![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
|||
|
|||
![]()
Lainaus:
2. Tätä toivottu välillä mutta kun sen järjestely niin ettei rasita järjestäjiä kostuuttomasti sekä että puut säilyisi ehjinä on lähes tulkoon mahdotonta. Me ollaan laitettu vinssi+liina jos siltä on tuntunut. 3. Lajiin mun mielestä kuuluu luovuus juuri noiden ajolinjojen ja luukkujen suhteen, joten tällekkin multa ei. Kunhan luukut ovat orig. kokoisia/mallisia 4. tää on se vaikein juttu. Säännöissä kun ollaan selkeesti pyritty siihen et autot olisi edes teoriassa laillisia niin vaikea on silloin hytikkaa hyväksyä. Tämän huomaa mun mielestä myös siitä miten katsastukset hoidetaan nykyisin = tarkemmin. Lisäksi hytikka nostaa taas kuluja ja se on yksi syy trialin syöksy kierteeseen. Mun mielestä säännöt on nyt just hyvät turha niitä on muutella. Luokkien nimet nyt on ainut minkä voisi muuttaa, nyt ovatten hieman harhaan johtavat. Ei yksikään esim. orgis auto oikeesti ole alkuperäisessä kunnossa. Luokiksi vaan vaikka alle 31", alle 33" ja alle 42" tms. tai os 1, os 2, os ja os4 (os = offroad suunnistus) tms. . -sami-
|
#2
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() |
#3
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Mun puolesta voi osallistumismaksuun lisätä vitosen, että saa pari metriä muoviketjua ja jonkun koukun tai magneetin päähän. Eiköhän tuo ketjukin jo hajoa ennen kuin puu? Muovinen ketju juuri siksi, että se hajoaa ennen kuin rasti tai se puu. Ketjuja löytyy monestakin paikasta ja tuskin tämäkään on halvin. http://www.hartketju.fi/pdf/01-05%20...itusketjut.pdf |
#4
|
||||
|
||||
![]()
mun mielestä kaikille osallistujille promilleraja, vaikea perustella miksei kävis, kyse kuitenkin "moottoriurheilusta", kännätä voi muuallakin - ja tähän tiukka linja
rastiketjut käyttöön - ei haittaa kellekään, tai ainakin niin, että halukkaat voisivat sitä käyttää, miksei voisi olla autokunnan oma ? aukeaville luukuille joku maksimi, esim auton oven mitta,, turhat saranaporttiteleskooppijutut hittoon ja 60 km maks nopeus sopis kyllä isopyöräisten luokkiin, ennenkuin sattuu mitään vakavaa
__________________
- Levannon We(l)ho - |
#5
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
-sami- |
#6
|
||||
|
||||
![]()
Eihän herranjumala kai sitä ketjua sen takia siihen rastiin kiinni laiteta, että auton luistaessa jäädään rastin varaan roikkumaan!!!?
Johan tässä on tolkutettu vuosia, että sen ketjun tarkoitus on osoittaa rastin riittävä läheisyys autoon siten, että kuski voi olla autossa. Väännetään rautalangasta. Kuski ajaa rastille, seisoo jarrulla kun appari hyökkää laittamaan ketjun rastin ja auton väliin ja ottaa rastikuvan. Vähemmän kitinää kaikille saman mittaisten ketjujen pitäisi aiheuttaa kuin eri mittaisten apparien. Sehän vasta epäreilua on kun toisen apparin käsien väli on 150cm ja toisen yli 2 metriä, DOUGH!!! |
#7
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Mä kun olen niin stupiid, niin olen ottanut ohjeekseni Keep It Stupid Simple.... ;-) -sami- |
#8
|
||||
|
||||
![]()
Nyt jos tuumoisin jottain ihan omalla murteella. Huolehtiiko mieluummin siitä että ois enemmän niitä kisan järjestäjii elekeekä huolehtiko niin paljoo nuista siännöistä, samat ne on kaikille. Meijännii kilipailuun tarvittais talakoo väkee vuan eipä nuita oo liikoo ilimaantunu. että tämmöstä tällä kertoo... (piru ku o niin palajon muuttunu tämä palsta ettei ossoo ees arvata minne tämähi tuumailu män
![]() |
#9
|
|||
|
|||
![]() Autokuntaan kuuluu kuski ja yksi appari! Safarit erikseen!Lainaus:
Mä kun olen niin stupiid, niin olen ottanut ohjeekseni Keep It Stupid Simple.... ;-) -sami-[/QUOTE] Ennemminkin vaikuttaa siltä että Simply Stupid ![]() Eihän sitä ketjua tarvita välttämättä autoissa ajeluttaa vaan samanmittainen järjestäjän kiinteä ketju jokaisella rastilla. Vaarana tietty on, että autokunnat sabotoi senkin kun poistuu rastilta. Pieni kiusa sekin perässä tulijoille kun ei ole enää ketjua ollenkaan ![]() Mitä tuohon lija-autolliseen appareita tulee niin väittäisin, että apujoukoista on rastin etsinnässä ja varsinkin rastillemenoreitin valinnassa huomattava apu ![]() Tasapuolisempaa olis jos apujoukkojen ei sallittas ollenkaan juoksennella ympäri metsiä rasteja etsiskelemässä. Jukolanviestit on sitten eri asia ja nehän suunnistetaan ilman autoa ![]() Kyllä tuo OKA:n ehdottama 2henkilöä/auto olis ihan hyvä sääntö. Vois niitä muitakin sääntökohtia tuolta AS:n puolelta soveltaen käyttää Offi-suunnistuksessakin ![]() Inhorealisti |
#10
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() "Uusista" säännöistä tätä rastien ottamista helpottavaa ketjua ehkä kaipaan kaikkein eniten ja rehellisesti uskon sen parantavan kisojen turvallisuutta. Lainaus:
Tähän asti meidän kilpailureissuilla ei huonon menestyksen syynä ole olleet löytämättä jääneet rastit. Rastien valinta, ajolinjojen valinta ja kaluston kestävyys on ollut ongelma eikä näihin auta vaikka olis 10 ukkoa neuvomassa. Vielä tahtoisin mainostaa ajatusta verrata hydrauliohjattua maastoautoa liikennetraktoriin, jolloin maksiminopeus 50km/h |
#11
|
||||
|
||||
![]()
1. eipä tällä suurta väliä meille ole vaikka itse ollaankin ajettu kaikki kuski + appari tiimillä.
2. Tuo ketju + magneetti kuulostaa pätevältä systeemiltä! Joskus kieltämättä olisi parempi pysyä kuskin hytissä kuin juosta ulkona kuvaamassa tai kuvattavana. 3. Samaa mieltä, ainakin takaluukku viritykset pitäisi kieltää, ovien avautumisessa ei liene kovin suuria eroja - ainakaan vielä... 4. En osaa ottaa kantaa onko hyvä vai huono. + Ihan pakko puoltaa myös tuota promillerajaa + sen seuraamista - ihan kaikkien turvallisuuden puolesta. Ehtii sitä sitten kisojen jälkeenkin... |
#12
|
||||
|
||||
![]()
Mitenkäs tuo magneetti kun osassa autoistahan on pintapellit ym. alumiinia.
__________________
|
#13
|
|||
|
|||
![]()
Mitä autoon tulee niin 5 hengen kotteroita löytynee käytettyinä tästä maasta ja Suomi on tietääkseni sen suhteen vapaa maa millaisen auton hankit...
Ketju/vaijeri rastin ottamiseen voi olla joskus paikallaan, ei älytöntä tarvetta omalle kohdalle ole sattunut, yleensä vinssi on jo kiinni näissä tilanteissa kun rastikuvan ottoon pääsee. Luukkuosastossa viittaan valinnanvapauteen automarkkinoissa. |
#14
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() Eihän sitä ketjua tarvita välttämättä autoissa ajeluttaa vaan samanmittainen järjestäjän kiinteä ketju jokaisella rastilla. Vaarana tietty on, että autokunnat sabotoi senkin kun poistuu rastilta. Pieni kiusa sekin perässä tulijoille kun ei ole enää ketjua ollenkaan ![]() Mitä tuohon lija-autolliseen appareita tulee niin väittäisin, että apujoukoista on rastin etsinnässä ja varsinkin rastillemenoreitin valinnassa huomattava apu ![]() Tasapuolisempaa olis jos apujoukkojen ei sallittas ollenkaan juoksennella ympäri metsiä rasteja etsiskelemässä. Jukolanviestit on sitten eri asia ja nehän suunnistetaan ilman autoa ![]() Kyllä tuo OKA:n ehdottama 2henkilöä/auto olis ihan hyvä sääntö. Vois niitä muitakin sääntökohtia tuolta AS:n puolelta soveltaen käyttää Offi-suunnistuksessakin ![]() Inhorealisti[/QUOTE] Eksytyksessä ensinmäisenä rastialueelle meno oli ihan kivaa.Ei hajuakaan mistä pääsee rastille ja järjestäjät tulivat kävellen meirä perässä ja vetelivät lippusiimoja et tuosat ei enään ajeta kun meillä oli kuulemma väärä reittivalinta mitä järjestäjät olivat suunnitelleet. |
#15
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Joo niin tultiin kun metsänomistaja oli viikolla ennen kisaa käynyt kaatamassa metsää jolloin aukeni ihan eri ajolinjoja. |