Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 26.02.2025, 12:19
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.443
Perusasetus

Ei 231, 242 ja 249 sisääntuloakseleissa ole varsinaisesti eroa '96-'98 välillä ZJ:ssä, pituus on kaikissa .840" ja 23- spoorisia.

Kuitenkin sitten hyvä muistaa, että noita sisääntuloakseleita on aika liuta erilaisia; eri hammasleikkuulla ('95 asti <-> siitä uudemmat), pituutta on kolmea, ja lisäksi vielä erilaisella laakerin kaulan leveydellä.
Joissain lähteissä mainitaan että osa 249 jakiksista on 1" leveällä ketjulla, ja osa 1.25"; 5.9:ssä ainakin on tuo leveämpi ketju, en tiedä onko vanhemmissa 249:ssä joku muu.
Sitten 249 versioitakin on kaksi, '93-'95 ja '96-'98. Näistä vanhempi on periaattessa kuten 242 full time moodissa mutta siinä on vielä visko etu- ja takalähdön välissä. Uudempi on rakenteeltaan kiinteästi takavetoinen, ja etupään veto otetaan pääakselilta viskon kautta.

__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 26.02.2025, 14:36
kapteenimahtava kapteenimahtava ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 04.01.25
Sijainti: KOKKOLA
Viestit: 32
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L Näytä viesti
Ei 231, 242 ja 249 sisääntuloakseleissa ole varsinaisesti eroa '96-'98 välillä ZJ:ssä, pituus on kaikissa .840" ja 23- spoorisia.

Kuitenkin sitten hyvä muistaa, että noita sisääntuloakseleita on aika liuta erilaisia; eri hammasleikkuulla ('95 asti <-> siitä uudemmat), pituutta on kolmea, ja lisäksi vielä erilaisella laakerin kaulan leveydellä.
Joissain lähteissä mainitaan että osa 249 jakiksista on 1" leveällä ketjulla, ja osa 1.25"; 5.9:ssä ainakin on tuo leveämpi ketju, en tiedä onko vanhemmissa 249:ssä joku muu.
Sitten 249 versioitakin on kaksi, '93-'95 ja '96-'98. Näistä vanhempi on periaattessa kuten 242 full time moodissa mutta siinä on vielä visko etu- ja takalähdön välissä. Uudempi on rakenteeltaan kiinteästi takavetoinen, ja etupään veto otetaan pääakselilta viskon kautta.
Kiitos tiedosta!
Eli periaatteessa pitäisi mennä ilman muutoksia (kardaanit) tuo 5.9:n jakis vm.-96 5.2 jakolaatikon tilalle.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 27.02.2025, 12:47
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.443
Perusasetus

Sisääntuloakselin pituus ei liity millään tavalla kardaaneihin, vaan siihen miten se jakis parituu vaihteistoon.

Mutta juu, 249:t on etupään lähdön osalta kaikki samanmittaisia ja samalla yokella, siinä ei ole ongelmaa. Takalähtöä on internal ja external slip yokea vuosimallista ja jakiksen mallista riippuen, ja myös hännät on jakiksissa hieman erilaisia. Tämä sitten taas vaikuttaa takakardaanin pituuteen.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 05.04.2025, 15:26
kapteenimahtava kapteenimahtava ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 04.01.25
Sijainti: KOKKOLA
Viestit: 32
Perusasetus

Nyt olisi tuon np249 jakolaatikon asennus tulossa ajankohtaiseksi.
Tuota "uudempaa" tutkiessa huomasin, että etu ulostulossa on pienehkö ylös-alas välys.
Elikkä onko normaalia pieni välys vai kuuluuko olla välyksetön?
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 06.04.2025, 08:56
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.443
Perusasetus

Ei kuulu olla mitään välystä.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 15.04.2025, 14:28
kapteenimahtava kapteenimahtava ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 04.01.25
Sijainti: KOKKOLA
Viestit: 32
Perusasetus

Terve,

Tutkiskelemassa NP249:ien sielun elämää. Toinen on peräisin -98 360 ja toinen -96 318 GC:stä.
360:n pääakselin hitaan puolen siirtokytkimessä on tupla jouset ja 318:n akseli on yhdellä jousella.
Onko näissä käytännön eroja?
Tarkoitus on vaihtaa nämä ristiin.
Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	IMG_8464.jpg‎
Views:	115
Size:	238,1 Kt
ID:	109097  
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 15.04.2025, 15:10
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.443
Perusasetus

Ne on edelleenkin 5.9 ja 5.2, sekä 4.0 - nämä koneet ei ole olleet tehtaan opuksissa eikä edes USA:n silloisessa markkinoinnissa kuutiotuumissa.

Mitä noihin jakiksiin tulee, niin käytännössä ovat identtisiä. Joitain pieniä eroja voi sisäisesti olla, mutta toiminnan ja keston kannalta ei oikeastaan ole mitään merkitystä. Sen sijaan jos olisi '93-'95 249 niin eroja olisi paljonkin.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 16.07.2025, 13:00
könpiä könpiä ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 25.06.19
Sijainti: pori
Viestit: 155
Perusasetus

Tuossa kardaanissa on tuplanivelet molemmissa päissä, olikohan joku tom woods merkkinen. Alustan geometriasta en osaa sanoa mitään, tukivarret on kuitenkin vaihdettu alkuperäisistä säädettäviin. Tuossa kun viestini jälkeen aloin tota asiaa miettimään, niin hoksasin mistä homma johtuu. Vaihdoin tuohon uuden etuakselin aikanaan ja vaihtoakselissa oli lyhyt pinion, alla olevassa siis oli pitkä. Pinioni lyhenty n.30mm ja siis se on kaikki pois kardaanin boorien liu'usta, ja ei vain mitta enää piisannut.

Onko booriakselin pinnote korjattavissa vai onko se nyt alettava kattelemaan uutta kardaania jakiksesta etuakseliin tuon pinnoitevaurion vuoksi? Toki tuo booriputkikin on nyt sen 30mm lyhyt, mutta jos kaikki muuten on kunnossa voisi sitäkin jatkaa
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 16.07.2025, 13:17
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.443
Perusasetus

En tiedä mikä idea tai järki on siinä että molemmissa päissä on tuplaristikko, kahdelle kun ei ole mitään tarvetta. Ja juu tuo on selvä että jos on vaihdettu pitkällä pinionilla olevasta lyhyeen malliin niin varmasti jää spoorit liu'ussa lyhyeksi.

En tiedä löytyykö spooreille pinnoittajaa järkevästi, alunperinhän niissä on sellainen sininen muovimainen tavara pinnassa. Ei se nyt välttämättä ole maailmanloppu että on kulunut pois, mutta liuku saattaa olla silloin hieman väljä.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 16.07.2025, 13:35
veijon-esso:n Avatar
veijon-esso veijon-esso ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 25.08.06
Sijainti: Vantaa
Viestit: 2.521
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L Näytä viesti
En tiedä mikä idea tai järki on siinä että molemmissa päissä on tuplaristikko, kahdelle kun ei ole mitään tarvetta.
Jos kardaanin päiden kulmia ei saa samoiksi, eikä toista lähelle nollaa, niin tupla tuplilla pyörii tärinöittä. Muut ratkaisut haluaa jyristä.
__________________
"Niin metsä vastaa, kuin sitä kynnetään". K.Viikate

”Mielummin ajan mutarenkailla talvella kuin talvirenkailla mudassa”. Veijon-Esso
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 16.07.2025, 16:11
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.443
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja veijon-esso Näytä viesti
Jos kardaanin päiden kulmia ei saa samoiksi, eikä toista lähelle nollaa, niin tupla tuplilla pyörii tärinöittä. Muut ratkaisut haluaa jyristä.
Kyllä joo, mutta kun ei sitä ongelmaa kauheasti pitäisi tässä tapauksessa olla. Jossain kohtaa tulee kyllä ongelmaksi liian pysty casterkulma kun korotusta on tarpeeksi, jos haluaa etuakselin pinionin suoraan kohti jakista.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Myydään / Vaihdetaan Jeep Grand Cherokee 4.0 Jeeep O/M/V Ajoneuvot 6 02.02.2012 21:06
M: JEEP GRAND CHEROKEE 5,2 -95 O/M/V Ajoneuvot 0 08.03.2008 13:40
Ostetaan jeep cherokee/grand cherokee vanteet O/M/V Muut 5 16.12.2005 21:50
M: Jeep Grand Cherokee O/M/V Muut 1 01.11.2005 19:27


Sivu luotu: 16:04 (GMT +2).