![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
|||
|
|||
![]() "risukeula"ihan maalaisjärki tuntumalla ajateltuna uskoisin et erillisjousitettu olis parempi vaihtoehto. puoltavia asioita ainakin: keveys, maavara, pyöräntuenta tukevampi, sekä ehkä tärkeimpänä rengas pysyy suorassa koko joustomatkan aja jolloin renkaan koko pinta saa paremman otteen maastosta. joustomatkassa ei suuria eroja varmaan ole jos erillisjousitettuun muuttaa tukivarsia ja ostaa kunnolliset veto-akselit mitä nettikaupat jenkkilässä tarjoaa...
|
#2
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Risukeula saattaa olla kevyempi, mutta ei merkittävästi. Maavara on parempi ainoastaan pienillä joustoilla. Jäykän akselinkin saa tuettua riittävästi, esim. traction bar. ja pyörän ei todellakaan tarvitse pysyä suorassa koko joustomatkan ajan, vaan päinvastoin, ellet sitten ajele lekaharkkojen ylitse kaltevien kivien, kantojen yms. nyppyjen sijaan.. En ole tutkinut, mutta voisin kuvitella erillisjousitettujen ottavan kylmää vettä niskaan RTI listoilla? Ja vielä jäykkiksen puolesta on hinta; Ei tarvitse kalliita tukivarsia tai vetareita jotta päästään hyvään kestävyyteen/joustavuuteen. |
#3
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Ja renkaan se kuuluu joustella maanpinnan mukaan pidon maksimoimiseksi, eikä tukivarsien. |
#4
|
||||
|
||||
![]()
Jos vahankaan pitaa olla vauhtia niin ehdottomasti erillisjousitus.
http://www.youtube.com/watch?v=BXx8-fQbs34 Erillisjousituksen maavara tosiaan pienenee sisaanjoustossa, mutta jaykka-akselisen maavara on aina pieni ![]() Hitaammissa lajeissa jaykkikset varmaankin pitavat etulyontiaseman kestavampina |
#5
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Tosin kiteereinä voidaan pitää suomi offroad joka on melko hidasta.... ja reilumman maavaran saa portaaleilla |
#6
|
|||
|
|||
![]()
Tässäkin asiassa varmaankin käyttötarkoitus sanelee akselistorakenteiden paremmuuden.
Pelkkään maastossa ajamiseen ja -kilpailuun Suomessa on jäykkä akseli käyttökelpoisempi Mikäli haluaa tehdä pidempiä reissuja maantiesiirtymineen tai käyttää samaa ajoneuvoa päivittäiskulkineena, saattaa erillisjousitus tuoda lisäarvoa. Kummankin akselityypin saa rikki "sopivalla" ajotyylillä. |
#7
|
|||
|
|||
![]()
Kuten petenkin videosta näit, ei erillisjousitus todellakaan ole pelkkä maantiejousitus, vaan oikein toteutettuna se toimii loistavasti tuon tyyppisessä vauhdiikkaamassa maastoajossa säilyttäen käsiteltävyytensä.
Jos tuota suoruuskommenttia ajattelee, niin tottahan se on että erillisjousituksessa renkaat tasaisempi asento takaa useimmissa tilanteissa enemmän pitopinta-alaa. Voisi olla mielenkiintoista nähdä, jos joku toteuttaisi tälläiseen metsämaasturiin pitkäjoustoisen ja toimivan erillisjousituksen, voisi sitten vähän paremmin eroa ja merkitystä arvioida. Mutta joo, ongelmahan siinä on, tuo että se on kovin monimutkainen ja varmasti selvästi kalliimpi projekti totetuttaa, eikä se välttämättä olekkaan siinä määrin parempi, että se olisi sen arvoista. Kyllä jäykkää puoltaa halpuus ja helppous, sekä sitten jos aivan äärimmilleen mennään, niin ehkä joustovarat. |
#8
|
||||
|
||||
![]()
Tai sitten voi käyttää jotain muuta joustoihin kuin akselistoa, esim runkoa.
![]()
__________________
Size does matter, Sisu A-45 projekti
Sisu-harrastajien palsta, SISUA.net Myydään: Pajeron osia, Uusia ja käytettyjä maastokuorma-auton renkaita, 50-80 luvun euro ja japsi henkilöautojen osia, sekä perseestä perämoottoriin! |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Ostetaan auto dvd soittimeen erillis näyttö | toyota4x4 | O/M/V Muut | 2 | 12.02.2009 15:59 |
Pajeroon jäykkä etuakseli | jusshako | Tekniikka & Jutustelu | 12 | 24.01.2009 10:50 |
jäykkä vaihdeloota | reissumies37 | Tekniikka & Jutustelu | 8 | 16.01.2009 21:43 |
Myydään Broncon jäykkä etuakseli | Leo N. Berger | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 3 | 08.08.2008 12:01 |
Jäykkä kaasupoljin. | nepa | Vuosimallit 1984-1996 | 0 | 07.10.2002 10:30 |