Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #26  
Vanha 04.02.2009, 16:15
Autonosturimies Autonosturimies ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 31.01.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 54
Smile

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Viipo Näytä viesti

Syy, miksi nuo lenkit pitää laittaa lyhemmälle puolelle, on se, että pyöreä pinta pureutuu paremmin vaijeriin, ja muodostaa "hirttosilmukan". Toi vastakappale, jota kiristetään muttereilla on tasainen, kaareva. Jollei ole koussia, niin sillon kannattaa laittaa yksi lenkeistä väärinpäin, ettei silmukka kiristy liian tiukalle.

Miettikää, miten hyvin tuommonen laaja, tasainen pinta luistaa verrattuna pyöreään poikittaiseen. Ohuempi lenkki pureutuu paremmin, koska voima keskittyy pienemmälle alalle, eli on "terävämpi".

Taijat olla huumorimiehiä... Kaikkea ei nyt kannata niin tosissaan ottaa mitä kylillä puhuvat...
Vastaa lainaten
  #27  
Vanha 04.02.2009, 17:23
helmapelti:n Avatar
helmapelti helmapelti ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 07.12.08
Sijainti: Tampere
Viestit: 1.195
Perusasetus

Mikäs tuossa nyt oli huumoria? Ihan asiaa ja selkeästi selitetty, nuo jutut suuremmasta lyhyeen vaijeriin kohdistuvasta voimasta oli sensijaan ihan satuja.

Viimeksi muokannut helmapelti : 04.02.2009 17:40
Vastaa lainaten
  #28  
Vanha 04.02.2009, 17:33
Rekisteröimätön
Guest
 
Viestit: n/a
Exclamation

oikea paikka


jos haluaa hyvän ja ammalaisten laittaman mennä
juvan malmille certex nimiseen firmaan .saa vaijerit ,koussit ja
ja lukot prässätään kii .ei luista mihkään ja saa silt liinoja ja
pylpyröitä ja kaikkea alaan liittyvää
Vastaa lainaten
  #29  
Vanha 04.02.2009, 18:33
Autonosturimies Autonosturimies ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 31.01.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 54
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja helmapelti Näytä viesti
Mikäs tuossa nyt oli huumoria? Ihan asiaa ja selkeästi selitetty, nuo jutut suuremmasta lyhyeen vaijeriin kohdistuvasta voimasta oli sensijaan ihan satuja.


Ei ne mitään satuja ole. Missäs sitä on fysiikan tunnilla oltu?
Vastaa lainaten
  #30  
Vanha 04.02.2009, 18:48
helmapelti:n Avatar
helmapelti helmapelti ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 07.12.08
Sijainti: Tampere
Viestit: 1.195
Perusasetus

Kyllä ne TTKK:lla tuli istuttua, vaikkei siellä erityisesti vaijereihin perehdytty. Senverran ymmärrän että tajuan kun selität ja sitten myönnän olevani väärässä.
Olen väärässä ollut ennenkin, muistaakseni.
Vastaa lainaten
  #31  
Vanha 04.02.2009, 20:23
Autonosturimies Autonosturimies ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 31.01.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 54
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja helmapelti Näytä viesti
Kyllä ne TTKK:lla tuli istuttua, vaikkei siellä erityisesti vaijereihin perehdytty. Senverran ymmärrän että tajuan kun selität ja sitten myönnän olevani väärässä.
Olen väärässä ollut ennenkin, muistaakseni.
Juu, nämähän on näitä henkimaailman juttuja osittain.
Vastaa lainaten
  #32  
Vanha 05.02.2009, 09:46
baxxter:n Avatar
baxxter baxxter ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 10.06.03
Sijainti: PAiMiO, Finland.
Viestit: 4.285
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Viipo Näytä viesti
Syy, miksi nuo lenkit pitää laittaa lyhemmälle puolelle, on se, että pyöreä pinta pureutuu paremmin vaijeriin, ja muodostaa "hirttosilmukan". Toi vastakappale, jota kiristetään muttereilla on tasainen, kaareva. Jollei ole koussia, niin sillon kannattaa laittaa yksi lenkeistä väärinpäin, ettei silmukka kiristy liian tiukalle.

Miettikää, miten hyvin tuommonen laaja, tasainen pinta luistaa verrattuna pyöreään poikittaiseen. Ohuempi lenkki pureutuu paremmin, koska voima keskittyy pienemmälle alalle, eli on "terävämpi".
Jatketaan tätä vielä, eli lukon u-pultti tosiaan "uppoaa" vaijeriin. Hirttosilmukka syntyy, kun u-pultit on siellä lyhyellä puolella. Lukon luisto tapahtuu tasaisella puolella, joten u-pultit siirtyvät lyhyen puolen mukana lähemmäs koussia ja silmukka kiristyy. Jos lukot ovat toisin päin, karkaa lyhyt pää lukoista ja silmukka aukeaa. Ja lukkojen on oikeastaan pakko luistaa ja hieman siirtyä. Kuitenkaan asennusvaiheessa silmukka ja vaijeri eivät ole piukassa, joten vedossa ensimmäinen lukko siirtyy lähemmäs koussia ja kiristää vaijerin lukkojen välillä, joten voima jakaantuu tasaisemmin lukoille.
U-pultin "uppoaminen" vaijeriin heikentää vaijeria, joten myös sen takia u-pulttien tulee olla siellä lyhyellä puolella, kun siellä vaijeriin kohdistuu pienempi voima. Voima tulee vinssiltä, joten pitkällä puolella on täydet 100% voimaa, koussin kautta kiertäessä osa voimasta muuttuu kitkaksi koussin ja vaijerin välillä, joten voima tosiaan on pienempi lyhyellä puolella.

Olisko uskottava selitys? Saa ja pitää todistaa vääräksi!
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Autonosturimies Näytä viesti
Ei ne mitään satuja ole. Missäs sitä on fysiikan tunnilla oltu?
Siellä tunnilla istuttiin, missä sinä olit?
Vastaa lainaten
  #33  
Vanha 05.02.2009, 15:45
helmapelti:n Avatar
helmapelti helmapelti ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 07.12.08
Sijainti: Tampere
Viestit: 1.195
Perusasetus

Hei, tästähän saadaan mielenkiintoinen keskustelu ja ihan rakentavassa hengessä ettei kenenkään tarvitse vetää herneitä nenäänsä.

Nämä ovat aika hankalia selitettäviä ja kuvat kertoisivat paremmin, ymmärrettävästi väärinkäsityksiä voi tapahtua.

Tässä vielä samaa asiaa eri sanoin.

U-pultti aiheuttaa vaijeriin muodonmuutoksen jolloin syntyy eräänlainen muotolukite.
Eli vaijeri ei pääse luistamaan ilman että sen muoto muuttuu, mielestäni tämä voisi olla liitoksen suurin voima.
Lisäksi tietysti vaikuttaa vaijeri/vaijeri ja vaijeri/lukko kitkavoimat

Tilannetta mutkistaa venymät ja muodonmuutokset jolloin myös koussiin voi aiheutua kitkavoima, silloin koussi kääntyy ja vinssin vaijeri poikkeaa vetolinjalta muodostaen vastavoiman koussin kitkavoimalle.
Tämä voima on mielestäni merkityksettömän pieni.

vrt.että käyttäisit koussia pylpyränä, kitkaa on mutta kyllä siitä vaijeri kulkee.

mielestäni on mahdollista että koussi on täysin suorassa ja kitkavoimat kumoavat toisensa ja vinssin sekä lyhyenvaijerin voimat ovat yhtäsuuret.
Vastaa lainaten
  #34  
Vanha 05.02.2009, 16:34
Autonosturimies Autonosturimies ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 31.01.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 54
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja helmapelti Näytä viesti

vrt.että käyttäisit koussia pylpyränä, kitkaa on mutta kyllä siitä vaijeri kulkee.

mielestäni on mahdollista että koussi on täysin suorassa ja kitkavoimat kumoavat toisensa ja vinssin sekä lyhyenvaijerin voimat ovat yhtäsuuret.
Tarkoitin juuri toisinpäin, koussin tilalle pylpyrä ,mutta kiinität vaijerin samalla tavalla kuin koussiin. Sitten sen huomaa miten vaijeri käyttäytyy.

Miten perustelet ,että voimat olisivat yhtä suuret?
Vastaa lainaten
  #35  
Vanha 05.02.2009, 16:45
helmapelti:n Avatar
helmapelti helmapelti ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 07.12.08
Sijainti: Tampere
Viestit: 1.195
Perusasetus

Ymmärsin esimerkkisi mutta koitin vääntää vielä esimerkin koussiin kohdistuvasta kitkavoimasta.
Silloin kun vaijerit eivät luista niin lukkojen kitkavoimat ovat yhtäsuuret kuin vinssin vetovoima ja se jakautuu tasan molemmille vaijereille.
Eli voimat ovat yhtäsuuret mutta vastakkaissuuntaiset, olisiko oppikirjassa voinut lukea näin: levossa olevan suljetun systeemin voimavektorien summa on nolla.
Puu vetää autoa yhtäsuurella mutta vastakkaissuuntaisella voimalla kun auto vetää puuta.

Viimeksi muokannut helmapelti : 05.02.2009 16:57
Vastaa lainaten
  #36  
Vanha 05.02.2009, 17:55
Nisu:n Avatar
Nisu Nisu ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 28.05.08
Sijainti: Tarzanin naapurissa
Viestit: 77
Perusasetus

Pleissaamalla vaijerista tulee siistimpi ja kestää. Tosin askartelemisessa menee aikaa.
Vastaa lainaten
  #37  
Vanha 07.02.2009, 20:54
Autonosturimies Autonosturimies ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 31.01.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 54
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Nisu Näytä viesti
Pleissaamalla vaijerista tulee siistimpi ja kestää. Tosin askartelemisessa menee aikaa.

Varmasti pitää. Sittenhän on näitä valmiiksi puristettuja "päitä" johon saa sellaisen pikalukon kiinni.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Sähkövinssin vaijerin kiinnitys Paavo Tekniikka & Jutustelu 14 29.11.2011 21:48
miten tv-vaijerin kiinnitys 350dx:n päällä Tekniikka & Jutustelu 1 07.11.2007 19:42
Vaijerin kiinnitys rumpuun, ABT 8000?? Revolver Tekniikka & Jutustelu 11 15.02.2005 08:06
vinssin kiinnitys?! las-c Tekniikka & Jutustelu 38 04.01.2005 20:17
vinssin vaijerin jatke.. Tekniikka & Jutustelu 0 24.05.2003 21:47


Sivu luotu: 18:23 (GMT +2).