Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   Jäykkä vs Erillis (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=56544)

Rekisteröimätön 24.02.2009 08:19

Jäykkä vs Erillis
 
Eli pistäkääs huonoja ja hyviä puolia akselirakenteista. Olisi tarkoitus "haaveissa" rakentaa offiautoa suunnistukseen ja olen pohtinut kovin että miksi erillisjousitusta käytetään niin vähän.

SuurSyömäri 24.02.2009 08:23

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Rekisteröimätön (Viesti 536759)
Eli pistäkääs huonoja ja hyviä puolia akselirakenteista. Olisi tarkoitus "haaveissa" rakentaa offiautoa suunnistukseen ja olen pohtinut kovin että miksi erillisjousitusta käytetään niin vähän.

Tää on helppo! ->
Vastaus: 1. Lukot 2. korotus
Selitys: 1. Lukot vaikeasti saatavia erillisjousitettuihin. Sekä ovat kalliita jos löytyy. 2. Erillisjousitettua on monimutkaisempaa korottaa kuin jäykkäakselista.

Vielä voisi lisätä murtuvien nivelien määrän tuplaantuminen joten sellaista....

Rekisteröimätön 24.02.2009 08:31

mutta jos unohdetaan rakentelun vaikeus ja huono kestävyys niin mites sitten toiminta ja kulku tuolla maastossa. kumpi olisi parempi?

SuurSyömäri 24.02.2009 08:51

Esim. Hilu LN110 kestää kohtuu hyvin 33-35" renkuloita jos muistaa käyttää tökkäsyjen kohalla vinssiä. Epämääräisellä ryskäämisyrityksillä hajoitetaan helposti kestävätkin murrokset.

Ja jos auto on menosa käymään suunnistuskilpailuissa niin siellähän on periaatteena päästä ajamaan mahdollisimman pitkään ja saada sinä aikana paljon rasteja poimittua.

Eli tarkoittaa sitä että ajotapa on erilainen kuin noissa paikallissafareissa. Het ku alkaa tökkii niin vinssi kiinni... ja jos ei niin mene niin parasta on repiä ittensä takaisin ja lähteä hakemaan seuraavaa rastia. Paikallissafareissa otetaan usein niitä äärirajoja miten pääsee ja kestääkö kalusto. Tietää sitten kuin paljon voi pitkillä reissuilla revitellä ennenku poksahtaa.

Voisin väittää että muutama tyyppi tällä palstalla voisi ajaa honda crv:llä helvetin vaikeita mestoja hakien rasteja ilman että auto rikkoutuu. Net osaa käyttää ramppeja ja vinssejä ja mikä tärkeinta. Niilon malttia Foldata rasti. Usein yhden 5 pisteen rastin hakemiseen voi mennä 5 tuntia kun samaan aikaan olisi 1-2 pisteen rasteja hakenut 20....

Itellon 4runner ja normiajossa ihan jees. mutten kuvittelekkaan sillä mitään hardcorea päristeleväni...

EDIT: kysymykseen kumpi olisi parempi maastossa vastaan kokemuksen kautta: Jäykkäakseli!

HiluxMan 24.02.2009 10:05

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Rekisteröimätön (Viesti 536761)
mutta jos unohdetaan rakentelun vaikeus ja huono kestävyys niin mites sitten toiminta ja kulku tuolla maastossa. kumpi olisi parempi?

Nimenomaan Hiluxin eriilisjousitus ei jousta paljon mitään. Jäykkäakselinen toimii maastossa paljon paremmin, edellyttäen että jouset joustaa.

ZeiZei 24.02.2009 10:32

Tuolla oli hyviä perusteluja:

http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=11255

CJ7 24.02.2009 10:52

Ison veden takana ovat nyt rakentaneet esim. KOH (King of the Hammers) kisaan melko paljon erillisjousitettuja autoja.
Tosin nopeudetkin on tietysti siellä pahimmillaan 100mph paremmalla puolen aavikko-osuuksilla.

Tossa visioinnin pohjaksi: http://www.pirate4x4.com/forum/showt...light=campbell

wikke 24.02.2009 10:55

Usein näissä jäykkä vs. risu keskusteluissa jätetään huomioimatta jäykän aksulan taipumus työntää vasta puolta ulos toisen puolen painuessa sisään...

SuurSyömäri 24.02.2009 11:24

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja wikke (Viesti 536804)
Usein näissä jäykkä vs. risu keskusteluissa jätetään huomioimatta jäykän aksulan taipumus työntää vasta puolta ulos toisen puolen painuessa sisään...

Ja myös se että risukeulan murikan kohan maavara pienenee joka kerta sisäänjoustossa. Jossakin olin hyvejä kuveja nähny jäykkä- vs. erillis joustotilanteesta...

sisua45 24.02.2009 12:11

Easterbunny-pajerolla keula menee helposti kivien ja kantojen yli, mutta taka-akseli paukahtaa sitten niihin kiinni. :D Vetarin kulmat ovat kuin mönkijässä.

Ilman kallistuksen vaimenninta keula on herkkä, mutta joustovarat luonnollisesti rajalliset.

Rekisteröimätön 24.02.2009 12:14

Kiitoksia vastauksista asia alkaa olemaan aika pihvi. Ei kellään olisi myydä porttaaleja ;)

SuurSyömäri 24.02.2009 13:42

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Rekisteröimätön (Viesti 536831)
Kiitoksia vastauksista asia alkaa olemaan aika pihvi. Ei kellään olisi myydä porttaaleja ;)


Joo marvasin että pingautser jekun tähän vois sisällyttää åkså

sisua45 24.02.2009 14:24

Mulla kun on tuo maastokuorma-auto perversio, niin laitan tähän videota vähän raskaammasta risukeulasta ---> http://www.youtube.com/watch?v=mq5mMVd3p1E

Vanha video, mutta kuvaa autoa ja lajia hyvin.

AH-64D 25.02.2009 16:28

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja sisua45 (Viesti 536868)
Mulla kun on tuo maastokuorma-auto perversio, niin laitan tähän videota vähän raskaammasta risukeulasta ---> http://www.youtube.com/watch?v=mq5mMVd3p1E

Vanha video, mutta kuvaa autoa ja lajia hyvin.

Mun mielestä tartaa ei voi sanoo risukeulaseksi... Onhan siinäkin yksi osainen vetari suoraan murikalta renkaalle ilman niveliä, kuten jäykkäakselisessa...

Yölento 25.02.2009 16:39

pitää noissa olla se nivel siellä murikan kupeessa tai sitten kumivetarit...:rolleyes:

sisua45 25.02.2009 17:28

Lainaus:

Mun mielestä tartaa ei voi sanoo risukeulaseksi... Onhan siinäkin yksi osainen vetari suoraan murikalta renkaalle ilman niveliä, kuten jäykkäakselisessa...
No joo, ei se oikein risu-keula ole. Tatran akselit ovat sen verran erikoisia, etten oikein tiedä miksi niitä pitäis sanoa. :rolleyes:

http://www.z827.narod.ru/Photos/Gal211/211_10.jpg

Mutta siinä olis kunnon risukeulaa.

http://www.z827.narod.ru/Photos/Gal211/211_01.jpg

Tämmöinen kevyt KZKT 7428. Yleensä näillä vedetään panssarivaunua kärryssä, mutta tuossa viedään 50 kuutiota polttoainetta.

Tuolta löytyy lisää kuvia näistä: http://www.z827.narod.ru/Photos/index_e.html

Rytö 25.02.2009 17:46

Vähän käytännönläheisempi esimerkki erillisjousituksesta. Kovin "maastokelpoisia" vehkeitä tuntuivat olevan nämäkin...
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=20559

Finnmerchant 25.02.2009 17:52

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja sisua45 (Viesti 537193)
No joo, ei se oikein risu-keula ole. Tatran akselit ovat sen verran erikoisia, etten oikein tiedä miksi niitä pitäis sanoa. :rolleyes:

http://www.z827.narod.ru/Photos/Gal211/211_10.jpg

Mutta siinä olis kunnon risukeulaa.

http://www.z827.narod.ru/Photos/Gal211/211_01.jpg

Tämmöinen kevyt KZKT 7428. Yleensä näillä vedetään panssarivaunua kärryssä, mutta tuossa viedään 50 kuutiota polttoainetta.

Tuolta löytyy lisää kuvia näistä: http://www.z827.narod.ru/Photos/index_e.html

MZKT Volat?? se on vähä sen näköinen vaikka se on KZKT

sisua45 25.02.2009 18:00

Lainaus:

MZKT Volat?? se on vähä sen näköinen vaikka se on KZKT
MAZ, MZKT ja KZKT taitavat olla samaa perhettä. Olen netissä nähnyt samoja autoja eri merkillä. Tarkemman tiedon saaminen on vaikeata, kun ne ovat kirjoitettu "osuuspankin merkeillä". :D

http://denisovets.narod.ru/izh/izhprototips/IZH412.jpg

Edit: Tietoa eri merkeistä, henkilö-, linja-, paketti-, maasto- ja kuorma-autoista ---> http://denisovets.narod.ru/models.html

AH-64D 25.02.2009 20:11

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Yölento (Viesti 537182)
pitää noissa olla se nivel siellä murikan kupeessa tai sitten kumivetarit...:rolleyes:

Minun silmissä tuo vetari on ihan yhtä puuta, eikä edes kumia...
Jos näin on niin tarviin tosi vahvaa ratakiskoo että ymmärrän ;)

http://www.youtube.com/watch?v=CRAqz...eature=related

sisua45 25.02.2009 20:15

Joo, tatran vetarit ovat "suorat". Tuosta linkin videosta selviää hyvin sen rakenne. Vetarit lähtee muuten hiukan, 3-5 senttiä, eri kohdista napoihin.

Rekisteröimätön 25.02.2009 23:31

Eihän erillisjousitukseen lukon saanti sen vaikeampaa ole, miksi olisi ? Tasauspyörästöhän on täysin samanlainen, riippumatta siitä mitä sen ulkopuolella on.

Erillisjousituksen etu on toki parempi maavara ja se että akseli ei jää kantamaan. Eli renkaat voivat joustaa ulospäin vaikka maavara tavallaan loppuisikin. Aussi sivulla oli hyvä juttu tästä kerran, miten erillisjousitettu selvisi paikasta mistä jäykkäakselinen ei, renkaista ei johtunut vaan siitä että jäykkä akseli kantaa heti kun maavara loppuu ja renkaat kaivavat äkkiä alustansa pois.

Tässä nyt oli erillisjousitusta muutama puoltava kommentti, koska jäykkää puoltavia näytti jo olevankin tarpeeksi. :)

Eipä sinäänsä, jäykkä akselinen voisi olla helpompi lähtökohta, etenkin jos enemmän joustavan aikoo rakentaa. Erillisjousitus ei vakiona yleensä ole tarpeeksi joustava. Sen sijaan jos kaikki tehtäisiin puhtaalta pöydältä, voi siitäkin saada kohtuuliset liikevarat irti.

Rekisteröimätön 26.02.2009 00:11

Risukeulassa on aika paljon ylimääräisia pieniä tankoja tms mitkä
On tosi helpolla kieroja..

Jappi 26.02.2009 01:18

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Rekisteröimätön (Viesti 537343)
Risukeulassa on aika paljon ylimääräisia pieniä tankoja tms mitkä
On tosi helpolla kieroja..

Jaa,en ole kyllä hiluksista vielä löytänyt...Raidetankokin on suojassa kun vertaa tuohon hoijakan vakioasennelmaan.Ja tukivarret ovat yllättävänkin vahvoja jos vertaa jäykkien akseleiden kanssa käytettäviin.

Suojakumit ja niiden heikkous on miinusta,kuten myös olemattomat joustomatkat vakiona.

wikke 26.02.2009 08:16

Oisikohan tuon tatran akselille sopiva nimi "nivelakseli" tai "nivelletty akseli"?


Sivu luotu: 13:00 (GMT +2).