Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 26.02.2009, 00:11
Rekisteröimätön
Guest
 
Viestit: n/a
Perusasetus

Risukeulassa on aika paljon ylimääräisia pieniä tankoja tms mitkä
On tosi helpolla kieroja..

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 26.02.2009, 01:18
Jappi Jappi ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 04.04.08
Sijainti: Puolanka
Viestit: 3.852
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Rekisteröimätön Näytä viesti
Risukeulassa on aika paljon ylimääräisia pieniä tankoja tms mitkä
On tosi helpolla kieroja..
Jaa,en ole kyllä hiluksista vielä löytänyt...Raidetankokin on suojassa kun vertaa tuohon hoijakan vakioasennelmaan.Ja tukivarret ovat yllättävänkin vahvoja jos vertaa jäykkien akseleiden kanssa käytettäviin.

Suojakumit ja niiden heikkous on miinusta,kuten myös olemattomat joustomatkat vakiona.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 26.02.2009, 08:16
wikke:n Avatar
wikke wikke ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 06.04.07
Sijainti: Kupolin alla.
Viestit: 4.048
Perusasetus

Oisikohan tuon tatran akselille sopiva nimi "nivelakseli" tai "nivelletty akseli"?
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 26.02.2009, 08:52
heimali:n Avatar
heimali heimali ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 30.10.06
Sijainti: Tyynelä
Viestit: 137
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja wikke Näytä viesti
Oisikohan tuon tatran akselille sopiva nimi "nivelakseli" tai "nivelletty akseli"?
Heiluriakseli?

Tatran ratkaisussahan rengas kallistuu joustoliikkeen aikana, mitä esimerkiksi kahdella päällekäisellä kolmiotukivarrella toteutetussa erillisjousituksessa ei tapahdu.
Vanhemmissa katuautoissakin on hieman tuonne päin olevia akseliratkaisuja, tässä kuva Chevrolet Corvairista:
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 26.02.2009, 23:58
Rekisteröimätön
Guest
 
Viestit: n/a
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Rekisteröimätön Näytä viesti
Risukeulassa on aika paljon ylimääräisia pieniä tankoja tms mitkä
On tosi helpolla kieroja..
Ööh, mitä ihmeen pieniä tankoja ? Siinä on ei ole mitään enempää kuin jäykässäkään, asetelma on vain erilainen. Sensijaan kaikki muut elementit ovat hieman korkeammalla lisäten maavaraa ja näin jopa parantaen peruskestävyyttä. Ongelmana kestävyydessä yleensä pidetään sitä, että jos keula pääsee kovin korealle ja tulee vauhdilla alas, osuu keula useimmiten maahan ja se isku voi olla liian kova tasauspyörästölle. Mutta jossei autolla lentää ja hyppiä aio, niin samapa tuolle.
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 27.02.2009, 12:58
Lenni Lenni ei ole kirjautuneena
Tulokas
 
Rekisteröitynyt: 11.02.09
Sijainti: Turku
Viestit: 6
Perusasetus

"risukeula"


ihan maalaisjärki tuntumalla ajateltuna uskoisin et erillisjousitettu olis parempi vaihtoehto. puoltavia asioita ainakin: keveys, maavara, pyöräntuenta tukevampi, sekä ehkä tärkeimpänä rengas pysyy suorassa koko joustomatkan aja jolloin renkaan koko pinta saa paremman otteen maastosta.
joustomatkassa ei suuria eroja varmaan ole jos erillisjousitettuun muuttaa tukivarsia ja ostaa kunnolliset veto-akselit mitä nettikaupat jenkkilässä tarjoaa...
Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	erillisjousitus.jpg‎
Views:	366
Size:	55,8 Kt
ID:	3887  
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 27.02.2009, 18:55
Yare:n Avatar
Yare Yare ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 16.03.08
Sijainti: Helsinki, Finland.
Viestit: 93
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Lenni Näytä viesti
ihan maalaisjärki tuntumalla ajateltuna uskoisin et erillisjousitettu olis parempi vaihtoehto. puoltavia asioita ainakin: keveys, maavara, pyöräntuenta tukevampi, sekä ehkä tärkeimpänä rengas pysyy suorassa koko joustomatkan aja jolloin renkaan koko pinta saa paremman otteen maastosta.
joustomatkassa ei suuria eroja varmaan ole jos erillisjousitettuun muuttaa tukivarsia ja ostaa kunnolliset veto-akselit mitä nettikaupat jenkkilässä tarjoaa...


Risukeula saattaa olla kevyempi, mutta ei merkittävästi.

Maavara on parempi ainoastaan pienillä joustoilla.

Jäykän akselinkin saa tuettua riittävästi, esim. traction bar.

ja pyörän ei todellakaan tarvitse pysyä suorassa koko joustomatkan ajan, vaan päinvastoin, ellet sitten ajele lekaharkkojen ylitse kaltevien kivien, kantojen yms. nyppyjen sijaan..


En ole tutkinut, mutta voisin kuvitella erillisjousitettujen ottavan kylmää vettä niskaan RTI listoilla?

Ja vielä jäykkiksen puolesta on hinta; Ei tarvitse kalliita tukivarsia tai vetareita jotta päästään hyvään kestävyyteen/joustavuuteen.
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 27.02.2009, 19:20
AH-64D:n Avatar
AH-64D AH-64D ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 26.02.07
Sijainti: -
Viestit: 358
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Lenni Näytä viesti
ihan maalaisjärki tuntumalla ajateltuna uskoisin et erillisjousitettu olis parempi vaihtoehto. puoltavia asioita ainakin: keveys, maavara, pyöräntuenta tukevampi, sekä ehkä tärkeimpänä rengas pysyy suorassa koko joustomatkan aja jolloin renkaan koko pinta saa paremman otteen maastosta.
joustomatkassa ei suuria eroja varmaan ole jos erillisjousitettuun muuttaa tukivarsia ja ostaa kunnolliset veto-akselit mitä nettikaupat jenkkilässä tarjoaa...
Vois melkein luulla että risukeula painaa enemmän.... Pitäähän siellä olla melkoinen määrä rautaa pitämässä tukivarsia ja muita kilkkeitä paikallaan verrattuna jäykkään, missä on kaikki samassa.
Ja renkaan se kuuluu joustella maanpinnan mukaan pidon maksimoimiseksi, eikä tukivarsien.
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 27.02.2009, 19:27
Pete:n Avatar
Pete Pete ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 29.03.05
Sijainti: Sipoo, Suomi
Viestit: 1.673
Perusasetus

Jos vahankaan pitaa olla vauhtia niin ehdottomasti erillisjousitus.
http://www.youtube.com/watch?v=BXx8-fQbs34

Erillisjousituksen maavara tosiaan pienenee sisaanjoustossa, mutta jaykka-akselisen maavara on aina pieni
Hitaammissa lajeissa jaykkikset varmaankin pitavat etulyontiaseman kestavampina
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 27.02.2009, 19:35
Yare:n Avatar
Yare Yare ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 16.03.08
Sijainti: Helsinki, Finland.
Viestit: 93
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Pete Näytä viesti
Jos vahankaan pitaa olla vauhtia niin ehdottomasti erillisjousitus.
http://www.youtube.com/watch?v=BXx8-fQbs34

Erillisjousituksen maavara tosiaan pienenee sisaanjoustossa, mutta jaykka-akselisen maavara on aina pieni
Hitaammissa lajeissa jaykkikset varmaankin pitavat etulyontiaseman kestavampina
Pete puhuu asiaa.


Tosin kiteereinä voidaan pitää suomi offroad joka on melko hidasta....


ja reilumman maavaran saa portaaleilla
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 27.02.2009, 20:45
Jugio Jugio ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 06.06.04
Sijainti: Finland.
Viestit: 80
Perusasetus

Tässäkin asiassa varmaankin käyttötarkoitus sanelee akselistorakenteiden paremmuuden.

Pelkkään maastossa ajamiseen ja -kilpailuun Suomessa on jäykkä akseli käyttökelpoisempi

Mikäli haluaa tehdä pidempiä reissuja maantiesiirtymineen tai käyttää samaa ajoneuvoa päivittäiskulkineena, saattaa erillisjousitus tuoda lisäarvoa.

Kummankin akselityypin saa rikki "sopivalla" ajotyylillä.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Ostetaan auto dvd soittimeen erillis näyttö toyota4x4 O/M/V Muut 2 12.02.2009 15:59
Pajeroon jäykkä etuakseli jusshako Tekniikka & Jutustelu 12 24.01.2009 10:50
jäykkä vaihdeloota reissumies37 Tekniikka & Jutustelu 8 16.01.2009 21:43
Myydään Broncon jäykkä etuakseli Leo N. Berger O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 3 08.08.2008 12:01
Jäykkä kaasupoljin. nepa Vuosimallit 1984-1996 0 07.10.2002 10:30


Sivu luotu: 01:38 (GMT +2).