Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   Vinssin vaijerin koukun kiinnitys (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=40254)

osilpi 24.01.2008 15:12

Vinssin vaijerin koukun kiinnitys
 
Pitäisi lyhentää vinssin vaijeria noin 10-15 metriä (Tojon mekaaninen, nyt lähes täysi kela). Syy lyhentämiselle on se, että tippuu aivan liian helposti kelalta. Vinssatessa ei ole koskaan tippunut, mutta vaijeria ulosvedettäessä hyppää todella helposti kelan "yli" sinne vinssin taakse koloon. Sinne voisi kyllä tehdä jotkut pienet stopparit, mutta toisaalta nyt vaijerin saa vielä kohtuu helposti takaisin. Jos sitten pääsisi mahd stopparin ohi, niin niitä ei kyllä enää metsässä helpolla korjattaisi...

Ajattelin, että lyhyempi vaijeri auttaisi asiaa myös. Toisaalta vaijerin uloin osa on myös luonnollisesti muuta osaa kuluneempi. Alkuosaa on tuskin koskaan käytetty = kuin uusi.

Eli kysymykseen siis. Miten saan kotikonstein koukun tukevasti kiinni vaijeriin? Riittääkö ihan vaijerilukot mallia pilteema, vaikka 3 kpl (samanlaisia ne näyttää muuallakin olevan)? Siistiä siitä ei kyllä tällöin tule. Muodostuvan silmukan sisälle ilmeisesti olisi hyvä laittaa sellainen pisaranmuotoinen tuki (mikä on nimeltään?).

Offivarusteen koukku maksaa 25€. Siinä ei vaijerille näytä olevan lenkkiä vaan jonkunlainen sokkaviritys. Sokasta voisi kuvitella olevan etua väärälle tielle karanneen vaijerin selvittämisessä.

Nyt saisi kokemuksen ääni puhua... Eli onko ko sokasta todellista hyötyä tai haitta? Ostanko tuollaisen koukun vai onko joku parempi malli? Esim IKH:ssa olisi erilaisia koukkuja vaikka millä mitalla.



HJ 60 -82, 12H-T

jnu 24.01.2008 15:33

Kyllä ne u-pulttijutut pelittää ihan hyvin, ei siinä mitään. Vielä ku ne pääsee viilapenkissä kiristämään ni kyllä pitää.

**************
Suzuki 416 TSI

A-P 24.01.2008 15:45

Lainaus:

quote:Vielä ku ne pääsee viilapenkissä kiristämään ni kyllä pitää.
Pitää kuitenkin muistaa tuon kiristämisen kera, että liika on pahasta. M8 napsahtaa äkkiä poikki kun venyy. Ei siihen kiristämiseen viilapenkkiä tarvita...

A-P
BJ, HJ ja SJ.
Kuvia: http://aph.1g.fi/kuvat/

JiiPee 24.01.2008 15:55

...ei tarvi niin.

Kyllä pysyy kahdella vaijerilukolla, kun käsivoimin kiristää, eikä sittenkään tarvitse apinan raivolla tiukata. Toisella kädellä pitää vaijeria ja toisella kääntää lenkkiavainta, niin siitä tulee tarpeeksi tiukkaan. Jos vaijeri luistaa, niin laittaa mieluummin yhden vaijerilukon lisää kuin yrittää tiukata edellisiä "katkorajalle".

> Muodostuvan silmukan sisälle ilmeisesti olisi hyvä laittaa
> sellainen pisaranmuotoinen tuki (mikä on nimeltään?).

Koussi.


Offipalsta.com - sinne ne webwheelerit menneet on

mehtämörö 24.01.2008 16:22

mulla on hojossa neljä vaijeri lukkoa ja hyvin on pitäny.. rumahan se on mut kestää..

nyt se hajos
Saatana lommot tekee auton!!

http://www.overdrive.fi/autovero50/autovero_160.gif

Reetu 24.01.2008 17:00

Lainaus:

quote:
mulla on hojossa neljä vaijeri lukkoa ja hyvin on pitäny.. rumahan se on mut kestää..

nyt se hajos
Saatana lommot tekee auton!!

http://www.overdrive.fi/autovero50/autovero_160.gif

Auto vai liitos...

Aika on aikaa ja raha on rahaa!

RUMARACING
TROOPER 2.8, SJ410

baxxter 24.01.2008 17:04

Ja niitä vaijerilukkoja on myös hyviä ja huonoja, jostain hongkong/motonet kilohyllystä ostetuista lukoista meni joko kierre helposti tai viimeistään katkes se valuosa. Varmaan niilläkin tavara vaihtuu, mutta kuitenkin kannattaa katsoa miltä näyttää..

-74 Range, 215cid V8
#4x4@ircnet

-pajero- 24.01.2008 17:07

Eise mörön autokaan mikään kaunistus ole


mehtämörö 24.01.2008 17:44

Lainaus:

quote:
Lainaus:

quote:
mulla on hojossa neljä vaijeri lukkoa ja hyvin on pitäny.. rumahan se on mut kestää..

nyt se hajos
Saatana lommot tekee auton!!

http://www.overdrive.fi/autovero50/autovero_160.gif

Auto vai liitos...

Aika on aikaa ja raha on rahaa!

RUMARACING
TROOPER 2.8, SJ410

Sekä että.. tässä tulee sellanen fiilis että ihmiset vittuilee :D

nyt se hajos
Saatana lommot tekee auton!!

http://www.overdrive.fi/autovero50/autovero_160.gif

osilpi 24.01.2008 21:01

No tuli selväksi, että koussi ja kunnon vaijerilukot.

Mutta entäs se koukku? Minkälaisia koukkuja teillä on / mitä hyvää tai huonoa niissä on? Nykyisessä ei ole edes sitä "jousilukkoa". Eli sokallinen vai sokaton koukku?

HJ 60 -82, 12H-T

mutiainen 24.01.2008 23:18

Karamalmilla Espoossa Baltik Rigging siellä ainakin pelit ja vehkeet sen pään tekemiseen puristaa prässillä ja kestää varmasti offivarusteesta sokallinen on kestäny oikeesti kovaa repimistä jo parivuotta

AVÅ VÅLVÅ Kunhan postailen

Td5 25.01.2008 09:24

Ne vaijerilukot on hyvä asentaa "oikein päin", katso oheinen kuva.

http://static.petrisimolin.com/galle...ijerilukko.jpg

Koussia on syytä myös käyttää, muutoin voi tulla liian pienisäteinen taivutus vaijeriin.
Kousseja (siis se pisaranmuotoon taivutettu putkenpuolikas) saa esim. venetarvikeliikkeistä.

Katsos vaikka http://www.maritim.fi/fin/index.html ja sieltä tuoteluettelon
sivut 102 (vaijerilukot) ja 104 (koussit)

Juha


osilpi 25.01.2008 22:54

Oli muuten hyvä kuva, kiitos!

Täytynee sitten pistäytyä Offivarusteessa, kunhan ehtii.

HJ 60 -82, 12H-T

jnu 26.01.2008 23:56

Kokemusta on sen verran että venäjällä toyotan mekaanisella vedettiin pari kertaa huonokuntoinen vaijeri poikki ja viimeisen kerran luisti auki.. oliskohan laitettu lukot väärinpäin vai jäikö vaan kyllästyneenä löysälle...

Jälkikiristys on ehkä tärkeämpi kuin yksi tiukka kiristys.

**************
Suzuki 416 TSI

Rekisteröimätön 30.01.2009 21:18

Köysilukot
 
[QUOTE oliskohan laitettu lukot väärinpäin vai jäikö vaan kyllästyneenä löysälle...

Jälkikiristys on ehkä tärkeämpi kuin yksi tiukka kiristys.

**************
Suzuki 416 TSI[/QUOTE]

Kaksivasteiset köysilukot pitävät näitä yksivasteisia paremmin.Kannattaapi käyttää siis kaksivasteisia.

-MAKE- 30.01.2009 21:40

Mä en ymmärrä mikä ero on tuolla lukon asennolla. Miksi toi toinen on vaarallinen? Selittäkää.

bluevan 30.01.2009 21:49

Periaatteessa kumpikaan kuvista ei ole paras mahdollinen.
Kolmesta lukosta kun yhden kääntää toisinpuolin niin pitää parhaiten.
Isäukko turannu työkseen noiden parissa parikymmentävuotta joten uskon sen tietävän mistä puhuu.Ei kuulemma mee jostain vetolujuustestistä/lopputarkastuksesta läpi jos kaikki samoinpäin.

Rekisteröimätön 31.01.2009 20:54

Köysilukot
 
Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja -MAKE- (Viesti 529566)
Mä en ymmärrä mikä ero on tuolla lukon asennolla. Miksi toi toinen on vaarallinen? Selittäkää.

Noh. Kuvassa olevat köysilukot "puristavat" vaijeria vain yhdeltäpuolelta. Siltä puolen jolla kiristusmutterit sijaitsevat.Kaksipuoleiset köysilukot sen sijaan "puristavat" vaijeria molemmiltapuolilta. Vetotilanteessa lyhempivaijeri pyrkii kulkeutumaan koussia kohden ja alempi vaijeri koussista poispäin.Näin ollen vaijeri "hiihtää" koska lukkojen puristus on vajaa. Tilanne todellakin muuttuu kun kääntää yhden lukon toisinpäin.Näin se vaan on.

-MAKE- 31.01.2009 21:11

Lopulta tilannehan on sama jos olisi kaksi vaijerinpäätä yhdistetty lukoilla. Noin niinkuin lukkojen kannalta. Mistä se lukko tietää kummin päin se pitää paremmin kun se lukko on täysin symmetrinen. Sitä vaan ihmettelen.

Nyymille: Jos lukko puristaa vain muttereiden puolelta ja oletetaan, että se irtopää hiihtää niin miksi sitten muttereiden pitää olla pitkän vaijerin puolella? Eikös irtopään puoli olisi parempi? Ja miten ihmeessä se puristus tulee vain sinne muttereiden puollelle?:rolleyes:

lavanelikko 31.01.2009 21:33

Ainakin isommissa köysilukoissa tuo muttereita vasten tuleva osa on kapealta sivulta (mutterilinjasta) katsottuna hiukan U:n mallinen, jolloin "terävät" särmät purevat köyteen. Samoin lyhytkin pätkä painuu hiukan luokalle, kun mutterit tiukataan... Ainakin hissin naruissa on aina köysilukot näin päin... Ja niitten toivois pitävän...

Viipo 31.01.2009 21:42

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja jnu (Viesti 436542)
Kokemusta on sen verran että venäjällä toyotan mekaanisella vedettiin pari kertaa huonokuntoinen vaijeri poikki ja viimeisen kerran luisti auki.. oliskohan laitettu lukot väärinpäin vai jäikö vaan kyllästyneenä löysälle...

Jälkikiristys on ehkä tärkeämpi kuin yksi tiukka kiristys.

**************
Suzuki 416 TSI

Ei, kyllä vetelin ihan kunnolla momenttiin, ja olivat oikein päin. Lopulta pistin 6kpl vaijerilukkoja, niin rupes pitämään. Sen jälkeen meinas irrota koko etuakseli, kun ei näkyny renkaita sieltä sarkaojasta... Syynä luistamiseen oli ehkä "liian isot" vaijerilukot, kun olivat 10mm lenkillä. laitoin kaveriksi 8mm lenkkisiä, niin piti paremmin.

Syy, miksi nuo lenkit pitää laittaa lyhemmälle puolelle, on se, että pyöreä pinta pureutuu paremmin vaijeriin, ja muodostaa "hirttosilmukan". Toi vastakappale, jota kiristetään muttereilla on tasainen, kaareva. Jollei ole koussia, niin sillon kannattaa laittaa yksi lenkeistä väärinpäin, ettei silmukka kiristy liian tiukalle.

Miettikää, miten hyvin tuommonen laaja, tasainen pinta luistaa verrattuna pyöreään poikittaiseen. Ohuempi lenkki pureutuu paremmin, koska voima keskittyy pienemmälle alalle, eli on "terävämpi".

Autonosturimies 31.01.2009 21:52

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja -MAKE- (Viesti 529811)

Nyymille: Jos lukko puristaa vain muttereiden puolelta ja oletetaan, että se irtopää hiihtää niin miksi sitten muttereiden pitää olla pitkän vaijerin puolella? Eikös irtopään puoli olisi parempi? Ja miten ihmeessä se puristus tulee vain sinne muttereiden puollelle?:rolleyes:

Miten tämän nyt selittäs...kuvasta huomaat ,että tämä U-lenkki on paljon kapeampi kuin tämä "kaulus" joka on muttereiden puolella.Toisin sanoen , kauluksen tartunta-ala on suurempikuin U-lenkin. Nyt en ihan tarkkaan muista mutta jotenkin näin meni: Tähän lyhempään vaijeriin kohdistuu suurempi vetovoima kuin koussislta vinssille menevään vaijeriin. Tämän takia köysilukko pitää olla "oikeinpäin"...

Rausku4x4 01.02.2009 10:52

Joo jonkun verran on tullut noitten kanssa pelattua metsikössä, kun vaijjeri oli ihan sika huonoa ja meni koko ajan poikki. Ei muutakun ihk:lta kunnon koukku ja siihen vaikka 4 kpl vaijjeri lukkoa ja kousi niin kyllä pelitää..

Autonosturimies 01.02.2009 11:06

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Rausku4x4 (Viesti 529934)
Joo jonkun verran on tullut noitten kanssa pelattua metsikössä, kun vaijjeri oli ihan sika huonoa ja meni koko ajan poikki. Ei muutakun ihk:lta kunnon koukku ja siihen vaikka 4 kpl vaijjeri lukkoa ja kousi niin kyllä pelitää..


Niin ja ainahan voi laittaa väkipyörän kaveriksi, saa tuplattua vetovoiman:)

Autonosturimies 01.02.2009 11:42

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja bluevan (Viesti 529568)
Ei kuulemma mee jostain vetolujuustestistä/lopputarkastuksesta läpi jos kaikki samoinpäin.


Riippuen tietysti siitä mihin tarkoitukseen vaijeri + lukot menee. Nostoapuvälineissä on yksipuoleiset köysilukot yksinkertaisesti kielletty. Varmuuskerroin ei riitä .


Sivu luotu: 12:22 (GMT +2).