![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
|||
|
|||
![]()
Lainaus:
Mä kun olen niin stupiid, niin olen ottanut ohjeekseni Keep It Stupid Simple.... ;-) -sami-
|
#2
|
||||
|
||||
![]()
Nyt jos tuumoisin jottain ihan omalla murteella. Huolehtiiko mieluummin siitä että ois enemmän niitä kisan järjestäjii elekeekä huolehtiko niin paljoo nuista siännöistä, samat ne on kaikille. Meijännii kilipailuun tarvittais talakoo väkee vuan eipä nuita oo liikoo ilimaantunu. että tämmöstä tällä kertoo... (piru ku o niin palajon muuttunu tämä palsta ettei ossoo ees arvata minne tämähi tuumailu män
![]() |
#3
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Viimevuonna 2007 ajettiin ensimmäinen kokonainen virallinen CUP kilpailusarja valtakunnallisilla yhtenäisillä ja toimiviksi havaituilla säännöillä(4 kilpailua mistä 3 parasta lasketaan). Tänävuonna CUP sarjaa ajetaan yhtä vähemmällä kilpailulla (3 kilpailua mistä 2 parasta lasketaan), enää ei ole varaa menettää YHTÄÄN kilpailua, järjestäjää tai kilpailijaa, tai sitten palataan kehityksessä taas vuosia taaksepäin. Sääntöjen on pakko tietenkin jonkinverran elää kehityksen mukana, mutta sääntöjen tarkoitus ei ole tappaa toimivaa lajia. Turvallisuutta helposti ja edullisesti lisäävät sääntömuutokset ovat niitä toivotuimpia. Lainaus ensimmäisen postauksen sääntöehdotuksista: 1. autossa ainoastaan kuljettaja ja apukuski -Lisääkö lajin kiinnostavuutta ja tuoko uusia harrastajia Off Road suunnistuksen pariin? EI -Lisääkö turvallisuutta? EI -Tuoko ylimääräisen miehityksen mukanakuljettaminen etua? Kyllä, joissain tilanteissa, mutta kahdella miehelläkin on kilpailuja voitettu ja tullaan voittamaan niin kuin muillakin miehityksillä. Ja mikä estää ottamasta paria kaveria mukaan kisoihin- rakentaa kaaret ja penkityksen sellaiseksi että se onnistuu- jos ei ole kavereita, niin ehdotan jotain vertaistukiryhmää tai siirtymistä yksilölajiin, Formula Offissa esim. ajetaan yksin. Tätä kuski+apukuski sääntöä kokeiltiin jo ensimmäisissä Offivarusteen Talvieksytyksissä ja siitä tuli niin paljon negatiivistä palautetta että järjestäjät poistivat säännön. Kokeiltu on. Jos huolena on kännissä örveltävät apukuljettajat, niin sitten sääntöihin merkintä muistakin autourheilupiireistä hyväksihavaittu NOLLATOLERANSSI, järjestäjille ja rahtivalvojille puhallutusoikeus kaikilta autossaolijoilta ja rangaistuksena välitön hylkäys. 2. vaijerilla tai jollain muulla otetaan rastit -Lisääkö turvallisuutta? Kyllä lisää. -Onko edullinen? Kyllä on. -Lisääkö tasapuolisuutta, eli onko kaikille yhtäläinen etu tai haitta? Kyllä on. Toteutus on helppo tehdä ja kohtuullisen edullinen, esim kisajärjestäjältä saa ostaa muoviketjun jossa päissä pienet puristimet, hinta vaikka 20e josta jää järjestäjälle silloin vielä tekopalkka, kustannustehokkaimmat tiimit saavat halutessaan valmistaa ketjun itse, joka katsastetaan ajoneuvon katsastuksen yhteydessä samanlailla kun muutkin ketjut. Järjestäjän tai kilpailijan niin halutessa, ketju voidaan varustetaan sinetillä. Ketju on tiimi/autokohtainen ja kestää oikein käytettynä useita vuosia. Järjestäjillä ja rastivalvojilla on oikeus mitata kilpailun aikana kaikki autosta löytyvät muoviketjut ja sääntöjen vastaisesta ketjusta seuraa välitön hylkääminen. Ketjun pituus esim 1,5 m jolloin se on lyhyempi kuin keskiverto apukuljettajan käsienväli, ettei tule lyhytkasvuisille tiimeille huomattavaa kilpailuetua. 3. ovet ja luukut pidettävä kiinni rastia ottaessa -Lisääkö turvallisuuta? Ei -Tuoko lisää harrastajia ja edistääkö lajin kiinnostavuutta? Ei -Antaako luukkujen koko etua kilpailutilanteessa? Kyllä (autonvalintakysymys?) Todellisuudessa lähes kaikissa autoissa on ovet ja jonkinlainen takaluukku joita voi aukoa ja käyttää. Teleskooppiviritelmät, jatko-ovet, flippikeulat- ja korit ovat asia erikseen ja niihin pitää puuttua jos niita tulevaisuudessa rupeaa yleistymään. Luukkujen käyttökielto johtaisi tulevaisuudessa yksityyppiluokkaan missä on puskurit, ulokkeet, paino, jättökulmat ja korin koko tarkasti määritelty. 4. PROTO luokkaan hydraaliohjaus sallittu -Edistääkö turvallisuutta ? Ei (ellei vertaa hyvintoteutettu hytkyä huonosti tehtyyn mekaaniseen, mitä ei voi tehdä) -Tuoko uusia harrastajia ja edistääkö lajia? Mahdollisesti... -Tieliikennekelpoinen?.... |
#4
|
||||
|
||||
![]()
Jos huolena on kännissä örveltävät apukuljettajat, niin sitten sääntöihin merkintä muistakin autourheilupiireistä hyväksihavaittu NOLLATOLERANSSI, järjestäjille ja rahtivalvojille puhallutusoikeus kaikilta autossaolijoilta ja rangaistuksena välitön hylkäys.
Tää on paras sääntö mikä pitäis toteuttaa!! Mieluummin juodaan sitten kilpailun ulkopuolella!! Jotenkin ällöttää safareillakin kattoa kun kaveri ei meinaa pysyä tolpillaan kun pitäis olla apparina ja vetää sitä vinssi narua puuhun tai sitten neuvotaan kovaan ääneen miten se pitäisi ajaa pois lutakosta tai kiveltä...
__________________
Ne pyörät jotka ei vedä, niin ne jarruttaa... ![]() Viimeksi muokannut rm67 : 17.06.2008 13:53 |
#5
|
|||
|
|||
![]()
Jos KooPeen ja TMLlän tekstiin jotain voi lisätä niin pikaisesti ajateltuna
se on aamen. Selvästi rattaat pyöriny oikeaan suuntaan pääkopan sisällä, toisin kuin esimerkiksi itellä tuolla aikaisemmin. |