![]() |
Jäykkä vs Erillis
Eli pistäkääs huonoja ja hyviä puolia akselirakenteista. Olisi tarkoitus "haaveissa" rakentaa offiautoa suunnistukseen ja olen pohtinut kovin että miksi erillisjousitusta käytetään niin vähän.
|
Lainaus:
Vastaus: 1. Lukot 2. korotus Selitys: 1. Lukot vaikeasti saatavia erillisjousitettuihin. Sekä ovat kalliita jos löytyy. 2. Erillisjousitettua on monimutkaisempaa korottaa kuin jäykkäakselista. Vielä voisi lisätä murtuvien nivelien määrän tuplaantuminen joten sellaista.... |
mutta jos unohdetaan rakentelun vaikeus ja huono kestävyys niin mites sitten toiminta ja kulku tuolla maastossa. kumpi olisi parempi?
|
Esim. Hilu LN110 kestää kohtuu hyvin 33-35" renkuloita jos muistaa käyttää tökkäsyjen kohalla vinssiä. Epämääräisellä ryskäämisyrityksillä hajoitetaan helposti kestävätkin murrokset.
Ja jos auto on menosa käymään suunnistuskilpailuissa niin siellähän on periaatteena päästä ajamaan mahdollisimman pitkään ja saada sinä aikana paljon rasteja poimittua. Eli tarkoittaa sitä että ajotapa on erilainen kuin noissa paikallissafareissa. Het ku alkaa tökkii niin vinssi kiinni... ja jos ei niin mene niin parasta on repiä ittensä takaisin ja lähteä hakemaan seuraavaa rastia. Paikallissafareissa otetaan usein niitä äärirajoja miten pääsee ja kestääkö kalusto. Tietää sitten kuin paljon voi pitkillä reissuilla revitellä ennenku poksahtaa. Voisin väittää että muutama tyyppi tällä palstalla voisi ajaa honda crv:llä helvetin vaikeita mestoja hakien rasteja ilman että auto rikkoutuu. Net osaa käyttää ramppeja ja vinssejä ja mikä tärkeinta. Niilon malttia Foldata rasti. Usein yhden 5 pisteen rastin hakemiseen voi mennä 5 tuntia kun samaan aikaan olisi 1-2 pisteen rasteja hakenut 20.... Itellon 4runner ja normiajossa ihan jees. mutten kuvittelekkaan sillä mitään hardcorea päristeleväni... EDIT: kysymykseen kumpi olisi parempi maastossa vastaan kokemuksen kautta: Jäykkäakseli! |
Lainaus:
|
|
Ison veden takana ovat nyt rakentaneet esim. KOH (King of the Hammers) kisaan melko paljon erillisjousitettuja autoja.
Tosin nopeudetkin on tietysti siellä pahimmillaan 100mph paremmalla puolen aavikko-osuuksilla. Tossa visioinnin pohjaksi: http://www.pirate4x4.com/forum/showt...light=campbell |
Usein näissä jäykkä vs. risu keskusteluissa jätetään huomioimatta jäykän aksulan taipumus työntää vasta puolta ulos toisen puolen painuessa sisään...
|
Lainaus:
|
Easterbunny-pajerolla keula menee helposti kivien ja kantojen yli, mutta taka-akseli paukahtaa sitten niihin kiinni. :D Vetarin kulmat ovat kuin mönkijässä.
Ilman kallistuksen vaimenninta keula on herkkä, mutta joustovarat luonnollisesti rajalliset. |
Kiitoksia vastauksista asia alkaa olemaan aika pihvi. Ei kellään olisi myydä porttaaleja ;)
|
Lainaus:
Joo marvasin että pingautser jekun tähän vois sisällyttää åkså |
Mulla kun on tuo maastokuorma-auto perversio, niin laitan tähän videota vähän raskaammasta risukeulasta ---> http://www.youtube.com/watch?v=mq5mMVd3p1E
Vanha video, mutta kuvaa autoa ja lajia hyvin. |
Lainaus:
|
pitää noissa olla se nivel siellä murikan kupeessa tai sitten kumivetarit...:rolleyes:
|
Lainaus:
http://www.z827.narod.ru/Photos/Gal211/211_10.jpg Mutta siinä olis kunnon risukeulaa. http://www.z827.narod.ru/Photos/Gal211/211_01.jpg Tämmöinen kevyt KZKT 7428. Yleensä näillä vedetään panssarivaunua kärryssä, mutta tuossa viedään 50 kuutiota polttoainetta. Tuolta löytyy lisää kuvia näistä: http://www.z827.narod.ru/Photos/index_e.html |
Vähän käytännönläheisempi esimerkki erillisjousituksesta. Kovin "maastokelpoisia" vehkeitä tuntuivat olevan nämäkin...
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=20559 |
Lainaus:
|
Lainaus:
http://denisovets.narod.ru/izh/izhprototips/IZH412.jpg Edit: Tietoa eri merkeistä, henkilö-, linja-, paketti-, maasto- ja kuorma-autoista ---> http://denisovets.narod.ru/models.html |
Lainaus:
Jos näin on niin tarviin tosi vahvaa ratakiskoo että ymmärrän ;) http://www.youtube.com/watch?v=CRAqz...eature=related |
Joo, tatran vetarit ovat "suorat". Tuosta linkin videosta selviää hyvin sen rakenne. Vetarit lähtee muuten hiukan, 3-5 senttiä, eri kohdista napoihin.
|
Eihän erillisjousitukseen lukon saanti sen vaikeampaa ole, miksi olisi ? Tasauspyörästöhän on täysin samanlainen, riippumatta siitä mitä sen ulkopuolella on.
Erillisjousituksen etu on toki parempi maavara ja se että akseli ei jää kantamaan. Eli renkaat voivat joustaa ulospäin vaikka maavara tavallaan loppuisikin. Aussi sivulla oli hyvä juttu tästä kerran, miten erillisjousitettu selvisi paikasta mistä jäykkäakselinen ei, renkaista ei johtunut vaan siitä että jäykkä akseli kantaa heti kun maavara loppuu ja renkaat kaivavat äkkiä alustansa pois. Tässä nyt oli erillisjousitusta muutama puoltava kommentti, koska jäykkää puoltavia näytti jo olevankin tarpeeksi. :) Eipä sinäänsä, jäykkä akselinen voisi olla helpompi lähtökohta, etenkin jos enemmän joustavan aikoo rakentaa. Erillisjousitus ei vakiona yleensä ole tarpeeksi joustava. Sen sijaan jos kaikki tehtäisiin puhtaalta pöydältä, voi siitäkin saada kohtuuliset liikevarat irti. |
Risukeulassa on aika paljon ylimääräisia pieniä tankoja tms mitkä
On tosi helpolla kieroja.. |
Lainaus:
Suojakumit ja niiden heikkous on miinusta,kuten myös olemattomat joustomatkat vakiona. |
Oisikohan tuon tatran akselille sopiva nimi "nivelakseli" tai "nivelletty akseli"?
|
Sivu luotu: 13:00 (GMT +2). |