVE AJATTELUKSI SAATANA!No eipä siä mikään tänään paukkunu kun puskin puoliks mädäntyneen omenapuun pätkän nurin,ja tällä kertaa oli nurmee alla
__________________
Köyhän on pakko yrittää.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Mikä tuli patrolliin? Rausku4x4 Tekniikka & Jutustelu 10 11.01.2009 21:33
mikä tuli patrolliin? Tekniikka & Jutustelu 1 31.08.2007 14:15
Vittu se KÄY!!!! SoSo Tekniikka & Jutustelu 21 29.08.2006 06:54
vittu putikka Chit-Chat 11 18.07.2005 18:39
VITTU/SAATANA MÖNKIJÄVARKAAT Numppa Chit-Chat 6 07.07.2005 22:54


Sivu luotu: 07:45 (GMT +2).